گفت‌وگوی «بن علوی» با امیر قطر درباره بحران شورای همکاری

گروه جهان الف،   3971023192

امیر قطر و وزیر خارجه عمان امروز ضمن دیدار با یکدیگر در دوحه، درباره بحران شورای همکاری خلیج فارس بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش فارس، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان امروز یکشنبه با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در دوحه دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی کویت در این باره گزارش داد که دو طرف قطری و عمانی درباره مسایل مورد اهتمام مربوط به بحران شورای همکاری خلیج فارس رایزنی کردند.

در همین راستا، خبرگزاری رسمی قطر«قنا» نوشت: بن علوی که دیشب وارد دوحه شده بود، امروز یکشنبه با امیر قطر دیدار کرد. طرفین درباره مسایل مختلف منطقه و تقویت همکاری‌ها و تحکیم روابط دو کشور عمان و قطر گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه قطر بامداد یکشنبه در دیدار با «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان در دوحه گفته بود که شورای همکاری خلیج فارس و دبیرکل آن «هیچ قدرتی ندارند.»

«یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان و «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، دیشب در یک سفر از پیش اعلام نشده، وارد دوحه شده بودند.

بن علوی دو روز پیش به کویت برای دیدار با صباح الاحمد امیر این کشور به کویت سفر کرده بود و پس از آن به بحرین رفت و شنبه‌شب نیز از ابوظبی پایتخت امارات راهی دوحه شد.

بحران شورای همکاری خلیج فارس با قطع روابط دیپماتیک چهار کشور عربی مصر، امارات، بحرین و عربستان سعودی با قطر در تاریخ پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسید.

در پنجم ژوئن ۲۰۱۷ همچنین تمامی راه‌های زمینی، دریایی و هوایی عربستان سعودی و سه کشور مزبور به روی قطر به بهانه حمایت این کشور از تروریسم و ارتباط آن با ایران بسته شد.

چهار کشور عربی نامبرده پس از آن، ۱۳ شرط را برای احیای روابط دیپلماتیک با قطر تعیین کرده بودند که مهمترین آن قطع تمام هرگونه روابط دیپلماتیک با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از خاک این کشور است.