از این دانشمندان در سال‌های آینده بیشتر خواهید شنید+تصاویر

گروه اجتماعی الف،   3971005026 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

جوانان در سراسر جهان به موفقیت‌های عظیمی دست یافته‌اند و با اختراعات و اکتشافات خود تا حد زیادی باعث دگرگونی ساختار زندگی در قرن ۲۱ گشته‌اند.

از این دانشمندان در سال‌های آینده بیشتر خواهید شنید+تصاویر

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، مجله نامی آمریکایی "فوربس" اخیراً لیست ۳۰ جوان آمریکایی و کانادایی کارآفرین، مخترع و نخبه زیر ۳۰ سال خوش‌آتیه در سال ۲۰۱۸ را که با کارهای خود رنگ جدیدی به زندگی جهانیان بخشیده‌اند را معرفی کرد که در میان این لیست نام یک جوان ایرانی نیز می‌درخشد.

در این خبر ۱۵ فرد برجسته این لیست را معرفی کرده‌ایم.

۱- "نسرین مصطفی‌زاده"(Nasrin Mostafazadeh)

"نسرین مصطفی زاده"(Nasrin Mostafazadeh) ۲۸ ساله است. او فارغ التحصیل رشته ریاضی فیزیک مدرسه "فرزانگان دانش" است. مصطفی زاده در دوران مدرسه مطالعه خود در زمینه هوش مصنوعی و برنامه‌ریزی عصبی زبانی را آغاز کرد. برنامه‌ریزی عصبی زبانی(Neuro-linguistic programming) یک رویکرد ارتباطی، رشد فردی و یک روش روان‌درمانگری است.

وی مدرک کارشناسی مهندسی رایانه خود را سال ۲۰۱۲ از "دانشگاه صنعتی شریف"(Sharif University of Technology) دریافت نمود. مصطفی زاده مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته علوم رایانه از "دانشگاه راچستر" (University of Rochester) آمریکا اخذ کرده است. او به مدت حدود یک سال در "موسسه تحقیقاتی مایکروسافت"(Microsoft Research) کار می‌کرد. پس از آن نیز، وی مدتی در شرکت بریتانیایی فعال در زمینه هوش مصنوعی به نام" BenevolentAI " مشغول بود. در حال حاضر "نسرین مصطفی زاده" دانشمند ارشد بخش پژوهش موسسه "Elemental Cognition" است.

تحقیقات مصطفی زاده در به کارگیری هوش مصنوعی در درک زبان از طریق قصه‌گویی متمرکز شده است، به طوری که برنامه‌ها نه تنها خود داستان را بلکه ساختار و استدلال آنها را نیز درک می‌کنند. به همین دلیل وی توانست برنامه‌های هوش مصنوعی که قادر به درک زبان و همکاری با انسان هستند را توسعه دهد.

۲. "جی ام محمود آریف پاول"(G M Mahmud Arif Pavel)

"جی ام محمود آریف پاول"(G M Mahmud Arif Pavel) ۲۹ ساله است و دارای مدرک کارشناسی از "دانشگاه داکا"(University of Dhaka) بنگلادش است و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را نیز از "دانشگاه سنت جانز" (St. John's University) در نیویورک اخذ کرده است.

وی اکنون دانشیار دانشگاه و یکی از پژوهشگران "موسسه تحقیقات اسکریپس " یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین موسسات تحقیقاتی خصوصی در ایالات متحده آمریکا است.

محمود پاول کانال‌های یونی بدن را بررسی کرده و و آن را "حسگرهای اساسی زندگی" نامیده است. چندی پیش نیز او توانست یک مکانیزم پایه در بیهوشی را کشف کند که این عمل می‌تواند منجر به ایجاد ایمنی بیشتر در انجام بیهوشی شود. وی همچنین یک کانال یونی را که می‌تواند منجر به درمان‌های جدید بیماری "کلیوی پلی کیستیک اتوزومال"(autosomal polycystic kidney) شود کشف کرد. کانال یونی(Ion channel) گروهی از پروتئین تراپوسته‌ای غشای سلول هستند که معمولا نسبت به بعضی یون‌ها مثل +Na، +K، +Ca و -Cl بسیار گزینشی رفتار می‌کنند. این کانال‌ها نقش مهمی در ایجاد پتانسیل عمل وپتانسیل استراحت غشای سلول دارد.

۳. "جولی بلیس مالن"(Julie Bliss Mullen)

"جولی بلیس مالن"(Julie Bliss Mullen) ۲۹ ساله است و دارای مدرک کارشناسی از "موسسه پلی‌تکنیک ووستر"(Worcester Polytechnic Institute) ایالات متحده آمریکا و دارای مدرک دکترا از "دانشگاه  ماساچوست در امهرست" (University of Massachusetts, Amherst) است.

