خرازی: اروپا یک بار برای همیشه تکلیفش را با برجام مشخص کند

گروه سیاسی الف،   3971016049 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفیر اسبق ایران در پاریس گفت: اگر اروپا بخواهد مشکل تکنیکی و فنی کانال ویژه مالی را دستاویزی برای کم تحرکی خود قرار دهد، تهران هم دلیلی نمی‌بیند که دست بسته کناری نشسته و به برجام و دستاوردهایی که نصیبش نشده، نگاه کند.

خرازی: اروپا یک بار برای همیشه تکلیفش را با برجام مشخص کند

 به گزارش فارس، «صادق خرازی» سفیر اسبق ایران در پاریس و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با روزنامه ایران و در پاسخ به سوالی درباره خروج آمریکا از برجام و عدم رضایت ایران از تلاش‌های اروپا برای حفظ این توافق و آینده برجام عنوان کرد: اروپایی‌ها معتقد بودند و هستند که بودن همه طرف‌ها در برجام به نفع همه از جمله آمریکاست. اروپایی‌ها سعی کردند به ترامپ تفهیم کنند که بودن آمریکا در این توافقنامه به نفع آنها است. تلاش زیادی در این رابطه صورت گرفت، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و از آنجا که آقای ترامپ، سیاست‌های غیر قابل پیش‌بینی دارد به رغم این تلاش‌ها، از برجام خارج شد.

خرازی اضافه کرد: بعد از بیرون رفتن ترامپ از برجام، تلاش اروپا برای عدم خروج ایران از برجام آغاز شد. اروپایی‌ها متوجه شدند اکنون که آمریکا از برجام خارج شده، منافع اروپا در این است که با ایران کار کنند و ایرانی‌ها را در برجام نگهدارند. معتقد بودند با امتیازهای هر چند کوچک و اندک سعی کنند که ایران را برای ماندن در برجام متقاعد کنند. در همین راستا تلاش‌هایی هم صورت گرفت، اما این تلاش‌ها به هیچ وجه تامین کننده نظرات ایران نبود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این تلاش‌ها (تلاش‌های اروپا) نظر تهران را تامین نکرد؟ عنوان کرد: چون ایران از ابتدا بر اساس دیدگاه برد ـ‌ برد وارد این بازی شده بود. بنابراین قرار نیست که اگر یک طرف ماجرا از این توافقنامه زیان ببیند، آن، جمهوری اسلامی ایران باشد.

سفیر اسبق ایران در پاریس درباره اینکه ایران باید چه برنامه‌ای در دستور کار داشته باشد؟ اظهار داشت: قطعاً جمهوری اسلامی ایران بر اساس دو فاکتور از پیش اعلام شده حرکت خواهد کرد. ۱ـ پایبندی به برجام همانند پایبندی به سایر قواعد و مقررات بین‌المللی که تاکنون جمهوری اسلامی آن را اثبات کرده است.  ۲ـ در صورت عدم دستیابی به منافع حاصل از برجام هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران برای همیشه و تا ابد در برجام ماندگار شود. 

وی با طرح این پرسش که چرا؟ پاسخ داد: برای اینکه اروپایی‌ها علی‌رغم تلاش‌های کمی که صورت دادند به هیچ نتیجه ملموسی که در واقع تامین کننده منافع ایران باشد، دست نیافته‌اند. مدت‌ها بحث کانا‌ل‌های مالی را معطوف به مسائل فنی کردند و باز هم جمهوری اسلامی به آنها فرصت داد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اما آرام آرام ما به این نتیجه نزدیک می‌شویم که اگر اروپا بخواهد این مشکل تکنیکی و فنی، دستمایه و دستاویزی برای کم تحرکی آنها جهت رسیدن به مسیر تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران شود، تهران هم دلیلی نمی‌بیند که دست بسته کناری بنشیند و به برجام و به دستاوردهایی که چیزی نصیب جمهوری اسلامی ایران نکرده است، نگاه کند.

وی در پاسخ به این سوال که در این بحث آیا تنها منافع اقتصادی مدنظر ایران است؟ گفت: اروپایی‌ها باید بدانند که یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این توافقنامه مشخص کنند و آن این است که داشتن رابطه با جمهوری اسلامی ایران فقط منافع تجاری و اقتصادی نیست، بلکه حفظ برجام می‌تواند منافع امنیتی برای اروپا داشته باشد. چیزی که آمریکایی‌ها نه نیاز به آن دارند و نه اهمیتی به این موضوع می‌دهند. اما این اروپا است که این فاکتور مهم را باید در نظر داشته باشد.

خرازی افزود:گذشته از منافع تجاری، اروپا باید فاکتور امنیتی حاصل از برجام را هم مدنظر داشته باشد و ببیند که تلاش‌های جمهوری اسلامی بوده که توافقنامه برجام را تاکنون سرپا نگه داشته است. بر اساس گزارش همه مراکز ذیربط از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده و همه نرم‌ها و مقررات بین‌المللی را رعایت کرده و می‌کند. اما این دلیل نمی‌شود که دیگر طرف‌های این توافقنامه از آن سوء استفاده کنند و نگذارند ایران از منافع حاصل از برجام بهره ببرد.

*صبر و مدارای جمهوری اسلامی ایران هم اندازه‌ای دارد

وی گفت: همان طور که بارها اعلام شده است صبر و مدارای جمهوری اسلامی ایران هم اندازه‌ای دارد. اگر راهکار مناسبی برای توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و حذف مشکلات بر سر راه چه در زمینه تجارت، چه در زمینه بیمه و چه در زمینه سرمایه‌گذاری از سوی اتحادیه اروپا و قدمی برای گشوده شدن این گره برداشته نشود، طبیعتاً ایران هم  اقدامات مناسب دیگری را انجام خواهد داد.

خرازی درباره اینکه آیا شما خروج از برجام را به صلاح ایران می‌دانید؟ پاسخ داد: خروج از برجام مورد نظر جمهوری اسلامی ایران نیست، اما ادامه این روش هم تامین کننده منافع ملی ما نیست. بنابراین من معتقدم مسئولان ذیربط به راهکار میانه‌ای دست پیدا خواهند کرد تا این که اتحادیه اروپا تلاش خود را بیشتر کند و بتواند حضور مثمرثمری در برجام داشته باشد.

وی تصریح کرد: اروپا به یاد بیاورد که دوره گفتار درمانی به پایان رسیده و تاریخ آن منقضی شده است و باید عملاً اقدام مناسب انجام دهد.