سرما خوردگی طولانی مدت نشانه چیست؟

گروه سلامت الف،   3971019022

اگر علائم سرماخوردگی‌تان رهایتان نمی‌کنند ممکن است مسئله‌ی جدی‌تری در میان باشد. پزشکان توضیح می‌دهند که ادامه‌دار شدن سرماخوردگی به چه دلایلی می‌تواند باشد.

اولین علت تداوم سرماخوردگی خود ِ. سرماخوردگیست! سرماخوردگی، شایع‌ترین بیماری است که مردم سراسر دنیا با آن درگیرند، مخصوصا کودکان که تقریبا ماهی یک بار دچار سرماخوردگی می‌شوند. یک فرد بزرگسال نیز به طور متوسط دو تا چهار بار در سال سرما می‌خورد. سرماخوردگی معمولی در عرض یک هفته برطرف می‌شود، اما هر سرماخوردگی که بیش از دو هفته طول بکشد، سرماخوردگی مزمن تلقی می‌شود.

دوباره سرما خورده‌اید

ممکن است مبتلا به ویروسی شوید، با آن بجنگید و شکستش دهید و سپس دوباره در معرض ویروس کاملا جدید دیگری قرار بگیرید. این ویروس جدید و علائم جدیدش می‌توانند با علائمی که تازه بر آن‌ها غلبه کرده‌اید تداخل پیدا کرده و اینطور به نظر برسد که یک سرماخوردگی طولانی دارید. صد‌ها ویروس وجود دارند که می‌توانند موجب سرماخوردگی شوند، بنابراین غیرعادی نیست که در طول یک سال، چند بار سرما بخورید.

ممکن است عوارض جانبی داروهای‌تان باشد

اگر سرفه‌های مزمن دارید دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد، که یکی از آن‌ها عوارض جانبی داروست. سرفه‌های مزمن خشک، یکی از عوارض جانبی شایع دارو‌های مهارکننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین باشند، مانند لیزینوپریل، بنزاپریل و رامی پریل که نوعی داروی فشار خون هستند. اگر دچار علائمی، چون گرفتگی بینی، گلو درد و یا فشار سینوسی شدید و یکی از این دارو‌ها را مصرف می‌کنید با پزشک‌تان درمیان بگذارید.

ترشحات مزمن پشت حلق دارید

اگر سرفه‌هایی مزمن با خلطی سفید دارید دلیلش می‌تواند ترشحات مزمن پشت حلق‌تان باشد که شب‌ها وقتی دراز می‌کشید بدتر می‌شود. خیلی از افراد از این شاکی‌اند که مدام گرفتگی بینی دارند پیوسته باید سرفه کنند تا گلوی‌شان صاف شود. علت ترشحات پشت حلق، آلرژی هم می‌تواند باشد که با تغییرات آب و هوا شدت می‌گیرد.

ممکن است آلرژی داشته باشید

یکی از دلایل شایع آبریزش بینی و سرفه که شبیه یک بیماری ویروسی به نظر می‌رسند می‌تواند آلرژی باشد. علائم آلرژیک بسته به فصل می‌تواند بیشتر طول بکشد و اغلب همراه با خارش و آبریزی چشم‌ها نیز همراه است. گرده‌های درختن معمولا در زمستان زیادند، بنابراین علائم آلرژی می‌تواند همزمان با فصل شیوع سرماخوردگی بروز کند.

شاید سینوزیت باکتریایی دارید

گاهی با ناپدید شدن بیماری ویروسی، علائم جدیدی مانند فشار در سینوسها، سر درد و گاهی تب ممکن است بروز کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که خلط‌های ناشی از یک سرماخوردگی، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند و معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از شروع سرماخوردگی روی داده و نیاز به تحویز دارو توسط پزشک دارد.

ممکن است آسم یا بیماری انسدادی ریه داشته باشید

اگر سرفه‌های‌تان همراه با خس خس سینه است و برطرف هم نمی‌شود ممکن است دچار آسم یا بیماری انسدادی ریه باشید. معمولا آسم در سال‌های اولیه زندگی خودش را نشان می‌دهد، اما بیماری انسدادی ریه ممکن است در سال‌های بعدی و با روی آوردن به سیگار بروز کند. پزشک برای تشخیص دقیق از تست ریه استفاده می‌کند و درمان می‌تواند با انواع اسپری‌ها شروع شود.

