اختلاف هاشمی و رهبری درباره مشارکت مردم در انتخابات/ پاسخ داماد روحانی به اصلاح‌طلبان/ تغییر شرایط حصر موسوی و کروبی

گروه سیاسی الف،   3971024159 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

اختلاف هاشمی و رهبری درباره مشارکت مردم در انتخابات/ پاسخ داماد روحانی به اصلاح‌طلبان/ تغییر شرایط حصر موسوی و کروبی

پاسخ داماد روحانی به اصلاح‌طلبان

کامبیز مهدی‌زاده، داماد رئیس‌جمهور که انتصابش به معاونت وزارت صمت و استعفایش در ماه گذشته خبرساز شد یادداشتی در روزنامه شرق نوشته است و در آن پاسخ اصلاح‌طلبان در باب حمایت از روحانی در سال ۹۲ را داده و از مشی اعتدالی رئیس‌جمهور دفاع کرده است. مهدی‌زاده نوشته است: «رئیس‌جمهور در روزهای انتخابات سال ۹۲ و پس از آن تا امروز، از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و اعتدال‌گرایان دعوت کرده‌‌اند تا برای حل مشکلات کشور در کنار دولت قرار بگیرند. تاکید بر همدلی، دیدگاه اصلی دکتر روحانی است. اینکه عده‌ای در دولت القا می‌کنند فقط ما بودیم و کس دیگری نبود، نظر شخصی آنهاست؛ نه نظر شخص رئیس‌جمهور. همدلی و وحدت تمام جریان‌های کشور، روش اعتدالی است...

نگرش افراطی و توجه به منافع شخصی، حزبی و جریانی، آسیب جدی برای ایران امروز است. هیچ جناح، گروه و حزبی با تک‌روی و انحصارطلبی نمی‌تواند به جایگاه مطلوب پیشرفت و توسعه برسد.»

بعد از استعفانامه، این یادداشت، نخستین بروز رسانه‌ای داماد رئیس‌جمهور است که طی آن به‌خوبی توانسته است وظیفه دفاع از رئیس‌جمهور را انجام دهد. 

***

تغییر شرایط حصر موسوی و کروبی

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی به امتداد گفت: «از حدود دو ماه قبل ماموران امنیتی به آقایان کروبی و موسوی اعلام کردند که هفته‌ای یک بار می‌توانند آنها را به بیرون از حصر و منزلی که خودشان اعلام می‌کنند از دوستان و اقوام ببرند. آقای کروبی نیز اعلام کردند که تمایل دارند این ملاقات‌ها را از خانواده‌ی شهدا آغاز کنند و به همین منظور ابتدا به دیدار مادر سه شهید شاه‌حسینی رفتند و سپس به دیدار خانواده سه شهید پناهی که در کرج هستند رفتند. در این مدت خانه‌ی چند شهید و همچنین یکی از دوستانشان رفته‌اند.»

تغییرات جدید در وضعیت کروبی و موسوی

مدتی پیش بود که محمدرضا باهنر گفته بود سال ۹۶ تقریبا مسئله حصر داشت حل می‌شد که با انتشار نامه کروبی تلاش‌ها بی‌ثمر شد. ذوالنوری نماینده مجلس هم مضمون مشابهی را اعلام کرد. حسام‌الدین آشنا هم گفت از حصر فقط یک پوسته آن مانده است. جالب آن است که آقای حسین کروبی تمام این گفته‌ها را تکذیب کرد و اعلام کرد شرایط حصر مانند سابق است. اکنون همان جناب مصاحبه می‌کند و از تغییر شرایط خبر می‌دهد.

***

نماینده مستقل معنا ندارد

محمدرضا باهنر نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «من در غیبتِ سه تا چهار تا حزبِ فراگیرِ چارچوب دارِ به اصطلاح مانیفست‌دار، من اصولاً بر آینده مردمسالاری دینی نگرانم، این را اول خدمت تان بگویم حزب اکنون در مملکت زیاد داریم، اما هیچ کدام از این‌ها حزب‌های فراگیر نیستند. رقابت‌ها در کشور ما جریانی و جناحی است به همین دلیل خیلی از فعالان سیاسی از امتیازاتِ جناح استفاده می‌کنند، اما هزینه‌های جناح را حاضر نیستند بپردازند درحالی که اگر ما ۴ تا حزب داشته باشیم یک آدمِ حزبی هم باید منافع حزب را بپذیرد  و هم هزینه‌های حزب را بپردازد...

