واشنگتن تایمز: ترامپ به در بسته خورد

گروه جهان الف،   3971018158

تارنمای «واشنگتن تایمز» با اشاره به اختلاف نظرهای داخلی موجود در واشنگتن بر سر خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه، نوشت: تلاش ترامپ برای رفع و رجوع کردن نگرانی های به وجود آمده در مورد این طرح، منتقدان را راضی نکرد.

به گزارش ایرنا، واشنگتن تایمز نوشت: ترامپ روز دوشنبه در پی شفاف سازی پیام برنامه خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه برآمد.

وی در زمانی که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در ترکیه به سر می برد و مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور نیز در آستانه آغاز سفر خود به 8کشور منطقه ای بود، کوشید تا با تاکید بر این که خروج نیروهای آمریکایی با «سرعت مناسب» و «احتیاط» انجام خواهد شد، نگرانی های موجود را از بین ببرد.

این اظهارات ترامپ یک روز پس از آن که بولتون در سفر خود به فلسطین اشغالی در مخالفت مستقیم با وی شروط جدیدی را برای خروج 2 هزار نیروی آمریکایی از سوریه تعیین کرده و اعلام کرد که این امر به این زودها محقق نخواهد شد، در حساب توییتری وی مطرح شد.اما تلاش های وی برای شفاف سازی این سیاست، بی نتیجه مانده و منتقدانش را جری تر کرد.

آدام اسمیت رئیس دمکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه در گفتگو با تلویزیون سی ان ان با بیان این که ترامپ «مثل یک بچه 4 ساله تصمیم می گیرد،» گفت: «وی براساس امیال و احساساتش عمل می کند . رویه ای که او در این باره در پیش گرفته برای تمامی طرف های درگیر فاجعه بار است.»

به گزارش تارنمای شبکه خبری سی ان ان، اسمیت در بخش دیگری از گفته های خود رویکرد ترامپ در مورد سوریه را با یک «ملوان مست» قیاس کرد و گفت: « او چون ملوانی مست دائما مسیر خود را تغییر می دهد و هیچ فکر و تدبیری پشت کارهایش نیست. ما در مورد سوریه و امنیت مرزی به یک سیاست عقلانی نیاز داریم. اما در مقابل با لفاظی و یاوه سرایی های احساسی یک بچه طرف هستیم که برپایه اظهارنظر دیگران دائما تغییر رویه می دهد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، تحلیلگران مسائل نظامی آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که اگر ترامپ دستور خروج سریع نیروهای این کشور را از سوریه صادر کند، می توان تمام این نیروها را پیش از سخنرانی «وضعیت کشور» وی در تاریخ 29 ژانویه (9 بهمن) خارج کرد.

«تام اسپوئر» (Tom Spoehr) رئیس مرکز دفاع ملی بنیاد هریتیج و بخشی از تیم نظامی ناظر بر خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق در سال 2011، در مصاحبه ای در این باره عنوان کرد: در صورت اعمال فشار، می توانیم در ظرف یک هفته از سوریه خارج شویم.

این تارنما افزود: اما سفر بولتون که شامل توقفی در اسرائیل با هدف رسیدگی به نگرانی های موجود در این باره بود، حاکی از آن است که احتمال یک خروج سریع و آسان برای نیروهای آمریکایی وجود ندارد.

 ترامپ ماه گذشته میلادی به طورغیرمنتظره اعلام کرد که واشنگتن دو هزار نیروی آمریکایی را از سوریه خارج می کند.

مقام های آمریکایی در توجیه این تصمیم اعلام کردند که گروه تروریستی داعش در سوریه شکست خورده است.

این درحالی است که مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفر به فلسطین اشغالی گفت: تعداد مشخصی از نیروهای آمریکایی در پادگانی در جنوب شرق سوریه خواهند ماند تا از آنجا همه تحرکات جمهوری اسلامی ایران را زیر نظر بگیرند.

به گفته رسانه های آمریکایی، ترامپ تصمیم خود را بدون مشورت با مقام های ارشد دولتش گرفته به همین دلیل اختلاف نظرهای عمیقی در این رابطه میان مقام مختلف آمریکایی وجود دارد.

این تصمیم یکجانبه با مخالفت های بسیاری همراه شد به طوری که «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده و «برت مک گورک» نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش از سمت خود استعفا کردند.