جزئیات سفر اخیر «ترامپ» به عراق از زبان وزیر خارجه این کشور

گروه جهان الف،   3971012142

وزیر امور خارجه عراق در مورد سفر اخیر رئیس جمهوری آمریکا به این کشور گفت که نخست وزیر عراق درخواست دیدار ترامپ با وی را رد کرده است.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه عراق می‌گوید بر خلاف ادعای برخی رسانه‌ها و افراد، سفر اخیر رئیس جمهوری آمریکا به عراق «از پیش اعلام نشده و ناگهانی» نبوده است.

به گزارش «عراق پرس»، محمد علی الحکیم، چهارشنبه (۱۲ دی) طی نشستی با شماری از اصحاب رسانه در بغداد گفت که «اینکه گفته می‌شود آمدن ترامپ به عراق ناگهانی بوده، بی‌اساس است».

او افزود: «ترامپ به ما ساعت نه صبح از آمدن خود به عراق خبر داد و قرار بود این دیدار در شهر بغداد باشد».

وزیر امور خارجه عراق گفت که کشورش با اینکه دیدار «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر این کشور با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در داخل پایگاه نظامی «عین الاسد» باشد، مخالفت کرد.

او ادامه داد: «ترامپ خیلی عجله داشت و پیشنهاد دیدار ده دقیقه‌ای در این پایگاه را داد ولی نخست وزیز عبدالمهدی پیشنهاد او را رد کرد و به جای این دیدار، آن دو هشت دقیقه تلفنی گفت‌وگو کردند».

دونالد ترامپ ۲۶ دسامبر به بهانه میلاد مسیح (ع) و تبریک آن به نظامیان آمریکایی مخفیانه وارد پایگاه هوایی عین الاسد در غرب عراق شد.

به رغم اینکه عادل عبدالمهدی بعد از چند روز از سفر ترامپ اعلام کرد که واشنگتن از قبل بغداد را در جریان این سفر و جزئیات آن گذاشته است، با این حال بعد از رسانه‌ای شدن این خبر، طیف‌های سیاسی و مردم عراق دست به اعتراض و برگزاری تظاهرات زدند.

عراقی‌ها این سفر مخفیانه رئیس جمهوری عراق را نقض حاکمیت ملی کشورشان خواندند.