هاشمی شاهرودی فقیه ساختارساز

امید ادیب،   3971005079 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
هاشمی شاهرودی فقیه ساختارساز

یکی از مهم ترین اقداماتی که در هر نهضتی باید پیگیری شود، ضرورت ایجاد ساختارهایی برای پیگیری منسجم و هدفمند اهداف است. همواره افرادی که به صورت سیستمی و ساختارمند به سمت هدف های طراحی شده خود حرکت می کنند، افراد موفق تری هستند و پرکاری شان در طول تاریخ، درخشان و اثرگذار می شود. از این منظر شاید یکی از مهم ترین ویژگی های مرحوم آیت ا... هاشمی شاهرودی در طول دهه ها مبارزه سیاسی و علمی اش، اهتمام به «ساختارسازی مبتنی بر نیازهای موجود» باشد.

این فقیه مبارز به عنوان تنها شخصی که از شهید سیدمحمدباقر صدر اجازه کتبی اجتهاد دارد، زمانی که در ابتدای انقلاب، احساس کرد باید تشکیلاتی برای مبارزه منسجم با رژیم صدام ایجاد کند، با هدایت های استاد شهیدش، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را پایه گذاری کرد. ثمره این دوراندیشی و کلان نگری بعدها به ویژه بعد از سقوط صدام دیده شد؛ به شکلی که این مجلس تا مدت ها پرنفوذترین حزب سیاسی در عراق به شمار می رفت.

دادسرا و شورای حل اختلاف دو یادگار قضایی ماندگار

این منش بعدها در مسئولیت هایی که این چهره سیاسی در جمهوری اسلامی هم به دست آورد به وضوح دیده می شود؛ وقتی وی در مرداد 78 به عنوان رئیس قوه قضاییه انتخاب شد، اهمیت احیای دادسراها را به عنوان اصلی ترین حلقه مفقود شده اصلاح دستگاه قضا احساس کرد و از همان ماه های نخستین بر اصلاح ساختار دستگاه قضایی اهتمام ورزید.

به همین دلیل پس از حل موانع قانونی، به سرعت اقدام به احیای این نهاد مهم قضایی کرد تا از انباشت انبوه پرونده های قضایی جلوگیری شود. (هر چند مشکلات دستگاه قضا بیش از ظرفیت آن زمان بود و حل تدریجی آن مدت ها به طول انجامید.) تاسیس شوراهای حل اختلاف به عنوان یادگاری از وی برای کاهش ورودی پرونده ها، اقدام قابل ذکر دیگری است که نباید از آن صرف نظر کرد. از باب ادای دین همین جا باید گفت که اهالی علم حقوق، فصول متعددی در شرح خدمات رئیس سابق قوه قضاییه و اقدامات وی در مدرن کردن دستگاه قضایی آن زمان نگاشته و البته انتقاداتی به مدیریت وی داشته اند که موضوع اصلی این یادداشت نیست.  

ایجاد هیئت تنظیم روابط قوای سه گانه

یکی دیگر از فرازهای زندگی سیاسی این فقیه سرشناس، ایستادن در نقطه تنظیم روابط قوای سه گانه و حل اختلاف آن ها بود. به عبارت دیگر این ویژگی منحصر به فرد وی در ایجاد و پرورش ساختارها موجب شد تا در مرداد 90 زمانی که هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه برای اولین بار تشکیل شد، با حکم رهبر انقلاب به عنوان اولین رئیس این هیئت منصوب شود. هیئتی که به شدت جای آن در ساختار سیاسی کشور احساس می شد.

البته شاید یکی از مهم ترین مراحل زندگی سیاسی این چهره مطرح سیاسی، مدت کوتاهی است که او به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت منصوب شد. شرکت آیت ا... هاشمی شاهرودی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از اول مهر 96 آغاز و در 14 تیر 97 به پایان رسید.

با این حال اثرگذاری هاشمی شاهرودی در مجمع فراتر از یک سال و به شکلی بود که رهبر انقلاب در پیام تسلیت خود از وی به عنوان «رئیسی موفق برای مجمع تشخیص» یاد کردند. رئیس فقید مجمع در همین مدت کوتاه توانست این نهاد مهم را به نقش اصلی آن به عنوان بازوی مشورتی و نظارتی رهبری برای نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام نزدیک کند.

آیت ا... هاشمی شاهرودی خود میراث دار تفکر شهید صدر بود و امروز باید گفت او این میراث را در قالب تجربه نزدیک به پنج دهه از زندگی سیاسی خود برای آیندگان گذاشته است.

منبع:خراسان