وضعیت ناخوش ماشین سازی تبریز/ از واگذاری غیر اصولی تا بلاتکلیفی فعلی کارگران

گروه اقتصادی الف،   3971022005

شرکت ماشین سازی تبریز ،چندسالی است که حال و روز خوشی ندارد و کارگران آن بلاتکلیف هستند، دراین میان واگذاری غیراصولی نیز مشکلات این شرکت را چند برابر کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  نقدینگی کم، دولتی بودن بسیاری از کارخانه‌های مادر، مشکلات صادرات، کمبود مواد اولیه، تکنولوژی‌های قدیمی و بسیاری از مشکلات ریز و کوچک موجب کاهش یا توقف تولید کارخانه‌ها گردیده است.

اما نکته اساسی در بسیاری مشکلات اخیر، بنگاه داری دولت در بخش تولید است به گونه‌ای که شاهد تصدی گری دولت در واحد‌های تولیدی بزرگ و مادر استان‌ها هستیم.

از چندین سال قبل در راستای واگذاری صنایع مادر به بخش خصوصی و اجرای اصل ۴۴ سازمان خصوصی سازی کشور متصدی واگذاری کارخانجات و واحد‌های تجاری، تولیدی و اقتصادی دولتی به بخش خصوصی شده است.

در این بین، آنچه در بالا نیز اشاره شد، گروه ماشین سازی تبریز و شرکت‌های وابسته به آن که سابقه ۶۰ ساله در عرصه تولید کشور دارند از چند سال پیش دچار مشکلات فراوان و گسترده‌ای شده است.

این کارخانه بزرگ با ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم چند هزار نفری در تبریز به یکی از واحد‌های تاثیر گذار تبدیل شده است که کمترین مشکل برای این کارخانه موجب آسیب رسیدن به بخشی از جامعه شهری تبریز خواهد شد.

شرکت ماشین سازی تبریز به دلیل مشکلات فراوان در اولویت اصلی واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت. این شرکت پس از حواشی بسیار، برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال جاری به بخش خصوصی واگذار گردید.

این واگذاری که در سکوت خبری برگزار شد، واکنش‌های منفی بسیاری از جمله واکنش تند نمایندگان آذربایجان شرقی را به همراه داشت.

نمایندگان تبریز متفق القول با ایراد چند موضوع به سازمان خصوصی سازی، واگذاری شرکت ماشین سازی تبریز را غیر قانونی و فاقد اعتبار می دانستد. اولین دلیل نمایندگان برای رد واگذاری این کارخانه عدم اهلیت خریدار و دومین دلیل عدم صلاحیت خریدار در اداره مجموعه ماشین سازی تبریز بود.

تلاش نمایندگان آذربایجان شرقی در لغو واگذاری ماشین سازی تبریز توسط سازمان خصوصی سازی به نتیجه‌ای نرسید و در نهایت مالک ماشین سازی توانست با حمایت سازمان خصوصی سازی کشور صاحب ماشین سازی تبریز شود.

مصاحبه‌های مالک ماشین سازی،در ابتدای مسئولیتش نشان از عزم جدی او برای سر و سامان دادن به اوضاع کارخانه بود. او با استخدام بیش از ۲۰۰ کارگر جدید و اضافه کردن آن‌ها به خط تولید در کنار پرداخت حقوق معوقه کارگران توانست اطمینان آن‌ها را کسب کند و فصل جدید در مدیریت کارخانه ماشین ساری تبریز ایجاد شود.

اما این همه ماجرا نبود، نوسانات شدید ارزی و بالا رفتن نرخ دلار و در پی آن برخورد جدی مقامات قضایی با سودجویان این عرصه جهت بازگشت ثبات به بازار ارز با خبر داغ دستگیری مالک جدید شرکت ماشین سازی تبریز همراه بود؛ خبری که بسیاری از مردم تبریز را شوکه کرد.

طبق بررسی‌های اولیه مالک ماشین سازی تبریز در طول مدت حضورش در ماشین سازی تبریز بیش از ۳ میلیون دلار ارز دولتی برای خرید مواد اولیه ماشین سازی تبریز دریافت کرده و بخش اعظمی از این پول را بجای خرید اقلام به سوداگری و فروش ارز‌های دولتی در بازار آزاد پرداخته است.

تخلفات صورت گرفته درهنگام واگذاری ماشین سازی تبریز
محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی،با اشاره به تخلفات انجام گرفته در هنگام واگذاری ماشین سازی تبریز اظهار کرد: از همان ابتدا، روندی که در واگذاری شرکت ماشین‌سازی طی شده بود، ابهام داشت و من در دوره قبلی مجلس هم پیگیر این موضوع بودم.

