محکومیت مدیر ثامن الحجج؛ خوب اما ناکافی/ لزوم رسیدگی سریع به ادعای شکنجه کارگر هفت‌تپه/ حسین فریدون،‌ مسئله اصلی کشور نیست؟

گروه سیاسی الف،   3971016101 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

محکومیت مدیر ثامن الحجج؛ خوب اما ناکافی/ لزوم رسیدگی سریع به ادعای شکنجه کارگر هفت‌تپه/ حسین فریدون،‌ مسئله اصلی کشور نیست؟

محکومیت رئیس ثامن الحجج؛ خوب اما ناکافی

امروز صبح حکم محکومیت ابوالفضل میرعلی، رئیس تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج در رسانه‌ها منتشر شد. مطابق این حکم، ابوالفضل میرعلی به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

اطلاعیه دادستانی تهران پیرامون حکم محکومیت مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج

در این زمینه چند نکته به‌نظر می‌رسد:

  • ضعف اطلاع‌رسانی قوه قضائیه در نحوه انتشار این اطلاعیه مشهود است. متن این اطلاعیه، متنی فنی و کارشناسی است و برای عموم مردم طولانی و پیچیده است. باید قبل از متن کامل، متن خلاصه و ساده‌ای برای عموم مخاطبان رسانه منتشر می‌شد. 
  • فارغ از جنبه فنی و حقوق این حکم، در نظر افکار عمومی، مجازات ۱۵ سال حبس برای چنین اتهامی، مجازات سبکی است. لازم بود در این کنار انتشار این اطلاعیه درباره علت این مجازات سبک، توضیحاتی به زبان ساده برای عموم، مطرح می‌شد.
  • از جرم مسئولین بانک مرکزی که با اهمال در انجام وظایف قانونی زمینه‌ساز وقوع جرم توسط میرعلی شدند و همچنین صاحب‌منصبانی که میرعلی با آنها در ارتباط بود نباید گذشت و همه‌ آنها شریک جرم میرعلی هستند. انتظار افکار عمومی محاکمه علنی و مجازات سخت آنهاست. چه‌اینکه رهبری هم چنین انتظاری دارند. ایشان در مردادماه امسال گفتند: « ارز را یا سکّه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم میکنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را میگیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی میفروشد؛ یکی آن که این را میدهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «میگیرد» میگردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد.» اگر مصداق فرمایش ایشان را تخلفات موسسات مالی و اعتباری بدانیم جرم مسئولینی که با میرعلی برخورد نکردند با او برابر است. «دیده‌بان شفافیت و عدالت» هم علیه مسئولین بانک مرکزی در این زمینه اعلام جرم کرده است و انتظار می‌رود به آن رسیدگی شود.

درخواست احمد توکلی از دادستان: ۵ اعلام جرم دیده‌بان شفافیت و عدالت علیه مسئولان خاطی سریع‌تر رسیدگی شود

***

لزوم رسیدگی سریع به ادعای شکنجه کارگر هفت‌تپه

اسماعیل بخشی یکی از کاگران هفت‌تپه است که مانند سایر کارگران این کارخانه به عدم پرداخت حقوقش معترض بود. بخشی در اعتراضات ماه گذشته هفت‌تپه، فعال بود و توسط نهادهای امنیتی دستگیر شد و بعد از چندین روز آزاد شد. دو روز پیش اسماعیل بخشی در اینستاگرام مدعی شد در مدت بازداشت توسط ماموران وزارت اطلاعات شکنجه شده است. این ادعا با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

درباره ادعا‌های اسماعیل بخشی شفاف‌سازی کنید

آنچه بسیار مهم است رسیدگی سریع به ادعاهای بخشی است. از دو حالت خارج نیست: یا ایشان را شکنجه کرده‌اند که باید با ماموران خاطی برخورد سخت قضایی صورت گیرد و یا ایشان شکنجه نشده که در آن صورت باید با خود ایشان برخورد شود. 

محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه امروز در نشست خبری گفته است: «ایشان نامه‌ای نوشته به‌وزارت اطلاعات که باید خودشان نظر بدهند و اطلاع رسانی کنند چون توسط حفاظت وزارت بررسی می‌شود. در این مورد هم باید خود وزارت اطلاعات نظر بدهد. اگر خودش هم به دستگاه قضایی برود حتماً ورود و رسیدگی می‌کنیم.»

به‌نظر می‌رسد در این زمینه مدعی‌العموم باید وارد شود و به موضوع رسیدگی کند و منتظر شکایت بخشی نشود.

***

حسین فریدون،‌ مسئله اصلی کشور نیست؟

موضوع تحصیل حسین فریدون برادر حسن روحانی در مقطع دکتری از آنجا جنجال‌برانگیز شد که سال 93 به شکل توصیه‌ای و با فشار به رئیس دانشگاه، در دانشگاه شهید بهشتی پذیرش شد.

در سال 95  مجلس کمیته‌ای سه نفره (سید محمدجواد ابطحی، کارن خانلری و محمد قمی) را مامور بررسی وضعیت دکتری فریدون کرد. این کمیته در نهایت اعلام کرد تخلف تحصیلی برادر رئیس‌جمهور محرز شده و وی به شکل توصیه ای در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کرده است.

اما محمدرضا عارف از اظهارنظر رسمی در این‌باره خودداری می‌کرد تا اینکه به تازگی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پی اصرار خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سکوت خود را درباره پرونده تخلف تحصیلی برادر رئیس جمهور شکست و در اظهارنظری کوتاه گفت: "آخر مگر این موضوع، موضوع اصلی کشور است که الان مطرح می‌کنید؟"

این مغالطه‌ای است که مسئولین کشور برای فرار از حل یک مسئله و رسیدگی به آن در پیش می‌گیرند و می‌گویند «این مسئله کشور نیست.» نمونه این برخورد را قبلا درباره لغو کنسرت‌ها شنیده بودیم که افراد می‌گفتند: «کنسرت مسئله کشور نیست.» درحالی‌که همه این مسائل، مسائل کشور هستند و همگی مهم‌اند: هرچند شاید آن مسئله برای آن مسئول کشور دارای اولویت نباشد اما برای بخشی از جامعه اولویت دارد و باید به آن رسیدگی شود.

خبر دیگر مرتبط با حسین فریدون، اظهارنظر اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه است. اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته اما موضوع مختومه شدن آن صحت ندارد.

مشخص نیست چرا با گذشت یک سال از طرح پرونده فریدون در دستگاه قضایی و اولین بازداشت او هنوز به پرونده‌اش رسیدگی نشده است. مردم انتظار دارند شفاف به این پرونده رسیدگی و اطلاع‌رسانی شود.

***

آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که پرونده بابک زنجانی به کجا رسیده است؟ گفت: همانطور که میدانید ایشان ادعا میکرد افرادی هستند که حاضرند برایش پول بفرستند، آخرین اقدامی که شده این است که مسافرت‌های زیادی انجام شد اما هنوز پولی گرفته نشده است.

وی افزود: اخیراً هم جلسه ای برگزار شد که متهم و وکیلش حاضر بودند، پس از گفت‌‌وگو باز هم قراردادی نوشته و قرار شد هیاتی به یکی از کشورها اعزام شوند، قرار است هفته بعد این اتفاق بیافتد و ببینند چیزی وصول می‌شود یا نه.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: قرار دیگری هم بود که برعلیه برخی ها در خارج از کشور اقامه دعوا شود که وکیل گرفته شده تا برخی کارها انجام گیرد. من نظرم این بود که باید یک وقت انتهایی اعلام شود زیرا تا الان به چند کشور سفر شده و من فکر می‌کنم ایشان ادعایش صادق نیست، باید یک وقتی تعیین شود که اگر تا آن زمان اقدامی نشد تصمیم دیگری بگیریم.

محسنی‌ اژه ای: آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و شیخ استخاره/ اعلام احکام قطعی تعدادی از متهمان مالی

***

ناکامی طرح شفافیت آرای نمایندگان

چندماه پیش بود که طرح شفافیت آرای نمایندگان تقدیم مجلس شد و فوریتش رای نیاورد و بنا شد به‌طور عادی در کمیسیون آیین‌نامه مجلس بررسی شود. اکنون بعد از گذشت بیشتر از سه ماه از بررسی طرح شفافیت آرا نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس متوجه شدیم که هیچ کدام از اهداف اولیه طراحان محقق نشده و این طرح بعد از بررسی و اصلاح در کمیسیون آیین‌نامه تنها به اعلام اسامی نمایندگانی که در هر مرحله در رای‌گیری شرکت نمی‌کنند، تنزل پیدا کرده و این موضوع اعتراض شدید حاجی‌دلیگانی را در بر داشته است.

