وزیر خارجه ژاپن: روابط توکیو - تهران توسعه می یابد

گروه سیاسی الف،   3971028089 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«تارو کونو» وزیر امور خارجه ژاپن با ارسال پیامی به آیین بزرگداشت نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، نسبت به گسترش روابط سنتی و دوستانه با ایران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، در پیام 'کونو' به این مراسم که شامگاه پنجشنبه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برگزار شد آمده است: اینجانب خرسندم از طرف مردم و دولت ژاپن، در شادی جشن مردم ایران در این لحظه به یاد ماندنی سهیم باشم.
وزیر خارجه ژاپن در این پیام با اشاره به روابط سنتی و قدیمی تهران - توکیو افزود: دو کشور بتدریج درک متقابل را افزایش داده و همکاری خود را در طول 90 سال گذشته تعمیق بخشیده اند.
وزیر امور خارجه پیشین ژاپن نیز در این مراسم ضمن تبریک نودمین سالگرد روابط ژاپن و ایران گفت: اگرچه پیشینه روابط دو کشور به سال های ایجاد جاده ابریشم باز می گردد اما در سال 1929 میلادی فصل جدیدی در تاریخ دو کشور آغاز شد.
'فومیو کیشیدا' افزود: روابط دوستانه دو کشور به جز قطع موقت روابط در دوره جنگ جهانی دوم، به مدت 90 سال حفظ شده است.
او پایه و اساس روابط دوستانه و دیرینه ژاپن و ایران را بیش از هر چیز بر پایه تبادلات انسانی بین دو کشور دانست.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران به ملاقات های دکتر روحانی و 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن و مذاکرات صریح دو طرف در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و افزود: زمانی که وزیر امور خارجه بودم دو بار به ایران سفر کردم و چندین بار با دکتر ظریف برای توسعه روابط دو کشور گفت و گو کردم و اکنون نیز به عنوان رئیس گروه پارلمانی دو کشور، مایلم نقش خود را در گسترش روابط ایفاء کنم.
این مراسم با حضور «مرتضی رحمانی موحد» سفیر ایران در ژاپن و شماری از شخصیت های سیاسی و اقتصادی ژاپن از جمله «کیشیدا» وزیر امور خارجه پیشین ژاپن و رئیس کنونی گروه دوستی پارلمانی دو کشور، «اوکا» مدیرکل وزارت امور خارجه ژاپن، دریاسالار «یامامورا» جانشین فرمانده نیروی دریایی ژاپن، دریاسالار «اوتسوکا» مدیرکل اطلاعات وزارت دفاع ژاپن و «ایشی گه» رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) برگزار شد.
«یاماناکا» دبیرکل مرکز همکاری های نفتی ژاپن، 'ماتسوموتو' رئیس سازمان کمک های فنی پزشکی برون مرزی ژاپن (اومه تا)، 'مائه دا' رئیس بانک همکاری های بین المللی ژاپن، شماری از مدیران کل وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، 'کانوک تاناپورن' دبیرکل سازمان بهره وری آسیایی، 'کومانو' سفیر اسبق ژاپن در تهران و رئیس انجمن دوستی ژاپن و ایران، جمعی از سفرای مقیم توکیو، جمعی از ایرانیان مقیم ژاپن، کارکنان سفارت، روسای دفاتر وابستگی نظامی و رایزنی فرهنگی از دیگر مهمانان این مراسم بودند.