پیام‌ برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان

امیرحسین رحمانی،   3971022243 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیام‌ برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد این کشور و لهستان ماه آینده نشستی بین المللی درباره خاورمیانه برگزار خواهند کرد که محوریت بحث هایش به ادعای آنها در راستای تلاش برای افزایش فشار بر ایران خواهد بود. وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده هدف کنفرانس« ثبات خاورمیانه و صلح، آزادی و امنیت در منطقه» با تمرکز بر ایران است.

همچنین دو کشور آمریکا و لهستان در اعلامیه مشترکی عنوان کردند مقامات کشورهای مختلف جهان برای شرکت در نشست ورشو در روزهای سیزدهم و چهاردهم فوریه(۲۴  و ۲۵بهمن ماه) دعوت خواهند شد؛ البته در اعلامیه به نام ایران اشاره نشده و صرفاً عنوان شده که نشست بر ایجاد یک خاورمیانه آرام و باثبات تمرکز دارد.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف و صحبت‌های مایک پمپئو قرار است در این نشست کشورهایی از آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا شرکت کنند؛ ظاهراً  مقامات کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین، امارات، مراکش و ... دعوت شده اند تا در این نشست حضور داشته باشند. همچنین از بنیامین نتانیاهو خواسته شده در این نشست شرکت کند.

در واکنش به اعلام برگزاری این نشست مقامات دولت اظهارنظر کرده اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتر خود نوشت: این لکه ننگ از دامان دولت لهستان پاک شدنی نیست. در شرایطی که ایران جان لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور هم‌اکنون میزبانی سیرک مذبوحانه ضد ایرانی را بر عهده گرفته است. به میزبان و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ضدایرانی یادآوری می‌کنم؛ آن‌هایی که در نمایش قبلی آمریکا علیه ایران شرکت کردند، یا الان مرده‌اند، یا روسیاه و منزوی‌اند. ایران اما قوی‌تر از همیشه است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:«آدمی که می گوید تحریم با حداکثر فشار، وقتی به سمینار و کنگره می رسد مفهومش این است که قافیه را باخته است.»

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز با کنایه به میزبانی لهستان برای نشست ضد ایرانی نوشت:1892 لهستانی از 1942 تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها درقلب تهران آرمیده‌اند. بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستانها در ایران بعداز 30 سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران 77 سال است که احترام میهمانان خودرا نگاه داشته‌اند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم آمریکا را به تلاش برای ایجاد یک هرج و مرج جدید در منطقه متهم کرد. قاسمی گفت آمریکا به دلیل ناکامی در یافتن جایگزینی برای توافق اتمی موسوم به برجام دچار نوعی یاس و عصبانیت مزمن شده است.

درباره برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

*جنگ روانی و تبلیغاتی جدید آمریکا و کشورهای هم پیمان منطقه ای در راستای فشار حداکثری به ایران برای بازگشت به میز مذاکره و پذیرش شروط ۱۲ گانه واشنگتن است.

*برگزاری این نشست در لهستان نشان دهنده ناتوانی کشورهای اروپایی برای اتخاذ یک موضع واحد و قدرتمند در قبال خروج آمریکا از توافق هسته ای است. این امر نشان دهنده این است آمریکا موفق شده بین کشورهای اروپایی در چگونگی واکنش نشان دادن به ایران شکاف بیندازد.

*نشست لهستان تایید کننده احتمالی این امر است که به احتمال بسیار زیاد راه‌کارهای جبرانی اروپا مانند اس پی وی و قانون مسدود کننده به سرانجام مثبتی نخواهد رسید و تهران نمی تواند به وعده های آنها دلخوش باشد. به خصوص این که اخیراً بحث اعمال تحریم های جدید کشورهای اروپایی( مانند دانمارک و هلند) علیه ایران نیز قوت گرفته است. فرانسه نیز روز جمعه دوباره اعلام کرد برنامه موشکی ایران مغایر با قطعنامه 2231 است. این مسائل بیانگر شکست هشت ماه مذاکره و رایزنی ایران با اروپا است.

*جمع شدن کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در یک همایش آن هم به صورت علنی، نشان دهنده آشکار شدن ارتباطات آنها برای مشروعیت دادن به اسرائیل و هماهنگی سیاست های ضد ایرانی آنهاست. بنابراین احتمال اینکه در ماه های آینده این گروه در پی تشدید نقشه های خود برای ایجاد آشوب و ناامنی در ایران باشند بسیار محتمل است.  

*همچنین احتمالاً در آینده تحرکاتی جهت تسریع صلح اسرائیل با فلسطین و تلاش مضاعف برای مقابله با سیاست های منطقه ای ایران ایجاد خواهد شد.

در کل به نظر می رسد آمریکا در پی این است پس از خروج از برجام و امتناع تهران از پذیرش مذاکره جدید، جبهه ضد ایرانی را تا سرحد امکان گسترش دهد و کشورهای بیشتری را با خود همراه سازد تا زمینه مهار و عقب نشینی تهران را در زمینه منطقه، موشکی و تعطیلی کامل برنامه ای هسته ای فراهم نماید. البته نئوکان های جنگ طلبی مانند پمپئو و بولتون و سیاست ریاض و رژیم صهیونیستی ترغیب به برخورد سخت با ایران است اما بدلیل قدرت ایران، تبعات ناخواسته و نامشخص و سیاست منفعت طلبانه ترامپ احتمال وقوع چنین امری بسیار بعید است. اما از طرف دیگر دونالد ترامپ در داخل نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند که ممکن است دست به اقدامی غیر منطقی و غیرمعقول بزند.

در این بین اقتدار همراه با رعایت مصلحت دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه تعیین کننده است. همچنین مقاوم سازی اقتصاد، برخورد با مفاسد و تلاش برای رضایت مردم می باید در این شرایط جزء اولویت ها باشد.