سالیانه سرطان چند هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند؟

گروه اجتماعی الف،   3971115023 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرطان دومین علت مرگ و میر ایرانی‌هاست و امروز به بهانه روز جهانی سرطان به بیان آمار، میزان مرگ و میر و علل ابتلا به سرطان به عنوان یک بیماری کشنده پرداخته‌ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرطان، بیماری که عنوان ان معنی خرچنگ دارد چرا که این بیماری وقتی به جان افراد می‌افتد به سختی از شر آن می‌توان خلاص شد اما نکته مهم و خوشحال کننده این است که ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و ۵۰ درصد قابل درمان هستند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سرطان دومین علت مرگ ایرانی‌هاست و ما نزدیک به ۲۵۰ هزار سرطانی و هر سال ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا داریم.

۴ فوریه مصادف با  ۱۵ بهمن ماه، روز جهانی سرطان نامگذاری شده است تا با اطلاع رسانی و توجه به تشخیص و درمان زودهنگام سرطان بتوانیم از مرگ و میر افراد جلوگیری کرد یا بتوان طول عمر و کیفیت زندگی بیماران را ارتقا داد.

سرطان، خرچنگی وحشتناک که به جان افراد می افتد/ چند هزار ایرانی را سرطان به کام مرگ می کشاند؟

مهمترین علل بروز سرطان را بشناسید

رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، با بیان اینکه با افزایش امید به زندگی آمار ابتلا به سرطان افزایش پیدا کرده است، گفت: امیدبه زندگی، تشخیص زودهنگام و سبک زندگی عامل مهم افزایش ابتلا به سرطان در جهان و ایران است.

رییسی با تاکید بر اینکه در ایران سونامی سرطان نداریم، گفت: شیوع سرطان در ایران پایین تر از نرم جهانی است اما این مسئله موجب بی‌توجهی به این بیماری نمی‌شود و باید به آن توجه جدی داشته باشیم.

ملک زاده با اشاره به مهمترین علل افزایش سرطان گفت: مهمترین علل بروز سرطان شیوه زندگی نادرست، مصرف مشربات الکلی، مواد مخدر، دخانیات، تنباکو، عدم تحرک و چاقی است و به طور کلی علل بروز سرطان به سه دسته عوامل هورمونی و شغلی، رژیم غذایی و عفونت‌ها و دخانیات و مواد مخدر تقسیم بندی می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری سرطان با بیان اینکه ۳۵ درصد از علل بروز سرطان در دنیا چاقی است، گفت: باید توجه کرد که ۳۰ تا ۳۵ درصد غذایی که مردم ما می‌خورند اضافه است و ۹۰ درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند.

سرطان، خرچنگی وحشتناک که به جان افراد می افتد/ چند هزار ایرانی را سرطان به کام مرگ می کشاند؟

نرخ ابتلا به سرطان در ایران و مقایسه با جهان

علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، با اشاره به نرخ ابتلا به سرطان در ایران و مقایسه با جهان گفت: نرخ بروز سرطان در ایران ۱۵۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که این میزان در مردان ۱۵۷ در و در زنان ۱۳۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده و متوسط جهانی نرخ ابتلا به سرطان در مردان ۲۰۵ و در زنان ۱۶۵ در هر ۱۰۰ هزار نفراست.

رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سال قبل بر اساس برنامه ملی ثبت سرطان گزارش سال ۹۳ و امسال اطلاعات سال ۹۴ را اعلام و اطلاعات معادل ۹۴.۸ درصد جمعیت کشور را ثبت و گزارش کردیم که بر این اساس از ۱۰۸ هزار و ۷۹۸ نفر در کشور به سرطان ۵۴ درصد مبتلایان مرد و ۴۶ درصد مبتلایان زن بودند.

سرطان، خرچنگی وحشتناک که به جان افراد می افتد/ چند هزار ایرانی را سرطان به کام مرگ می کشاند؟

شایع ترین سرطان‌ها در مردان و زنان ایرانی

رئیسی با اشاره به سرطان‌های شایع در زنان و مردان ایرانی گفت: در هر دو جنس به ترتیب سرطان پستان با ۳۲ درصد، سرطان پروستات با ۱۷ درصد، سرطان پوست با ۱۴ درصد، سرطان معده با ۱۳ درصد و سرطان روده بزرگ با ۱۳ درصد شایع‌ترین سرطان‌ها هستند.

وی افزود: در مردان نیز سرطان‌های شایع به ترتیب سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، سرطان پوست با ۱۷.۴۹ درصد، سرطان پروستات با ۱۶.۹۳ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۴.۱۳ درصد و سرطان مثانه ۱۲.۶۱ درصد است و در زنان نیز سرطان پستان با ۲۳.۹ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۱.۷۰ درصد، سرطان پوست با ۱۰.۸۵ درصد، سرطان معده با ۸.۶۷ درصد و سرطان تیروئید با ۷.۳۱ درصد به ترتیب از سرطان‌های شایع هستند.

سالیانه سرطان چند هزار قربانی می گیرد؟

ملک زاده با اشاره به میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور گفت: سالیانه ۵۶ هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان فوت می‌کنند و ۳۴ هزار نفر از کسانی که از سرطان فوت می‌کنند زیر ۷۰ سال سن دارند و ۱۱ هزار نفر زیر ۵۰ سال به دلیل سرطان فوت می‌کنند.

وی گفت: ۵۰ درصد از سرطان‌ها درمان‌پذیر و نیمی از آن‌ها قابل پیشگیری است، سرطان سینه در زنان جدی است و در سنین جوانی رخ می‌دهد و قابل پیشگیری است، ۲۷ درصد سرطان‌ها مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش بوده که ۱۱ درصد مربوط به معده و ۹ درصد کولون و ۳.۵ درصد مری است.

ملک زاده با اشاره به پیش بینی‌ها برای آینده سرطان در کشور، گفت: پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ تعداد سرطان‌ها در ایران به ۱۵۵ هزار مورد در هر سال برسد.

سرطان، خرچنگی وحشتناک که به جان افراد می افتد/ چند هزار ایرانی را سرطان به کام مرگ می کشاند؟

باید تصورات غلط در مورد سرطان را کنار بگذاریم

رئیسی تاکید کرد: باید به تشخیص به موقع و توصیه های خودمراقبتی توجه کنیم و من به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت بر پیشگیری تاکید دارم چرا که ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

معاونت بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: باید تصورات غلط در مورد سرطان را کنار بگذاریم چرا که بسیاری از مردم فکر میکند سرطان غیرقابل پیشگیری و غیرقابل درمان است اما این باورها نادرست هستند و ما می‌توانیم با امیدواری و باهم بودن بر سرطان پیروز شویم.

رئیسی با اشاره به درمان های شخصی در حوزه سرطان و پیشرفت های صورت گرفته در حوزه درمانی گفت ان سرطان روز به روز در حال پیشرفت در آخرین درمان ها بر اساس پزشکی شخصی و زن ژنتیک مولکولی ارائه می‌شود و خوشبختانه ما نیست در ژن درمانی ورود کرده‌ایم و تحقیقاتی در این زمینه در کشور در حال اجراست.

راه اندازی این ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان

مطلق با اشاره به راه اندازی همزمان ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان گفت: از ۱۳۷ مرکزی که ساخت آنها از سال ۹۴ آغاز شده بود ساخت ۷۵ مرکز به اتمام رسیده است و هفت بهمن به طور رسمی این مراکز افتتاح شدند.

وی ادامه داد: با راه اندازی این ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان ۲۵۰ شهر که ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند تحت پوشش مراکز تشخیص زودهنگام سرطان قرار می گیرند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت اظهار کرد: در مراکز تشخیص زودهنگام سرطان افراد مشکوک به بیماری را در نظام بهداشتی شناسایی می‌کنیم؛ در واقع برنامه اصلی ما شناسایی افراد مشکوک به سرطان است؛ همچنین کسانی که خطر ابتلا به سرطان در آنها بالاست و  سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارند، شناسایی و تحت نظر قرار می‌گیرند.

غربالگری سه سرطان شایع در کشور

وی با اشاره به غربالگری  سرطان روده و دهانه رحم در مراکز تشخیص زودهنگام سرطان گفت: زمینه انجام برخی تست‌ها را برای تشخیص سرطان آماده کردیم و اکنون تست خون مخفی در مدفوع که در ایران به قیمت ارزان تولید شده است به همراه تست اچ پی وی برای تشخیص سرطان دهانه رحم را رایگان انجام می دهیم.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: تست خون مخفی در مدفوع برای غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در خانه های بهداشت نیز انجام می شود و از هر دانشگاه علوم پزشکی ۵۰ هزار نفر گروه هدف انتخاب شدند و این تست در آنها انجام می شود و به تدریج این غربالگری در سطح کشور توسعه پیدا می کند.

