مناظره تاج‌زاده و زاکانی برای کشور مفید بود؟/ روایت نماینده مجلس هشتم از تصویب اعتبارنامه خدادادی/ انتقاد آیت‌الله جنتی از هجمه‌های اخیر به شورای نگهبان

گروه سیاسی الف،   3971026141 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

مناظره تاج‌زاده و زاکانی برای کشور مفید بود؟/ روایت نماینده مجلس هشتم از تصویب اعتبارنامه خدادادی/ انتقاد آیت‌الله جنتی از هجمه‌های اخیر به شورای نگهبان

موسوی خوئینی‌ها و واکنش‌ها

اظهارات موسوی خوئینی‌ها درباره مرحوم هاشمی رفسنجانی همچنان با واکنش اهالی سیاست روبروست. حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران و از افراد نزدیک به مرحوم هاشمی در گفت‌وگویی با روزنامه سازندگی از خوئینی‌ها انتقاد کرد و گفت: «آیا جامعه از مجموع دوستانی که در اشغال سفارت آمریکا یا به عبارت مشهور لانه جاسوسی نقش تراز اول داشتند، این را می‌پذیرد که آنها قانونمدار بودند؟! زیرا این حرکت یکی از حرکت‌های انقلابی بوده  است که نه با هیچ‌یک از معیارهای قانونی ایران، نه با هیچ‌یک از قوانین بین‌الملل سازگار نبوده و اذن امام را هم نداشته است...اگر آقای هاشمی سوپرچپ باشند پس به دوستان چپ باید چه بگوییم؟! به هرحال این مسائل نسبی است. اگر آقای هاشمی را که اکنون تمام زندگی‌اش روشن است، سوپرچپ بنامیم چرا جریان چپ پس از رحلت امام از آقای هاشمی فاصله گرفت؟»

سایت انتخاب هم که علاقه زیادی به مرحوم هاشمی دارد با مرور ترور هاشمی توسط گروهک فرقان، با حمله تندی به خوئینی‌ها عاملان ترور را پامنبری او نامیده و نوشته است: «اکنون که ۴ دهه از آن روز‌ها می‌گذرد، آیت الله موسوی خوئینی‌ها مرحوم آیت الله هاشمی را به «سوپررادیکال بودن» و انواع اتهامات متهم و با زبانی مملو از عقده گشایی مطرح می‌کند؛ حال آنکه محصول جلسات تفسیر او افرادی بودند که که با تندروی‌های کم سابقه دست به ترور رهبران انقلابی از جمله خود هاشمی رفسنجانی زده بودند. موسوی خویینی ها اما هیچ گاه در مورد اتهامات مربوط به جلسات قرآن خود و تفاسیر مارکسیستی از قرآن که محصول آن به دو ترور هاشمی انجامیده، سخنی نگفته است. محصول آن جلسات، باعث شد یکبار هاشمی در ۴ خرداد ۵۸ توسط گروهک فرقان ترور فیزیکی شود و یکبار دیگر، در ۲۵ دی ماه ۹۷ ترور شخصیتی شود؛ البته اگر ترورهای متنوع شخصیتی هاشمی در دوره اصلاحات را به پای خویینی ها نوشته نشود! خویینی ها اما اگر بر نظر دیگری اصرار داد ،‌ می تواند نوارهای جلسات تفسیر قرآن خود را منتشر کند تا مشخص شود، آیا تفاسیر او از قرآن مارکسیستی بوده و پامنبرهای فرقانی را به سوی خود جلب کرده یا این تحلیل اساسا غلط است؟!»

حجت‌الاسلام امام جمارانی از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با انتشار بیانیه‌ای نظرات موسوی خوئینی‌ها را نظرات شخصی او دانست و نظر اعضای مجمع روحانیون این نیست.

از سویی دیگر عباس عبدی که سال‌های زیادی همکار خوئینی‌ها بوده است در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، اظهارات خوئینی‌ها را واکنشی به روتوش رسانه‌ای چهره هاشمی رفسنجانی دانسته است. عبدی گفته است: «برداشت من این است که آقای موسوی خویینی‌ها بیشتر در پاسخ به این رفتار طرفداران آقای هاشمی که می‌خواهند تصویر غیرواقعی و روتوش‌کرده از ایشان ارایه دهند صحبت کرده‌اند و این تصویرسازی دروغین به نفع جامعه و اقای هاشمی نیست و راه بجایی ندارد. آقای هاشمی را باید همان‌طوری که بود شناخت. ضمنا ما یک آقای هاشمی هم نداریم، ما ۳، ۴ تا آقای هاشمی داریم در مقاطع گوناگون که هرکدام از آنها را باید جداگانه تحلیل کرد...

