مروری بر اخبار مهم روز؛ ضرورت شفافیت درباره دیوارکشی در اطراف مجلس/ ماجرای شایعه استعفای ظریف/ روایت عجیب روزنامه اصلاح طلب از اختلافات اطرافیان روحانی

گروه سیاسی الف،   3971019151 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

ضرورت شفافیت درباره دیوارکشی در اطراف مجلس/ ماجرای شایعه استعفای ظریف/ روایت عجیب روزنامه اصلاح طلب از اختلافات اطرافیان روحانی

 واگذاری ها پنهانی و با رشوه چندصد سکه بوده

محمد دهقان، نماینده مجلس درباره خصوصی سازی گفت: بنده با خصوصی سازی مخالف نیستم و در سیاست های کلی اعلام شده از سوی رهبر انقلاب نیز بر خصوصی سازی تاکید شده است. اولین نگاه در خصوصی سازی تاکید بر شفافیت است. نگرانی ها از خصوصی سازی نیست بلکه از نحوه واگذاری ها، مفت فروشی ها و فساد و زیرپاگذاشتن قانون است.

به‌گفته وی، هفت‌تپه را دلالان دلار خریداری کرده‌اند و در اصل اموال ملت را غارت کرده‌اند. هفت‌تپه 24 هزار هکتار زمین دارد که در واگذاری به دو فرد جاعل و رشوه‌دهنده در حد چندصد سکه واگذار شده است. زمین هفت‌تپه اکنون حدود 8هزار میلیارد تومان ارزش دارد که در ابتدا با قیمت 2600 میلیارد تومان فروخته شده و باز هم در آخر به 10 میلیارد و 500 میلیون تومان فروخته شد که در حقیقت فروشی نبوده بلکه غارت صورت گرفته است./ تسنیم

دومین سالگرد فوت آیت الله هاشمی و واکنش رسانه ها

آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ 19 دی 95 درگذشت. امروز روزنامه ها و رسانه های مجازی گزارش ها و یادداشت هایی درباره مرحوم هاشمی کار کرده بودند.

فاطمه هاشمی به اعتماد آنلاین گفت: ... اصلاً چرا آقای خاتمی انتخاب شد؟ برای اینکه همه فکر می‌کردند آقای هاشمی از آقای خاتمی حمایت می‌کند که انتخاب شد. ولی در دوره اصلاحات، اصلاح طلبان شروع به برخورد شدید با آقای هاشمی کردند. اصلاً این دروغ‌ها و تهمت‌ها از دوران اصلاحات علیه ایشان شروع شد. دروغ‌هایی که درباره اشرافی گری بود ولی آنها شدت دادند. دروغ‌های زیادی گفتند که خیلی‌ها خودشان پشیمان هستند و حرفهای ضد حرفهایشان را می‌زنند. حتی در انتخابات ۸۴ هم ستادهای اصلاح طلبان هم برای آقای معین کار نمی‌کردند و خودشان می‌گفتند که علیه آقای هاشمی صحبت می‌کردند. بعدها که چند نفرشان نزد من آمدند، می‌گفتند که به آنها گفته می‌شد اصلاً نمی‌خواهد برای آقای معین تبلیغ کنید فقط ضد آقای هاشمی تبلیغ کنید...

فاطمه هاشمی در ادامه می گوید: اصلاً اعدام‌های دهه ۶۰ به ایشان ارتباطی نداشته و حتی بعد از اینکه فهمیدند در جلسه اعتراض کرده‌اند. اتفاقاً گروه‌های تند آن موقع چپ‌ها و ارزشی‌ها بودند که این کار را کردند. پدرم و آقای خامنه‌ای و آقای موسوی، نخست وزیر بعداً در یک جلسه متوجه این قضیه شدند و اعتراض داشتند.

آیا مرحوم هاشمی ترور شد؟

 فاطمه هاشمی در ادامه می گوید: ...آن زمان آقای نوری در وزارت کشور بود و حرکاتی می‌کردند که پدرم با آن مخالف بود و چندین بار تذکر داد. گفت من حاضر نشدم حصر آقای منتظری را در شورای امنیت تصویب کنم و مخالف بودم ولی بعداً آقای خاتمی در شورای امنیت در دوران ریاست جمهوری خودشان حصر آقای منتظری را تصویب کردند. درواقع پدرم با این روش مخالف بود.