باهنر: مسئولیت دولت و مجلس کاملاً به عهده اصلاح طلبان است/ فرار به جلو نباید کنند

[نماینده] مستقل یعنی چه؟ اگر یک نماینده بیاید مجلس بگوید آقا من به هیچ حزبِ دستی وابسته نیستم، من تعبیری را دارم که تعبیرِ خوبی نیست، ولی چاره‌ای ندارم و باید بگویم یک نماینده مجلس اگر بگوید من هیچِ حزبِ پشتوانه بیرونی ندارم مانند یک آدمی است در شهر بگوید من هیچ قوم و قبیله و ریشه‌ای ندارم! مگر می‌شود؟! یک نماینده وارد مجلس می‌شود مگر می‌تواند پشتوانه فکری نداشته باشد؟ مگر می‌تواند تشکیلات نداشته باشد؟ مگر در چند رشته متخصص است؟ چگونه می خواهد در مجلس از ۱+۵ رای بدهد تا برجام، تا FATF، تا بودجه سال ۹۸؟ این خانم یا آقایی که به مجلس آمده حداکثر در یکی از رشته‌ها متخصص است دیگر، بقیه اش باید پشتوانه فکری داشته باشد، این پشتوانه فکری را ندارد؟..

مسئولیت دولت و مجلس کاملاً به عهده اصلاح طلبان است در این تردیدی نیست باید پاسخگو باشند، پاسخگوی مشکلات باشند و البته باید به دولت کمک کنند و فرار به جلو نباید بکنند، فکر نکنند اگر مثلاً دولتِ آقای روحانی عدم موفقیتش زیاد شد آن‌ها برنده می‌شوند، نه باید تلاش کنند بله اگر نقدی یا راهنمایی‌ای یا کمکی می‌توانند به دولت بکنند باید بکنند.»

نبود احزاب واقعی در کشور و صدماتی که از پی آن متوجه نظام سیاسی می‌شود از دغدغه‌های مهم سیاستمداران دلسوز کشور است. ای کاش با نگاهی به تشکیل و گسترش احزاب واقعی، قانون انتخابات مجلس اصلاح‌می‌شد.

***

اختلاف هاشمی و رهبری درباره مشارکت مردم در انتخابات

سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها، رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و از  چهره‌های قدیمی اصلاح‌طلبان به مناسبت سالگرد مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا داشته است که بسیار خواندنی است. خوئینی‌ها گفته است: «در انتخابات سال ۷۶، یک وقت متوجه شدیم خبرهایی می‌آید که بالاخره می‌خواهند یک‌جوری بازی انتخابات را به هم بزنند و بناست همان کسی را که می‌خواهند، روی کار بیاورند. من و آقای کروبی رفتیم خدمت آقای هاشمی، گفتیم آقای هاشمی ظاهرا آنچه می‌فهمیم بنا نیست انتخابات روال عادی و طبیعی خود را طی کند. البته ما هم آن موقع اطمینان خاطر جدی نداشتیم که حتما آقای خاتمی رای دارد؛ ولی می‌خواستیم هرکس به همان میزان که رای دارد شناخته شود و یک انتخابات آبرومندی برگزار شود. برای همین به ایشان گفتیم پرس‌وجو کنید، ببینید اگر تمایل به یک فرد دیگری هست، از آنجا که آقای خاتمی هم دنبال پست و مقام نیست، کنار بکشد.

آقای هاشمی در پاسخ گفت اتفاقا من با آقای خامنه‌ای اینجا اختلاف‌نظر دارم. آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند بیشتر تایید نظام است. اما من می‌گویم آقا شما بگویید نظرتان چه کسی است، ما همه می‌رویم کار می‌کنیم که همان بشود. آقای هاشمی معتقد بود بالاخره یک رئیس‌جمهور لازم داریم، آقای خامنه‌ای بگوید چه کسی بشود یا با هم توافق کنیم که چه کسی بشود. ما تلاش می‌کنیم که همان بشود. تعبیر عملگرا برای ایشان خیلی تعبیر درستی بود.»

افشاگری بی‌سابقه موسوی‌خوئینی‌ها درباره هاشمی رفسنجانی

خوئینی‌ها به تغییر مواضع هاشمی در زمان‌های مختلف اشاره کرده است: «آقای هاشمی هیچ‌وقت در عمرش در خط اعتدال نبود. ایشان در آن تقسیم‌بندی اولیه یکی از عناصر کاملا برجسته جناح چپ بود. از یک مقطعی، قدری صحبت‌هایش را تغییر داد و کم‌کم از جناح چپ فاصله گرفت و به راست نزدیک شد. صحبت‌های ایشان در خطبه‌های نمازجمعه‌اش نشان می‌دهد چپ رادیکال بود. مثلا در مسائل پولی و اقتصادی، در نمازجمعه مطرح کرد باید از کسانی که پول‌ در بانک‌ها دارند خمس بگیریم. این باعث شد یک مرتبه خلق‌الله پول‌هایشان را از بانک‌ها بیرون کشیدند.