عباس عبدی: انتقاد موسوی خویینی‌ها بیشتر متوجه طرفداران هاشمی بود/ هاشمی حتی در خفا هم با تسخیر سفارت آمریکا مخالف نبود

 آقای موسوی خویینی‌ها نمی‌خواهد بگوید که آقای هاشمی فرد بد یا فرد خوبی بوده است. خود ایشان منتسب به جریان چپ است و این موضوع بدی نیست و اگر بخواهد چپ بودن ایشان را منفی تلقی کند، در واقع خودشان را رد کرده است. بحث بر سر این است که ایا تغییر و تحولات بوده یا خیر؟ قبول کنیم که آقای هاشمی قبلا چپ بوده است و یا به قول آقای موسوی، «سوپرچپ» بوده است. قبل از انقلاب آقای هاشمی از مبارزات مسلحانه حمایت می‌کرد. البته آقای موسوی خویینی‌ها نیز از این نوع مبارزات حمایت می‌کرد. ولی درصدد لاپوشانی ان نباید برامد. دفاع از مبارزه مسلحانه با تصویری که اکنون از ایشان می‌سازند تناسب ندارد.»

***

روایت نماینده مجلس هشتم از تصویب اعتبارنامه خدادادی

فاطمه آلیا نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با رجانیوز ماجرای اعتراض به اعتبارنامه سلمان خدادادی نماینده ملکان در مجلس هشتم و تصویب اعتبارنامه او را روایت کرده است. آلیا گفت: ما روی پرونده سلمان خدادادی اعتراض کردیم. تا در نهایت از همکاران دیگر ما در مجلس که این خانم هم به آنها مراجعه کرده بود، به شعبه مراجعه کرده و کلیه اطلاعات خود و جزئیاتی که آن ارباب رجوع گفته بود را در این رابطه برای شعبه، مکتوب نوشتند... جمع‌بندی کمیسیون تحقیق که به هیئت رییسه فرستاده شد، از آنجایی که موضوع مسائل اخلاقی بود و باید حیثیت افراد درگیر ماجرا مد نظر قرار می‌گرفت و حفظ می‌شد، جلسه مجلس در این باره غیر علنی تشکیل شد.
 
فاطمه آلیا درباره جلسه غیر علنی که برای بررسی اعتبارنامه سلمان خدادادی تشکیل شد، عنوان کرد: «در این جلسه غیر علنی، همه مسائل، البته با حفظ شئونات مطرح شد. حتی یکی از نمایندگانی که اطلاعات خود در ارتباط با موضوع را مکتوب و امضا کرده بود، یک قرآن با خود به جلسه آورده و به آن قسم خورد. یعنی قسم خورده شد که چنین اتفاقی افتاده و باید از کسی که مظلوم واقع شده بود، حمایت کرد.»
 
وی با اشاره به حمایت های مسعود پزشکیان از این نماینده، افزود: «آن روز در جلسه غیر علنی، افرادی هم از ایشان(خدادادی) حمایت کردند. در واقع کسی از ایشان حمایت و به شدت دفاع کرد که اکنون رییس هیئت نظارت بر نمایندگان است و اکنون با این مسائلی که اخیراً پیش آمده است، این بوته آزمایش برای ایشان است که آیا در برخورد با این موضوع، هنوز قبیله‌گرایی سیاسی برایش در اولویت است یا حفظ آبروی مجلس و نظام برای ایشان اهمیت دارد.»

***

مناظره تاج‌زاده و زاکانی برای کشور مفید بود؟

دیروز علیرضا زاکانی و مصطفی تاج‌زاده در یکی از خبرگزاری‌های کشور درباره وقایع سال ۷۸ کوی دانشگاه مناظره کردند. عباس عبدی در واکنشبه این مناظره نوشت: «در فضای سیاسی-رسانه‌ای ایران، صحبت و گفت‌وگو درباره رویدادی سیاسی همچون وقایع کوی دانشگاه تهران که حدود 2 دهه از زمان وقوعش می‌گذرد، با هدف درس‌آموزی از تاریخ انجام نمی‌شود، بلکه طرفین سعی می‌کنند طرف مقابل خود را محکوم کرده و بگویند این طرف مقابل است که مقصر تمامی اتفاقات بوده است. واقعیت این است که هیچ‌کدام از طرفین مناظره به صفت فردی قادر نیستند از مواضع پیشین خود کوتاه بیایند چراکه در این صورت اطرافیان معمولا او را متهم به سازش و عقب‌نشینی می‌کنند. بنابراین تا زمانی که تاریخ و گذشته را در خوانشی سیاسی تحلیل می‌کنیم، غیرممکن است که این گفت‌وگوها موثر و مفید باشد.»

