فرمان قیمت در بازار خودرو و چند ابهام

محمد حقگو،   3971029024 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
فرمان قیمت در بازار خودرو و چند ابهام

سرانجام سیاست جدید قیمتی در حوزه خودرو یعنی تعیین قیمت تا زیر ۵ درصد قیمت بازار، توسط خودروسازان کلید خورد. با این حال، مروری بر عملکرد وزیر صنعت در این زمینه و نیز سیاست های در جریان، حاوی سوالات و ابهامات جدی در خصوص این صنعت به شدت حمایتی است.

اولین ابهام، عملکرد غیر شفاف وزیر صنعت در خصوص اعلام بسته قیمتی خودروهاست. به طوری که مواضع وزیر صنعت، در ابتدا این طور نشان می داد که افزایش تا زیر ۵درصد قیمت خودرو صرفاً برای خودروهای غیر مشمول قیمت گذاری انجام می شود.

وی هفتم آذرماه، در خصوص افزایش ۵ درصد قیمت خودرو گفت: «قطعا آن چه که درباره فروش خودروی خودروسازان به قیمت ۵ درصد کمتر از قیمت بازار مطرح شد، تصویب نمی‌شود.»

رحمانی همچنین ۲۰ آذرماه، در خصوص افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ گفته بود: «این گونه نیست که هرآن چه‌ آن ها (خودروسازان) می‌گویند پذیرفته شود زیرا هزینه‌های مالی خود را بالای ۲۰ درصد اعلام کردند اما سازمان حمایت آن را قطعا نپذیرفته است و گفته شد که از محل بهره‌وری و اصلاح فرایندهای مدیریتی هزینه‌ها پایین بیاید.» با این حال، آن چه هم اینک در جریان است، کاملاً بر خلاف مواضع قبلی وزیر صنعت است.

دومین ابهام، این است که هنوز به درستی معلوم نشد، چرا بعد از افزایش قیمت ها، خودروسازان به یک باره به صرافت تولید افتادند. آن هایی که تا همین اواخر، از نبود قطعه و مواد اولیه و... می نالیدند، چگونه پیش فروش های اخیر را کلید زدند؟ لذا وزیر صنعت باید قفل سکوت در این زمینه را بشکند و قصور یا تقصیر احتمالی خودروسازان را تشریح و برخورد کند.

سومین ابهام، چگونگی اجرای سیاست اعلام شده قیمتی اخیر توسط وزارت صنعت است. وزارت صنعت در حالی ظاهراً خود را از شر قیمت گذاری خودرو خلاص کرده و آن را به بازار سپرده است که به نظر نمی رسد به این راحتی ها بتوان نقش و سهم این وزارتخانه را در حوزه قیمت گذاری خودرو نادیده گرفت. چرا که زین پس، هر مرحله پیش فروش خودروسازان، مستلزم رصد سازمان حمایت برای راستی آزمایی نسبت قیمت های اعلامی خودرو با نرخ های بازار است. همچنین این سازمان باید به طور شفاف اعلام کند که چگونه و از چه بازارهایی «نرخ بازار خودرو» را تعیین می کند و ملاک نظارت قرار می دهد ؟ آیا این موارد در نظر گرفته شده است؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا سازمان حمایت که مسئولان آن، بارها تاکید کرده اند که به دنبال حقوق مصرف کننده هستند چیزی در این باره بیان نمی کنند؟

چهارمین ابهام، در خصوص وعده کاهش قیمت ها در بازار است. پیشتر مسئولان وزارت صنعت در توجیه مدل فعلی، بر لزوم کاهش قیمت ها در بازار تاکید کرده اند. لذا کماکان این ابهام وجود دارد که با اجرای سیاست های جدید، قرار است قیمت ها تا چه حد کاهش یابند؟ یا این که صرفاً وعده ای برای توجیه افزایش قیمت بیان شده است؟ مسئولان وزارت صنعت باید بدانند که در کنار برنامه ریزی خودروسازان برای پر کردن چاه عمیق زیان دهی خود که این روزها به ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان رسیده، مردم نیز می خواهند برای سبد خرید خود، برنامه ریزی کنند. لذا بلاتکلیفی آنان در خصوص قیمت و نیز انتقال یک سویه ریسک قیمت از سوی خودروسازان به مردم برای پیش فروش ها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و حتماً باید چارچوبی برای شکل دهی منطقی به انتظارات قیمتی در حوزه بازار خودرو از جانب مصرف کنندگان در نظر گرفت.

