نهادهای متولی تولید و انتشار تورم در دنیا کدامند؟

گروه اقتصادی الف،   3971022092 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی سال‌هاست بانک مرکزی و مرکز آمار همزمان نسبت به انتشار آمار تورم و رشد اقتصادی اقدام کرده و بارها در این باره میان آنها اختلاف نظر وجود داشته است که بررسی وضعیت نهادهای متولی انتشار آمار در دنیا نشان می‌دهد در حال حاضر فقط در پنج کشور است که بانک مرکزی آمار تورم را منتشر می‌کند.

نهادهای متولی تولید و انتشار تورم در دنیا کدامند؟

به گزارش ایسنا، موازی کاری آماری دو مرکز آمار و بانک مرکزی و تبعات آن از جمله انتشار آمار متفاوت در سال‌های اخیر همواره با حواشی همراه بوده است و با وجود اینکه چند باری پیش آمد که موضوع رسما مطرح و اعلام شد که طبق قانون، مرکز آمار مرجع رسمی تولید و انتشار آمار است ولی در نهایت این موضوع حل نشد، تا اینکه در هفته گذشته شورای عالی آمار طی جلسه‌ای پایان موازی کاری آماری را مورد تاکید قرار داده و اعلام شد که آمار تورم و رشد اقتصادی آمارهای تخصصی بانک مرکزی نیست و از این رو مرکز آمار است که باید نسبت به انتشار آن اقدام کند.

در این بین مسئولان مرکز آمار براین تاکید دارند که انشار آمار تخصصی مانند تورم و رشد اقتصادی در حیطه وظایف بانک مرکزی نیست در عین حال که در دنیا سال‌هاست بانک‌های مرکزی از انتشار آماری همچون تورم و رشد اقتصادی کنار رفته و جای خود را به نهادهای مسئول داده‌اند.

این در حالی است که بررسی آخرین وضعیت نهادهای متولی تولید و انتشار آمار در دنیا از این حکات دارد که در بیش از ۷۴ درصد آنها این مرکز آمار است که مسئولیت انتشار آمار تورم را بر عهده دارد و تنها در ۰.۳  دیگر بانک مرکزی دراین باره اقدام می‌کند.

هندوراس، پاراگوئه، مونامکو، اریتره و لیبی، پنج کشوری هستند که هنوز در آنها بانک مرکزی همچنان متولی تولید و انتشار آمار تورم است.

به استناد آمار مرکز آمار در حدود ۲۳ درصد کشورهای دیگر نیز سایر دستگاه‌ها مسئولیت تولید و انتشار آمار تورم را بر عهده دارند.

کاهش اعتماد عمومی، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، سرگردانی برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی، و هزینه‌های مالی از جمله تبعات و هزینه‌هایی است که برای انتشار آمارهای متفاوت و موازی کاری آماری مورد اشاره مسئولان قرار دارد.