چرا روحانی تنهاست؟/ اینستاگرام فیلتر نمی‌شود/ دفاع پزشکیان از نماینده سراوان

گروه سیاسی الف،   3971017109 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

چرا روحانی تنهاست؟/ اینستاگرام فیلتر نمی‌شود/ دفاع پزشکیان از نماینده سراوان

کنایه واعظی به اصلاح‌طلبان

محمود واعظی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا کمیته مشترک اصلاح‌طلبان و دولت تاکنون تشکیل نشده است، بیان کرد: ما از تشکیل این کمیته استقبال می‌کنیم، ولی نمی‌دانم چرا هنوز این کمیته تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: به هرحال همه چیز دو طرف دارد؛ یک طرف همان‌ها(اصلاح‌طلبان) و یک  طرف هم ما هستیم. همان زمان با من صحبت کردند و من گفتم که این کمیته مشترک می‌تواند مثبت باشد، الان هم همین عقیده را دارم.

رئیس دفتر رئیس‌جهور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بگومگوهای رسانه‌ای اصلاح‌طلبان و دولت به ضرر خود اصلاح‌طلبان و دولت منجر نمی‌شود؟ اظهار کرد: بارها گفته‌ام کسانی که الان فکر می‌کنند که انتقاد از دولت در انتخابات به نفع آنها می شود، اشتباه می‌کنند.

واعظی در پایان گفت: عده‌ای اکنون انتقاد کرده و خودشان هم مقداری دولت را تضعیف می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که این انتقاد موجب رای‌آوری در انتخابات می‌شود در حالی که این روند هم به ضرر خودشان می شود و هم به ضرر دولت.

از طرف مقابل، اصلاح‌طلبان هم مثل همیشه به حلقه بسته اطراف رئیس‌جمهور به‌ویژه واعظی انتقاد می‌کنند. اظهارات علی تاجرنیا را در این زمینه می‌خوانیم

اطرافیان روحانی صادقانه برخورد نمی‌کنند

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به انتخاب گفت: حلقه اول اطرافیان آقای روحانی با توجه به اینکه پایگاه اصلی شان یک پایگاه اصولگرایی بوده، سعی می‌کنند شرایط را به گونه ای نگه دارند تا ادامه مسیر آقای روحانی در همین پاشنه و همین مسیر بچرخد. گرایش آنها در مجلس به سمت آقای لاریجانی است و نوع موضع گیری هایی که بعضاً دارند، مانند تعرض به بخش هایی از اصلاح طلبان توسط چهره ای مثل آقای واعظی نشان دهنده این است که مجموعه اطرافیان آقای روحانی یا باور ندارند که با حمایت چهره های شاخص و جریان اصلاح طلب پیروز شدند یا اینکه بعد از انتخابات شرایط قبل را فراموش کرده اند.

تاجرنیا افزود: از مجموعه انتصابات، برنامه ها و برخورد هایی که صورت می گیرد به نظر می آید که آقای روحانی دولتش را از یک دولت فراگیر تبدیل به دولتی با جمع محدودی از اطرافیان خود تبدیل کرده است. اگر قرار باشد که این نگاه ادامه یابد، طبیعتاً بر میزان حمایت اصلاح طلبان از دولت تاثیر جدی خواهد گذاشت.

تاجرنیا در عین حال تصریح کرد: من به خود آقای روحانی اعتقاد دارم و معتقد هستم که برخورد ها و رفتارهای ایشان صادقانه است اما متاسفانه به اطرفیانش نه. اعتماد بیش از حد به برخی افراد، شرایطی را به وجود آورده که شکافی بین ایشان و نخبگان و افکار عمومی پدید آمده است.

حامیان دیروز روحانی امروز منتقد چه چیزی هستند؟

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم در این زمینه نوشت:« انتقادهایی که متوجه دولت است، به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته نخست انتقاد کمرنگ‌تری است که به نحوه عملکرد دولت بر می‌گردد. جریان حامی دولت متوجه اتفاقاتی است که منجر به ضعف عملکرد دولت شده است. حامیان دولت به خوبی می‌دانند حسن روحانی و اعضای دولت نقشی در برهم خوردن برجام، روی کار آمدن ترامپ، برخورد اتحادیه اروپا با برجام بدون امریکا ندارند و اینها موضوعاتی است که سبب شده دولت دوازدهم نتواند مانند دولت یازدهم انتظارات عمومی را برآورده کند. بخش دیگر انتقادات که گاهی تند هم می‌شود نه متوجه شخص حسن روحانی بلکه متوجه افراد نزدیک به رییس‌جمهور است. حلقه نخست حسن روحانی از افرادی تشکیل شده است که هیچگاه مقبول حامیان دولت واقع نشده‌اند. در واقع نقطه آغاز انتقادات از حسن روحانی از دولت دوازدهم و نقش رییس دفتر در چینش ترکیب کابینه دوازدهم آغاز شد. هرچه از عمر دولت دوازدهم گذشت، نه تنها بر شدت انتقادات افزوده شد، بلکه دایره منتقدان نیز گسترش پیدا کرد.»

به‌نظر می‌رسد همانگونه که در نوشته روزنامه اعتماد منعکس شده عمده انتقاد اصلاح‌طلبان به دولت، انتقاد به وضعیت از هم‌گسیخته اقتصاد کشور نیست و اصلاح‌طلبان عمدتا از حلقه اطرافیان روحانی مثل واعظی و نوبخت انتقاد می‌کنند. انگار مشکل کشور این است که به‌جای جهانگیری، واعظی به روحانی نزدیک‌تر است. حال‌ آنکه مطالبه عمومی مردم رسیدگی به وضعیت آشفته اقتصادی است.

متاسفانه به نظر می‌رسد انتقادات اصلاح‌طلبان از روحانی، سیاسی است و چون سهمشان از دولت کم شده است زبان به نقد گشوده‌اند.

***

وقتی به آمریکایی‌ها دست می‌دهید، انگشتانتان را بشمارید!

به گزارش باشگاه خبرنگاران، یک مرجع تقلید در تشریح اظهارات خود با مسئولان وزارت امور خارجه گفت: وقتی به آمریکایی‌ها دست می‌دهید، انگشتانتان را بشمارید!
 
آیت‌الله جوادی آملی در اظهاراتی با اشاره به دشمنی تاریخی آمریکا گفت: کفاری که از دشمنی دست برنمی‌دارند، شما هم با آن‌ها دشمن باشید، حواستان جمع باشد. پنج سال قبل که مسئولان امور خارجه آمده بودند به آقایان گفتم وقتی به آمریکایی‌ها دست می‌دهید، انگشتانتان را بشمارید!

وی با تشریح اظهارات خود به مسئولان وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: به آن‌ها گفتم این‌ها به هیچ وجه قابل اعتمادنیستند، ما در کودتای ۲۸مرداد آمریکایی‌ها را دیدیم. بعد از سه سال قبل هم گفتیم که دیاثت سیاسی هم وجود دارد، مواظب باشید. قبل از اینکه دیگران بگویند برجام خطر دارد، ما به این‌ها گفتیم.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: آدم وقتی با کفار معامله می‌کند انگشتش را می‌شمارد، ولی اگر خدای ناکرده فریب بخورد، دیگر تقصیر خودش است.

***

آیا به نماینده سراوان جفا شد؟

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز و نایب‌رئیس مجلس دیشب در برنامه‌ای تلویزیونی درباره آقازادگی صحبت‌هایی کرد. اما آنچه بیش از همه صحبت‌هایش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت دفاع او از انتصاب  داماد رئیس‌جمهور و حمایت از نماینده سراوان بود.

ویدئوی این دو اظهار نظر را ببینیم:

آقای پزشکیان باید بداند با این اظهارات سرمایه اجتماعی کشور و اصلاح‌طلبان را به باد می‌دهد. در مورد داماد رئیس‌جمهور انتقاد از سابقه کاری نامربوط ایشان است. در سازمان زمین‌شناسی افراد زیادی هستند که سال‌ها سابقه دارند و تحصیلات مرتبط هم دارند و می‌شد از آن‌ها استفاده کرد.

درباره نماینده سراوان، پزشکیان از فحاشی این نماینده به‌راحتی گذر می‌کند و می‌گوید او برای نظارت به گمرک رفته بود و باید او را راه می‌دادند. بر فرض که درازهی برای نظارت می‌خواسته به گمرک برود و مامور گمرک مانع ورود او شده است. با این فرض، باز هم فحاشی او هیچ توجیهی ندارد و باید آن را محکوم کرد نه‌اینکه در تلویزیون بگوییم به او جا شده است.

از همه چیز بدتر این است که پزشکیان درباره انتظامات بیمارستان قلب می‌گوید: «به رئیسش گفتم این کیه اینجا بستید؟» مگر انتظامات آنجا حیوان است که پزشکیان به خود اجازه می‌دهد درباره او اینگونه صحبت کند؟ این ادبیات دقیقا یاد‌اور ادبیات درازهی است.

***

درخواست آمریکا برای مذاکره و جواب رد ایران

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در یک سخنرانی با اشاره به سیاست های آمریکا در منطقه و ایجاد داعش و نا امنی و کشتار مردم منطقه تصریح کرد: آمریکایی ها جایی در منطقه ندارند اما همچنان دست از دشمنی با انقلاب اسلامی ایران و مردم مظلوم یمن و عراق برنمی دارند، اما از طرف دیگر مدال افتخار برای ملت ایران است که به کمک مردم منطقه رفتند و تبدیل به قدرت منطقه ای شدند این یک واقعیت است و باید جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی را با شکوه برگزار کرد.

روایت شمخانی از پیغام جدید آمریکا به ایران/ می‌خواهند مذاکره کنند

شمخانی ادامه داد: آمریکایی ها به دلیل شکست های مختلف موج چهارم تحریم را علیه ایران به کار گرفتند اما آنها در گذشته نیز این راهبرد را آزموده بودند و البته شکست خوردند، در زمان دموکرات ها آنها تمام تلاش خود را انجام دادند تا دانش هسته ای و پیچ و مهره هسته ای ایران را جمع کنند ولی نتوانستند، پس پیشنهاد مذاکره دادند و گفتند ما حق غنی سازی را به شما می‌دهیم و برجام شکل گرفت، اما ترامپ همه توافق ها را زیر پا گذاشت.

وی افزود: امروز نیز آنها حرف از مذاکره می زنند، در افغانستان دو نماینده آمریکا به بنده مراجعه کردند و گفتند آمریکا می خواهد با شما مذاکره کند اما ایران با آنها مذاکره نخواهد کرد.

شمخانی با بیان اینکه مشخص است ما با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم افزود: آمریکا عهدشکن و غیر قابل اعتماد است پس مذاکره با آنها معنایی ندارد.

***

روایت غرضی از استعفای وزرا در دولت‌های مختلف

به گزارش نامه نیوز، محمد غرضی درباره علت تمایل وزرای شاخص برای استعفا از دولت گفت: آقای ربیعی استیضاح شد، آقای آخوندی قصد استعفا نداد اما برکنارش کردند، آقای قاضی زاده هاشمی نیز که استعفا کرد، من را یاد زمانی می اندازد که در دولت بودم، ما چنین کسانی را وزیر قاتل پول می نامیدیم. این افراد وقتی دولت دلار و ریال دارد وزیر هستند اما وقتی کف گیر به ته دیگ می خورد صحنه را ترک می کنند.

غرضی: خروج وزرا از کابینه منحصر به دولت روحانی نیست

وی درباره چرایی خروج ژنرال ها از دولت حسن روحانی ادامه داد: این وضعیت منحصر به دولت روحانی نیست، دولت های موسوی، هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد هم چنین دورانی را تجربه کرد. وزرایی که اول دوره یک رئیس جمهور وارد کابینه شدند اکثرا وسط کار رفتند یا کنار گذاشته شدند. وقوع این حالت در دوره احمدی نژاد از همه دوران ها بدتر بود.

این فعال سیاسی اظهار کرد: معمولا در دولت اول افراد بدون شناخت از یکدیگر کنار هم قرار می گیرند اما بعد از مدتی که با هم کار می کنند، انتظارات شان برآورده نمی شود بنابراین کم کم به اختلاف می خورند و از هم فاصله می گیرند. مثلا بهزاد نبوی که دوست جون جونی با میرحسین موسوی بود یکدفعه میرحسین با او به هم زد و فاصله بین شان افتاد.البته آقای روحانی خودش بیشتر به گل نشسته است. آقای هاشمی به دوستان من گفته بود که آقای روحانی جواب تلفن وزرایش را هم نمی دهد.

***

چرا روحانی تنهاست؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: هر سیاستمداری که به هر دلیلی موفق به انجام و پیاده‌سازی ایده‌اش نشود، شکست خورده محسوب می‌شود. سیاستمدار برای تحقق این هدف چه باید انجام دهد؟ وظیفه اصلی او برنامه‌ریزی برای بسیج نیروی انسانی و امکانات مادی و فیزیکی در قالب یک طرح اجرایی است. مهم‌ترین وجه این کار، بسیج نیروی انسانی و مشارکت دادن آنها در اجرای طرح و تبدیل مردم به حامیان خود است.