جولی بلیس مالن موسس و مدیر عامل شرکت"Aclarity" است. براساس تحقیقاتی که مالن در هنگام دوره دکترای خود انجام داد، توانست در شرکت خود دستگاهی تولید کند که دستگاه مذکور از سطح پایین الکتریسیته برای پاک کردن و ضد عفونی کردن آب استفاده می‌کنند. این دستگاه حتی قادر به حذف فلزات از آب بدون استفاده از فیلتر یا مواد شیمیایی است.

۴. "کریس بویس"(Chris Boyce)

"کریس بویس "(Chris Boyce) ۲۹ ساله است و مدرک کارشناسی خود را از "موسسه فناوری ماساچوست"(Massachusetts Institute of Technology) و دکترا را از "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge) گرفته است.

بویس در حال حاضر استادیار "دانشگاه کلمبیا"(Columbia University) است.

کریس بویس جریان‌های دانه‌ای چند فازی را بررسی می‌کند. جریان‌های دانه‌ای چند فازی یک ویژگی در علم فیزیک است که در بلایای طبیعی، مانند جریان گِل یا گِل‌شار و سونامی کاربرد دارد.

بویس از یک رویکرد میان‌رشته‌ای و غیر معمول مانند ام.آر.آی برای بررسی راکتورهای شیمیایی استفاده کرد. وی پس از بررسی‌هایی که انجام داد، دریافت می‌توان از این روش در معدن، آمادگی برای بلایای طبیعی و داروها استفاده کرد.

۵. "کوین چن"(Kevin Chen)

"کوین چن" (Kevin Chen) ۲۹ ساله و دارای مدرک کارشناسی از "دانشگاه کرنل"(Cornell University) ایالات متحده آمریکا است. وی مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از "دانشگاه هاروارد"(Harvard University) اخذ کرده است. چن در حال حاضر دانشجوی مقطع فوق دکترا دانشگاه هاروارد است.

کوین چن ربات‌هایی به اندازه حشرات را طراحی کرده است. در میان پروژه‌های او، یک ربات کوچک است که می‌تواند بر روی زمین و در آب راه برود و به آب بیافتد و سپس دوباره از آب بیرون آید. اکنون نیز او بر روی ربات‌های کوچکی کار می‌کند که بتوانند پرواز کنند تا بتوان از آنها برای انجام عملیاتی مانند جستجو و نجات در یک فاجعه طبیعی استفاده نمود.

۶. "لورین کرافورد"(Lorin Crawford)

"لورین کرافورد" (Lorin Crawford) ۲۸ ساله و دارای مدرک کارشناسی از "دانشگاه کلارک آتلانتا"(Clark Atlanta University) است. وی مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از "دانشگاه دوک"(Duke University) اخذ کرده است. در حال حاضر وی استایار "دانشگاه براون"(Brown University) ایالت متحده آمریکا است.

کراوفورد بیشتر به مطالعه در زمینه ژنتیک و آمار می‌پردازد. وی در آزمایشگاه خود الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را توسعه می‌دهد. این الگوریتم‌ها دانشمندان را قادر می‌سازد تا تعاملات پیچیده ژنتیکی و اختلالات ژنتیکی را بهتر درک کنند.

۷. "مارک گرودن"(Mark Groden)

"مارک گرودن"(Mark Groden) ۲۸ ساله است. وی موفق به اخذ مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از "دانشگاه میشیگان"(University of Michigan)  شده است.

هنگامی که مارک گرودن ۱۶ ساله بود، به آزمایشگاه نیروی هوایی ایالات متحده در کیس وسترن پیوست و در آنجا موفق به توسعه یک پهپاد شد. اکنون او مدیر عامل شرکت "SkyRyse" است و در حال حاضر نیز بر روی توسعه بالگردهای خودران کار می‌کند. به گفته‌ وی این بالگرد می‌تواند وسیله حمل و نقل خوبی برای موارد اضطراری و حتی انتقال مسافران باشد.

۸. "هسینی جایاتیلاکا"(Hasini Jayatilaka)

"هسینی جایاتیلاکا"(Hasini Jayatilaka) ۲۸ ساله است و مدرک کارشناسی و دکترای مهندسی شیمی و مهندسی زیست ملکولی  از "دانشگاه جانز هاپکینز" (Johns Hopkins University) آمریکا دارد. وی در حال حاضر دانشجوی مقطع فوق دکترا در "دانشگاه استنفورد" است.

