خباز: اصلاح‌طلبان و دولت برای انتخابات ۹۸ لیست مشترک خواهند داشت

گروه سیاسی الف،   3971022167 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملّی می‌گوید نسبت به وضعیت همکاری اصلاح‌طلبان و دولت در انتخابات سال ۹۸ هیچ نگرانی ندارد؛ چرا که آن‌ها پس از چند شکست پی‌درپی به بلوغ سیاسی رسیده‌اند.

خباز: اصلاح‌طلبان و دولت برای انتخابات ۹۸ لیست مشترک خواهند داشت

محمّدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملّی در گفت‌وگو با فارس  با اشاره به روند همکاری اصلاح‌طلبان و دولت گفت: اگر ما به روند انتخابات دقّت کنیم، احساس می‌کنیم که هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ در انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان کشور آنچه در توان داشتند، برای موفقیت آقای روحانی به‌کار بستند؛ البته این موضوع نسبی است؛ معنایش این نیست که صددرصد افراد از آقای روحانی حمایت کرده‌اند؛ ولی طبیعی است که هیچ اصلاح‌طلبی که توان تلاش و اراده‌ای برای فعالیت داشت، وجود نداشت که با این حرکت مخالف باشد.

وی با بیان اینکه اکنون نیز هیچ اصلاح‌طلبی را سراغ ندارم که از کرده خودش پشیمان باشد و بگوید ای کاش از آقای روحانی حمایت نمی‌کردیم، اظهار داشت: منتها برخی اصلاح‌طلبان انتظار بیشتری داشته و دارند و می‌گویند؛ «چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی»؛ مهربانی باید دو طرفه باشد؛ حتی زن و شوهر هم باید محبت‌شان دوطرفه باشد، چه برسد به همکاری‌های سیاسی و اجتماعی. 

خباز با اشاره به انتقادات برخی اصلاح‌طلبان از دولت گفت: برخی دوستان اصلاح‌طلب گلایه‌هایی داشتند- که البته نمی‌شود این را به همه اصلاح‌طلبان تعمیم داد- می‌گفتند نمی‌شود برای حزب اعتدال و توسعه که یکی از احزاب حامی روحانی بوده، امتیاز و برتری بیشتری را قائل شویم؛ چرا که هر کس هرچه در توان داشته به‌کار بسته تا این موفقیت حاصل شود. 

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نشست چندماه پیش اصلاح‌طلبان و رحانی گفت: این نشست برای جلوگیری از اتفاقاتی بود که ممکن است عده‌ای درصدد طراحی آن باشند و در صدد اختلاف‌افکنی برآیند. نشست‌، نشست خوبی بود و قرار بر این شد تا هماهنگی‌ها بیشتر از گذشته باشد و اگر رخنه‌هایی به‌وجو می‌آید پر شود و اگر شکافی به‌وجود می‌آید، جلوی آن گرفته شود؛ چون آنچه برای کشور نیاز است همان سفارش امام است که فرمودند همه شما ید واحده باشید و در تصمیم‌گیری‌ها اول رضای خدا را در نظر بگیرد و بعد هم تکلیف را انجام دهید.

خباز افزود: امیدواریم با تصمیم‌های درست و منسجم‌تری که گرفته می‌شود آثار و برکات این نشست در آینده برای کشور و نظام بیشتر باشد و دل‌گرمی مردم را به‌دنبال داشته باشد.

وی در واکنش به اظهارات برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه ماموریت واعظی در دولت، کم‌رنگ کردن نقش جهانگیری در دولت است، خاطرنشان کرد: خود آقای جهانگیری در یک سخنی چندی پیش به‌صورت اشاره گفتند که من حتی قدرت تغییر منشی خودم را هم ندارم؛ این حرف، حرف مهمی بود. نایب‌رئیس اوّل دولت در نهاد ریاست‌جمهوری زندگی می‌کند و اینکه حتی اختیار تغییر منشی خودش را نداشته باشد، نگران‌کننده است. 

عضو حزب اعتماد ملّی ادامه داد: ما انتظار داریم اگر هم اینطور بوده، از این حالت خارج شود؛ چرا که بعد از رئیس‌جمهور، عالی‌ترین جایگاه در قانون برای معاون اوّل در نظر گرفته شده و جنبه نخست‌وزیر را دارد. باید به این جایگاه توجه بیشتری بشود و دستش در تصمیم‌گیری‌ها باز تر باشد؛ در غیر این‌صورت محبت یک‌طرفه ممکن نیست.

خباز با بیان اینکه گمان نمی‌کنم هیچ فرد منصفی نقش بی‌بدیل آقای جهانگیری را در مناظرات سال ۹۶ بتواند انکار کند، گفت: نباید جایگاه وی در دولت کم‌رنگ شود، چون آنچه مهم است این است که دولت از اقتار بالایی برخوردار شود؛ فرقی هم نمی‌کند دولت چه کسی روی کار باشد؛ دولت جمهوری اسلامی که خون‌بهای سیصد هزار شهید است باید از یک اقتدار بالایی برخوردار باشد. بنابراین معاون اوّل رئیس‌جمهور که نقش نخست وزیر را به‌عهده دارد باید حتماً حرف اوّل را بعد از رئیس‌جمهور بزند.

وی افزود: درد دل جهانگیری نشان می دهد در برهه‌ای به ایشان کم‌لطفی شده که امیدوارم رئیس‌جمهور دستور ترمیم آن را داده باشد.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتخابات ۹۸ مجلس و وضعیت همکاری دولت و اصلاح‌طلبان در این انتخابات گفت: من به عنوان یک فرد هیچ نگرانی برای انتخابات سال آینده ندارم؛ اوّل به دلیل اینکه اصلاح‌طلبان بعد از چند شکست پی‌در پی به یک بلوغی رسیده‌اند که در سال ۹۲ و ۹۶ آن را نشان دادند. دوم، وجود شخص آقای خاتمی است که عموماً اصلاح‌طلبان و بلکه مستقل های کشور هم وی را قبول دارند؛ چرا که منصفانه نظر می‌دهد و بعد هم مسئله را جمع می‌کند.

وی افزود: برای ما مهم تر از همه، مشارکت مردم است؛ چون اگر مردم ناامید شوند و پای صندوق نیایند ابتدای وانفسای ماست و ما نباید به این راضی باشیم. بعد از اینکه امید را در مردم ایجاد کردیم و تلاش کردیم مردم پای صندوق رای بیایند، بعد از آن هر کس می‌تواند تلاش کند کاندیدای خودش رای بیاورد. ما  آرزو داریم قوه قضائیه، مجلس و دولت ما از اقتدار برخوردار باشند تا مردم ما در سایه این انسجام و اقتدار احساس امید بیشتری به آینده داشته باشند.

خباز در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان و دولت در انتخابات مجلس آینده لیست مشترک خواهند داشت یا خیر، گفت: به احتمال بسیار بسیار قوی‌ لیست مشترک خواهند داشت.