پنجمین ابهام، درباره تداوم حمایت ها از صنعت خودرو است. در خبرها آمد که ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش قرار است به خودروسازان پرداخت شود. مسئولان وزارت صنعت نیز در پس زمینه این تصمیم حمایت از اشتغال زایی ۴۰۰ هزار قطعه ساز و احتمالاً حداکثر به همین میزان نفر شاغل در خودروسازی ها را مطرح کرده اند. با این حال، به نظر می رسد سهم چندین میلیون شاغل دیگر در سایر صنایع و بخش ها و به خصوص صنایع کوچک که بار اصلی اشتغال زایی صنعت روی دوش آن هاست، در این میان نادیده گرفته شده است. لذا معلوم نیست این حمایت های بی دریغ تا کجا، با چه مدلی و بر اساس چه منطق عادلانه ای روانه خودروسازی ها می شود؟ چه تضمینی از خودروسازی ها گرفته شده است که چند سال بعد، مجدد در خزانه دولت را برای حمایت های مالی بعدی نکوبند؟

با عنایت به موارد یادشده، به نظر می رسد پس از شوک ارزی، نوعی سردرگمی در خصوص سیاست گذاری صنعت و به خصوص صنعت خودروی کشور به وجود آمده که تبعات آن، حتی به حذف نهادهای اساسی همچون شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو انجامیده است. به نظر نمی رسد ادامه این سیاست گذاری پر ابهام، بتواند صنعت خودروی کشور را به نقطه امیدوارکننده ای برساند.