روزنامه جوان هم نوشت: ... فرزندان هاشمی که هویت سیاسی و جایگاه اجتماعی خود را مدیون پدر می‌دانند، برای حفظ جایگاه بر باد رفته خود بعد از فوت هاشمی همواره تلاش دارند که او را از سرای آخرت به میدان سیاست ورزی خود وارد کنند و همچنان «پدر» گرچه دیگر در قید حیات نیست، اما نردبان ترقی فرزندان باشد و گفتن از پدر برای آن‌ها ابزار ابراز وجود باشد. طبیعتاً این رفتار از سوی دیگر فعالان عرصه سیاست و از جمله منتقدان هاشمی بی پاسخ نخواهد ماند و این پاسخ‌ها را مریدان هاشمی برنمی‌تابند. نمی‌شود یک سو حق مدح هاشمی را داشته باشد و به سوی دیگر بگوییم پشت سر از دنیا گذشته حرف نزنید!

ادامه خبرهای ضدونقیض درباره ممنوع التصویری زائری

امروز نیز خبرهای متناقضی درباره ممنوع التصویری حجت الاسلام زائری منتشر شد.

ایران نوشت:غلامرضا کاتب، عضو هیات رئیسه مجلس مساله ممنوع‌التصویر شدن حجت‌الاسلام زائری در صدا و سیما را تایید کرد اما گفت که این ممنوع‌التصویری خواسته نمایندگان نبوده بلکه تصمیمی است که خود مدیران صدا و سیما و شخص علی عسگری گرفته‌اند.

به گفته کاتب «نمایندگان مجلس تنها از آقای علی عسگری خواسته بود تا جلوی توهین‌ها به قوه مقننه گرفته شود.» او البته توضیح داده که «آقای زائری به طور کلی ممنوع‌التصویر نیست و فقط از این پس در برنامه‌های زنده نمی‌تواند شرکت کند.»

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هم در جمع خبرنگاران گفت: اخیرا جلسه‌ای با آقای علی عسگری رییس سازمان صداوسیما و معاونان‌اش برگزار کردیم... در این جلسه گلایه‌مندی نمایندگان از نحوه‌ی برخی رفتارهای صداوسیما نیز مطرح شد، اما هیچ موضوعی در خصوص این‌که مجری احضار شده باشد وجود ندارد و این صحت ندارد. ما به کسی نگفتیم که کسی در صداوسیما ممنوع التصویر شود. اصلا این در شان هیات رییسه و مجلس شورای اسلامی نیست البته ممکن است صداوسیما با توجه به برنامه‌هایش کارهایی را پیش ببرد، اما ما چنین مواردی را مطرح نکردیم.

درخواست مجلس برای ممنوع التصویر شدن افراد را به شدت تکذیب می کنم+فیلم

اما علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس در توییتر نوشت: درجلسه هیات رئیسه مجلس با مسئولین صدا و سیما آقای علی عسکری خبر ممنوعیت آقایان ظلی پور و زائری ازحضور در کلیه شبکه های سیما را اعلام کرد. اظهارات منسوب به آقای علی عسکری که محدودیتی برای آقای زائری نگذاشته ایم خلاف بیان وی درحضور ۲۰ نفر از مقامات مجلس و صداوسیما است.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور هم به نقل از رئیس صداوسیما اعلام کرد ممنوع‌التصویری حجت‌الاسلام زائری صحت ندارد. پرویز اسماعیلی در توئیتر خود نوشت: امروز با دکتر علی عسگری رئیس محترم صداوسیما صحبت کردم. درباره مسائل اخیر نکاتی را مطرح کردند که در جای خود درست و قابل توجه است، اما... صراحتاً گفت: حجت‌الاسلام زائری از کارشناسان متعهد مسائل فرهنگی و اجتماعی است و بحث حذف و ممنوع‌التصویری او در تلویزیون صحت ندارد.

رئیس صدا و سیما:حجت‌الاسلام زائری از کارشناسان متعهد مسائل فرهنگی و اجتماعی است

مسئول دیوارکشی اطراف مجلس نهادهای امنیتی هستند

سخنگوی هیات رییسه مجلس مسئول دیوارکشی اطراف ساختمان بهارستان را نهادهای امنیتی اعلام کرد و گفت: مجلس در این موضوع نقش و مسئولیتی ندارد. ایرنا نوشت: «بهروز نعمتی» روز چهارشنبه در نشست خبری درپاسخ به سوالی مبنی بر صرف رقم بالایی برای دیوارکشی اطراف مجلس افزود: این موضوع اصلا صحت ندارد، اسناد آن موجود است و اگر کسی خواست می تواند آنها را بررسی کند.

