کامنت‌های برتر مخاطبان الف؛ آقای روحانی، من رای دادم؛ هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست/ تاکتیک گل‌زنی ژاپن و شکست ایران خودرو مقابل تویوتا/ رهبر جلیقه زردها، رئیس جمهور فرانسه است؟/ زنگ خطر برای بازار گوشت سال‌ آینده

گروه سیاسی الف،   3971111064 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

در هفته جاری اتفاقات زیادی رخ داد و با توجه به وظیفه‌مان آن‌ها را پوشش دادیم؛ از آنجا بینندگان محترم الف با ارائه نظرات خود در ذیل اخبار و گزارشات منتشر شده، در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت کردند که در ادامه برخی از نظرات برتر را انتخاب کرده و در ادامه مشاهده‌ می‌کنید.

آقای روحانی، من رای دادم؛ هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست/ تاکتیک گل‌زنی ژاپن و شکست ایران خودرو مقابل تویوتا/ رهبر جلیقه زردها، رئیس جمهور فرانسه است؟/ زنگ خطر برای بازار گوشت سال‌ آینده

به گزارش الف؛ با باخت تیم ملی ایران از ژاپن و حذف از جام ملت‌های آسیا، رویای جام آسیایی ۴۷ ساله شد. مخاطبین الف ذیل اخبار مرتبط با حذف تیم ملی، نظرات مختلفی ابراز کردند.

حمید نوشت: «هم بازی را باختیم، هم اخلاق و فرهنگ را.... به هر حال این بادکنک هم ترکید. خواهشا زامبی‌های فضای مجازی از فحاشی به داور و بازیکنان تیم ژاپن پرهیز کنند و ....»

کاربر دیگری عنوان کرد: «در کل بازی‌های جام ملت‌ها، ما هیچ تاکتیک درستی برای گل زدن نداشتیم. نه سانتر دقیق، نه ضربه سر و نه شوت محکم و نه حرکت‌های تاکتیکی تمرین شده برای نفوذ به عمق دفاع. گل‌هایی هم که زدیم عمدتا در برابر حریفان ضعیف بود و یا به دلیل خلاقیت بازیکنان مثل سردار آزمون در بازی چین که دو گل رو روی ضعف دفاع برای ما فراهم کرد.

در چهار بازی آخر، فراوان روی دروازه به صورت بی هدف سانتر کردیم .... توی عمق اصلا نمی‌توانستیم با حرکت‌های دوب‌دو یا گروهی تمرین شده نفوذ کنیم. .... برنامه مشخصی برای نفوذ از کناره‌ها نداشتیم. شاید فقط یک شوت نصفه نیمه، خطرناک در این مدت داشتیم. در تاکتیک حمله بی برنامه و هردمبیل بودیم و فقط توپ را روی دروازه بدون هدف مشخص و به امید اینکه یک اتفاقی رخ دهد، می‌فرستادیم تا دفاع مثلا اشتباه کند و گل بزنیم. اما ژاپن یک تاکتیک گل زنی داشت که بارها ازش استفاده کرد. حرکت به کناره‌ها و بعد سانتر دقیق و نه چندان محکم روی سر بازیکنانه که بارها با این روش گل زده یا مثلا حرکت‌های نفوذ به عمق خیلی خوب را انجام می داد و مشخص بود که تمرین شده است. تیم ما فقط توپ را خوب توی میانه زمین به گردش در می‌آورد و... دیگر هیچ! حتی دفاع تیم ملی ایران هم ضعیف بود.»

علی نوشت: «شکست ایران خودرو مقابل تویوتا. واقعا همه چیز به هم می‌آید، اگر برنده می شدیم تعجب داشت. اونا که یک شبه خودرو را سه برابر نمی‌کنند، همان‌طور هم که مثل شب امتحان درس نمی‌خوانند. ژاپن این مسیر را ۳۰ سال طی کرده و مزدش را گرفت. حالا ما فوتبالمان هم مثل صنعت کشورمان است. از فردا منتظر باشیم که خودرو دوباره گران تا هزینه ریخت و پاش فوتبالی‌ها تامین شود. ما خوشحال نیستیم که باختیم، اما برنده شدن در هر میدانی قاعده دارد که ما بلد نیستیم. برنده شدن در فوتبال، صنعت، و اخلاق و ...»

مخاطب دیگری نوشت: «فوتبال برآیندی از جامعه و سیستم فرهنگی ماست. ما هم فوتبال و هم اخلاق را باختیم. وقتی در لیگ برتر ما بازیکن به هر علتی معترض تصمیم داور می شود خروجی آن همانی است که دیدیم. وقتی بازیکنی که در لیگ‌های حرفه ای دنیا بازی می‌کند و با چک تو گوش بازیکن حریف میزند این نشان دهنده این است که ما به موازات فوتبال روز دنیا از کار فرهنگی و اخلاق غافل بوده‌ ایم ، بی دلیل ما را عصبانی ترین ملت دنیا نمی نامند»

کاربر ناشناسی عنوان کرد: «فوتبال دفاعی که همراه با توهین به مربیان و باشگاه‌ها باشد، مطمئنا دیگر تحمل نمی شود و قطعا نمی‌تواند بماند. 8 سال بود دستاوردی نداشت. بازی ها دفاعی و هیچ فوتبال زیبایی بازی نکردیم. پیشنهاد می کنم مثل ژاپن به مربیان داخلی مثل یحیی و دایی و..میدان دهیم که تجربه کسب کند و خودمان مربی پرورش دهیم . حتی آقای مایلی کهن با اینکه دشمنش هستیم ۶ تا به کره زد؛ آن هم با دست خالی بدون امکانات. موافق مربی داخلی نبودم ولی مربی ژاپن را که دیدم نظرم عوض شد»

***

افزایش اعتراضات در ونزوئلا باعث شد خوان گوایدو، رهبر مخالفان با حمایت آمریکا خود را رئیس‌جمهور این کشور اعلام کند؛ در حالی‌که چندی پیش در انتخابات ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو توانسته بود با کسب اکثریت آرا بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زند. در این باره گزارشی با عنوان «کودتا در ونزوئلا علیه مادورو/ کاراکاس دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج کرد/ گوآیدو: نروید!/ حمایت چین، روسیه و ایران از دولت و ملت ونزوئلا» در الف منتشر شد و کاربران الف در این زمینه نظرات مختلفی ابراز کردند.

کاربری نوشت: «کتاب خاطرات جنایتکار اقتصادی نوشته شده توسط یکی از افسران اطلاعاتی آمریکا را حتما بخوانید. کودتا در کشورهای آمریکای جنوبی روش کلاسیک آمریکا برای بر کنار کردن رئیس جمهور مردمی کشور و جایگزینی یک دیکتاتور به جای آن است. این کار را در شیلی ، پاناما و.... انجام دادن. ونزوئلا جزء پنج کشور اول دارای ذخایر نفت جهان و شرکت های نفتی آمریکایی برای رسیدن به این منابع، هر کاری می کنند. اول هوگو چاوز را ترور کردن و حالا می خواهند جانشینش را از حکومت کنار بزنند.»

مخاطب دیگری عنوان کرد: «هر جا آشوبی، کودتایی و خون و خونریزی هست، رد پای آمریکا و کشورهای غربی وجود دارد؛ خصوصا اگر آن کشور ثروتمند و مقداری هم مستقل باشد و از سیاستهای آمریکا پیروی نکند. کشورهای به اصطلاح دموکراتیک و اهل دموکراسی مانند فرانسه و غرب فقط برای دیگر کشورها نسخه می پیچند وگرنه حکومت خودشان هم براساس زور و ظلم به مردم عادی کشورشان و طرفداری از ثروتمندان می‌باشد. برخورد خشونت بار و بی‌رحمانه ارتش و پلیس فرانسه با مردم اگر در کشور دیگری اتفاق می‌افتاد، چه سر و صدایی از این کشورهای غربی درباره حقوق بشر و دموکراسی بلند می‌شد؟»

یک کاربر ناشناس نوشت: «امیدوارم هر چه زودتر حکومت کمونیستها در ونزوئلا سقوط کند و مردم شان از این فقر و بدبختی نجات پیدا کنند؛ اما پاسخ یک مخاطب به این کامنت هم خواندنی است که نوشت: «مثل حکومت آلنده در شیلی که آمریکایی‌ها سرنگون‌اش کردند و یک قصاب آدمکش مثل پینوشه را سر کار آوردند؟ آمریکا در امریکای لاتین به دنبال ثروتمند کردن مردم یا بهبود معیشت آن‌ها نیست ، بلکه به فکر منافع خودش و راه آزاد تجارت مواد و قاچاق انسان و جذب نیروهای نظامی برای اعزام به خاورمیانه و امثال اینهاست !!!»

یکی از مخاطبان الف نگاه دیگری به مسئله دارد: «من فکر می‌کنم که به نفع مردم ونزوئلا است که مادورو کنار برود اما اینکه یک حکومت خارجی برای مردم ونزوئلا تعیین تکلیف کند بهم ریختن نظم و امنیت بین المللی است. تا وقتی که مخالفان قدرت را به دست نگرفتند، خارجی‌ها حق ندارند آن‌ها را  به رسمیت بشناسند. مثلا آیا کسی می‌تواند رهبر جلیقه زردها در فرانسه را بعنوان رییس جمهور این کشور به رسیمت بشناسد و طبق خواست آن‌ها مثلا به دولت ماکرون حمله نظامی کند؟»

***

یادداشتی درباره اختیارات رئیس‌جمهور با عنوان «اختیارات رئیس جمهور/ بی‌اطلاعی یا بی‌اخلاقی؟» در الف منتشر شد.

نظر مخاطبی در ذیل این یادداشت عنوان کرد: «به عنوان طرفدار اصلاحات و کسی که دوبار به روحانی رای دادم، عنوان می‌کنم که هیچ بهانه‌ای از روحانی قابل قبول نیست، به دلیل اینکه ایشان از تمام محدودیت‌ها و اختیارات داشته و نداشته اش کاملا آگاه بود. چرا که ایشان ۴۰ ساله در رده های بلای نظام سمت داشته اند. بنابراین هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست. به انصافم وزرا و مدیران دوره ایشان جزو بدترین‌ها بودند.»

نرگس هم نوشت: «متاسفانه بی‌کفایتی و ضعف محرز مدیریتی رییس جمهور بدور از هرگونه اغراض سیاسی است برهیچ کسی پوشیده نیست. کاری که آقای روحانی با مملکت انجام داد، هیچ کسی در چند دوره انقلاب انجام نداده است. من منکر اشتباهات فاحش آقای احمدی نژاد در برخی حوزه‌ها نیستم ولی وضعیت زمان ایشان خیلی بهتر بود؛ این از اقتصاد و گوشت کیلویی صد هزار تومان و صف‌های طولانی؛  ... از طرفی از وضع خودرو و گرانی و بیکاری و فقر و دهها آسیب دیگر؛ ...

*****

برگزاری جشن تولد برای اسحاق جهانگیری در کاخ سعدآباد توسط برخی از روزنامه‌نگاران باعث انتشار خبری با عنوان «جشن تولد جهانگیری در کاخ سعدآباد!» در الف شد. این خبر با واکنش مخاطبان الف روبه‌رو شد.

یکی از کاربران با نام هوشنگ نوشت: «حالا احتمالا همکاراش یک کیکی تهیه کردند و از ایشان خواستند آنها عکسی بگیرد. این‌قدر سختش نکنید. این‌ها که مشکل ما نیست ....»

اما کاربر ناشناسی در پاسخ هوشنگ نوشت: «راست می‌گوید! مشکل مردم این‌ها نیست! بزرگترین مشکل مملکت عدم عدالت است! اگر عدالت بود. این بابا به خاطر ۱۸ میلیارد دلاری پول این مملکت که سوزاند به جای سعدآباد الان باید.....»

کاربر دیگری عنوان کرد: «افرادی هستند برای تولد کودکان‌شان یک چهارم این کیک هم نمی‌توانند بخرند، وقتی یک مسئول جشن تولد می‌گیرد که همه مردم کشورش بتوانند کیک تولد داشته باشند»

یک مخاطب الف، تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری پارسال را یادآوری کرد: «مردم یادتون میایه گول اشک‌های دروغین من رو خوردین مجددا رای دادین؟ چشمتون کور، دندتون نرم... فعلا ما سواریم و شما پیاده. ما حال میکنیم و شما سماق سق بزنین... »

*****

سخنرانی محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک همایش با تیتر «قالیباف: این در شان ملت و نظام نیست که در چهل سالگی انقلاب در صف گوشت یخ زده بایستیم» در الف منتشر شد و کاربران نظر خود را در مورد آن اینگونه نوشتند:

مهرداد رجبی، دکترای انرژی در کامنتی ذیل این خبر نوشت: «اولین گام؛ ایجاد وزارت بازرگانی و جدا کردن فوری از وزارت صمت است.

دومین گام؛ دادن اختیارات تام برای ورود کالا و خروج کالا با نظارت سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی و انتشار گزارش های دقیق هر سه بار یکبار به نهادهای نظارتی است.

سومین گام؛ ثبت نام فوری و دوباره خانوارها بر اساس کدملی سرپرست و تعداد افراد تحت تکفل است.

چهارمین گام؛ حذف یارانه های نقدی( ۴۵۵۰۰ تومان) برای همه دهک ها، خرید های داخلی و خارجی کالاهای اساسی و توزیع ماهیانه کالاهای اساسی(گوشت - روغن مایع - مرغ - تخم مرغ - پنیر - حبوبات )برای خانوار های نیازمند که ثبت نام کرده اند.

پنجمین گام؛ توزیع ماهیانه کالاهای اساسی در فروشگاه های زنجیره‌ای معتبر و شناخته براساس کوپن الکترونیک یا کارت اعتباری خانوار در سرتاسر کشور.

در ضمن سازمان‌ها، شرکت ها، تعاونی ها و نهادهای عمومی و انتظامی که دارای فروشگاه های عمومی می‌باشند، می توانند بطور مستقیم توزیع کالاهای اساسی را برای نیروهای خود انجام دهند. باید وزارت بازرگانی جدید؛ مشخص کند که آمار توزیع ماهیانه کالاهای اساسی چقدر بوده و کالاها به دست چه کسانی رسیده و بطور دقیق پاسخ گویی تمام متقاضیان باشند.»

کاربر دیگری نوشت: «آقای قالیباف عزیز باید انحصار واردات گوشت و رانت چهار دلاری بابت هرکیلو گوشت حذف شود و گوشت با قیمت پایین و واقعی به دست مردم برسد؛ الان دام مولد به سرعت از کشور قاچاق می‌شود؛ یعنی اینکه سال بعد ما زاد و ولد بسیار پایینی در میان احشام داریم و یک بازار هشتاد میلیونی و انحصار واردات گوشت و ثروتی که ... نمی‌گنجد نصیب یک خانواده می‌شود»