شاید سینه پهلو دارید

اگر علائم‌تان سرفه‌های مداوم همراه با ترشحات سبز یا قهوه‌ای رنگ، تب و تنگی نفس هستند می‌توانند نشاندهنده‌ی عفونتی مانند سینه پهلو باشند. بیشتر افرادی که دچار بیماری مزمن ریوی مانند آسم یا سینه پهلو هستند هستند به طور کلی احساس بدی می‌کنند و از ناراحتی ریه‌ها شاکی‌اند، اما این بیماری‌ها می‌تواند افراد کاملا سالم را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر هر گونه از این علائم را دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید، زیرا سینه پهلو یک بیماری کاملا جدی و کُشنده است که نیاز به درمان فوری دارد.

ممکن است ریفلاکس اسید داشته باشید

اگر دهان‌تان بد مزه است و این حالت را همراه با سرفه‌های خشک و خش دار شدن صدا دارید ممکن است دچار مشکل گوارشی به نام ریفلاکس اسید معده شده باشید. این بیماری نسبتا شایع است و آمار مبتلایان به آن در حال افزایش نیز هست. علائم ریفلاکس شامل سوزش سردل، تهوع، آروغ زدن و واپس زنی غذا شده و معمولا این علائم بعد از خوردن غذای سنگین یا تند و در حالت دراز کشیده تشدید می‌شوند. همچنین اگر به طور مرتب داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن مصرف کنید احتمالا این علائم را خواهید داشت. درمان با دارو‌های آنتی اسید می‌تواند مفید باشد، اما اگر علائم بیش از یکی دو هفته طول کشیدند، لازم است پزشک ارزیابی دقیق‌تری انجام دهد.

شاید چیزی در بدن‌تان گیر کرده است

عجیب به نظر می‌رسد، اما خیلی از افراد چیزی در راه‌های هوایی‌شان (مثلا بینی) گیر می‌کند. مخصوصا در مورد بچه‌ها این مورد بسیار شایع است. این اتفاق می‌تواند موجب آبریزش بینی شود و تا هفته‌ها و یا تا زمانی که شی‌ء خارجی بیرون آورده شود طول بکشد، که معمولا با بوی بد همراه است. تنها راه، خارج کردن شی‌ء توسط پزشک از بدن است.

ممکن است سل داشته باشید

این بیماری باکتریایی خطرناک موجب سرفه‌های غیر قابل کنترل و ادامه دار شده و ممکن است با سرفه خون بالا بیاورید و تب و لرز و عرق شبانه هم داشته باشید. هرچند این روز‌ها به دلیل واکسیناسیون، سل به ندرت پیدا می‌شود، اما هنوز مواردی وجود دارد. این عفونت به شدت واگیر دارد، پس اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید باید بیشتر از خود مراقبت کنید.

نقص ایمنی دارید

سرماخوردگی‌های طولانی مدت می‌توانند علامت این باشند که سیستم دفاعی بدن‌تان ضعف دارد. یعنی توانایی شما برای مبارزه با عفونت کم است. کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی، کسر خواب، دهیدراسیون، استرس و عفونت‌های ویروسی سیتمیک مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) می‌توانند توانایی بدن برای درمان سرماخوردگی را کاهش دهند. این نوع بیماری‌ها نیازمند اقدامات درمانی مانند مکمل‌های غذایی، استراحت، مدیریت استرس و درمان ضد میکروبی هستند؛ و یا شاید سرطان؟!

در نهایت اگر سرفه‌ها با وجود استفاده از دارو‌های موجود روی پیشخوان داروخانه یا دارو‌های تجویزی پزشک تداوم داشتند و اهل سیگار هم هستید (یا بوده‌اید) یا در معرض آزبست هستید ممکن است با علائم سرطان روبرو باشید. سرفه‌های ناشی از سرطان می‌توانند هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشند و هیچ علامت دیگری وجود نداشته باشد. اما خیلی از افراد با ضعف عمومی، کاهش اشتها، تنگی نفس و کاهش وزن نیز روبرو می‌شوند. پس اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید حتما و فورا برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

منبع: برترین ها