طلاق توافقی روحانی و اصلاح‌طلبان؟/ پاسخ وزیر ارتباطات به زیباکلام/ خاوری به قتل رسیده است؟

گروه سیاسی الف،   3971022110 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

طلاق توافقی روحانی و اصلاح‌طلبان؟/ پاسخ وزیر ارتباطات به زیباکلام/ خاوری به قتل رسیده است؟

طلاق توافقی روحانی و اصلاح‌طلبان؟

چند روز پیش رئیس‌جمهور در سالگرد مرحوم هاشمی گفت: «برای کسی که فراجناحی عمل می‌کند روز پیروزی همه کف می‌زنند و در روز سختی همه از او فاصله می‌گیرند و بسیار دشوار است که کسی بخواهد، فراجناحی کار کند.»  محمد زعیم زاده با نگاهی به این سخنان درباره رابطه اصلاح‌طلبان و روحانی در روزنامه فرهیختگان نوشت: «پروژه عبور[از روحانی] دم‌دستی‌ترین ایده برای برون‌رفت از  شرایط بود اما همزمان با آن سوال اول، سوال مهم‌تری شکل می‌گرفت، آیا می‌توان بدون دادن هزینه، اعلام طلاق ‌سیاسی کرد؟ اساسا آیا در لایه سمپات و بدنه اجتماعی فعال و حتی میان مردم عادی چنین استدلالی پذیرفتنی است؟

ناظر به این دو سوال در میان اصلاح‌طلبان سه رویکرد قابل ردیابی است، دسته اول حلقه نزدیک‌تر به دولت بودند که تلاش کردند ضمن نزدیک‌تر شدن به رئیس‌جمهور توجیه‌گر شرایط موجود شوند، اعتدال و توسعه و طیف واعظی-نوبخت مهم‌ترین نماد‌های این دسته بودند که این دو در روزهای قبل از سخنرانی روحانی، محور انتقادات اصلاح‌طلبان از دولت بودند...

دسته دوم کسانی بودند که بر طبل عبور حداکثری از دولت کوبیدند، سعید حجاریان و بدنه جوان‌تر اصلاح‌طلب که خود را علت تامه رای آوردن روحانی می‌دانستند، حالا تصویری از خود در آینه دولت نمی‌دیدند و شوریده از این اوضاع و با متراکم‌تر شدن فضای اعتراضی نسبت به دولت، جیغ رادیکالیسم و نافرمانی مدنی کشیدند، جیغ بنفشی که ناظر به شرایط سعی می‌کند بدنه اجتماعی معترض را با خود همراه سازد و ضمن انجماد اعتراضات در بزنگاه‌های آتی سیاسی به آن سمت‌وسوی لازم را بدهد، سمت‌وسویی که برخلاف سروصدای زیاد این طیف بعید است به سمت نافرمانی مدنی یا کنش رادیکالی برود و اگر مثلا روزی شنیدید این گروه به سرکردگی همان آقای تئوریسین در بهار 1400 پوستر فلان نامزد اصولگرای معتدل! را در خیابان‌ها توزیع می‌کند خیلی تعجب نکنید...

دسته سوم که طیف وسیع‌تری از اصلاح‌طلبان و سیاسیون پراگماتیست از بهزاد نبوی تا کارگزاران سازندگی را شامل می‌شود اوضاع دیگری دارند، آنها از طرفی به وضعیت اجتماعی دولت واقفند و از سوی دیگر خطرات به زور کندن چسب اصلاح‌طلبان از زخم دولت را هم می‌دانند، یعنی برخلاف دو دسته اول نگاه واقعی‌تری به صحنه سیاست دارند و عمق ماجرا را تا حدودی فهمیده‌اند، اما هرقدر توصیف‌شان خوب است کمیت‌شان در تجویز می‌لنگد، یعنی برای عبور از این شرایط راه‌حل‌های خوبی ندارند، آنها تا امروز سعی می‌کردند حداقل به‌عنوان یک تاکتیک، حساب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور را از واعظی و نوبخت جدا کرده و این قل جدید را به‌عنوان نماد وضع موجود معرفی کنند و بر آنها بتازند تا هم ظرف اعتراض پر شود و هم خاطر رئیس رنجیده نشود.