به نظر می رسد معقولانه آن است درباره هزینه و چرایی انجام این کار شفاف سازی های لازم صورت گیرد. بدون شک رعایت مسائل امنیتی با دیوار کشی تفاوت دارد. به اذعان تمام مسئولان و حتی کشورهای غربی، جمهوری اسلامی یکی از امن ترین کشورها در دنیا است. اما در حال حاضر ورود مردم به مجلس و ملاقات با نماینده ها بسیار سخت و زمان بر شده و این مسئله برای افرادی که بنا به هر دلیلی از شهرستان مراجعه می کنند مشقت بارتر است.

ادامه اختلاف واعظی با اصلاح طلبان

ائتلاف اعتدل و اصلاحات تا همین چندی پیش مورد تصدیق و تایید همه چهره های سیاسی کشور بود اما گویی دوره جدید در راه است و اعتدال و توسعه نه تنها دیگر قصد همنشینی با اصلاح طلبان را ندارد، بلکه ترجیح می دهد سابقه دوستی های گذشته را نیز منکر شود.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب به نامه نیوز گفت: الان آقای واعظی خرش از پل گذشته و متاسفانه با بداخلاقی واقعیت های عینی را که زمانی زیادی هم از آن سپری نشده، منکر می شود تا با قلب کردن حقایق بتواند برای خود اعتبار و هوادار دست و پا کند.

 صوفی به فارس هم گفت: ما اطلاع موثق داریم آقای واعظی می‌خواهد آقای جهانگیری را در دولت از خاصیت بیندازد در حالی که مهمترین جایگاه و نقش پس از رئیس‌جمهور بر عهده معاون اول است. صوفی واعظی را ضد اصلاح‌طلب می‌داند و تاکید دارد واعظی خود را اصولگرا می‌داند و راهنما به راست می‌زند اما اصولگرایان نیز برای وی هیچ جایگاهی قائل نیستند و وی را نخواهند پذیرفت چون می‌دانند نیات آقای واعظی مخلصانه نیست.

محتشمی، دبیرکل حزب آزادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات اخیر واعظی مبنی بر اینکه ما هیچ ائتلافی با اصلاح‌طلبان نداشته‌ایم، گفت: متاسفانه روحانی یک حلقه پیرامونی دارد که متصل به حزب اعتدال و توسعه است و در گذشته از کمترین پایگاه اجتماعی برخوردار بود.

میرلوحی:روحانی میخواهد "زیگزاگی" عمل کند/ لاریجانی با اصلاح‌طلبان همکاری می‌کند

دبیرکل حزب آزادی تصریح کرد: این حلقه پنج نفره توانسته‌اند در انتخاب‌های مدیریتی روحانی دخالت داشته باشند و همین امر باعث شده است که فاصله عمیقی بین استراتژی روحانی و افرادی که برای اجرای امور انتخاب شده‌اند، به وجود آید.

محتشمی با بیان اینکه عملکرد این افراد از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، گفت: این افراد بیشتر از آنکه یک تئوریسین باشند، تکنسین هستند و می‌بینیم که هرجایی که فشاری در حوزه‌های مختلف مثل حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی حوزه هنری وارد می‌شود.

محمدعلی ابطحی، از اعضای اصلی مجمع روحانیون مبارز، معتقد است نتیجه مثبت سخنان واعظی منجر به برداشتن بار انتقادهای مردمی از گردن اصلاح‌طلبان می‌شود. او باور دارد تا اینجای کار مردم مدام اصلاح‌طلبان را مسئول بحران‌های اخیر می‌دانستند؛ زیرا می‌گفتند نیروهای اصلاحات باعث روی‌کارآمدن دولت روحانی شدند، اما با پیش‌قدم‌شدن دولت در جداکردن خود از اصلاح‌طلب‌ها، این پیام ضمنی را به جامعه رساند که اصلاح‌طلبان مسئول معضلات این روزهای ایران نیستند. ابطحی در گفت‌وگو با شرق این صحبت ها را بیان داشته است.

روزنامه آفتاب یزد نوشت: در روزگاری که برخی از وزرای روحانی به دلیل فشار و مشکلات موجود، عرصه را ترک می‌کنند اما اسحاق جهانگیری از ماندن، کمک و عبور از بحران سخن می‌گوید... اظهارات جهانگیری برخلاف شایعات اخیر که حکایت از کناره گیری و استعفای او می‌کرد، نشان از عزم جزمش برای ماندن و کمک به دولت جهت حل مشکلات معیشتی و به ویژه جبران نسخه ارز 4200 تومانی که یاران حلقه به او تحمیل کرده بودند، دارد. به هر روی تلاش جهانگیری برای حل مشکلات اقتصادی می‌تواند یک بار دیگر منجر به افزایش محبوبیت و مطرح ساختن نامش به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 شود و امیدی تازه در اردوگاه اصلاح‌طلبی که این روزها حتی گاه سخن از عدم حضور در انتخابات آتی می‌آورند، ایجاد کند.

