نظر شما در مورد فرار مالیاتی پزشکان و عدم نصب کارتخوان در مطب‌ها چیست؟

گروه اجتماعی الف،   3971102116 ۲۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

کمیسیون تلفیق مصوباتی درباره مالیات پزشکان در راستای عدالت مالیاتی در کشور تصویب کرد و تا این قشر پردرآمد نیز مانند بقیه سایر اقشار مالیات خود را پرداخت کنند، اما لابی‌هایی در مجلس شکل گرفته است که این مصوبات را حذف کند و برخی فرار مالیاتی پزشکان را قبول ندارند. نظر شما در این مورد چیست؟

به گزارش الف، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ در حین بررسی این لایحه دو مصوبه را به تصویب رساند که براساس مصوبه اول پزشکان ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارتخوان) در مطب خواهند شد و براساس مصوبه دوم مالیات علی الحساب ۱۰ درصدی از درآمد پزشکان در مراکز درمانی برداشته می شود.  نکته کلیدی هر دو مصوبه کمیسیون تلفیق این است که موجب شفافیت درآمد پزشکان می‌شود و جلوی فرار مالیاتی گسترده این قشر پردرآمد را می گیرد.

پس از تصویب این مصوبه در کمیسیون تلفیق مجلس، جامعه پزشکی (پزشکان) برای حذف آن اقدامی به لابی کرده تا بتوانند با تحت فشار قرار دادن اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، مصوبات این کمیسیون درباره مالیات پزشکان که موجب شفافیت درآمد پزشکان می شود و جلوی فرار مالیاتی گسترده آنها را می گیرد، را حذف کند.

  • بیشتر بخوانید:

لابی سنگین برای لغو مالیات پزشکان

رقم فرار مالیاتی پزشکان معادل یارانه ۱۲میلیون ایرانی در سال است

عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره می‌گوید: هم‌اکنون مبلغی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده جامعه پزشکی مالیات پرداخت می‌کنند، ۱۵۰ میلیارد تومان است، سازمان امور مالیاتی ادعا می‌کند رقم واقعی باید ۷۰۰ میلیاردتومان باشد اما نه ۱۵۰ میلیاردتومان صحیح است و نه ۷۰۰ میلیاردتومان، چراکه با عدد ۱۵۰ میلیاردتومان یعنی هر پزشک درآمدش یک میلیون تومان است و با عدد ۷۰۰ میلیارد تومان یعنی هر پزشک درآمدش دومیلیون‌ و 200 هزار تومان است که هیچ‌کدام از این اعداد واقعی نیست. مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داده ۶۸۰۰ میلیارد تومان رقم واقعی مالیاتی است که باید از جامعه پزشکی پرداخت کند.

البته محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در این باره با بیان اینکه مسئله فرار مالیاتی اصلا درست نبوده و سازمان نظام پزشکی همکاری همه جانبه با سازمان مالیات می‌کند، می‌گوید: اخذ ۱۰ درصد از درآمد پزشکان تحت عنوان مالیات علی الحساب مطرح شده است که این مسئله در هیچ کجای دنیا اجرایی نشده است.

موضوع فرار از مالیاتی پزشکان در حالی است که حتی کارگران و کارمندانی با درآمدهای پایین مالیات پرداخت می‌کنند، و پزشکان هم باید متناسب با درآمدشان مالیات بدهند؛ البته این قشر پردرآمد برای فرار از مالیات روش‌های مختلفی اتخاذ می‌کنند که قرار ندادن کارتخوان در مطب خود، ثبت نکردن کارتخوان به نام خود و ارائه ننمودن اظهارنامه مالیاتی بخش‌هایی از آن است.

نظر شما در مورد فرار مالیاتی پزشکان و خوداری آن‌ها از نصب کارتخوان در مطب‌ها چیست؟؛ چرا پزشکان متناسب با درآمد بالایی که دارند، مالیات پرداخت نمی‌کنند و از شفافیت گریزان هستند؟