سخنان روحانی اما از این باب اهمیت دارد که نشان داد او چنین تفکیکی را قبول ندارد، روحانی روز پنجشنبه صریحا خودش را سیبل نقد اصلاح‌طلبان دانست و بر پروژه تفکیک خط قرمز کشید؛ از اینجای ماجراست که قصه عشق این دسته سوم به روحانی یک‌طرفه می‌شود که از قدیم گفته‌اند عشق یک‌سره باعث دردسره، خصوصا وقتی دقت کنیم که روحانی به سبک و سیاق احمدی‌نژاد که درحین عضویت در جامعه اسلامی مهندسین و مورد حمایت جمعیت ایثارگران بودن می‌گفت فراجناحی‌ام.

روحانی پنجشنبه آب پاکی را روی دست حامیان ریخت و به برخی احزاب اصلاح‌طلب که مدتی است درحال مرز‌گذاری با دولت هستند، پاسخ مستقیم داد که اگر شما نالانید که سهم‌تان از دولت کم است یا با حمایت از دولت اوضاع سیاسی‌تان خراب شده، من هم فراجناحی‌ام! و به زبان بی‌زبانی گفت اگر روزی شما از من حمایت کرده‌اید به خاطر شرایط خودتان بوده است. روحانی درحالی هرهری‌مسلکی سیاسی و اپورتونیست بودن را به رخ حامیان دیروز و منتقدان امروز کشید که هم وضعیت سیاسی دولت را می‌داند و هم وضعیت خطیر هم‌پیمانان سابق را.»

***

دو ایراد اصلی طرح تحول سلامت

عباس عبدی دو انتقاد از طرح تحول سلامت را در یادداشتی در دروزنامه اعتماد مطرح کرده است. عبدی نوشته است: «تردیدی نیست که افتخار هر جامعه است که بتواند بیمه درمان را برای مردمش کامل کند. به همین علت نیز این طرح به نقطه قوت دولت تبدیل شده بود.

ولی به لحاظ فنی این پرسش مطرح بود که صفر یا نزدیک به صفر شدن هزینه درمان اگرچه نیازمندان را به سوی درمان سوق می‌دهد و این نکته مثبت است ولی در فضای بدون نظارت موجب مصرف القایی می‌شود و رشد بی‌رویه‌ای را در عملیات پزشکی، مصرف تجهیزات و دارو رقم می‌زند که خطرناک است زیرا منابع آن از جیب همین مردم است.

آقای وزیر و رییس‌جمهور و نماینده مجلس که از جیب خود پرداخت نمی‌کنند. اگر در کانادا درمان تقریبا مجانی است در مقابل نظارت سختی بر پزشکان و بیمارستان‌ها می‌شود که از این وضع سوءاستفاده نشود و غیرمسوولانه درمانی را تجویز نکنند.

در آنجا مقررات سخت کنترلی و نظارتی حاکم است و نظام کارایی بیمارستان‌ها به نسبت دقیق است. همچنین رابطه مالی پزشک و بیمار به کلی قطع شده است. این نحوه صرف کردن بودجه و بی‌خیال هزینه بودن یکی از عوارض اقتصادهای نفتی است. این نقد فنی خیلی مساله اصلی بنده نبود. پزشکان غیرذی‌نفع بهتر می‌توانستند درباره آن نظر دهند.

آنچه مساله اصلی بود، چگونگی تامین منابع مالی این طرح بود. در یک جامعه سالم هر یک ریالی که در بودجه هزینه می‌شود باید یک ریال در ردیف درآمدها به وجود ‌آید. این درآمدها متاثر از تولید کل جامعه هستند و شکل پایداری دارند. ولی در ایران آن را از منابع نفتی تامین می‌کنند.

همان زمان بارها تذکر داده شد که این کار خطرناک است و نباید اجرای یک طرح مهم را به منابع ناپایدار نفتی وصل کرد. در اولین یادداشت حتی متذکر شدیم که این طرح ممکن است در نهایت به ورشکستگی بیمارستان‌های دولتی منجر شود. البته آن زمان دولت سرگرم مقدمات برجام بود و فکر زمستان سرد آن را نکرده بود و نتیجه همین شد که اکنون شاهد آن هستیم.