اگر از این زاویه نگاه کنیم، مرحوم بازرگان هر چند انسان سلیم‌النفس و متعهدی بود ولی قادر به بسیج و حفظ نیروهای سیاسی حامی خودش نبود. شاید برخی بگویند دیگران اشتباه کردند که گرد او جمع نشدند، یا او را ترک کردند یا دوستانش انشعاب کردند و... اینها مساله‌ای را حل نمی‌کند، در نهایت این سیاستمدار است که باید دیگران را جذب می‌کرده؛ گو اینکه رفتار او نه ‌تنها جاذب نبود که دافعه شدیدی هم داشت.

این وضعیتی بود که مرحوم هاشمی هم در سال‌های پایانی ریاست‌جمهوری خویش با آن مواجه شد و در دفاع از عملکرد دولت خودش تقریبا تک و تنها مانده بود و باید منتظر نماز جمعه می‌ماند تا دفاعی یک‌سویه از عملکرد دولت خود کند؛ اتفاقی که هیچگاه برای آقای خاتمی رخ نداد و همواره کسانی بودند که از او دفاع کنند. چرا؟ به این علت که این افراد خودشان را در تصمیمات دولت خاتمی و دوره او شریک می‌دانستند. احمدی‌نژاد را هم ببینید، هنگامی که رفت، خودش بود و دو، سه نفر از یاران غارش، سایرین یا دفاع نکردند یا به حمله‌کنندگان پیوستند. چرا؟ چون سیاستمدار باید امور خود را از طریق مشارکت و همفکری دیگران پیش ببرد.

از سوی دیگر سیاستمدار باید به دیگران اعتماد کند؛ البته با حفظ احتیاط، بی‌اعتمادی به همراهانش موجب بی‌اعتمادی متقابل می‌شود. در شرایط کنونی جامعه ایران هر سیاستمداری باید بکوشد که دو مخالف خود را تبدیل به یک مخالف کند و هزار دوست خود را تبدیل به 10 هزار نماید. این کار لزوما معادل نادیده گرفتن اصول نیست. چه بسا با یک گفت‌وگوی صمیمانه و یک برخورد انسانی و اخلاقی می‌توان بسیاری از این اهداف را محقق کرد. بهتر از همه استفاده از ادبیات انسانی و درست است که عاری از توهین و تحقیر باشد. اینها رمز نفوذ سیاستمدار در همراهان است.

متاسفانه آقای روحانی از حیث این ویژگی‌ها و به‌طور مشخص از حیث جلب مشارکت و همراهی با دیگران و نهادینه کردن اعتماد در دولت و سایر نهادهای مرتبط و نیز استفاده از ادبیات همدلانه، در حد مورد نیاز شرایطِ امروز ایران عمل نکرده است. بنده بطور مشخص بارها از طریق برخی از کسانی که ارتباط دارند، نظر انتقادی خود را با مصادیق بیان کرده‌ام. ادبیات ایشان، تک‌گویی‌ها، استفاده از لغاتی که فاصله‌ها را زیادتر می‌کند، کمبود ارتباطات چهره به چهره با همراهان و مدیرانش و... ممکن است منجر به آن شود که حلقه سیاست دولت کوچک و کوچک‌تر شود.

***

اینستاگرام فیلتر نمی‌شود

عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: هیچ بحثی مبنی بر فیلتر اینستگرام در کارگروه مصادیق مجرمانه یا شورای عالی فضای مجازی یا دستگاه قضایی مطرح نیست.

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اخیرا افرادی که هیچ مسوولیت رسمی در حوزه فضای مجازی و حوزه‌های مرتبط با آن ندارند درباره شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند که برداشت عمومی از این سخنان «فیلتر» این شبکه است در حالی که اصلا چنین مسئله‌ای مطرح نیست.

بیشتر بخوانید:

از تجارب گذشته درس بگیریم

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: موضوع فیلتر شبکه‌های اجتماعی یا مشخصا فیلتر اینستگرام یا باید از مسیر کارگروه مصادیق مجرمانه انجام شود یا در دستورکار شورای عالی فضای مجازی قرار بگیرد در صورتی که چنین موضوعی در هیچ یک از این دو مرجع عالی وجود ندارد.

رییس کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس با فضاسازی دانستن طرح فیلترینگ اینستاگرام توسط افراد غیرمسوول، گفت: دادستان کل کشور اعلام کرد که هیچ بحثی برای فیلتر شبکه‌های  اجتماعی در دستگاه قضایی مطرح نیست.