حاجی‌دلیگانی طراح "طرح شفافیت آرا نمایندگان" براین اساس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اعتراض به اقدام کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نسبت به ایجاد تغییرات شدید در این طرح، گفت: براساس طرح ما آرای نمایندگان همراه با اسامی‌شان نسبت به یک طرح یا لایحه چه موافق، مخالف یا ممتنع باید در مشروح مذاکرات مجلس ثبت و ضبط می‌شد و در سایتی هم در معرض عموم قرار می‌گرفت.

ناکامی طراحان «پارلمان شیشه‌ای»/ شفافیت آرای نمایندگان به کجا رسید؟ + متن کامل طرح اصلاح‌ شده

وی تصریح کرد: براساس این طرح تغییر یافته و اصلاحی، تنها اسامی افرادی که در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند، منتشر می‌شود که این اقدام هیچ‌گونه شفافیتی را در بر ندارد و حتی آن شدت و حدتی که برای موضوع شفافیت در افکار عمومی به درستی ایجاد شده بود را هم ذره‌ای پاسخ نداده و اشتهای افراد پیگیر این موضوع را کور کرده است.

***

تامین نظر دولت و مجلس با اصلاحات مجمع

مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با انتخاب درباره مباحثی که پیرامون احتمال عدم تایید لایحه پولشویی توسط FATF به دلیل اعمال اصلاحاتی در آن توسط مجمع مطرح شده، گفت: اول اینکه لایحه پولشویی یک لایحه داخلی است. FATF می خواهد آن را قبول بکند یا نکند. مورد دوم اینکه آنچه را که مجلس تصویب کرده بود و هیات عالی نظارت ایراد گرفته بود، به طور عمده نسبت به اضافه هایی بود که مجلس روی لایحه دولت اضافه کرده بود.

او ادامه داد: دولت هم کاملا هوشیار و مقید بوده و خواسته بود که لایحه از کارآمدی لازم برخوردار باشد و اگر دیگران هم می خواهند به آن استناد کنند، بکنند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: اصلاحاتی که صورت گرفت را غالبا رییس مجلس و نماینده دولت پذیرفتند. بنابراین چه جای بهانه گیری و ایرادگیری است؟

***

صبر و مدارای ایران هم اندازه‌ای دارد

صادق خرازی، سفیر اسبق ایران در فرانسه، در گفت‌وگویی با روزنامه ایران درباره وضعیت برجام پس از خروج آمریکا و عملکرد اروپا سخن گفته است. خرازی گفت: «اروپایی‌ها باید بدانند که یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این توافقنامه مشخص کنند و آن این است که داشتن رابطه با جمهوری اسلامی ایران فقط منافع تجاری و اقتصادی نیست، بلکه حفظ برجام می‌تواند منافع امنیتی برای اروپا داشته باشد. چیزی که آمریکایی‌ها نه نیاز به آن دارند و نه اهمیتی به این موضوع می‌دهند. اما این اروپا است که این فاکتور مهم را باید در نظر داشته باشد.»

خرازی: اروپا یک بار برای همیشه تکلیفش را با برجام مشخص کند

وی گفت: همان طور که بارها اعلام شده است صبر و مدارای جمهوری اسلامی ایران هم اندازه‌ای دارد. اگر راهکار مناسبی برای توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و حذف مشکلات بر سر راه چه در زمینه تجارت، چه در زمینه بیمه و چه در زمینه سرمایه‌گذاری از سوی اتحادیه اروپا و قدمی برای گشوده شدن این گره برداشته نشود، طبیعتاً ایران هم  اقدامات مناسب دیگری را انجام خواهد داد.

***

اگر مشکلات را با برجام حل نکردید نمک به زخم مردم نپاشید

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران حزب گفت: آقای بهزاد نبوی اخیراً گفته است که بدلیل تندوری‌ها و ماجراجویی‌های داخلی نتوانسته ایم از برجام استفاده کنیم؛ سوال اینست که آیا نقص عهد از طرف دشمن شماره یک ملت ایران یعنی آمریکا و دودوزه بازی‌های اروپایی‌ها به علت انتقاد منتقدین برجام است؟ دولت کدام وعده ای را به ۱+۵ داده بود که آن را به مرحله عمل درنیاورد و آنها کدام وعده ای را به خصوص در مورد تحریم ها به ما دادند که به آن عمل کردند؟ آیا فکر نمی کنید که وجود منتقدین منصف در داخل کشور موضع دولت را در مذاکرات با خارجی ها تقویت می کند؟