خواص چای سفید چیست؟

گروه سلامت الف،   3971108059

چای سفید نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید. برای جلوگیری از اکسایش، این گلبرگ‌های تازه را در نور طبیعی آفتاب خشک کرده و سپس مراحل بعدی تهیه چای را طی می‌کنند.

خواص چای سفید چیست؟
میزان نوشت: چای سفید بخشی از گنجینه‌ی گیاه چای است که از جوان‌ترین و ظریف‌ترین برگ‌های تازه‌ی دست چین شده‌ی چای به دست میآید، نام چای سفید به این دلیل انتخاب شده که برگ‌های چای سفید رنگ برفی و نقره‌ای دارند، چای سفید به دلیل اینکه فرایند سخت و دشواری برای فرآوری دارد قیمت نسبتاً بالاتری دارد، چای سفید در چین به طور عمده در استان فوجیان تولید میشود.

چای سفید مانند دیگر انواع چای یک نوع چای است که از گیاه چای به نام گیاه کاملیا سنسیس به دست می‌آید.

چای سفید سوزن نقره‌ای گران قیمت‌ترین چای سفید است. برگ‌های این چای شبیه به سوزن است و رنگ نقره‌ای دارد، بعد از دم شدن رنگ چای به زرد و طلایی نزدیک است. نام گذاری چای سفید ناشی از پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های نشکفته گیاه چای است که به آن ظاهری سفید می‌دهد، هر چند دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است.

برای چیزی که "چای سفید" نامیده می‌شود، مدارک مختلفی وجود دارد. اساساً، چای که بعد از خشک شدن به هیچ وجه پردازش نشده، اغلب به نام چای سفید نامیده می‌شود. نام "چای سفید" نیز به چای داده شده است که از جوانه‌های نابالغ یا جوان ساخته شده است، که منجر به طعم ملایم چای بعد از دم کردن می‌شود.

گاهی نوعی از چای سفید به نام بلومینگ نیز معرفی میشود که در واقع چای سفید بلومینگ نوعی از تهیه‌ی چای سفید است که با انواع دیگر چای و گل‌های زیبا ترکیب و فشرده شده، در تهیه‌ی چای بلومینگ هم میتوان چای سفید سوزن نقره‌ای و هم چای سفید پونی استفاده کرد.

پیشینه نوشیدن چای سفید

نوشیدن چای سفید در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده، این میتواند به دلیل این باشد که چای سفید اثر بخشی مثبتی بر سلامت و آرامش دارد، همان طور که در بخش اول مقاله گفته شد چای سفید از همان گیاه چای است و چیزی که باعث تفاوت چای سفید با چای سبز، چای سیاه و چای اولونگ میشود در برداشت چای سفید و فرآیند تهیه کردن آن است، در واقع چای سفید را در زمان خیلی زودتر از دیگر انواع چای برداشت میکنند زمانی که هنوز پرزهای سفیدی روی جوانه‌ها وجود دارد که در مجموع آن را یکی از سالم‌ترین انواع چای کرده است. در ادامه مقاله به خواص چای سفید میپردازیم.

مقدار کافئین چای سفید

برخلاف باوری که میگوید چای سفید کافئین ندارد باید بگوییم که گاهی چای سفید میزان کمتری کافئین نسبت به چای سبز و چای اولونگ دارد، اما برای مقایسه‌ی دقیق‌تر مقدار کافئین در چای‌ها نسبت به هم باید به محل تولید آن‌ها دقت کرد خیلی از افراد میگویند، چون چای سفید کمترین اکسیداسیون را دارد پس کمترین کافئین را هم دارد، در صورتی که نمیتوانیم این نتیجه را بگیریم نمیتوان به طور کلی گفت که همه‌ی چای‌های سبز نسبت به همه‌ی انواع چای‌های سیاه یا سفید کافئین کمتر یا بیشتری دارند. صرف نظر از چای سفید در بررسی انواع چای‌های سیاه و سبز اینکه محل تولید چای کجا باشد روی مقدار کافئین چای اثر دارد به طور کلی چای سیاه هند نسبت به چای سیاه چین مقدار کافئین بیشتری دارد؛ و در بین انواع چای‌های سفید چای سفید سوزن نقره‌ای کافئین بیشتری دارد، اما برخلاف تصور چای سفید بدون کافئین نیست.

درمان خشکی چشم و شب کوری

چای سفید سرشار از ویتامین A. است که میتواند به از بین بردن خشکی چشم کمک کند و باعث درمان شب کوری گردد.

ترمیم DNA

برای فردی که در معرض تابش اشعه رادیو اکتیو قرارگرفته نوشیدن چای سفید تاثیر اشعه را کم میکند و به ترمیم DNA کمک میکند.

کاهش وزن و کاهش فشار خون

سایر خواص چای سفید مانند کمک به کاهش فشار خون و کاهش وزن به صورت سنتی بین مردم چین و همین طور چای دوستان اروپایی مورد توجه قرار گرفته. در صورتی که دچار فشار خون و یا اضافه وزن هستید میتوانید با انتخاب چای سفید قدمی در جهت بهبود سلامت خود بردارید. در خصوص خاصیت کاهش وزن چای سفید کمتر اطلاع رسانی شده، ولی این چای در کنار دیگر گیاهان مناسب برای لاغری قرار میگیرد.

خواص ضد سرطان چای سفید

مطالعات نشان داده که چای سفید هم در درمان و هم در بهبود سرطان کمک میکند، چای سفید با داشتن آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها در کند کردن سرعت رشد سلول‌های سرطانی کمک میکند. چای سفید بیشتر از دیگر سرطان‌ها روی سرطان معده، روده بزرگ و پروستات موثر بوده است. به دلیل اینکه ضد اکسیدان است ضد سرطان میباشد، این خاصیت چای سفید یکی از خاصیت‌هایی است که در عصر حاضر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هرچند برای تایید مقدار اثر چای سفید بر سرطان باید مطالعات بیشتری به عمل آید.

محافظت از پوست

یکی از مزایای شناخته شده‌ی چای سفید توانایی آن برای محافظت از پوست در مقابل آسیب‌هایی است که رادیکال‌های آزاد به آن وارد میکنند. رادیکال‌های آزادی که به علت استرس و قرار گرفتن در مدت طولانی تحت اشعه آفتاب ایجاد شده اند توسط چای سفید میتوانند کاهش پیدا کنند؛ و همینطور آنتی اکسیدان دارد که باعث جلوگیری از چین و چروک پوست میشود.

بسیار مفید برای قلب

چای سفید بسیار برای قلب مفید است در واقع میتواند خون را رقیق کند و از افزایش کلسترول خون برای رسیدن به حد خطرناک جلوگیری کند، نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای سفید در روز احتمال حمله قلبی را به مقدار قابل توجهی کاهش میدهد.

دیابت

مطالعات بیشتری نیاز است که ثابت کند چای سفید به کاهش قند خون افراد دیابتی کمک میکند با اینکه مشاهده‌هایی نشان داده اند چای سفید منجر به کاهش قند خون افراد دیابتی میشود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سفید حاوی مقدار زیادی catechin است که یک ضد باکتری قوی است و بدن را در برابر بیماری‌های محیطی حفظ میکند. چای سفید دارای خاصیت ضد التهابی است که به کاهش درد در بدن کمک میکند.

تقویت استخوان

مانند دیگر انواع چای به تقویت استخوان کمک میکند و برای مبارزه با بیماری‌های استخوان که با افزایش سن ایجاد میشوند مناسب است. خوب است بدانیم که چای سفید کمک به مقاومت دندان و لثه نیز میکند.

خواص ضد پیری

چای سفید خواص ضد پیری دارد! حضور رادیکال‌های آزاد به شدت به روند پیری زودرس منجر می‌شود. چای سفید با داشتن املاح آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به پیری زودرس را کاهش می‌دهد.

تفاوت چای سبز و چای سفید چیست

چای سفید در حقیقت همان آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز را دارد و تنها تفاوتش در میزان و اندازه این آنتی‌اکسیدان‌ها و اثرگذاری آنهاست. به همین دلیل این چای اثرگذاری بیشتری برای کنترل بیماری‌های قلبی-عروق و انواع سکته‌های قلبی و مغزی دارد و از طرفی می‌تواند اثرگذاری بیشتری بر بدن داشته باشد. تفاوت دیگر چای سبز و شیرین در میزان کافئین موجود در این دو نوع چای است. میزان کافئین موجود در چای سفید بسیار کمتر از چای سبز است و همین دلیل است که موجب می‌شود چای سبز در مقابل چای سفید گزینه بهتری برای کاهش وزن باشد. با وجود این اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین چای سبز و چای سفید داشته باشیم به طور قطع چای سفید با طعم دلنشین و سبکی که دارد ویژگی‌ها و خواص بیشتری در مقایسه با چای سبز دارد و البته خیلی گران‌تر از چای سبز در فروشگاه‌های عرضه محصولات و گیاهان دارویی عرضه می‌شود.

چگونه چای سفید دم کنیم؟

برای تهیه چای سفید نباید به شیوه چای معمولی یا دیگر دمنوش‌ها اقدام کنید. تهیه این چای آداب ویژه‌ای دارد و بی‌دقتی در تهیه این چای سفید تمام خواص آن را از بین می‌برد و اثربخشی آن را کم می‌کند. برای تهیه چای سفید به شیوه درمانگران طب سنتی ایران کافی است یک قاشق غذاخوری سرپر از چای سفید را با یک لیوان آب که دمای آن از دمای آب جوش کمتر باشد به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

برای این منظور باید آب را جوش بیاورید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا از دمای ۱۰۰ درجه کمتر شود. این شیوه بهترین شیوه دم کردن و آماده کردن چای سفید است. اما ژاپنی‌ها به شیوه دیگری چای سفید دم می‌کنند. آن‌ها چای سبز را درون قوری که دمای آبش زیر جوش است، می‌ریزند و قوری را روی میز می‌گذارند و آن را با پارچه‌ای می‌پوشانند. بعد از ۱۰ دقیقه چای سفید آن‌ها آماده است. چینی‌ها این چای را درون فلاکس دم می‌کنند.