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۸۸۱۳۰۷:۳۸:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
گران کردن مونتاژ کارهای ملی با نامدیران نجومی بگیر هیچ مشکلی از اقتصاد کشور و خود این مونتاژ کارها را حل نخواهد کرد. تا در سطح ملی فکری برای اصلاح اقتصاد و تحریم و در سطح بخشی فکری برای اصلاح وضعیت این خصولتی های رانتی بگیر تحت عنوان صنعت خودرو سازی یا صنعت فولاد سازی یا صنعت پتروشیمی نشود ای بانکهای خصوصی نشود هر روز ایران و افتصاد ان به مرزهای بحران جدیدی خواهد رسید.
ناشناس۷۲۸۸۱۴۰۷:۳۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
وقتی ماهانه تا ده تریلیون تومن بانکهای خصوصی از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند. وقتی دولت باز می خواهد 15 تریلیون تومن از بانک مرکزی به نامدیران خودرو ساز کمک کند. وقتی سالانه 75 تریلیون تومن دولت به صندوقهای بازنشستگی از بودجه کمک می کند. وقتی دولت 30 تریلیون تومن از بانک مرکزی بابت سو مدیریت موسسات اعتباری کمک و جبران ان می بخشد. وقتی دولت و شرکت نفت تا 140 تریلیون تومان بدهی به بانک مرکزی و بانکها دارد. وقتی دولت از بانک مرکزی خسارات سو مدیریت و حقوق معوقه هزاران کارگر موسسات خصوصی! مانند هفت تپه فولاد اهواز هپکو ماشین سازی کشت صنعت مغان و... را از بانک مرکزی می دهد باز هم معجزه است که هنوز ما تورم چند ده درصدی داریم. فقط باید هشدار داد که اگر دولت به این روند ادامه دهد متاسفانه تجربه ونزویلا شدن اقتصاد ایران قطعی خواهد بود.
ناشناس۷۲۸۸۱۷۰۷:۴۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
نوبخت گفت: نه تنها با مشکل مقدار کم فروش نفت مواجه‌ایم که مشکل امکان انتقال ارز به داخل کشور را هم داریم.وی با اشاره به تحریم‌های هواپیمایی، تحریم کشتیرانی و تحریم بیمه‌ای که برای کشور ما وجود دارد افزود: همه اینها صادرات نفت ما را با مشکل روبه‌رو کرده است.وی با اشاره به اینکه با وجود همه تلاش‌هایی که در تمامی این سال‌ها برای رفع تحریم‌ها کردیم متاسفانه امروز کشور ما با یک پدیده شوم آمریکایی به نام ترامپ مواجه است افزود: امیدوارم که با مدیریت از این گردنه سخت عبور کنیم.نوبخت بیان کرد: از صادر‌کنندگان و تولیدکنندگان انتظار داریم تا در این شرایط سخت در کنار ما باشند تا از این گردنه سخت به سلامت بگذریم. اقای نوبخت با دادن اب(15 هزار میلیارد تومن) به درخت بی ثمر( مونتاژ کارهای دولتی که حتی مونتاژ را هم خوب انجام نمی دهند) نه تنها نمی شود از هیچ گردنه ای عبور کرد بلکه حتی در مسیر بدون گردنه هم مانند همان تولیدات با کوچکترین بامپ یا پیچی چب می کنیم!
ناشناس۷۲۸۸۵۴۰۸:۱۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
مدیر عامل سایپا را که دیروز دوباره خودسرانه قیمت ها را افزایش داده برکنار کنید
ناشناس۷۲۹۰۳۵۱۰:۲۴:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
ممنوع الخروج شود نره کانادا یهویی
الف ر۷۲۹۵۶۶۱۴:۳۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
من دارم تاوان بی عرضگی و رانت دهی مدیران خود رو ها میدهم
ناشناس۷۲۸۸۵۶۰۸:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
تعیین قیمت وجود در صد زیر قیمت بازار شبیه به یک شوخی است در کشوری که کمبود وجود دارد و آنقدر تولید وجد ندارد که هر کس که نیاز به یک ماشین داشته باشد برود از صدها اتوموبیل که وجود دارد اتوموبیل خود را انتخاب کند و بخرد و معمولا ماشین پیش خرید می‌شود و چند ماه باید در نوبت وایساد برای یک فرد عادی این مشکل بوجود می اورد و اتوموبیل را باید از دست دلال بخرد بنابراین چطور می‌شد قیمت بازار تعیین کرد و قیمت بازار از قیمت که کارخانه سازنده ماشین را می فرشد به اضافه سند دلال تعیین می‌شود نه برعکس
اشکان۷۲۸۸۶۱۰۸:۱۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
حاشیه بازار خود سایپا و ایران خودرو هستند،
ناشناس۷۲۸۹۲۹۰۹:۱۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
یک کلام ختم کلام : قیمت همه اقلام رو تحریم ها مشخص میکند
ناشناس۷۲۸۹۳۳۰۹:۱۷:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
این مدیر عامل سایپا ر احضار کنید و وی ر دادگاهی کنید
ناشناس۷۲۸۸۶۵۰۸:۲۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
موضوع اعمال ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو را فراموش کردید. برای خودروهای پیش فروش که تاریخ تحویل گذشته قیمت باید براساس تاریخ مندرج در قرارداد باشه.
محمد.س۷۲۸۸۸۷۰۸:۴۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
