۲ بهمن ۱۳۵۷؛ دیدار امام با جلال‌الدین تهرانی

گروه سیاسی الف،   3971102027

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۵۷؛ خبر ملاقات رئیس شورای سلطنت با امام پس از استعفای او مهم‌ترین خبر امروز بود.

به گزارش ایسنا، سرانجام سیدجلال‌الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت که چند روز است در پاریس حضور دارد با ارائه استعفای خود و اعلام غیرقانونی بودن شورای سلطنت با امام خمینی ملاقات کرد. در این دیدار ۱۰ دقیقه‌ای، امام با تشکر از این اقدام تهرانی، گفتند که وی خدمت بزرگی به کشورش انجام داده است.

تهرانی هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد: در مقام رئیس شورای سلطنت بعد از رفتن شاه تلاش کردم آرامش را در کشور برقرار کنم و وقتی که متوجه شدم این کار عملی نیست، استعفا کردم.

امروز روزنامه آلمانی اشپیگل در خبری مدعی شد که حسن نزیه از موسسان نهضت آزادی قرار است نخست‌وزیر شورای انقلاب شود.

قوت گرفتن شایعه بازگشت امام به ایران بعد از ۱۵ سال تبعید باعث ایجاد شور و هیجان در میان مردم انقلابی شده و بسیاری از مردم از سراسر کشور در حال حرکت به سمت تهران هستند تا از رهبر انقلاب اسلامی استقبال باشکوهی به عمل بیاورند و کمیته‌هایی هم برای استقبال از ایشان در حال شکل‌گیری است.

گفته شده قرار است امام جمعه (۶ بهمن) با یک جمبوجت اختصاصی به ایران بازگردند و حتی شنبه راهپیمایی مردم را رهبری خواهند کرد؛ البته نگرانی‌هایی هم درباره این سفر و تضمین سلامت امام در بین انقلابیون وجود دارد. عده‌ای از نزدیکان امام از تهدیدهای تلفنی علیه ایشان خبر داده‌اند که این باعث نگرانی و خشم مردم شده است.

امروز شاپور بختیار نخست‌وزیر در گفت‌وگویی تصریح کرد: سنگر قانون اساسی را از دست نمی‌دهم و سنگر را خالی نخواهم کرد.

تظاهرات مردمی هم علیه حکومت پهلوی و دولت بختیار در شهرهای مختلف ایران جریان دارد که در تهران و برخی شهرها، شدید و خونین گزارش شده است.

در نوفل‌لوشاتو امام در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفتند: اقلیت‌های مذهبی در اسلام احترام دارند و آنها مثل سایر اقشار ملت در آنجا با رفاه زندگی خواهند کرد و هیچ برای آنها گرفتاری نخواهد بود.

امروز رمزی کلارک وزیر پیشین دادگستری آمریکا، در فرانسه با امام ملاقات کرد. وی گفت: به نظر من بدون مشارکت آیت‌الله خمینی امکان حل بحران در ایران وجود ندارد.

ارتشبد فریدون جم رئیس اسبق ستاد ارتش و سفیر سابق ایران در اسپانیا مدعی شد که آینده ایران تاریک و خونین است.

از سوی دیگر آیت‌الله سید محمود طالقانی عنوان کرد که انقلاب اسلامی ایران، جهان را تغییر می‌دهد و در گفت‌وگویی به ارتش هشدار داد: اگر ارتش کودتا کند و دست به کشتار مردم بزند مردم مسلح خواهند شد. ما تاکنون جلوی مردم را گرفته‌ایم و به آنها گفته‌ایم که با سلاح مظلومیت صدایشان را به دنیا برسانند.

امروز محمدرضا شاه و همسرش فرح که در مصر حضور داشتند این کشور را ترک کردند و به مراکش رفتند.