جایاتیلاکا یک "مسیر نشانه‌گذاری"(signaling pathway) را کشف کرد که سلول‌های سرطانی درون بدن را که متاستاز می‌کنند، کنترل کرده و مسیر آنها را مسدود می‌کند. این امر به توسعه درمان‌های جدیدی که در آن از رشد و متاستاز تومور جلوگیری می‌شود، منجر خواهد شد. متاستاز(Metastasis)، دگرنشینی یا فراگُستری، به گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر، گفته می‌شود. به این نوع تومورها، تومورهای دگرنشین نیز گفته می‌شود.

۹. "جاکلین کیمی"(Jacqueline Kimmey)

"جاکلین کیمی"(Jacqueline Kimmey) ۲۹ ساله است. وی دارای مدرک کارشناسی رشته میکروبیولوژی، ایمنی‌شناسی و ژنتیک ملکولی از "دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس"(University of California) و مدرک دکترا از "دانشگاه واشنگتن در سن‌لوئیس"(Washington University in St. Louis) است. در حال حاضر نیز کیمی دانشجوی مقطع فوق دکترا "دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه‌گو"(University of California, San Diego) است. در مقطع فوق دکترا وی به مطالعه درباره پاسخ نوتروفیل و ماکروفاژها به پاتوژن‌های باکتری و اینکه چگونه این پاسخ‌ها بر پیشرفت بیماری تاثیر می‌گذارد، میپردازد.

ژاکلین کیمی به مطالعه این موضوع که چرا پاسخ‌های ایمنی بدن افراد مختلف برای انواع مختلف عفونت‌ها متفاوت است، می‌پرداخت و این امر منجر به کشف مکانیسم‌های جدیدی در درک عملکرد التهاب و نحوه انتقال سل به بدن شد.

۱۰. "دنیل نویس"(Daniel Nevius)

"دنیل نویس"(Daniel Nevius) ۲۹ ساله است. وی دارای مدرک کارشناسی و دکترا از "دانشگاه هاروارد"(Harvard University) و مدرک کارشناسی ارشد از "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge) است.

"دنیل نویس" یکی از بنیانگذران شرکت فضایی(Analytical Space) است.

در این شرکت فضایی شبکه‌های کوچک مبتنی بر ماهواره‌های لیزری برای ساخت زیرساخت‌های بهتر و سریع‌تر برای ارتباطات ماهواره‌ای توسعه داده می‌شوند. این شرکت نخستین ماهواره آزمایشی خود را به مدار فرستاده است.

۱۱. "گیتانجالی رائو"(Gitanjali Rao)

"گیتانجالی رائو"(Gitanjali Rao) یک دانش آموز ۱۲ ساله است. وی جوان‌ترین دانشمند ایالت کلرادو آمریکا است. خانواده او سهم عظیمی در پیشرفت علمی وی دارند و همیشه از او حمایت می‌کنند. او در مدرسه STEM School Highlands Ranch آمریکا به تحصیل می‌پردازد. وی علاقه دارد در آینده در رشته ژنتیک و همه‌گیرشناسی "موسسه فناوری ماساچوست" تحصیل کند.

"گیتانجالی رائو" دوازده ساله در سال ۲۰۱۷ موفق به دریافت جایزه "چالش جوانترین دانشمند"(Young Scientist Challenge) و جایزه نقدی به مبلغ ۲۵ هزار دلار برای دستگاه تشخیص سرب شد. دستگاه مذکور با کمک یک برنامه تلفن همراه، قادر به تشخیص سرب در آب است. او در حال حاضر برای تجاری کردن دستگاه خود تلاش می‌کند. ایده این اختراع زمانی که اخبار مربوط به "بحران آب شهر فلینت" را مشاهده می‌کرد، به ذهن او خطور کرد.  وی همچنین در سپتامبر سال ۲۰۱۸ موفق به دریافت جایزه "سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا"(Environmental Protection Agency) شد. پایگاه خبری "گیزمودو" وی را به عنوان "تنها فرد قهرمان ساکن زمین"(most heroic earthlings) معرفی کرد. رائو ایده خود را در کنفرانس"۲۰۱۸ MAKERS" ارائه کرد و در آن کنفرانس نیز موفق به دریافت جایزه ۲۵ هزار دلاری شد. گفتنی است رائو سال ۲۰۱۸ طی همایش جهانی تد نیز کنفرانس داشته است. تِد(TED) مخفف Technology, Entertainment, Design یک مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که سازمانی غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، برگزار می‌شود.

۱۲. "اسکات تن" (Scott Tan)

"اسکات تن"(Scott Tan) ۲۵ ساله است. وی دارای مدرک کارشناسی از "دانشگاه پومونا"(Pomona College) است. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از "موسسهٔ فناوری ماساچوست"(Massachusetts Institute of Technology) است.

اسکات تن یک سیناپس مصنوعی ساخته شده از مواد تک بلورین را برای توسعه "رایانه‌های نرومورفیک"(neuromorphic computers) ساخته است. رایانه مذکور دارای سیستم سخت افزاری است که ساختار مغز انسان را تقلید می‌کند. هدف او ساخت یک سیستم کامپیوتری الهام گرفته از مغز است.

۱۳. "اوین تنگ"(Ewin Tang)

"اوین تنگ"(Ewin Tang) ۱۸ ساله است. وی دارای مدرک کارشناسی از "دانشگاه تگزاس در آستین"(University of Texas at Austin) است. در حال حاضر نیز وی دانشجو مقطع دکترا "دانشگاه واشنگتن"(University of Washington) است.

اوین تانگ در سن ۱۸ سالگی یک روش محاسباتی را توسعه داد و در آن درباره "یک الگوریتم کوانتومی" نیز توضیحاتی داد. با روشی که وی توسعه داد می‌توان بعضی مشکلات خاصی که در رایانه‌های معمولی رخ می‌دهد را خیلی سریع همانند رایانهٔ کوانتومی حل کرد. رایانهٔ کوانتومی ماشینی است که از پدیده‌ها و قوانین مکانیک کوانتوم مانند برهم نهی(Superposition) و درهم تنیدگی(Entanglement) برای انجام محاسباتش استفاده می‌کند. کامپیوترهای کوانتومی با کامپیوترهای فعلی که با ترانزیستورها کار می‌کنند تفاوت اساسی دارند. ایده اصلی که در پس کامپیوترهای کوانتومی نهفته این است که می‌توان از خواص و قوانین فیزیک کوانتوم برای ذخیره‌سازی و انجام عملیات روی داده‌ها استفاده کرد.

۱۴. "اندی کاه پینگ تای"(Andy Kah Ping Tay)

"اندی کاه پینگ تای"(Andy Kah Ping Tay) ۲۸ ساله است. وی دارای مدرک کارشناسی از "دانشگاه ملی سنگاپور"(National University of Singapore) و مدرک دکترا از "دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس"(University of California, Los Angeles) است. وی در حال حاضر دانشجوی مقطع دکترای "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) است.

اندی تای علاقه‌مند به نیروهای بیومکانیکی که سلول‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، است. این امر او را به توسعه درمان درد مزمن، که میلیونها نفر از مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده، نزدیک کرد.

در نهایت او توانست یک ژل مغناطیسی را توسعه دهد که ژل مذکور می‌توانست درد را بدون استفاده از دارو یا سایر روش‌های تهاجمی درمان کند.

از "درد مزمن"(Chronic pain) با عناوین دیگری از قبیل درد سوزشی کند، درد مبهم، درد ضربان دار و درد تهوع‌آور نیز یاد می‌شود. درد مزمن پس از یک ثانیه یا بیش از آن حس گردیده و سپس به آهستگی طی چند ثانیه و گاهی حتی تا دقایقی بعد افزایش می‌یابد. منشا درد مزمن می‌تواند نوروژنیک، نوسیسپتیو، روانی یا ناشناخته باشد؛ همچنین این نوع از درد می‌تواند دوره‌ای، مداوم یا حتی ترکیبی از هر دو باشد.

برخلاف درد حاد، درد مزمن معمولا سودمند واقع نمی‌گردد و کاهش کیفیت زندگی، تقلیل توانایی‌های کارکردی و همچنین تضعیف سلامت روح و روان، روابط میان فردی و وضعیت مالی را در پی خواهد داشت. علاوه بر این‌ها، درد مزمن می‌تواند تغییرات اشتهاء، اختلال خواب، کند شدگی روانی–حرکتی، کج خلقی، اجتماع زدگی و همچنین افسردگی را به دنبال داشته باشد.

۱۵. "هیونوو یاک"(Hyunwoo Yuk)

"هیونوو یاک"(Hyunwoo Yuk) ۲۹ ساله است. وی دارای مدرک کارشناسی از "موسسه علم و فناوری کره "(Korea Advanced Institute of Science and Technology) و کارشناسی ارشد "موسسه فناوری ماساچوست"(Massachusetts Institute of Technology)

"هیونوو یاک" در مطالعه اخیر بر توسعه هیدروژل و دیگر مواد نرم افزاری برای کاربردهای متمرکز شده است. این مواد رفتار مشابه با بافت حیوانی دارند و این موضوع نیز آنها را یک ماده خوب برای ساخت اندام ساختگی و سایر ابزار پزشکی می‌سازد.