از بازداشت یا گروگان‌کِشی مرضیه هاشمی تا مجمسه آزادی!

معصومه پورصادقی،   3971102106 ۱۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
از بازداشت یا گروگان‌کِشی مرضیه هاشمی تا مجمسه آزادی!

واقعیت امر این است که سیاست و سیاستگذاری در آمریکا که خود را مهد آزادی و دموکراسی در جهان میداند در تضاد آشکار با این حق همگانی بشر قرار دارد؛ آمریکایی‌ها معتقدند همین که مجسمه آزادی به شکل یک زن ساخته شده، به خودی خود نشان دهنده آزادی در آمریکاست، کشوری که امسال هفتادمین سالگرد صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر خود را در بوق و کرنا کرد اما هر زمان که تاریخ میخوانم به این نتیجه میرسم که الحق و الانصاف صد لقبی که امام خمینی (ره) به آمریکا داد بدون استثنا تنها در خور خود دولت آمریکاست، آمریکایی که از این اعلامیه حقوق بشر تنها به عنوان سلاحی برای عرض اندام گزینشی علیه دشمنانش استفاده میکند.

تنها کافیست نگاهی به ماده اول اعلامیه حقوق بشری آمریکا بیندازیم :«تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند. همه دارای عقل و وجدان می باشند و باید نسبت به یکدیگر مانند برادر رفتار کنند.» در جایی خواندم که بسیاری از آمریکایی‌ها با این ضرب المثل قدیمی آشنایی دارند که «الاغ حرف می زند و اراجیف می گوید»، این ضرب المثل بدون اغراض و منصفانه بیانگر وضعیت حقوق مردم و شهروندی در آمریکاست.

 سوال اصلی این است که آمریکایی که مجسمه آزادی را نماد زن آزاد در آمریکا می‌داند، چطور میشود که ملانی فرانکلین خبرنگار و مستندساز آمریکایی الاصل که ما با نام مرضیه هاشمی او را می شناسیم، زنی که حدود ۳۵ سال پیش، دین اسلام را پذیرفته و تحت تاثیر انقلاب و شخصیت امام خمینی(ره) در اوج جنگ ایران و عراق تصمیم به مهاجرت گرفته و زندگی در ایران را انتخاب می‌کند، حال که برای ملاقات با خانواده‌اش به آمریکا سفر کرده توسط پلیس این کشور دستگیر شده و سپس به بازداشتگاه اف‌بی‌آی منتقل می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه، هیچ منبعی درباره روند بررسی پرونده وی اطلاعات دقیقی نداده و شرایط کنونی برای خانواده مرضیه هاشمی  بسیار دشوار است. 

مرضیه هاشمی در تماس تلفنی که با دخترش سارا داشته گفته که اطلاعی در خصوص تصمیم مربوط به آزادی خود ندارد. فرزندان هاشمی گفته‌اند که وی برخلاف حق قانونی همه زندانیان، نمی‌تواند با خانواده‌اش به صورت تلفنی هم صحبت کند و مسئولین زندان اجازه این کار را به وی نمی دهند.

برخی معتقد هستند که شاید دستگیری مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس تی وی، گروگان‌کشی از سوی غربی‌ها برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و یا حتی آزادی نازنین زاغری و فشار به حکومت باشد، در نگاه اول شرایطی که برای مرضیه هاشمی بوجود آمده بازداشت نازنین زاغری را برای برخی از غربگرایان در ذهن متبادر می‌کند، غربگرایانی که همیشه واقعیت‌ها را انکار میکنند و به دنبال ماهی‌گیری از آب گل‌آلودند. اما تفاوت‌هایی اساسی میان این دو فرد و حتی زندانیان آمریکایی‌هایی که جرم آنها در ایران اثبات شده است، وجود دارد:

اول اینکه مرضیه هاشمی سال‌هاست از کشور آمریکا جدا شده و ارتباط مستمری با جامعه امریکا ندارد، اما نازنین زاغری بارها به ایران آمده و ارتباطات گسترده‌ای در کشور داشته است.

دوم اینکه مرضیه هاشمی هیچ فعالیتی جهت جذب و ساماندهی خبرنگاران آمریکایی نداشته اما نازنین زاغری تحت پوشش «بنیاد خیریه تامسون رویترز» تلاش به کادرسازی و جذب خبرنگاران ایرانی علیه نظام داشته است.

سوم اینکه به اذعان قاضی دادگاه منطقه کلمبیای آمریکا، هاشمی به هیچ جرمی متهم نشده است و تنها به عنوان شاهد! در بازداشت به سر می‌برد اما دستگاه امنیتی ایران با اتهام جاسوسی و مشارکت در براندازی نرم جمهوری اسلامی، نازنین زاغری را بازداشت کرده است. 

نکته قابل توجه این است که نازنین زاغری که به اتهام جاسوسی دستگیر شده است، از لحاظ تماس تلفنی، ملاقات با خانواده و استفاده از امکانات پزشکی برخودار است، اما این در حالی است که مرضیه هاشمی به دلیل نامشخصی دستگیر شده و وضعیت نامساعدی دارد و چطور میشود که عده‌ای حمایت بی‌چون و چرا مقامات غربی را از یک ایرانی که علیه کشورش برای آنها فعالیت میکرده را نادیده میگیرند ولی قضیه مرضیه هاشمی را که در ایران زندگی میکند را بی‌ربط به ایران می‌دانند.

کلام آخر اینکه، دولت آمریکا که مدعی رعایت حقوق بشر بوده و خواستار اجرای آن در دنیا می‌باشد، به ادعای خود درباره آزادی رسانه‌ها در ایالت متحده پایبند بوده و پاسخگوی بازداشت خبرنگار منتقد خود باشد و به گفته مقامات ایرانی دستگیری مرضیه هاشمی، بازی سیاسی بود که امریکا شروع کردو اگر آزاد نشود، پایان این بازی به دست آمریکا نخواهد بود. در این میان لازم است مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز تمام تلاش خود را برای آزادی مرضیه هاشمی به کارگیرند و در راستای آزادی وی اقدام کند.