یعنی رادیکال‌ترین موضع درباره اندوخته‌های مردم در بانک‌ها را داشت؛ یعنی برویم سرک بکشیم چه کسی چقدر پول دارد. در حالی که سپرده‌های اشخاص در بانک‌ها، محرمانه است. البته این سخن، معلوم بود هیچ‌وقت نمی‌تواند اتفاق بیفتد ولی موضع ایشان بود. یا در مورد برخورد با خانم‌ها که بدحجاب بودند. ایشان در نمازجمعه گفت باید زندان مختص زنان درست کنیم به شکلی که نگهبان و همه عوامل آن زن باشند. من آن زمان دادستان بودم و گفتم عجیب است آقای هاشمی حداقل با ما که با او دوست و رفیق هستیم، مشورتی نکرده که این حرف خوب است، بد است، عملی است، شدنی است؟ یک مرتبه بگوییم که برای زن‌ها یک زندان مخصوص درست کنیم؟ در دنیا چه فکری می‌کنند. هرکسی به اتهام اینکه در خیابان حجابش را رعایت نکرده است یقه‌اش را بگیریم و به زندان بیندازیم. خطبه‌های نمازجمعه ایشان را در دهه ۶۰ بخوانید سوپررادیکال‌ بود.»

در زمانی که عموم سیاستمداران به‌خصوص اصلاح‌طلبان تلاش دارند هاشمی رفسنجانی را فردی طرفدار آزادی‌های اجتماعی و رای مردم نشان دهند این سخنان موسوی خوئینی‌ها بسیار حائز اهمیت است. 

***

بررسی ماجرای نماینده ملکان در مجلس

مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس به خانه ملت گفت: «با همکاری قوه قضائیه حواشی ایجاد شده در مورد نماینده ملکان را بررسی می‌کنیم تا چنانچه صحت داشته باشد با نماینده متخلف برخورد شود؛ در غیراینصورت شایعه پراکنان تحت پیگرد قرار خواهند گرفت...

اگر تخلف سلمان خدادادی آشکار شود غیرقابل گذشت است اما اگر چنین موضوعی صحت نداشته باشد، اقدام عاملان شایعه نیز غیرقابل گذشت خواهد بود و باید با افرادی که به راحتی چنین ادبیات و رفتارهایی را در جامعه اشاعه می‌دهند با قاطعیت برخورد کرد.»

واکنش پزشکیان به حاشیه‌های پیش آمده برای یکی از نمایندگان مجلس

پزشکیان از خودش هم دفاع کرده و گفته است: من چکاره هستم که سلمان خدادادی تحت حمایت من باشد؛ من در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تنها یک رای دارم و چنین ادعاهایی نشانه این است که برخی از این موضوع برای تخریب دیگران استفاده می‌کنند.»

به‌نظر می‌رسد در اینجا پزشکیان پاسخی به علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس داده است. زاکانی چند روز پیش توییت کرده بود:

آنچه بسیار مهم است رسیدگی فوری مجلس و قوه قضائیه به این ادعا است. از آن مهم‌تر پزشکیان باید پاسخ دهد چرا در مجلس هشتم از اعتبارنامه این فرد دفاع کرده است و شورای نگهبان هم باید پاسخ دهد چگونه خدادادی در انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شد اما دورباره برای مجلس دهم صلاحیتش تایید شد. افکار عمومی منتظر رسیدگی سریع مجلس و قوه قضائیه به این پرونده هستند.

***

پرسش و پاسخ‌های توییتری درباره فایده ساخت ماهواره ایرانی

ماجرا از توییت صادق زیباکلام شروع شد. زیباکلام در توییتی نوشت: «ای کاش به جای صنایع هسته‌ای، به جای ماهواره و به جای موشک، جمهوری اسلامی می‌توانست یک دوچرخه بسازد که با دوچرخه ترکیه، دوچرخه هند رقابت کند.»

آذری جهرمی در پاسخ زیباکلام نوشت:

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به آذزی جهرمی نوشت: 

آذری جهرمی در پاسخ به منصوری ایشان را دعوت کرد از پژوهشگاه فضایی بازدید کنند:

آذر منصوری و سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در توییت‌های جداگانه‌ای به کاربردهای مهم صنعت ماهواره اشاره کردند و این دستاورد کشورمان را ستودند:

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۲۷۱۹۲۰:۵۲:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
هاشمی گفت زندان مخصوص زنان بسازیم یا زندان مخصوص زنان بی حجاب ؟این دو باهم خیلی فرق دارد !
بابک۷۲۲۹۳۵۰۲:۱۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
روحانی الان را که میبینم متوجه میشوم که هاشمی و موسوی هم در قدرت مستبد بودند و بعد تحویل قدرت ادای مردمی بودن درمیاوردند
ناشناس۷۲۲۹۵۲۰۶:۰۰:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
در هر دو صورت ؛ ساختن زندان هنر نیست و باعث افتخار نیست و نقطه مثبتی و سفیدی هم در پرونده سازنده نیست
ناشناس۷۲۲۹۶۷۰۶:۵۱:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
خدا بیامرز در طول عمر پربرکتش هیچ اقدام خاصی برای مردم بدبخت و بیچاره نکرد فقط ادای آدمای خوب رو درمیوورد مثلا من با مردم ام و برای مردم کار میکنم !!!@
پارس آباد۷۲۳۰۰۳۰۷:۴۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
خوب اینو اگر آقای رئیسی میگفت واکنشت به همین خوشگلی بود ؟ زنان بی حجاب را باید زندانی کرد ؟
ناشناس۷۲۳۳۸۵۱۱:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
خویینی ها تا دیروز لیدر در سایه شما بود حالا که گاف داد اخ شد؟
ناشناس۷۲۲۷۲۵۲۰:۵۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
روحانی موضوع حصر را حل کرد...با عملکرد دولتش که همان دولت موسوی است ، دیگر حصر اقایون برای هیچ کس اهمیتی ندارد...تازه همه خواستار حصر رفقای اعتدالی اون ها هم هستیم..
ناشناس۷۲۲۷۲۷۲۱:۰۰:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
هاشمی که در دهه هفتاد ، خواستار مهندسی انتخابات بوده ، در دهه ۹۰ شد « معلم دموکراسی » اصلاحات !!
ناشناس۷۲۲۷۴۰۲۱:۱۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
داماد ریس جمهور چیکاره است که اظهار نظر میکند
ناشناس۷۲۲۸۲۹۲۲:۵۴:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
سال 92 این یک بچه بوده ، حالا نامه مینویسه ؟!
ناشناس۷۲۳۰۹۳۰۸:۵۰:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
نخبه است ....
ناشناس۷۲۳۵۷۷۱۳:۲۲:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
فعلا هیچ ... ولی در آینده شاید یه چی شد
ناشناس۷۲۲۷۴۷۲۱:۲۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
موضوع اول منلکت قیمت گوشت و مرغ و رب و پوشک و پراید و معیشت مردم است نه کروبی و موسوی
ناشناس۷۲۲۷۵۰۲۱:۲۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
هاشمی زنده است چون اشرافی گری زنده است
ناشناس۷۲۲۷۵۵۲۱:۲۶:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
هاشمی با چپ ، چپ بود . با راست ، راست بود اصلا معلوم نبود چی بود در هر جمعی قرار میگرفت ؛ همان جمعی بود !
ناشناس۷۲۲۷۶۰۲۱:۳۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
ولی به نظر من نام بزرگراه نیایش باید همان نیایش بماند
امیری۷۲۲۷۶۳۲۱:۳۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
گوشت و مرغ و ماهی رو ارزون کنید ما چی کار داریم به تغییر وضعیت کرویی و موسوی امگه ین آقایون توی اوج پست و مقامشون و بهره برداری از حقوقشون به فکر مردم بودن ؟!
ناشناس۷۲۲۹۶۲۰۶:۴۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
موسوی آزاد و کروبی 100 سال در حبس بماند از کروبی چیزی ندیدیم
ناشناس۷۲۳۱۴۹۰۹:۲۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
موسوی لااقل زمان جنگ کار کرد کروبی چی ؟! حداقل 180 سال زندان لازم داره
ناشناس۷۲۲۷۹۶۲۲:۱۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
تخم مرغ الان دونه ای چنده؟
ناشناس۷۲۲۸۱۰۲۲:۳۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
منافع حزبی و شخصی
ناشناس۷۲۲۹۹۸۰۷:۳۸:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
داماد روحانی از اون دکمه یقه ای که بسته معلومه چقدر راست میگه !
ناشناس۷۲۳۰۹۲۰۸:۵۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
به رئیس جمهور عزیزمان تبریک میگوییم که دامادی لایق و شایسته و فهیم دارند. ان شاءالله خدای بزرگ حفظ شان کند. الهی آمین
ناشناس۷۲۳۳۲۷۱۰:۵۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
کامی جان بزار مهر قسمت ازدواج شناسنامه ات خشک بشه اول
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین