سفیر سابق آمریکا در ناتو: ایالات متحده دیگر مهم‌ترین بازیگر دنیا نیست

گروه جهان الف،   3971023038

سفیر سابق آمریکا در ائتلاف ناتو گفته که ایالات متحده دیگر مهم‌ترین بازیگر در عرصه مسائل جهانی به شمار نمی‌رود.

به گزارش فارس، سفیر سابق آمریکا در «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ائتلاف ناتو» گفته که ایالات متحده «دیگر مهم‌ترین بازیگر در عرصه مسائل جهانی به شمار نمی‌رود.»

«ایو دالدر» سفیر آمریکا در ناتو بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: «در سال ۲۰۱۷...ایالات متحده در ذهن رهبران دنیا حضوری بسیار بسیار پررنگ داشت. اینکه آمریکا چه فکر می‌کرد، چه کاری انجام می‌داد یا چه کاری انجام نمی‌داد، اهمیت داشت.»

این دیپلمات که در حال حاضر ریاست اندیشکده «شورای شیکاگو در امور جهانی» را بر عهده دارد در ادامه گفت: «مطمئن نیستم که در سال ۲۰۲۱، برای رهبران دنیا هنوز هم اهمیتی داشته باشد که ایالات متحده می‌خواهد چه کاری انجام دهد.»

«دالدر» در کتاب جدیدش با عنوان «The Empty Throne» (سلطنت پوچ) هم نظرات مشابهی مطرح کرده. او در این کتاب به بررسی دیپلماسی آمریکا در عصر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و اثار آن بر نظم جهانی در دوران پساجنگ پرداخته است. 

او در این کتاب نوشته یکی از نتایج احتمالی سیاست خارجی دولت فعلی آمریکا این است که «هیچ کس کنترل امور را در دست نخواهد داشت و اوضاع دنیا به حالتی برمی‌گردد که همه دنبال منافع خودشان و تعیین قلمرو نفوذ خودشان هستند و می‌خواهند به روش خودشان در رقابت برای قدرت پیروز شوند.»