والا ما که هیچ ابهامی در هیچ کدوم از کارهای دولت و وزیر صمت و خودروسازها نمی بینیم. یه سرگردنه هست ، یه عده مردم بی ... حالا اگه تو شروط پیش فروش شرط... نمی ذارن ؛ بایستی کلامون صد متر بندازیم هوا. قیمت که پیش کش. اگه دلال ها قیمت پراید رو فردا 100 میلیون اعلام کردن ؛ وزیر محتر م صمت هم قیمت کارخونه ای رو می کنه 95 میلیون.کاملآ قانونی و منصفانه ( 5 درصد زیر قیمت بازار) ایولا به ما مردم غیور
رضا۷۲۸۸۸۸۰۸:۴۸:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
اخوی با توجه به آزاد سازی قیمت هم به افزایش تولید امیدوار نباش چون افزایش نرخ ارز سرمایه در گردش خودروسازان و بلاخص قطعه سازان را نابود کرده و بواسطه مضیغه ارزی و تحریم تامین مواد اولیه سخت شده و بسیار گران است .همکنون دلار کمتر از ۱۰۵۰۰ تومان در اختیار این صنعت قرار نمی گیرد و هر روز هم به یک نرخ است
محمد۷۲۸۸۹۳۰۸:۵۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
بالاخره سفره ای پهنه همه با هم میخورن... بیچاره مردم
امیر۷۲۸۹۱۱۰۹:۰۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
اولا که میگویید دلار به ثبات رسیده و ارزان شده! ثانیا میگویید که قطعات وطنی ست و در داخل تولید میشود و مواد اولیه نیز در داخل موجود است! ثالثا کیفیت هم که در برابر خودروهای دیگر کشورها پایین است. خب پس چرا قیمتها متناسب با درآمد مردم نیست؟! بهتر نیست به خاطر احترام به انسانیت و جلوگیری از فجایع انسانی درب این کارخانه ها تعطیل شود؟
محمد۷۲۸۹۱۶۰۹:۱۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
به نظر بنده روش بسیار خوبی برای سرکیسه کردن مردم است. دولت محترم می تواند از این روش خلاقانه برای تمامی شرکت های انحصاری استفاده نماید و درآمدزایی کند. مثلا آهن در بازار توزیع نکند تا قیمت چند برابر شود و برای تنظیم بازار 5 درصد قیمت پایین تر از بازار کالایش را عرضه کند.
حسن کلید ساز۷۲۸۹۳۴۰۹:۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
پراید 6 میلیون تومانی با مذاکره با کدخدا
ببوزاده پشت کوهی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد۷۲۸۹۴۳۰۹:۲۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
تنها راه عبور از بحران گل گرفتن درب این 2 کارخانه مونتاژ خودرو و واردات روزانه 4 کشتی خودروی روز و ارزان به کشور میباشد چطور الان همه چیز داریم وارد میکنیم و اشکالی نداره به واردات خودرو که میرسیم میشه لولو خورخوره !
ناشناس۷۲۸۹۶۰۰۹:۲۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
وزیر صمت دقت کن! مدیر سایپا دقت کن! مدیر ایران خودرو دقت کن!
ناشناس۷۲۸۹۶۷۰۹:۳۴:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
همه نابسامانی های بازار خودرو زیر سر خودروسازان دولتی است کسی هم کاری به کارشان ندارد و به درد مردم رسیدگی نمی کند
ناشناس۷۲۸۹۷۹۰۹:۴۰:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
در کشور 20000 ابله وجود داشت که رفتند ثبت نام خودرو را انجام دادند و دیگه هیچ!!!!!!
سجاد۷۲۸۹۸۲۰۹:۴۲:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
مردم انقدر میفهمند که الان اگر ماشین هم تولید بشه دست دلال میرسه آخه ما چه گناهی کردیم این آشغالهای بی کیفیت رو سوار شیم البته دیگه اونم نمیتونیم سوار شیم
سعید کافی۷۲۹۰۲۹۱۰:۱۸:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
به نظر بنده تنها کار مفید و شایسته ای که ملت عزیز در برابر زیاده خواهی های این دو شرکت این است که همگان از خریدهای خود انصراف بدهند. و دوباره کمپین نه به خرید خودروی صفر را راه بیاندازند.
ناشناس۷۲۹۰۶۰۱۰:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
آقا نخریم نخریم نخریم مگه 3 4 سال پیش خریده ماشین صفرو تحریم کردیم جواب نداد؟الانم جواب میده. به قول خودشون 5 درصد زیر قیمته بازار.نخریم ماشینای صفر تو بازار بمونه رو دستشون قیمتا شکسته بشه
ناشناس۷۲۹۱۲۹۱۱:۱۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
واقعا باید تاسف خورد هنوز 5 روز از افزایش قیمت خودروهای سایپا نگذشته که این خودرو ساز مجددا افزایش قیمت داده. واقعا مسوول این افزایش ها کیه و کدام مسوول باید جلوی این خودرو سازان رو بگیره؟؟؟؟
حرف حق۷۲۹۲۴۹۱۲:۲۴:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
ما نه تورم داریم نه ابر تورم هرکه میگه تورم داریم خودش تورم داره
ناشناس۷۲۹۶۷۶۱۵:۰۹:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
ماشاا... به خودروسازان که گوش آقای رحمانی را هم زود پیچاندن وحرف خودشان را به دولت تحمیل کردند هم 15000میلیارد پول حرام گرفتن هم دوباره قیمت رو بالا بردند
محمد مهدی۷۲۹۷۰۴۱۵:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
هر کس هر کاری دلش بخواد بدون ترس انجام میده ، ظاهرا هیچ قانونی هیچ ضابطه ای هیچ ناظری وجود نداره ظاهرا داریم به جایی میرسیم که بهش میگن هیچستان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین