وحدتی که با انفجار هم گسستنی نیست؛ آخرین وضعیت زاهدان پس از حادثه شب گذشته

گروه اجتماعی الف،   3971110087

شهر زاهدان همواره به عنوان پایتخت وحدت ایران اسلامی مطرح بوده و هیچ گاه اقدامات کوری همچون حادثه انفجار شب گذشته در این شهر ذره ای از امنیت ناشی از وحدت مردم کم نکرده است.

 

مهر نوشت: زاهدان شب گذشته شاهد انفجار دو شیء صوتی بود که تلفات جانی نداشت و فقط ۴ نفر از ماموران نیروی انتظامی دچار جراحت سطحی شدند.

فرمانده انتظامی استان سیستان‌و بلوچستان در همین زمینه با اشاره به اینکه در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه شب گذشته صدای انفجار در بلوار بعثت زاهدان شنیده شد، اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته از سوی عوامل انتظامی مشخص شد علت این حادثه پرتاب و انفجار شیء انفجاری دست ساز بوده است.

عملیات شناسایی عاملان حادثه آغاز شد

سردار محمد قنبری از حضور تیم چک و خنثی در محل حادثه خبر داد و افزود: در بررسی‌های بعدی این محل یک بسته مشکوک دیگر در همان محدوده کشف شد و عوامل انتظامی بلافاصله اقدام به تخلیه محل کردند.

وی گفت: در این عملیات قبل از خنثی کردن، شیء کشف شده منفجر و منجر به مجروح شدن سطحی سه نفر از عوامل انتظامی شد.

وی حال مجروحان این حادثه را رضایت بخش ذکر و تصریح کرد: به صورت جدی به دنبال شناسایی و دستگیری عاملان پرتاب این شیء دست ساز هستیم.

جراحت مجروحین سطحی است

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در این خصوص به مهر گفت: حادثه انفجار دو شیء صوتی در زاهدان تلفات جانی نداشت و فقط چهار نفر زخمی شدند.

به گفته فریبرز راشدی تمامی نیروهای اورژانس زاهدان در حالت آماده باش هستند و اوضاع تحت کنترل است.

اسامی مجروحان حادثه

اسامی چهار فرد مجروح عبارت است از «علیرضا میرشکار»، «محسن جلالی»، «عیسی فروغی» و «مهدی جهان تیغ».

گفتنی است؛ در حال حاضر اوضاع شهر زاهدان تحت کنترل بوده و مردم در آرامش کامل هستند و امنیت در سطح شهر برقرار است.

وحدتی که گسستنی نیست

مردم سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی نزدیک به ۴۰ سال است که گام به گام هم و دوشادوش یکدیگر برای تعالی نظام و انقلاب اسلامی تلاش کرده اند و طی این مدت هیچ گاه به هیچ کسی هم اجازه تفرقه افکنی نداده اند.

زندگی مسالمت آمیز و سرشار از اخوت و برادری بیش از  ۲۷۵ قوم و قبیله شناسنامه دار اعم از شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان این استان کشور را به پایتخت وحدت ایران اسلامی و حتی جهان اسلام تبدیل کرده است.

طی این ۴۰ سال تقویت وحدت اسلامی حول محور مشترکات دینی رمز موفقیت مردمان مسلمان سیستان و بلوچستان بوده است زیرا بنابر تاکید بزرگان دو  مذهب تشیع و تسنن دین مبین اسلام دین وحدت و برادری است.

مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان در طول این ۴ دهه با جان و دل در همه صحنه های انقلاب اسلامی حضور پر شور و شعوری داشته اند که حضور در راهپیمایی ها و همچنین بیشترین مشارکت در همه ادوار انتخابات ها نمونه بارز آن است.

اما متاسفانه هر از چند گاهی عده ای مزدور که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با انجام اقدامات تروریستی کور به خیال خودشان سعی در برهم زدن این وحدت و برادری در استان سیستان و بلوچستان را دارند.

اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که پس از این حوادث عده ای از رسانه های بیگانه و عوامل معلوم الحال سعی می کنند تا بلافاصله این موضوع را دستمایه ایجاد اختلاف شیعه و سنی در پایتخت وحدت جهان اسلام یعنی استان مرزی سیستان و بلوچستان قرار دهند اما خوشبختانه همچون همیشه تیرشان به سنگ می خورد.

از همین رو مهر، پس از این حادثه با حضور در سطح شهر زاهدان که در امنیت کامل به سر می برد با چند نفر از شهروندان زاهدانی گفت و گو کرد تا نظر آن ها را هم جویا شود.

اسلام همواره همه را به صلح و همبستگی دعوت می‌کند

عبدالغفور شهنوازی یکی از شهروندان اهل سنت زاهدان، اظهار داشت: اسلام همواره همه جهانیان را به صلح و همبستگی دعوت می‌کند و این شاخصه اسلام بود که توانست آن را طی ۱۴ قرن در برابر عوامل بنیان شکن حفظ کند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برادران و خواهران شیعه و سنی به خوبی متوجه شدند که با تعامل و آرامش و اتحاد می‌توانند به خوبی در کنار یکدیگر زندگی کننند.

این شهروند زاهدانی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان در طول عمر با برکت ۴۰ ساله انقلاب اسلامی به راستی که همواره نماد وحدت و یکدلی مسلمانان در ایران و حتی جهان بوده است.

وی گفت: همانطور که همواره تمامی علمای شیعه و سنی‌ بارها تاکید کرده‌اند وحدت ما مربوط به یک هفته و یک سال نیست و این وحدت همیشگی است و به هیچ عنوان هم گسستنی نیست.

شهنوازی تصریح کرد: دشمنان باید بدانند که وحدت کامل در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حاکم است و ملت سرافراز ایران اسلامی با این اقدامات کور تروریستی هرگز سست و متزلزل نخواهند شد.

طوایف بلوچ همواره از مرزهای ایران عزیز پاسداری کرده اند

محمد شهرکی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی که خودش سیستانی و از اهل تشیع است در گفت و گویی اظهار داشت: طوایف بلوچ از سالیان دور مرزدار ایران عزیزمان بوده اند و از این مملکت دفاع و پاسداری کرده اند.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان تفاوتی بین شیعه و سنی وجود ندارد و همه ما به نوعی با هم خویشاوند هستیم و از دیرباز با یکدیگر رفت و آمد داشته ایم.

وی ادامه داد: دشمن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال ضربه زدن به ملت ایران بوده است و در این راه از هیچ جنایتی هم فروگذار نکرده است اما خوشبختانه همواره با هوشیاری مردم نقشه های آنها با شکست مواجه شده است.

این شهروند زاهدانی گفت: ولی در حال حاضر دشمنان ایران اسلامی با توجه به سیلی هایی که از ما خورده اند از هر راهی در پی ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ هوشیاری و وحدت ملت ایران در این شرایط خاص اظهار داشت: مردم ما باید بدانند که دشمنان هیچ گاه خیرخواه ما نبوده و نیستند.

انجام اقدامات کور تروریستی نشان دهنده ضعف دشمنان و اقتدار ایران اسلامی است

حامد کرد یکی دیگر از شهروندان اهل سنت زاهدان اظهار داشت: انجام این اقدامات ضدانسانی از سوی تروریست‌ها نشان دهنده ضعف آن ها و اقتدار و عظمت ایران اسلامی است.

وی افزود: مزدوران و حامیان استکبار جهانی باید بدانند که نظام جمهوری اسلامی آنقدر مقتدر است که با چنین اقدامات کوری نمی‌توانند هیچ خدشه‌ای به کشور ما وارد کنند.

وی ادامه داد: دشمنان به دلیل این که کشور در آستانه برگزاری جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب است تمام تلاش خود را برای بر هم زدن وحدت و انسجام مردم به کار بسته اند اما باید بدانند با هوشیاری ملت ایران مثل همیشه در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام خواهند ماند.

این شهروند اهل سنت زاهدانی تصریح کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی از دیرباز به‌رغم همه تفاوت‌های مذهبی و قومی که با یکدیگر داشته‌اند، با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و این تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز همچنان هم ادامه دارد.

این اظهار نظرها تنها ذره ای از دریای بصیرت مردم ولایتمدار استان سیستان و بلوچستان بود مردمانی که با پیروی از سیره پیامبر اسلام(ص) همواره اصل اتحاد و همبستگی را مدنظر قرار داده اند و در این زمینه با انجام وصلت های خانوادگی پیوندی ناگسستنی را بین خود ایجاد کرده اند و چنان ارتباطی با هم دارند که تشخیص شیعه و سنی به راستی امکان پذیر نیست و این وحدت برای سایر مسلمانان الگو شده است.

به همین دلیل سیستان و بلوچستان همواره به عنوان مرکز وحدت ایران اسلامی شناخته شده است و امروز و در آستانه سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی شاهد این هستیم که با لطف و عنایت پروردگار و در سایه اتحاد و همدلی ملت ایران و تحت رهبری هوشمندانه حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) روز به روز بر عزت ایران اسلامی  افزوده می‌شود.