آیا پس از سال ها یارانه ها هدفمند شده؟

مهرداد رجبی*، گروه تعاملی الف،   3971017046
آیا پس از سال ها یارانه ها هدفمند شده؟

مطابق این قانون شانزده قلم کالا و خدمات مشمول حذف یارانه و عرضه به قیمت بین‌المللی می‌شوند. در مدت پنج سال یارانه کالاهایی چون بنزین، گازوئیل، گاز، نفت، برق، آب، گندم، شکر، برنج، روغن و شیر حذف شده و آن‌ها با قیمت بازارهای منطقه خلیج فارس عرضه می‌شوند. دولت ایران می‌تواند ۲۰ هزار میلیارد تومان از بابت افزایش قیمت، درآمد داشته و در این بین نیمی از این درآمد را برای مقابله با تورم به صورت نقدی بین مردم توزیع کند. ۳۰ درصد از این در آمدها نیز به تولید کنندگان و ۲۰ درصد به دولت به منظور جبران خسارات ناشی از افزایش حامل‌های سوخت تعلق می‌گیرد.

بر این اساس قیمت شانزده قلم کالا و خدمات باید در مدت پنج سال به قیمت بازارهای خلیج فارس برسند. آیا بعد از هشت سال از شروع هدفمندی یارانه ها این هدف محقق شده است؟ از نظر نگارنده زمانی این طرح هدفمند می شود که قیمت ها اصلاح و مصرف کالا هایی چون بنزین، گازوئیل، گاز، برق، آب بهینه شود. تقربیاً تمام خانوارهای شهری و روستایی با برق، گاز، آب سرکار دارند.

دولت باید پرداخت یارانه نقدی را برای همه افراد کشور متوقف و به جای آن روی مصرف بهینه آب – برق – گاز خانوارها متمرکز شود. ابتدا باید شاخص های مصرف آب ( بر حسب تعداد نفرات خانوار)، برق ( برحسب تعداد نفرات خانوار و مساحت زیر بنا) و گاز ( برحسب تعداد نفرات خانوار، مساحت زیر بنا و نوع منطقه ) تعریف شود. و شاید هزینه قبوض آب، برق و گاز خانوارهایی که اثبات می شود کم مصرف هستند، رایگان شود.

خانوارهای بسیار نیازمند با مراجعه به بهزیستی و کمیته امداد، در صورت اثبات در خواست آنها؛ ماهیانه از مقرری مشخص نقدی برخوردار شوند. دولت باید پول یارانه ها را صرف مدرن کردن روش های کشاورزی، بهینه کردن مصرف انرژی در صنایع و توسعه حمل و نقل عمومی کند.

*دکترای انرژی