تناسب نقد و مسئولیت، شرط زیبایی کلام است!

محسن حیدری،   3971029151 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تناسب نقد و مسئولیت، شرط زیبایی کلام است!

دکتر سعید زیباکلام  استاد فلسفه دانشگاه تهران  اخیرا در ۲۵ دی ۱۳۹۷ یادداشتی را خطاب به دکتر محسن رضایی منتشر کرده است.

دکتر سعید زیباکلام در مطلع نوشتار خود، سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۲۳ دی ۱۳۹۷ را چنین نقل کرده است: ”الان سیستم اداری و مدیریتی کشور در گل مانده است و در بمباران اقتصادی دشمن، دچار به‌هم‌ریختگی شده است“.

دکتر زیباکلام پس از این نقل قول، به نقد عملکرد اجرایی و اقتصادی دولتهای ۴۰ سال اخیر پرداخته و پرسشهایی که باید از سران سه قوه در دهه های اخیر می پرسید را خطاب به دکتر رضایی مطرح کرده است؛ بدون اینکه به این حقیقت اشاره کند که دکتر رضایی در کدامیک از دولتهای چهل سال اخیر پست یا مسئولیتی داشته است؛ اساسا دکتر رضایی اگرچه سرباز ملت و از انقلابیون پیشگام و پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت به شمار می رود و مورد توجه مردم و مورد وثوق امام (ره) و رهبری بوده و هست ولی هرگز حتی به مدت یک ساعت یا یک روز در قوه مجریه، مقننه یا قضاییه نبوده است.

از این جهت "محسن رضایی" چه در قامت "آقامحسن" امام(ره) در دهه ۱۳۶۰ و فرماندهی دفاع مقدس و چه در قامت "سرلشکر رضایی" در دهه ۱۳۷۰ و توسعه توان دفاعی ایران و چه در قامت "دکتر رضایی" در دهه ۱۳۸۰ و تدوین سیاستها در مجمع تشخیص و خط مشی گذار عمومی نظام یک دولتمرد در دولت (قوه مجریه) یا مقننه یا قضاییه نبوده بلکه سرباز ملت و ولایت بوده و هست.

کارنامه این سرباز ملت و ولایت روشن است و می توانیم در حدود این وظایف کارنانه وی را بررسی و نقد کنیم؛ دهه ۱۳۶۰ دفاع از خاک ایران و اینکه در سیصد سال اخیر اولین بار بود که جنگی به کشورمان تحمیل شد ولی تکه ای از خاک خود را به دشمن واگدار نکردیم. دهه ۱۳۷۰ توسعه زیرساخت مهندسی و افزایش توان دفاعی و قدرت بازدارندگی دفاعی ایران بنحوی که آرامش پایدار و امنیت بومی در مرزهای کشور تولید شد. دهه ۱۳۸۰ هشدار مکرر نسبت به مداخلات غیرمسئولانه لیبرالها و تلاش برای تدوین سیاستهای کلی نظام فراتر از دعواهای دو جناح که پس از تدوین در مجمع تشخیص توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده اند تا راهنمای عمل قوای سه گانه باشد.

بی شک از دکتر رضایی نمی توانیم درباره عملکرد اجرایی دولتهای هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی بازخواست کنیم. از باب "لا یکلف الله نفسا الا وسعها"؛ پاسخگویی هر شخص در محدوده وظایف و اختیاراتش است. دکتر رضایی بعنوان سرباز ملت و ولایت به روسای جمهور مختلف مشورت و دولتها کمک داده ولی پست و مسئولیتی در هیچکدام از دولتها نداشته است.

با مطالعه متن سخنان دکتر رضایی در ۲۳ دی ۱۳۹۷ در جمع پیشکسوتان دفاع مقدس و نسل اول جهادگران جهاد سازندگی دهه اول انقلاب، به روشنی در می یابیم که اینها حرف امروز و امسال و پارسال "برادر محسن" نیست بلکه به گواهی یادداشتهای سردار شهید حسن باقری در نیمه دهه شصت، این دغدغه ها و تشخیصهای راهبردی مبنی بر "جنگ اقتصادی و ضرورت تکیه به مردم و نیروهای انقلابی"، حرف ۳۴ سال پیش ایشان است.

بنظرم اگر به محدوده منطقی "نقد و پاسخگویی" و ارتباط آن با وظایف و اختیارات هر فرد توجه کنیم، نامه دکتر زیباکلام بلحاظ شکلی باید خطاب به روسای جمهور یا روسای مجلس یا روسای قوه قضاییه در دهه های اخیر نگاشته می شد. بلحاظ محتوایی، تعارضی بین کلیت دغدغه های بیان شده در یادداشت دکتر زیباکلام و دغدغه های بیان شده در سخنان دکتر رضایی در جمع پیشکسوتان دفاع مقدس و نسل اول جهادگران جهاد سازندگی دهه اول انقلاب وجود ندارد؛ الا اینکه دغدغه ها از سوی دکتر رضایی ۳۴ سال زودتر از بیان دکتر زیباکلام بوده و دکتر رضایی فارغ از خط جناحی در دولتهای مختلف اعم از دولت آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد  به کرات این دغدغه ها یعنی جنگ اقتصادی و ضرورت تکیه به مردم و مدیران انقلابی را مطرح کرده است.