وی افزود: طرح تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی در مجلس به تصویب رسیده به در آینده نزدیک این طرح در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

تخلفات پشت پرده مالک کارخانه ماشین سازی تبریز
احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، با اشاره به تخلفات مالک بازداشتی ماشین سازی تبریز ،عنوان کرد: مالک ماشین سازی تبریز  ارز دولتی تخصیص یافته برای خرید مواد اولیه کارخانه را در بازار آزاد آن زمان فروخته و پول هنگفتی را به جیب زده است.

وی ادامه داد: نه تنها ارزش واقعی ماشین سازی تبریز آن چیزی نبوده است که مالک آن را خریده و سازمان خصوصی سازی باید پاسخگوی این واگذری باشد بلکه مالک ماشین سازی با فروش ارز در بازار دولتی مابقی بدهی خود از خرید کارخانه را به سازمان خصوصی سازی پرداخت کرده است.

از سوی دیگر نکته بسیار مهمتر در خصوص ماشین سازی تبریز، نحوه قیمت گذاری و واگذاری این شرکت توسط سازمان خصوصی سازی و شخص مدیر کل این سازمان است.

یکی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه سهند تبریز که موضوع ماشین سازی تبریز را در راستای مطالبه گری دانشجویان از مسئولین به عنوان یک موضوع اصلی مورد مطالبه خود قرار داده است بحث نحوه واگذاری ماشین سازی تبریز است.

فروش ماشین‌سازی به قیمت ارزش‌گذاری شده سال 94
علی سنبلی مسئول این تشکل دانشجویی، با اشاره به اسناد موجود در تخلفات صورت گرفته در قضیه واگذاری مجموعه ماشین سازی تبریز اظهارکرد: متاسفانه قیمت گذاری این شرکت اصلا درست نبوده به طوری که قیمت سال ۹۴ را برای سال ۹۷ لحاظ کرده اند.

وی ادامه داد: قیمت گذاری تجهیزات ماشین سازی نیز کاملا اشتباه و غیر قابل قبول است چراکه کل قیمت گذاری برای تجهیزات چیزی معادل ۸۰ میلیارد تومان است، بررسی‌های ما نشان می دهد که قیمت تنها یک قلم از تجهیزات چیزی معادل ۵۰ میلیارد تومان است.

سنبلی با انتقاد از عملکرد سازمان خصوصی سازی و عدم پاسخگویی به این مسائل گفت: ما بار‌ها از رییس سازمان خصوصی سازی برای حضور در دانشگاه دعوت کرده ایم، اما تاکنون ایشان دعوت ما را قبول نکرده اند.

گفتنی است چند روز پیش اولین دادگاه قربانعلی فرخزاد به اتهام اخلال در اقتصاد کشور برگزار شد، فرخزاد در این دادگاه برخی از اتهامات را قبول و برخی دیگر را رد کرد.

کش و قوس‌های فراوان و مشکلات جدی و اساسی ۷ ساله ماشین سازی بیشتر از آنکه متوجه سازمان خصوصی سازی و یا مالک بازداشتی آن باشد، متوجه کارگران این مجموعه برزگ است. کارگران هر روز در برزخ تعطیلی یا رونق کارخانه بر سر کار خود حضور می یابند.

وضعیت نابسامان کارخانه ماشین سازی همه کارگران را نگران کرده است
یکی از کارگران گروه ماشین سازی تبریز، با بیان آشفته بودن وضعیت کارخانه، عنوان کرد: بیش از ۷ سال است که کارگران ماشین سازی تبریز روز خوش ندارند.

وی ادامه داد: هر روز خبر از تعدیل یا تعطیلی واحد‌های این مجتمع به گوش می رسد.

این کارگر می‌افزاید: یک زمانی چندین ماه حقوق کارگران عقب افتاده بود که با واگذاری آن به بخش خصوصی این مشکل تقریبا حل شد، اما ظاهرا مالک ماشین سازی نیز تخلفات گسترده‌ای انجام داده است.

آنچه واضح است، نیاز به تصمیم گیری سریع در خصوص ماشین سازی تبریز در میان مسئولین مربوطه بسیار ضروری است. وضعیت نامعلوم کارخانه از یک طرف، کم شدن تولید ازطرف دیگر و از همه مهمتر بلاتکلیفی کارگران از طرفی، همگی موجب بروز مشکلات فراوان در سطح شهر تبریز و بخشی از خانواده‌های مرتبط با این صنعت شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین