امشب «مهرجویی» در نسیم مرور می‌شود

گروه فرهنگی الف،   3971002203

شبکه نسیم در برنامه «چهل تیکه» آثار داریوش مهرجویی را مرور می‌کند و شبکه چهار هم در «شب موسیقی» با حضور لوریس چکناواریان و وارطان ساهاکیان به موضوع تم‌های محلی در آهنگ‌سازی می‌پردازند.

به گزارش تسنیم، امروز رویداد‌های مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

بازیگران جدید به «دنگ و فنگ روزگار» رسیدند

تصویربرداری سریال «دنگ و فنگ روزگار» به کارگردانی جواد مزدآبادی و امیر طالبی کاشانی این روز‌ها در منطقه طرشت ادامه دارد و قرار است تا دو هفته ضبط و تصویربرداری کار در همین منطقه انجام شود.

گروه این روز‌ها به صورت روزکار در حال فعالیت هستند و در لوکیشن مغازه یکی از شخصیت‌های سریال به نام اردشیر با بازی محمد نادری مشغول به کارند. از جمله بازیگرانی که این روز‌ها جلوی دوربین هستند می‌توان به محمد نادری، سیروس گرجستانی، سینا رازانی و غلامرضا نیکخواه اشاره کرد.

به زودی نیز قرار است بازیگران دیگری به این مجموعه اضافه شوند و جلوی دوربین این سریال طنز بروند. داستان «دنگ و فنگ روزگار» به ارتباط دو دوست با بازی محمد نادری و سیروس گرجستانی برمی‌گردد. این دو طی شراکتی دچار مشکلاتی می‌شوند که ناچار هستند طی سال‌ها این مشکلات را پنهان کنند. همین مساله باعث رقم خوردن اتفاقات مختلف طنز می‌شود.

این مجموعه تلویزیونی در بیش از ۷۰ لوکیشن در تهران تصویربرداری خواهد شد، لوکیشنی در شهرری، مجموعه بیمارستانی در منطقه چیتگر و ولنجک از دیگر لوکیشن‌های این سریال هستند.

بیژن بنفشه‌خواه، سیروس گرجستانی، محمد نادری، نیما شاهرخ‌شاهی، محمد فیلی، غلامرضا نیکخواه، امیر غفارمنش، ساعد هدایتی، شیرین آقارضا کاشی، پانته‌آ مهدی‌نیا، سینا رازانی، زهرا داوودنژاد، مهری آل‌آقا، مریم شاه ولی، مینا نوروزی، ساقی زینتی، بیتا خردمند، عباس محبوب، طاهر علایی، فریده دریامج، ژیار محمدزاده، ساره صحرایی، ستاره صحرایی و ... از جمله بازیگران «دنگ و فنگ روزگار» هستند.

مرور آثار مهرجویی در تلویزیون

برنامه «چهل تیکه» که به مرور آثار هنرمندان مطرح ایرانی می‌پردازد، یکشنبه (دوم مردادماه) در پخش جدید خود به مرور برخی آثار داریوش مهرجویی می‌پردازد. این برنامه به کارگردانی الهام حاتمی امشب ساعت ۲۱ از شبکه نسیم به روی آنتن خواهد رفت.

«اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «سارا» و «لیلا» و «پری» و «سنتوری» برخی از آثار این کارگردان ایرانی است که تلویزیون قرار است به مرور خاطرات این فیلم‌ها بپردازد.

این برنامه با پخش تصاویر و ویدیو‌های خاطره‌انگیز گذشته، سعی دارد تا این خاطرات خوب را مرور کند.

«نمودار» شبکه چهار برای دستاورد‌های چهل‌ساله انقلاب

«نمودار» عنوان برنامه جدید گروه اجتماعی شبکه چهار سیماست که در ۴۰ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای به دستاورد‌های مختلف چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران که رتبه بین‌المللی داشته می‌پردازد.

به گفته حسین سینجلی تهیه‌کننده برنامه، رویکرد اصلی ما در این برنامه معرفی دستاورد‌ها به مخاطبانی است که از این دستاورد‌ها اطلاعی ندارند. به طور مثال در حوزه نانو ایران رتبه چهارم را دارد، ولی تنها تولید جوراب نانو است که مردم با آن آشنایی دارند و از دیگر موارد استفاده آن بی‌اطلاع هستند.

سینجلی افزود: نیروی دریایی، نیروی هوایی، فناوری هوافضا، درمان ناباروری، پیوند اعضا، پیوند مغز استخوان و... از جمله حوزه‌هایی است که دستاورد‌های آن با حضور کارشناس مربوطه معرفی می‌شود.

تهیه‌کننده «نمودار» گفت: اجرای برنامه را مصطفی امامی بر عهده دارد و در هر قسمت با حضور چهره‌های مختلف یک دستاورد معرفی می‌شود. به طور مثال: رتبه نهم تولید آب سنگین در دنیا با حضور فریدون عباسی دوانی رئیس سابق انرژی اتمی، ساخت اولین ناوچه و زیردریایی خاورمیانه با حضور امیردریادار سیاری، تولید اولین اتوبوس هیبریدی در خاورمیانه با حضور نهضتی مدیر اجرایی پروژه، معرفی و بررسی می‌شود.

سینجلی گفت: از ۵۵ دقیقه زمان برنامه «نمودار» چهل دقیقه گفتگو با مهمان است و در هر قسمت ۵ آیتم کوتاه که شامل معرفی موضوع و مهمان، مصاحبه مردمی و بازخورد رسانه‌ای و بین‌المللی در خصوص این دستاورد‌ها پخش می‌شود.

سینجلی در پایان گفت: امروز بعد از گذشت چهل سال از آغاز انقلاب اسلامی ایران، این درخت تناور ثمره‌های بسیاری داشته است که در میان سایر کشور‌های دنیا حائز رتبه‌های عالی و بالایی می‌باشد. نمونه‌های فراوانی وجود دارد که جوانان نخبه و سربند ایران اسلامی خواسته‌اند و این خواستن را به توانستن رسانده‌اند و ما در این برنامه در تلاش هستیم تا گوشه‌ای از این دستاورد‌ها را به مخاطبان معرفی کنیم.

«نمودار» به سردبیری زهرا رضانیا به زودی از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

فراخوان برنامه "ثریا" برای ثبت خاطرات ازدواج آسان

با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی مردم و جوانان و افزایش شدید هزینه‌های ازدواج، برنامه ثریا مستندی با موضوع"تسهیل ازدواج آسان برای جوانان" در دست تولید دارد. این مستند تلاش دارد در کنار مطالبه از مسئولان برای حمایت از تامین اشتغال و مسکن جوانان و ضرورت افزایش وام ازدواج، به برخی چالش‌های فرهنگی سخت شدن ازدواج جوانان نیز بپردازد؛ لذا این مستند برای ترویج ازدواج ساده، قصد دارد زوج‌های که در پنج سال اخیر، زندگی خود را به دور از تجملات آغاز کرده‌اند، معرفی کند. از این رو زوج‌های موفقی که تمایل به تهیه گزارش از زندگی خود دارند، با ارسال پیام به ادمین کانال سروش ثریا و یا دایرکت اینستاگرام ثریا، با آن‌ها تماس گرفته شود.

"ثریا" به تهیه‌کنندگی محسن مقصودی کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که چهارشنبه‌ها زنده روی آنتن می‌رود.

بررسی چرایی عدم کاهش قیمت‌ها در برنامه "پایش"

در برنامه امشب "حمید آقابابایی" و "مرتضی زمانیان" دو کارشناس اقتصادی با حضور در این برنامه علاوه بر تحلیل چرایی گران‌ماندن کالاها، شفافیت در تجارت خارجی را نیز واکاوی می‌کنند. در برنامه همچنین آخرین تحولات اقتصادی کشور و بازار‌های بورس و ارز و طلا بررسی خواهد شد. در بخش پایانی برنامه هم سه جوان موفق با حضور در استودیو این برنامه، تجربیات ارزنده و اقتصادی خود را در اختیار جوانان جویای کار قرار می‌دهند.

"پایش" به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیماست که امشب دوم دی‌ماه ساعت ۲۳:۱۰ و با اجرای محمد دلاوری پخش می‌شود.

«کتاب‌باز» میزبان برگزیده جشنواره «پروین اعتصامی» می‌شود

امشب (یکشنبه دوم دی‌ماه)، سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز»، میزبان رویا پورآذر مترجم و نویسنده کتاب است. پورآذر در برنامه امشب درباره نقد ادبی و لزوم خواندن آن با صحت به گفتگو می‌نشیند.

این نویسنده در ادامه از سوادِ روایت می‌گوید و در خصوص اهمیت کیفیت مطالعه در برابر کمیت آن صحبت خواهد کرد. کتاب «تخیل مکالمه‌ای» نوشته میخاییل باختین از اندیشمندان برجسته قرن بیستم است که با ترجمه رویا پورآذر در سال ۱۳۸۹ به عنوان ترجمه برتر جشنواره «پروین اعتصامی» برگزیده شد.

در بخش دوم (بخش ثابت یکشنبه شب‌ها) احسان رضایی ضمن معرفی کتاب در خصوص قصه‌گویی‌های قدیمی صحبت خواهد کرد.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود و تکرار آن ساعت یک بامداد، ۸ صبح و ۱۳ بعدازظهر روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

مهدی صفوی‌زاده در «صبحی دیگر»

برنامه صبحگاهی «صبحی دیگر» دوشنبه سوم دی‌ماه میزبان مهدی صفوی‌زاده هنرمند طنزپرداز یزدی، نفر دوم مسابقه تلویزیونی زمانی برای خندیدن که در نخستین مسابقه تلویزیونی زمانی برای خندیدن، موفق شد رتبه دوم این مسابقه را از آن خود کند، می‌شود. همچنین در بخشی دیگر طبق روال دوشنبه‌ها خسرو معتضد، مورخ با نیما کرمی در رابطه با خاطرات تهران قدیم گفتگو می‌کند.

برنامه «صبحی دیگر» به تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی ملکی هر روز ساعت ۹:۳۰ از شبکه هفت روی آنتن می‌رود.

بررسی علل "سرگیجه" در برنامه ضربان

«ضربان» در برنامه امروز خود به درخواست مخاطبان برنامه با دعوت از یک متخصص مغز و اعصاب به بیماری رایج سرگیجه در میان افراد مختلف می‌پردازد. در این برنامه بهنام منصوری متخصص مغز و اعصاب از سرگیجه به عنوان نوعی حس عدم تعادل اشاره می‌کند که دنیای اطراف دور سرفرد می‌چرخد.

وی از مکانیسم پیچیده‌ای احساس تعادل را در فرد سخن خواهد گفت و اضافه می‌کند: این مکانیسم از چشم‌ها شروع و مفاصل و گوش داخلی را در برمی‌گیرد. هریک از این اعضاء نوعی سرگیجه را در فرد به وجود می‌آورد که قابل بررسی و درمان است.

در برنامه امروز گوش میانی به عنوان اصلی‌ترین عامل سرگیجه در انسان به بررسی گذاشته می‌شود. توضیح در مورد گوش میانی به عنوان عضوی که موقعیت محیط را نسبت به ما اعلام می‌کند از دیگر اطلاعاتی است که به آن اشاره می‌شود.

سرگیجه‌های پر خطر از دیگر موضوعاتی است که امروز در برنامه «ضربان» به آن اشاره می‌شود. علائمی همچون سرگیجه همراه با دو بینی (دو دید داشتن)، فلج نیم یا کامل بدن، اختلالات حسی و تکلم و بلع، تغییر صدا و انحراف صورت از جمله موضوعاتی است که تاکید می‌شود باید بررسی پزشکی شود.

گفتنی است، برنامه «ضربان» با هدف ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به بیماری‌های جسم و روان به معرفی انواع بیماری‌های جسمی و روانی می‌پردازد. بیان راه‌های بهبود، جلوگیری و کنترل بیماری‌های متعدد از جمله اهداف «ضربان» به شمار می‌رود.

«ضربان» هر روز از شنبه تا جمعه ساعت ۱۶ این برنامه روی آنتن شبکه سلامت می‌رود.

استاندار تهران امشب مهمان برنامه تهران ۲۰

انوشیروان محسنی بند‌پی (استاندار تهران) امشب دوم دی‌ماه مهمان برنامه تهران ۲۰ است تا در مورد مشکلات شهر تهران با مخاطبان تهران ۲۰ گفتگو کند. تهران ۲۰، برنامه پرمخاطب و نام آشنا برای مردم ایران، مخصوصاً پایتخت‌نشینان بعد از وقفه‌ای چند هفته‌ای، شنبه بیست و چهارم آذرماه با رویکردی متفاوت سری جدید خود را روی آنتن می‌برد.

سری جدید تهران ۲۰ با اجرای "محمد دلاوری" و "ذاکر تیموری" در روز‌های شنبه تا چهارشنبه هر هفته و طبق روال معمول ساعت ۲۰ از شبکه پنج سیما مهمان خانه‌های مردم ایران خواهد بود. سری جدید برنامه تهران ۲۰ که نسبت به سری قبل دوشب بیشتر در هفته اجرا خواهد داشت با دکوری متفاوت و با طراحی "پیمان قانع" و همچنین با تهیه‌کنندگی "محمد علی بازی" پخش می‌شود.

«شب موسیقی» تلویزیون با حضور چهره‌های هنری ایران و ارمنستان

«شب موسیقی» با اجرای رضا مهدوی امشب (دوم دی‌ماه) از دوچهره پیشکسوت و مشهور موسیقیایی ایران و ارمنستان دعوت به عمل آورده است. استاد لوریس چکناواریان و وارطان ساهاکیان در «شب موسیقی» در خصوص تم‌های محلی در آهنگسازی صحبت و گفتگو می‌کنند.

لوریس چکناواریان آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ارمنی‌تبار اهل ایران است. وی یکی از چهره‌های شناخته‌شده فرهنگی ایران و ارمنستان است. او به عنوان آهنگساز تا به حال ۶ اپرا، ۵ سمفونی، کار‌های در زمینه موسیقی کر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی، و همچنین کنسرتو‌هایی برای پیانو، ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقی‌های متن فیلم ساخته است. او بیش از ۱۰۰ اثر با لیبل‌هایی مانند آرسی‌ای، فیلیپس، امی و ای‌اس‌وی منتشر کرده است.

وارطان ساهاکیان موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی ارمنی‌تبار است. ساهاکیان از جمله هنرمندان شناخته شده موسیقی است که از ۱۴ سالگی نوازندگی پیانو را آغاز کرد. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشکده هنر‌های زیبا مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) را نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

گفتنی است در برنامه امشب «شب موسیقی» سه قططه به نام‌های تولد مسیح، سوئیت آرارات و عاشقانه از لوریس چکناواریان و دو قطعه از ساهاکیان پخش می‌شود. «شب موسیقی» یکی از برنامه‌های «شب‌های هنر» است که به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

«محمدحسین لطیفی» در شبکه الکوثر

در برنامه امشب «مع المشاهدین» شبکه الکوثر «محمدحسین لطیفی» کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون حضور می‌یابد.

«با بینندگان» به صورت هفتگی پخش می‌شود و موضوع آن بررسی اخبار و وقایع هنری ایران است. «لطیفی» کارگردان و تهیه کننده مجموعه‌هایی همچون "کت جادویی"، "همسایه‌ها"، "سفرسبز"، "صاحبدلان"، "نردبام آسمان"، "سرّدلبران" و فیلم‌هایی، چون "پاریس تا پاریس"، "توفیق اجباری"، "روز سوم"، "عینک دودی" و "سرعت" است که در قسمتی از برنامه حضور یافته و در خصوص زندگی هنری خود سخن می‌گوید.

برنامه «مع المشاهدین» امشب دوم دی‌ماه ساعت ۱۹ به وقت تهران به تهیه‌کنندگی سیدنعمت اسماعیلی و اجرای لیث جعفرترابچی روی آنتن می‌رود.