منابع بیمه‌ها به‌ شدت کاهش یافته، هر روز بیش از گذشته بر سهم بیمار افزوده می‌شود و از همه بدتر اینکه تصویری از آینده طرح سلامت و درمان وجود ندارد.»

***

پاسخ وزیر ارتباطات به زیباکلام

به گزارش الف، محمدجواد آذری جهرمی  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی نوشت: جناب آقای زیباکلام! هسته‌ای و موشکی متولیان دیگری دارد، اما اگر مایلید از نزدیک پژوهشگاه فضایی را ببینید بلکه از دستاوردهای پژوهشگران جوان و تاثیر آن بر زندگی مردم و آینده روشن ایران آگاه شوید تا دیگر برای نقد سیاست‌ خارجی، فن‌آوری ماهواره را با دوچرخه قیاس نفرمایید».

صادق زیباکلام در توییتر خود نوشته بود: ای کاش به جای صنایع هسته‌ای، به جای ماهواره و به جای موشک، جمهوری اسلامی می‌توانست یک دوچرخه بسازد که با دوچرخه ترکیه، دوچرخه هند رقابت کند.

***

در دیدار اسماعیل بخشی و علی مطهری چه گذشت؟

علی مطهری نایب‌رئیس مجلس درباره دیدار با اسماعیل بخشی به روزنامه ایران گفت: «ایشان یعنی آقای بخشی آمد و ماوقع را شرح داد و توضیح داد که ماجرا از چه قرار بوده و ما هم توضیحات ایشان را شنیدیم. صبح فردای این دیدار هم در جلسه فراکسیون امید،  وزیر اطلاعات با برخی معاونان این وزارتخانه و مدیرکل اطلاعات استان خوزستان حضور داشتند. این افراد هم حرف‌هایشان را در فراکسیون امید زدند و یک ویدئویی را هم از اظهارات آقای بخشی پخش کردند. به هر حال دیگر قضاوت این ماجرا با ما نیست و با مقامات قضایی و مردم هست که ببینند واقعیت ماجرا چه بوده...

ایشان می‌گفت که ابتدای بازداشت که ما را به ستاد خبری وزارت اطلاعات بردند، دو ساعت آنجا بودیم و بعد از شوش ما را به اهواز انتقال دادند. ایشان می‌گفت در این دو جا یعنی در ستاد خبری در شوش و در فاصله مسیر انتقال بنده را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به نوعی شکنجه کردند...

روایت علی مطهری از دیدارش با اسماعیل بخشی / وقتی ادعای شکنجه رنگ می‌بازد

مسئولان وزارت اطلاعات می‌گفتند ماجرا به این صورت که عنوان شده نبوده، بلکه خود ایشان درگیر شده با ماموران و به زد و خورد پرداخته و آنها هم مجبور به واکنش شده‌اند. حرف دو طرف ماجرا به این صورت بود.»

***

لیست مشترک دولت و اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۸

محمّدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملّی به فارس گفت: من به عنوان یک فرد هیچ نگرانی برای انتخابات سال آینده ندارم؛ اوّل به دلیل اینکه اصلاح‌طلبان بعد از چند شکست پی‌در پی به یک بلوغی رسیده‌اند که در سال ۹۲ و ۹۶ آن را نشان دادند. دوم، وجود شخص آقای خاتمی است که عموماً اصلاح‌طلبان و بلکه مستقل های کشور هم وی را قبول دارند؛ چرا که منصفانه نظر می‌دهد و بعد هم مسئله را جمع می‌کند.

خباز: اصلاح‌طلبان و دولت برای انتخابات ۹۸ لیست مشترک خواهند داشت

وی افزود: برای ما مهم تر از همه، مشارکت مردم است؛ چون اگر مردم ناامید شوند و پای صندوق نیایند ابتدای وانفسای ماست و ما نباید به این راضی باشیم. بعد از اینکه امید را در مردم ایجاد کردیم و تلاش کردیم مردم پای صندوق رای بیایند، بعد از آن هر کس می‌تواند تلاش کند کاندیدای خودش رای بیاورد. ما  آرزو داریم قوه قضائیه، مجلس و دولت ما از اقتدار برخوردار باشند تا مردم ما در سایه این انسجام و اقتدار احساس امید بیشتری به آینده داشته باشند.

