رئیس نظارت و ارزیابی سیما: صحبتی از ممنوع‌التصویری زائری و هر فرد دیگری نشده است

گروه فرهنگی الف،   3971023035 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مرکز طرح، برنامه، ارزیابی و نظارت سیما در واکنش به احضار مجری شبکه یک و ممنوع‌التصویری حجت‌الاسلام زائری، گفت: نمی‌دانیم که منشا خبر احضار علی‌ ضیا از کجاست و تصمیم برای ممنوع‌‎التصویری افراد در صداوسیما گرفته می‌شود.

صحبتی از ممنوع‌التصویری زائری و هر فرد دیگری نشده است

به گزارش تسنیم، موضوع نظارت و ارزیابی یکی از بحث‌های مهم امروز رسانه‌ملی است که هر روز باید منتظر یک نکته جدیدی در این عرصه باشیم. یک روزی مهمان برنامه درست انتخاب نمی‌شود، یک روزی مجری قبل از تامل و فکر کردن، مطلبی را عنوان می‌کنند که باعث می‌شوند رسانه‌ملی هزینه‌ این اتفاقات را در برابر هجمه‌های رسانه‌ای بپردازد. موضوع استفاده از سلبریتی‌ها، عدم نظارت و ارزیابی مناسب مجریان و حرف و حدیث‌های مجری شبکه یک جزو محورهایی بود که در مجال کوتاهی با عبدالکریم خیامی رئیس مرکز طرح و برنامه و ارزیابی سازمان صداوسیما به گفتگو نشستیم.

خیامی در پاسخ به این سوال که روزگاری مجریان با گزینش سخت‌تری روی آنتن می‌رفتند و خبری از این همه سلبریتی هم نبود، گفت: ان‌شاالله به زودی تصمیمات شورای ساماندهی مجریان که در حوزه ریاست تشکیل شده آیین‌نامه‌اش آماده شده است. از طرفی کمیته‌های صلاحیت حرفه‌ای که در معاونت‌ها طراحی شده به ویژه در معاونت سیما، یک مواجهه ارتباطی، حقوقی و آموزشی همزمان داشته باشیم. ولی فکر می‌کنم که نباید کاریکاتوری عمل کنیم. چرا که برخی از مجریان ما سرمایه‌های اجتماعی سازمان صداوسیما هستند و ایجاد بسیاری از زمینه‌های مبارک فرهنگی هم مرهون تلاش‌های آن‌هاست.

وی افزود: ما می‌پذیریم برخی از سلبریتی‌ها و چهره‌ها نتوانستند در راستای چارچوب‌های فکری، فرهنگی و هنجارهای متعارف این جامعه حرکت کنند گاهی هم به خودشان و هم به ما آسیب‌هایی زده‌اند. ولی عمده مجریان ما بحمدالله در نظام هنجاری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. درباره مواردی هم که پیش آمده یک تصمیماتی گرفته شده اجازه بدهید به صورت جامع از مرحله تصمیم‌گیری وارد مرحله اجرا بشود، جزئیات آن در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز طرح، برنامه، ارزیابی و نظارت سیما درباره احضار مجری برنامه «فرمول یک» تصریح کرد:  مجری به مجلس احضار نشده و سرمنشا خبر علی‌ضیاء را متوجه نشدیم از کجاست. مجلس هم دوبار اعلام کرد که چنین چیزی نبوده است. مجلس اصلاً در موضوع صداوسیما احضاری انجام نمی‌دهد و گفتگوهای دو طرفه با مجلس پایدار بوده و هست. گاهی به ما انتقاد می‌کنند و گاهی هم بابت برنامه‌‌هایی، تشویق شده‌ایم. ما به نمایندگان توضیح دادیم که مهمانان برنامه‌ها به یکسری دستگاه‌ها نقد داشته‌اند اما الزاماً نظر مهمان برنامه نظر سازمان صداوسیما نیست. ممکن است خود ما هم به برخی از فرمایشات مهمانان و کارشناسان نقد داشته باشیم اما به هر حال ما وظیفه اطلاع‌رسانی و ایجاد فضا برای اعمال‌نظرها را داریم.

او درباره موضوع ممنوع‌التصویری که در رسانه‌ها مطرح شد رئیس سازمان صداوسیما به مجلس قول داده حجت‌الاسلام زائری ممنوع‌التصویر شود، گفت: اصلاً در این جلسه صحبتی از ممنوع‌التصویری حجت‌الاسلام زائری و هر فرد دیگری نشده و فقط درباره محتوای برنامه‌ها صحبت کرده‌اند. انتقاداتی به برخی از برنامه‌های ما شده و محل تصمیم‌گیری ممنوع‌التصویری مجری و یا کارشناس آن برنامه و هر برنامه دیگری اساساً آن جلسه نیست. داخل سازمان صداوسیما سازوکاری برای ممنوع‌التصویری افراد وجود دارد. این جلسه با حضور رئیس سازمان صداوسیما به همراه برخی از معاونین با رئیس مجلس داشتند بیشتر بحث محتوایی داشتند.

خیامی در پاسخ به این سوال که مهمان‌هایی دعوت می‌شوند که گاهی تحصیلات مرتبط یا مشکلات خاصی دارند که باعث حاشیه برای صداوسیما می‌شوند، افزود: ما دانشگاه عمومی هستیم. در دانشگاه عمومی، عموم مردم مخاطبند. قدری باید سعه صدرها را ارتقاء داد تا ما بتوانیم پسوند عمومی که حضرت امام(ره) بر آن تاکید داشته‌اند، جامه عمل بپوشانیم.

او درباره بی‌حرمتی‌ها و حرف‌های نسنجیده برخی از مجریان روی آنتن زنده تلویزیون، خاطرنشان کرد: مجری ما ممکن است چندین ساعت روی آنتن برود و در استمرار پخش دقایقی کوتاه، اشتباه، سوتی و گاف هم بوجود می‌آید. بابت این اشتباهات هم تذکر می‌گیرند و با آن‌ها برخورد می‌شود. ما 79 دوره آموزشی برای مجریان می‌گذاریم و البته همه مجریان را دربرنمی‌گیرد. اشکالات آنتن را هم قبول داریم ولی این جنس خطاها در رسانه، دور از دسترس نیست. چگونه می‌شود چندین ساعت برنامه در یک هفته روی آنتن برود و ایرادی نداشته باشد؟

رئیس مرکز طرح، برنامه، ارزیابی و نظارت سیما در پایان یادآور شد: این اشکالات و هجمه‌های رسانه‌ای فقط برای صداوسیما نیست و رسانه‌های دنیا هم با این اشکالات و هجمه‌ها درگیر هستند. چرا که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین ارتباطی، این اشتباهات را رصد می‌کنند و به صورت فراگیر پخش می‌شود. اطلاع‌رسانی از این اتفاقات به شدت گسترش پیدا کرده اما با افزایش اصل واقعیت فرق می‌کند.