هديه چند هزار ميليارد تومانی وزير صمت به دلالان خودرو

گروه اقتصادی الف،   3971115009 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از تصميم وزارت صمت به افزايش 30 درصدی قيمت خودرو در آذر ماه، هفته گذشته وزير صمت در چرخشی آشكار، خودروسازان را ملزم به تحويل خودرو تا موعد تحويل دی ماه با قيمت قديم و بدون اعمال افزايش قيمت 30 درصدی نمود.

فارس در یادداشتی به قلم اسماعیل جهانی، کارشناس بازار خودرو نوشت:  پس از تصميم وزارت صمت به افزايش 30 درصدی قيمت خودرو در آذر ماه، هفته گذشته وزير صمت در چرخشی آشكار، خودروسازان را ملزم به تحويل خودرو تا موعد تحويل دی ماه با قيمت قديم و بدون اعمال افزايش قيمت 30 درصدی نمود.

پس از تصمیم وزارت صمت به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو در آذر ماه، هفته گذشته وزیر صمت در چرخشی آشکار از مواضع خود در ماه‌های اخیر که نشان از سردرگمی این وزارتخانه در تبیین سیاست‌های صنعت خودرو دارد، خودروسازان را ملزم به تحویل خودروها (تا موعد تحویل دی ماه) با قیمت قدیم و بدون اعمال افزایش قیمت 30 درصدی نمود.

این موضوع هر چند که باعث خوشحالی بخشی از مردم که ماه ها در انتظار تحویل خودروهای خود بودند، شد، اما بیش از همه موجب شادمانی بی حد و حصر «دلالان بازار خودرو» شد، چرا که اکنون می‌توانند ده ها هزار خودرو ثبت نامی خود را بدون اعمال افزایش قیمت، از کارخانه تحویل گرفته و به قیمت بازار آزاد به فروش رسانند و سود چند هزار میلیارد تومانی به جیب بزنند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که حجم عظیمی از خودروهای پیش فروش شده توسط دلالان ثبت نام شده است و این افراد سودجو روی موج نابسامانی های بازار سوار شده و برای کسب سود و درآمدهای کاذب به ثبت نام و خرید و فروش خودرو روی آورده اند.

سیاست دستوری وزیر صمت به خودروسازان در مورد لغو افزایش 30 درصدی قیمت خودرو و در نتیجه «تحویل خودروها با قیمت قدیم» البته بی هزینه برای بیت المال نبوده است و وزیر صمت به ازای تبعیت خودروسازان از این سیاست اشتباه، باج بسیار بزرگی به خودروسازان داده است.

هفته گذشته و پس از قبول تصمیم وزارت صمت توسط خودروسازان مبنی بر تحویل خودروها بدون افزایش قیمت، معاون وزیر صمت اعلام نمود که دولت تا 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی و ریالی به خودروسازان و قطعه سازان خواهد داد.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که بدلیل شرایط اقتصادی پیش رو، خودروسازان توانایی بازپرداخت این تسهیلات را نخواهند داشت و در نهایت خودروسازان متضرر خواهند شد و در آینده ای نزدیک زیان وارده را به مشتریان و بازار تحمیل خواهند نمود.

علاوه بر این برخی کارشناسان معتقدند که سیاست اخیر وزارت صنعت صرفاً مسکن موقتی بر مشتریان معترض خودروسازان است و خودروسازان که علی رغم میل باطنی، زیر بار تصمیم جدید وزارت صمت رفته اند، به منظور جبران خسارت وارده، تولید خودرو را کاهش خواهند داد تا قیمت حاشیه بازار آزاد باز هم افزایش یابد و در نتیجه معضلات بازار خودرو تشدید می‌شود.

با گذشتن چندین ماه از وزارت «رضا رحمانی» به نظر می رسد تمامی سیاست های وزارت صمت به منظور کاهش قیمت خودرو، افزایش تولید، تحویل تعهدات معوق خودروسازان، ساماندهی بدهی خودروسازان و ... شکست خورده است و اکنون وزارت صمت چنان در تنگنا قرار گرفته است که دست اندازی چند هزار میلیارد تومانی به بیت المال را تنها راه ساماندهی بازار خودرو می‌داند.

 این در حالی است که این وزارت خانه می توانست با به کارگیری پیشنهادات متخصصان متعهد، بازار را به گونه ای ساماندهی نماید تا مشتریان و خودروسازان از این موضوع متضرر نشوند و ضرر چند هزار میلیاردی به بیت المال و سود چند هزار میلیاردی عاید دلالان نشود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که وزارت صمت می‌توانست با ارائه رویکردهایی مانند «شناسایی مصرف کنندگان واقعی خودرو» به راحتی از آشفتگی بیش از حد بازار خودرو جلوگیری نماید.

برخی از این راهکارهای موقت برای تحویل تعهدات خودروسازان در سال 96 به شرح ذیل است:

تحویل خودرو با «قیمت قدیم و بدون افزایش قیمت» به افرادی که «مالک هیچ خودرویی نیستند یا حداکثر مالک یک خودرو هستند» (این اطلاعات از طریق سامانه پلیس راهور قابل دسترسی است)؛

تحویل خودرو با «قیمت قدیم و بدون افزایش قیمت» به افرادی که «مالک هیچ خودرویی نیستند» بعلاوه تحویل خودرو با «افزایش قیمت پلکانی جزیی بر اساس موعد تحویل» به افرادی که «حداکثر مالک یک خودرو هستند» (مثلاً خودروهای با موعد تحویل شهریور ماه با 3 درصد افزایش قیمت، خودروهای موعد تحویل مهر ماه با 6 درصد افزایش قیمت و به همین ترتیب برای ماه های دیگر؛ البته این حالت برای خودروهایی است که پیش فروش غیرقطعی شده اند و خودروهای با پیش فروش قطعی باید با همان قیمت مندرج در قرارداد تحویل شود)؛

تحویل خودرو با «قیمت بازار آزاد» به افرادی که «مالک بیش از یک خودرو هستند» (چرا که چنین افرادی قطعاً سوداگر بازار خودرو هستند)؛

اگر رویکرد فوق برای تحویل خودروها در نظر گرفته شود، مشتریان و مصرف کنندگان واقعی، خودروی ارزان یا بدون افزایش قیمت تحویل خواهند گرفت و همچنین نقدینگی خودروسازان نیز از محل افزایش قیمت فروش خودرو (فروش به قیمت بازار آزاد) به دلالان خودرو تأمین خواهد شد و چه بسا دلالان از دریافت خودروی خود به قیمت بازار آزاد نیز منصرف شوند و مشکل خودروسازان در تأمین تعهدات معوق نیز مرتفع شود.

این سیاست بویژه در خودروهای گران قیمت مانند سایپا سیتروئن و پژو 2008 که حجم عظیمی از مشتریان آن را دلالان تشکیل می‌دهند بسیار موثر خواهد بود. در نتیجه نیازی به تخصیص وام 10 هزار میلیارد تومانی از «صندوق بیت المال» به «خودروسازان بی مسئولیت» جهت تأمین نقدینگی نیز نخواهد بود.

هر چند که اخیراً مسئولان سازمان امور مالیاتی اعلام نموده اند که از افرادی که چندین خودرو ثبت نام داشته‌اند مالیات خواهند گرفت، اما پر واضح است که بدلیل عدم وجود «قانون مالیاتی» برای دریافت این نوع مالیات، چالش های زیادی در دریافت این مالیات وجود دارد و حتی در صورت اجرایی شدن این موضوع (دریافت مالیات 20 درصد از حاشیه سود)، مطمئنن «مالیات سود» کمتر از «مابه التفاوت قیمت درب کارخانه و بازار» خواهد بود و همچنان دلالان بازار «حاشیه سود» بالایی خواهند داشت.

از این رو پیشنهاد می‌شود، به جای اجرای سیستم اخذ مالیات از سوداگران، موقتاً راهکار پیشنهادی ارائه شده ی بالا در دستور کار قرار گیرد و اخذ مالیات از سوداگران در مراحل بعد که زیرساخت قوانین دریافت چنین مالیاتی فراهم شد، انجام شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۵۷۷۱۳۰۶:۳۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
جناب آقای جهانی، نویسنده محترم مقاله، خودرو سازها شرکت هستند و هدف شرکت دستیابی به سود هست. ضمنا اینقدر واژه دلال به کار نبرید، هر کس اختیار دارد که تصمیم بگیرد پول خود را کجا صرف کند. مگر کسی که از بانک ملی سکه خرید، کسی خرده گرفت به آنها یا دلال خطاب کرد، اگر همین پولی که به ثبت نام خودرو پرداخت شده به خرید سکه اقدام می کردند، نفعش بیشتر از این بود. ضمنا بازار خودرو تجارت است، فروشنده و خریدار. از سوی دیگر، وقتی صنعت خودرو انحصار می شود، هم خودرو ساز متضرر می شود و هم خریدار.
ناشناس۷۵۷۷۶۱۰۸:۰۰:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
تلاش مردم برای حفظ ارزش دارایی ها و سرمایه هایشان دلالی است ولی نگفتید کوتاهی و قصور دولت و متولیان قانونی برای حفظ ارزش پول ملی "خیانت" به مردم است !!! تورم بالا "جیب بری" دولت از اقشار حقوق بگیر و متوسط جامعه است به نظر شما اگر این ملت بی پناه برای حفظ اندک سرمایه خود ناشی از سال ها تلاش ( مثلا پاداش پایان خدمت یا اندک پس انداز مختصر ) سکه یا ارز خریده و یا خودرویی ثبت نام کرده اند ، دلال و منفعت طلب هستند ؟ قدری انصاف داشته باشید با مردم ایران طوری رفتار می شود که انگار اجنبی یا رعیت هستند !
ناشناس۷۵۸۸۳۲۱۷:۲۹:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
واقعا مردم رعیت مسئولان کدخدا ... اونموقع که التماس میکردید از خودروسازاتون لگن بخرند که کسی دلال نبود امروز که گند زدید به ارزش پول ملی ،خریداران شدند دلال؟!!!
ناشناس۷۵۸۹۹۳۱۸:۴۶:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
همه این مشکلات زیر سر وزارت صنعته و اینو همه میدونن . ولی چه فایده وقتی میشه با یک شام ، قصر در رفت و دوباره وزیر شد ؟؟؟؟؟؟
ققنوس۷۵۷۷۷۶۰۸:۰۹:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
دلال و واسطه اصلي خودروسازها هستند موقعي كه پول از مردم ميگرفتن همه خريدار و مصرف كننده بودن و مهم نبود هر شخص چند خودرو نوشته حالا كه موقع تحويل شده همه رو دلال ميبينند و به دنبال فرار از مسوليت هستن چرا همون اول از ثبت نامشان جلوگيري نشد؟ كجاي دنيا اول پول ميگيرن و بعد چند ماه با منت خودرو تحويل ميدهند؟ تازه اگه شانس بياريم خودرو سالم باشه!!!!!!!!!!
مازندرانی۷۵۷۷۹۶۰۸:۲۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
خواهشا در خصوص خودرو و خریدار تیتر نزنید.مقصر مردم هستند.همون بلائی که نعمت زاده با وام خودرو بر سر مردم آورد و مردم هم برای خرید از سروکول هم بالا میرفتند حالا به قطعه سازان میدن.
ناشناس۷۵۷۸۱۵۰۸:۳۶:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
یه ماشین رو قرار بود ۵ ماه پیش بدن ولی ندادن حالا گرون کنن و بدن!!!! طبق قانون نمیتونند گران کنند. اصلا نویسنده هیچ اطلاعی از حقوق مصرف کننده نداره.
ناشناس۷۵۷۸۱۷۰۸:۳۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
من دلال نیستم.
ناشناس۷۵۷۸۱۸۰۸:۳۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
هدیه به سوداگران سکه مشکلی نداشت که اون موقع به پیش فروش قطعی سکه چیزی نگفتید
ناشناس۷۵۷۸۲۶۰۸:۴۱:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
طبق قانون و طبق بخشنامه خود خودرو ساز قیمت بر اساس موعد تحویل تعیین میشه و قیمت ها در موعد تحویل قبلا توسط خودرو ساز اعلام شده(۵ تا ۶ ماه از موعد تحویل گذشته)
ناشناس۷۵۷۸۵۳۰۹:۰۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
تحلیل بسیار ساده انگارانه و نشان از بی اطلاعی مقاله نویس از بازار خودرو است. دلال وقتی گران تر بخره گران تر هم می فروشه. و این باعث فشار بیشتر به مصرف کننده نهایی میشه. پس پول کمتری از دلال بگیرید تا اونها هم کمتر خودرو رو گران کنند