قنبری مطلق با اشاره به راه اندازی شبکه ملی مراقبت از سرطان در کشور گفت: یکی از برنامه‌های ما برای توسعه زیرساخت‌ها در سطح ۲ توسعه شبکه ملی مراقبت از سرطان بود و در این راستا ساخت مراکز تشخیص زودهنگام سرطان از سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفتند و از ۱۳۷ مرکز امروز ۷۵ مرکزی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه اکنون در زمینه تشخیص سرطان ۵۰ دستگاه ماموگرافی در کشور وجود دارد، گفت: اهمیت مراکز تشخیص زودهنگام سرطان قرار گرفتن آنها در نظام ارجاع است، به طوری که افراد مشکوک به سرطان را در قالب ارجاع الکترونیک در سطح ۲ بررسی دقیق تر کنیم و در صورتی که نیاز به مداخلات پیشرفته داشتند آنها را به سطح سه ارجاع دهیم اما اقداماتی چون برداشتن ضایعات در همین مراکز تشخیص زودهنگام سرطان انجام می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه رویکرد اصلی ما پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان است، گفت: در سیستم شبکه افراد دارای علائم مشکوک سرطان را به ویژه در سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم به سطح دو ارجاع می‌دهیم، همچنین در قالب برنامه تشخیص و زودهنگام سرطان با معاینات بالینی، تست پاپ اسمیر و فیت این سه سرطان را تشخیص می‌دهیم و اکنون این اقدامات در شهر‌های بافت، شهررضا و نقده به صورت پایلوت تحت عنوان برنامه ایراپن اجرا می‌شود.

سرطان، خرچنگی وحشتناک که به جان افراد می افتد/ چند هزار ایرانی را سرطان به کام مرگ می کشاند؟

بیماران ۲۰ درصد هزینه داروهای سرطان را پرداخت می‌کنند 

مطلق با بیان اینکه در مراکز دولتی شیمی درمانی و رادیوتراپی رایگان است گفت بیماران ۲۰ درصد هزینه داروها را پرداخت می‌کنند و گاهی پرداخت همین میزان ممکن است برای بیماران مشکل باشد.

وی ادامه داد: بسته حمایتی از طرف سازمان غذا و دارو به افراد کمتر برخوردار پرداخت می شود همچنین یک بسته در معاونت درمان داریم تا از مبتلایان به سرطان که توانایی مالی ندارند حمایت کنیم که در قالب این بسته علاوه بر خدمات بستری برخی خدمات سرپایی نیز تحت پوشش قرار می گیرد تا پرداختی بیماران کاهش پیدا کند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت بابیان اینکه در مورد داروهای شیمی درمانی در وضعیت خوبی هستیم، گفت: درمان با جراحی و رادیوتراپی سرطان در کشور باید ارتقا پیدا کند با وجود اینکه خوبی در این حوزه داشتیم اما هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله داریم.

سرطان کمتر با جامه شادتر

نمکی سرپرست وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در پیشگیری از سرطان اولین گام آموزش است، گفت: آموزش برای تغییر در شیوه زندگی، پرهیز از رژیم غذایی نادرست باید مورد توجه قرار گیرد چرا که امروز مصرف فست فود از معضلات کشور ما در تغذیه بوده و از همه مهمتر کاهش استرس است، اگر جامه شاد داشته باشیم سرطان کمتر خواهد شد.

وزارت بهداشت ادامه داد: از صدا و سیما درخواسته کرده‌ایم با برنامه‌های شاد جو اجتماعی را شادتر کند چرا که ما در علم ایمونولوژی استرس را ام المرض در سرطان می‌دانیم و با روحیه‌ شاد می‌توانیم به درمان بیمار کمک کنیم.

اجازه ندهیم مافیای تبلیغات دارو به حوزه سرطان ورود کنند

نمکی با بیان اینکه در درمان سرطان نیز باید به سمت شیوه‌های مدرن برویم، گفت: شیوه‌های مدرن گران‌قیمت هستند، اما اگر بتوانیم به شیوه مدرن درمان اقدامات را انجام دهیم به مراتب عوارض درمان و دارو برای بیمار کمتر ایجاد می‌شود، البته استفاده از دارو‌ها و درمان‌های مدرن باید به شکلی باشد که مافیای تبلیغاتی دارو نتوانند هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کنند، بلکه دارو‌های مؤثر را به فهرست بیمه‌ای کشور اضافه کنیم و بیمه‌ها را مکلف به پوشش بیمه‌ای و تبعیت کنیم.

وی مشارکت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان سرطان را بسیار موثر دانست و گفت: خیرین باید پای کار بیایند و راه را برای خیرین باز کنیم و یکی از خطا‌های استراتژیک ما این است که به عنوان دولت می‌خواهیم خودمان همه کار را انجام دهیم، اما حرکات متعددی به شکل زیبا از سوی خیرین در کشور شکل گرفته است و ما باید آن‌ها را تشویق کنیم که در کنار دولت به عرصه درمان سرطان بیایند و برای کاهش آلام بیماران گام بردارند.