***

خاوری به قتل رسیده است؟

از ساعاتی پیش در برخی شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر قتل محمودرضا خاوری متهم اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در کانادا دست به دست می‌شود، اما هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است.

آیا خاوری در کانادا به قتل رسیده است؟

بر اساس این شایعات، محمودرضا خاوری متولد ۱۳۳۱ شامگاه گذشته توسط افراد ناشناس در کانادا به قتل رسیده و پلیس این کشور جسد وی را حوالی منزل شخصی‌اش در سان کرست از منطقه بردیل پت شناسایی کرده است.

اما خبر نگار صدا و سیما طی گزارشی از کانادا اعلام کرد در هیچ مرجع رسمی و رسانه‌ای در این کشور چنین خبری منتشر نشده است . 

***

سایت میرحسین موسوی با دستور رهبری رفع‌فیلتر شد

حسین صفارهرندی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامیدر گفت‌وگو با مهر در مورد دلیل تماس شورای عالی امنیت ملی برای رفع فیلتر سایت میرحسین موسوی گفت: آنطور که برای من نقل کردند، در دیداری که ظاهرا عصر روز ۲۴ خردادماه ۸۸، آقای موسوی خدمت رهبر معظم انقلاب می رسند،حرف های مختلفی رد و بدل شده ولی آن قسمتی که برای ما موضوعیت دارد، این است که مقام معظم رهبری وقتی به آقای موسوی اعتراض می کنند که چرا موضوع را به کف خیابان می کشید، مگر شما خودتان نمی دانید که وقتی این حرکت انجام می شود، دیگر ادامه آن در دست شما نخواهد بود و دیگران این تحرک را راهبری و هدایت می کنند؟ موسوی هم می گوید مردم خیال می کنند حق آنها ضایع شده است و می خواهند احقاق حق کنند. مقام معظم رهبری می فرمایند که این کارها راهش نیست و شما مردم را توجیه کنید که این کار درستی نیست و باید از جانب شما این حرف ها به جامعه منعکس شود. خود شما هم طرفدار هرج و مرج نیستید.

جزئیات جدید از جلسه موسوی با رهبر انقلاب

صفارهرندی در ادامه خاطر نشان کرد: پس از این فرمایشات رهبر معظم انقلاب، آقای موسوی می گوید من رسانه ای در اختیار ندارم که بخواهم از آن طریق به جامعه پیام بدهم. مقام معظم رهبری فرمودند چرا؟ موسوی می گوید سایت های من را فیلتر کرده اند. مقام معظم رهبری هم به دفتر می فرمایند به شورای عالی امنیت ملی بگویید که سایت های آقای موسوی را رفع فیلتر کنند. لذا برای همین بود که آن پیام به ما منتقل شد و رفع فیلتر سایت آقای موسوی هم انجام شد.

***

مشکل حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حال رفع‌شدن است

پروانه سلحشوری، نماینده تهران به خانه ملت با اشاره به سخنان اخیر مسئولان قوه قضائیه و وزارت ورزش اشاره و اظهار کرد:خوشبختانه در روزهای اخیر معاون فرهنگی قوه قضائیه اعلام کرده بودند اگر زیرساخت های ورزشگاه ها فراهم شود؛ بانوان می توانند برای تماشای مسابقات در ورزشگاه ها حضور پیدا کنند و البته از طرفی هم وزیر ورزش بیان کردند ورزشگاه ها از لحاظ زیر ساختی هیچ گونه مشکلی ندارند و تمام مشکلات برطرف شده است.اما مصوبه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده بود نیاز به اصلاح دارد.این صحبت ها نشان می دهد که خبرهای خوبی در راه است.

نماینده مردم تهران در ادامه همین مبحث افزود: به دلیل مهیا شدن زیرساخت ها و همچنین علاقمندی خانواده ها این مشکل در آینده ای نه چندان دور برطرف می شود.

سلحشوری تصریح کرد: بنده و برخی از همکارانم به جد پیگیر موضوع ورود بانوان به ورزشگاه ها هستیم تا اینکه هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود اما به صورت کلی بحث در حال رفع شدن است.