ناشناس۷۵۷۸۷۴۰۹:۰۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
اکثر این دلالان در خود خودروسازیها هستند و چند شرکتی که مثلا بسته ای میخرید مثل عظیم خودرو- خودرهای که گروه سایپا یعنی پارس خودرو تحویل نداد و عده محدودی را که مردم عادی بودند توسط لیدرها هدایت به اعتراضات کرد و با برنامه ساختگی قیمت به نفع دلالان در اومد پشتش مدیر عامل پارس خودرو هم هست.
علی۷۵۷۹۴۱۰۹:۵۹:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
دوست عزیز وزیر صنعت باید تابع قانون باشه یا نه!مشتریان قرار بود با نرخ روز تحویل بگیرند وقیمت تحویل تا دی ماه تغییر نداشت مضاف بر اینکه قانون عطف به ما سبق نمیشه این یک اصل حقوقیه....
ناشناس۷۵۷۹۷۳۱۰:۱۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
ایران، سرزمین دستپاچگی مدیران برای حفظ میز است ایران، سرزمین بی توجهی به نظرات کارشناسی است
valor۷۵۸۰۰۷۱۰:۲۵:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
تنها راه خلاصی از دست انحصار شرکت های خودرو سازی تحریم آنها توسط مردمه.
ناشناس۷۵۸۲۶۲۱۳:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
دوای این خودروسازها فقط نخریدن هست و تمام
!۷۵۸۰۱۵۱۰:۳۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
ناکارامدی و ضرر خودروسازان، و سود باد آورده دلالان و حتی خریداران واقعی، دقیقا مثل موسسات مالی غیر مجاز، با خلق نقدینگی، ایجاد تورم و کاهش ارزش درامد، از جیب همه ملت پرداخت خواهد شد. راهکار درست، حذف قیمت دستوری، ممنوعیت پیش فروش و کاهش عوارض واردات خودرو هست. البته در شرایط نرمال ، الان که تحریمیم ......
ناشناس۷۵۸۰۴۶۱۰:۵۴:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
تشخیص دلال از مشتری واقعی سخت نیست
رضا۷۵۸۰۶۲۱۱:۰۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
بالاخره موافق افزایش قیمت هستید یا کاهش? اونموقع که افزایش داد معرکه گرفتید چرا افزایش و الان که دستور لغو کردن بهانه دلال رو میارید؟ بالاخره من نفهمیدم قیمت خودرو باید حاشیه بازار تعیین بشه یا دستوری
ناشناس۷۵۸۲۰۸۱۲:۳۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
متاسفم برای کشورم که این همه دزدی در روز روشن انجام می شود آب هم از آب تکان نمی خورد.
شهروند۷۵۸۲۱۰۱۲:۳۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
نویسنده کاملا بی اطلاع تشریف دارند با هرکارت ملی فقط یک خودرو می شد ثبت نام کرد ان هم منوط به اینکه قبلا طی 18 ماه گذشته خودرو ثبت نامی دریافت کرده باشد . پشت سر مافیا ی خودروهزاردستانی است که زوراینها بهش نمی رسه
ناشناس۷۵۸۴۴۶۱۴:۳۳:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
صنعت خودروسازی که با باج و تسهیلات ارزان قیمت از یکطرف و نارضایتی عمومی از کیفیت آن از طرف دیگر مواجه هست چه اصراری بر تداوم آن است؟ چه مافیای قدرتمندی پشت آن است که همه کارها را از تعیین قیمت و شرایط برای فروش، تیراژ تولید، نوع خودرو و ... گرفته تا تعیین استاندارهای صنعتی و محیط زیست را خودش انجام میدهد؟
ناشناس۷۵۸۴۷۵۱۴:۴۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
یعنی اینقدر عقل نیست که هر ایرانی یک خودرو بتواند ثبت نام کند؟
ناشناس۷۵۸۵۴۴۱۵:۱۴:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
ثبت نام تحویل اردیبهشت ۹۹ برای مصرف کننده یا سرمایه گذار (دلال )
علی 671۷۵۸۹۲۵۱۸:۱۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
این وزیر از اول طرفدار خودرو سازان بود و خودش این قیمت پنج در صد زیر قیمت بازار رادر آوورد .از اول صادق نبود .تا کی رسوا شود خدا می داند .
بلوری۷۵۸۹۶۴۱۸:۳۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
در سالگرد انقلاب دست دولت در جیب مردم با نام حمایت از قشر آسیب پذیر!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین