بلومبرگ: فشار آمریکا به آژانس اتمی برای جریان‌سازی علیه ایران شکست خورد

گروه جهان الف،   3971106005

اسنادی که به رویت بلومبرگ رسیده نشان می‌دهد دولت آمریکا تلاش کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای جریان‌سازی علیه ایران تحت فشار قرار دهد، اما این تلاش به شکست منجر شده است.

به گزارش فارس، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای تحقیقات در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران تحت فشار قرار دهد، اما مقام‌های سایر کشورها اعتنایی به این موضوع نکرده‌اند.

اسنادی که به رویت شبکه خبری بلومبرگ رسیده نشان می‌دهند مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر فشارها را روی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش داده‌اند و خواستار افزایش بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران شده‌اند.

با وجود این، سه دیپلمات که هفته گذشته در نشستی در مجاورت دفتر نمایندگی آمریکا در آژانس در وین شرکت کرده‌اند می‌گویند که این تلاش‌ها کاملاً شکست خورده‌اند. 

بلومبرگ این موضوع را «شکستی نادر» برای آمریکا در آژانس توصیف کرده و نوشته این در حالی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش موثری در اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران داشته‌اند. 

دیپلمات‌های حاضر در این نشست از بلومبرگ خواسته‌اند نامشان افشا نشود تا بتوانند درباره جزئیات بیشتری از این نشست گفت‌وگو کنند. این نشست روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) برگزار شده و ۷۰ دیپلمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن حاضر بوده‌اند. 

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این نشست گفت «اسناد موثقی» در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دروغ گفته است.

 اطلاعات ارائه شده در گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد مبنای ادعاهای بولتون در این نشست، تحلیل‌های ارائه‌شده توسط دو موسسه وابسته به لابی‌های حامی صهیونیسم در آمریکا بوده‌اند: «بنیاد دفاع از دموکراسی» (لابی اف‌دی‌دی) و موسسه علوم و صلح بین‌الملل. 

این دو موسسه اخیراً بر اساس ادعاهای اثبات‌نشده رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند یک تاسیسات هسته‌ای کشف‌نشده ایران را افشا کرده‌اند. 

در اسنادی که در نشست مذکور میان شرکت‌کنندگان توزیع‌شده و نسخه‌ای از آن به دست بلومبرگ رسیده آمده است: «این افشاگری‌ها آژانس را ملزم می‌کند تحقیقاتش را در زمینه برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران در گذشته که احتمالاً هنوز هم ادامه دارند، احیا کند.»

به نوشته بلومبرگ، آمریکا خواسته ارائه اطلاعات بیشتر درباره سایت‌های تحت بازرسی در ایران شده و تهدید کرده پروژه‌های همکاری فنی آژانس با ایران را تحت تحریم قرار خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی درباره هر گونه تلاش برای دست‌یابی به سلاح اتمی را رد کرده است.