واکنش عباس عبدی به مناظره جنجالی زاکانی و تاجزاده

به نظر می‌رسد حق با عبدی است. چنین مناظره‌هایی اساسا باب گفت‌وگو را باز نمی‌کند و تاثیر مثبتی در فضای سیاسی کشور نخواهد داشت. اگر دو طرف با رویکرد پیداکردن دیدگاه‌های مشترک به مناظره نشسته بودند آنگاه می‌شد تاثیرات مثبت گفت‌وگو را مشاهده کرد.

***

انتقاد آیت‌الله جنتی از هجمه‌های اخیر به شورای نگهبان

آیت‌الله جنتی در ابتدای جلسه شورای نگهبان با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده، از تشدید مخالفت‌ها و دشمنی‌های بی‌علت با نظارت شورای نگهبان انتقاد و خاطرنشان کرد: این هجمه زودهنگام که اغلب از خارج هدایت می‌شود، به منظور تضعیف جایگاه این نهاد مقدس است و ما باید از مواضع به‌حق شورای نگهبان در اجرای نظارت قانونی دفاع کنیم.

***

خبرنگار پرس‌تی‌وی در آمریکا بازداشت شد

روابط عمومی شبکه پرس تی اعلام کرد: ملانی فرانکلین، مجری آمریکایی‌الاصل این شبکه که پس از مسلمان شدن، نام مرضیه هاشمی را برگزید، توسط ماموران در واشنگتن دی سی بازداشت شده و تاکنون هیچ اتهامی به صورت رسمی علیه وی مطرح نشده است.

این روزنامه‌نگار و مجری متولد آمریکا، برای دیدار با برادر بیمار و فرزندان و بستگان خود به آمریکا سفر کرده بود که روز یکشنبه در فرودگاه بین‌المللی سنت لوئیس لامبرت بازداشت و سپس توسط FBI به مرکز بازجویی منتقل شد.

بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی در آمریکا+بیانیه خانواده

***

روزنامه «اعتماد ملی» دوباره منتشر می‌شود؟

روزنامه اعتماد ملی در سال ۸۸ توقیف شد. ظاهرا حکم توقیف این روزنامه در دیوان عالی کشور، نقض شده است. محمدجواد حق‌شناس مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی در این‌باره به روزنامه اعتماد گفت: «این حکم تبرئه مدیر مسوول است. دو تا ماجرا است؛ یکی اینکه آیا مدیرمسوول خطا یا جرمی مرتکب شده است که در این حکم می‌گوید چنین نشده است و دوم اینکه روزنامه چرا توقیف شده بود که به نظر می‌رسد، به بهانه اینکه خطایی رخ داده است. در مورد اینکه روزنامه از توقیف درآمده یا نه، وکیلم به من نگفت که حکمی صادر شده است. ولی به نظر من الان این قابل بحث است که می‌توان با توجه به تبرئه پرسش کرد و در مورد روزنامه به نتیجه رسید.»

حق‌شناس در پاسخ به این پرسش که آیا عزم و اراده‌ای برای ازسرگیری چاپ روزنامه «اعتمادملی» وجود دارد، گفت: «قبلا هم به خود قاضی محترم وقت که نگران انتشار روزنامه بود، گفته بودم که به نظرم روزنامه الان در موقعیت انتشار نیست و دلیلش هم روشن است؛ صاحب امتیاز روزنامه دبیرکل حزب اعتماد ملی است که امروز در موقعیتی نیست که دسترسی به ایشان فراهم باشد.» وی با بیان اینکه هر روزنامه‌ای دو رکن اساسی یعنی صاحب امتیاز و مدیرمسوول دارد، گفت: «بنده همچنان به عنوان مدیرمسوول هستم اما آن اراده‌ای که باید منجر به انتشار روزنامه شود، اراده مربوط به صاحب امتیاز است که این اراده باید مقدمات انتشار را فراهم کند. یکی از اینها امکاناتی است که برای انتشار روزنامه باید فراهم کنیم. روزنامه ساختمان می‌خواهد، امکان مالی می‌خواهد و این در روزگاری که وضعیت روزنامه‌های کشور خیلی مطلوب نیست، خیلی فراهم نیست.»

متاسفانه در گزارش روزنامه اعتماد و مصاحبه با وکیل اعتمادملی، سرانجام مشخص نمی‌شود رفع توقیف این روزنامه قطعی است یا نه. هرچند حق‌شناس انتشار دوباره آن را در شرایط کنونی منتفی می‌داند.