آفتاب یزد در ادامه می نویسد: ماموریت نخست یاران حلقه برای ایجاد اخلاف میان حسن روحانی و کاندیدای پوششی به همان روزهای نخست آغاز کار دولت باز می‌گردد... حلقه‌ای که گویا ماموریت خودسرانه شان، نخست فراهم ساختن زمینه دلخوری جهانگیری از روحانی، سپس اختلاف افکنی میان معاون و رئیس و در نهایت کاهش اثرگذاری اسحاق در دولت تعریف شده بود... ماموریت دوم حلقه مانند ماموریت اولشان موفقیت آمیز بود و پیشنهاد نرخ ارز 4200 تومانی در ابتدای سال 97 کار خودش را کرد و جهانگیری را در سراشیبی بسیار تندی فرو برد. این نسخه غیرکارشناسی و عجیب آن‌ هم به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، منجربه تشدید مشکلات اقتصادی، گرانی نرخ دلار و افزایش نارضایتی‌های اقتصادی در میان افکار عمومی گردید.

دعوت مدیران به چالشی جدید؛ آیا فکر می‌کنید کسی هست که بخواهد شما را ترور کند؟

صبح نو درباره جدایی مسئولان از مردم نوشت: ... اندک توجهی به زندگی بسیاری از مدیران، جدایی آن‌ها از مردم را به‌خوبی نشان می‌دهد... ماجرای ژن خوب را که یادتان هست؟ برخی از آن‌ها حتی زحمت رانندگی را هم به خود نمی‌دهند؛ چه رسد به اینکه بخواهند با مترو و اتوبوس رفت‌وآمد کنند. باب توجیه هم که همیشه باز است. آن‌ها نباید در خطر باشند، آن‌ها نباید وقت‌شان را برای کارهای بی‌اهمیت تلف کنند، آن‌ها نباید دغدغه مسائل و مشکلات شخصی‌شان را داشته باشند و اگر غیر از این باشد، نمی‌توانند به مسائل و مشکلات کشور فکر کنند و دیگر توجیه‌هایی که به عقل جن هم نمی‌رسد...اصلاً مگر مدیران در خطرند؟ چه کسی و چرا باید آن‌ها را ترور کند؟ دشمنان خارجی؟ چرا؟ مگر از مدیران نالایقی که جای مسوولان نشسته‌اند، نیروی بهتری هم برای دشمن هست؟ پس خطر از سوی چه کسی؟ مردم؟ مدیران از مردم می‌ترسند؟ می‌ترسند که مردم حق‌شان را مطالبه کنند؟ تعارف را کنار بگذاریم. نکند مردم را تروریست می‌دانند؟...

... بیایید آقایانِ مدیر را به چالشی جدید دعوت کنیم و از آن‌ها بخواهیم به این سوال پاسخ بدهند: چه کسی می‌خواهد شما را ترور کند؟ و چرا؟ در واقع ما می‌خواهیم بدانیم که اصلاً از نظر آن‌ها، خطری تهدیدشان می‌کند یا نه؟ و اگر چنین خطری هست، از چه کسی یا از سوی کجاست؟ و این تهدید به چه دلیلی است؟ آقایان چه کرده‌اند که چنین تهدیدی را سبب شده؟

هیچ کس در دولت برای ۱۴۰۰ برنامه‌ ندارد

محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات‌دولت و در جمع خبرنگاران گفت: من یکبار بیشتر در مورد مساله اصلاح طلبان صحبت نکردم و این بود که ما با همه گروه‌های معتدل صحبت می‌کنیم، از سال 92 روابطمان خوب بوده و در این دولت با گروه‌های تند اصولگرا و اصلاح طلب نه در 92 و نه 96 اتلاف نداشته ایم.

رئیس‌دفتر رئیس جمهور درباره شایعه استعفای ظریف گفت: آقای ظریف یکی از وزرای خارجه موفق از اول انقلاب هستند، دولت و رییس جمهور از آقای ظریف حمایت می‌کنند و شایعات مربوط به استعفای ایشان صحت ندارد.

انتقاد یک نماینده مجلس از ادبیات و لابی‌گری دولت/ آشنا قبل از ارائه بودجه به رییس‌جمهور مشاوره می‌داد

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام، تایباد و باخرز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: آقای آشنا بجای اینکه بودجه را بعد از ارائه به مجلس مورد نقد قرار بدهد، باید در طول یک سال گذشته به حسن روحانی مشاوره می‌داد تا هر کجا که اصلاحاتی لازم بود در دولت انجام شود.

 رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: متاسفانه در این شرایط یک جنگ رسانه‌ای راه می‌افتد و بعد از آنکه بودجه را به مجلس ارائه می دهند سر فصل‌ها را اعلام می‌کنند و نظر مجلس را می خواهند و فشار بر مجلس وارد می‌کنند. دولت چرا نظر مردم را در طول یک سالی که سازمان برنامه و بودجه فصل های مختلف را بررسی می کند، نخواست؟ اگر هم ابهامی وجود دارد دولت باید پاسخگو باشد و اصلاحاتی که در مجلس انجام می دهیم بسیار اندک است. از کل پیشنهادات نمایندگان در سال گذشته تنها ۳ درصد به تصویب رسیده است... یک نماینده‌ای از شهرستان دور افتاده‌ای که آقای آشنا و برخی مشاوران رییس جمهور در طول عمرشان اسم آن شهرستان را در نقشه هم ندیده است، به تهران می‌آید. باید نیازهای آن منطقه را دنبال کند و در ردیف‌های بودجه تلاش کند تا منطقه‌اش دیده شود.

اگر انتصاب داماد من غیرقانونی است،برکنارش کنند

تابناک نوشت: گفته می‌شود {جمشید}تقی زاده پس از دست دادن حمایت نمایندگانی که درروی کار آمدنش نقش بسزایی داشتند،برای بقای خود دست به اقدامات غیرمتعارفی زده است و پس از قوت گرفتن زمزمه‌های برکناری ایشان از صندوق بازنشستگی کشوری؛در اقدامی غیرحرفه‌ای، داماد پزشکیان، را به عنوان قائم‌مقام شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌گردی و جهانگردی منصوب نموده است.

اما مسعود پزشکیان در این خصوص اظهار داشت: اگر کسی کار خلافی را انجام داده است باید با آن برخورد شود و اگر وزیر هم با توصیه من یک بازنشسته را به کار گرفته است باز باید بروید و از وزیر درباره آن سوال کنید. هرکسی در این کشور خلاف کرده است بی‌خود کرده است.

وی گفت: این فرد هرکسی که می‌خواهد باشد، اگر داماد من باشد یا هر کس دیگری اگر راهی که رفته‌اند درست رفته‌اند، که درست است و کاری نمی‌توان برای آن کرد، اما اگر خلاف این باشد هر کس راه را غلط رفته بی‌خود کرده و باید بیرون کرد.

پزشکیان گفت: به من ربطی ندارد اگر بازنشسته است باید از سمت خود استعفا دهد و یا هر چه سریع‌تر برکنار گردد.

4 وزیر 41 مشاور

چهار وزیر دولت در مجموع 41 مشاور دارند. آیا این رقم عجیب است؟ آفتاب یزد به بررسی این موضوع پرداخته و کنکاش کرده آیا در دولت قبلی هم وزرا این تعداد مشاور داشتند. این روزنامه به نقل از سایت نود اقتصادی می نویسد: در مجموع چهاروزیر دولت روحانی 41 مشاور دارند. نگاهی به اسامی مشاوران وزرا نشان می‌دهد برخی افراد همزمان، علاوه بر پست‌های اجرائی خود به دو وزیر مشاوره می‌دهند که از جمله این افراد می‌توان به سید میعاد صالحی اشاره کرد.میعاد صالحی که تنها سابقه مدیریتی اش حضور در رادیو قرآن است، هم اکنون مشاور وزیر صمت در امور صنایع پیشرفته و مشاور علمی و فن آوری وزیر کاراست.

محمد شریعتمداری که با 21 مشاور در وزارت صمت رکورددار داشتن مشاور بود، حالا در وزارت کار نیز این رکورد خود را حفظ کرده و حدود 15مشاور در همین مدت کم حضورش در وزارت کار دارد. در کنار شریعتمداری به عنوان رکورد بیشترین مشاور، رضا رحمانی وزیر صمت است که او نیز 15 مشاور دارد... محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم پنج حکم مشاوره صادرکرده است. نکته ای که دراین میان علاوه بر تعداد زیاد مشاوران وزرا محل سوال است این نکته است که چرا بسیاری از این مشاوران افراد بازنشسته هستند.