اسلامی: افزایش وام مسکن در دستور کار نیست/ تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۹۹

گروه اقتصادی الف،   3971002017 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش وام مسکن تاثیرات منفی برای جامعه هدف به دنبال دارد و ما به این نتیجه رسیدیم که افزایش وام در دستور کار نباشد؛ گفت: برای ایجاد تحرک بخشی در حوزه مسکن، آغاز برنامه تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را رسما اعلام کردیم.

اسلامی: افزایش وام مسکن در دستور کار نیست/ تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۹۹

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک اظهار کرد : بخش مسکن همچون سایر بخش ها متاثر از شرایط اقتصادی و تورمی است وظیفه ما تعادل بخشی به جریان عرضه و تقاضا است. جریان تولید مسکن برای اقشار کم درآمد اگر پایدار باشد خود به خود عرضه و تقاضا متعادل می شود. به طور طبیعی باید سالانه 900 هزار واحد مسکونی فراهم کنیم تا شرایط عرضه و تقاضا متعادل باشد. در چند سال اخیر مسکن هایی تولید شده که برای جامعه هدف و خانه اولی ها مناسب نبوده و گران قیمت بوده است.

وی افزود: برای ایجاد تحرک بخشی در حوزه مسکن، آغاز برنامه تولید 400 هزار واحد مسکونی را رسما اعلام کردیم. از این تعداد، 100 هزار واحد مسکونی شهری توسط بنیاد مسکن در شهرهای زیر 50 هزار نفر باید ساخته شود. 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده در  270 محله در 31 استان است. 200 هزار واحد مسکونی هم در شهرهای جدید ساخته می شود. ساخت این میزان واحد مسکونی در دوره زمانی 2 سالانه تا پایان سال 99  تکمیل خواهد شد.

اقدامات موثر برای خانه دار شدن افراد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص  وضعیت اجاره بها گفت: محاسبات اجاره بهای مسکن، به بازار پولی و مالی کشور ارتباط داده می شود. در این بحث هم باید حقوق مالک و هم مستاجر لحاظ شود. باید قشری که توان خرید مسکن ندارد را از طریق عرضه واحدهای مسکونی با قیمت مناسب خانه دار کنیم تا میزان تقاضای اجاره نشینی کاهش یابد.

وی در مورد اقدامات موثر بری خانه دار شدن افراد گفت: در رابطه با بافت فرسوده مقرر شده زمین های دولتی به سرعت شناسایی شود و در اختیار سازندگان قرار گیرد که در سال 97 حدود 200 هکتار اراضی دولتی واگذار شده است.همچنین باید تسهیل گری کنیم تا انبوه سازان و سازندگان بتوانند تولید مسکن را سرعت دهند. در برنامه بازآفرینی شهری پیش بینی شده سالیانه 100 هزار واحد مسکونی نوسازی شود که 2 هزار و 700 محله  در این ارتباط شناسایی شده است.

اسلامی ادامه داد: مقرر شده در شهرهایی که دارای معابر مناسبی هستند تراکم ساختمانی را اصلاح کنیم که البته مربوط به غیر کلان شهر ها می شود. نکته مهم دیگر اینست که در بافت فرسوده با تجمیع پلاک های خرد، نوسازی و بهسازی بهتری صورت می گیرد.شهرسازی و معماری لازم و ملزوم هم هستند. اگر جاذبه های تاریخی و اسلامی بناهای شهرهای خود را حفظ نکنیم به وظیفه خود عمل نکرده ایم.

مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن از به تله افتادن منابع مالی جلوگیری می کند

وی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن گفت: این بحث در مجلس در حال پیگیری است که موضوع مهمی است  و از تله افتادن منابع کشور جلوگیری می کند. :در حال حاضر 2.5 میلیون واحد مسکن خالی از سکنه داریم که  حجم بالایی از سرمایه است که راکد افتاده است. باید در این خصوص تدبیر قانونی داشته باشیم تا از گرفتار شدن منابع جلوگیری کنیم چراکه انباشت این منابع، توان حرکت را می گیرد  و بازگشت سرمایه به چرخه اقتصاد به خروج از رکود کمک می کند.

افزایش وام مسکن تاثیر منفی برای جامعه هدف دارد

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در طرح ساخت 400 هزار واحد مسکونی یک بحث مکمل داریم  و آن ایجاد بازار تعهدی برای حوزه مصالح ساختمانی و تاسیسات و مهندسی ساختمان است. در این طرح برای خرید مصالح ساختمانی، پول را به سازنده به طور اعتباری می پردازیم که تفاهمنامه آن با بانک عامل تا 2 هفته دیگر امضا می شود و با این اقدام قیمت تمام شده مسکن را می توانیم کنترل کنیم.

وی ادامه داد: نکته دوم بحث افزایش وام مسکن است که مطمئن هستیم تاثیرات منفی برای جامعه هدف به دنبال دارد و ما به این نتیجه رسیدیم که افزایش وام در دستور کار نباشد. در ساخت واحد های مسکونی الزامات باید رعایت شود. ساخت 400 هزار واحد موجب تحرک بخشی به صنعت ساختمان می شود و در این خصوص آموزش و دادن گواهینامه با کمک سازمان فنی حرفه ای باید صورت گیرد. وقتی شناسنامه به ساختمان می دهیم یعنی سازنده الزامات ساخت را رعایت کرده است.

اسلامی در خصوص شهرهای جدید تصریح کرد: در جنوب کشور 2 شهر مدرن طراحی شده است که به زودی شهر تیس در کنار چابهار که مصوبه 25 ساله دارد توسط شرکت سازنده کلنگ زنی می شود.شهر جدید پردیس در اطراف تهران بیشتر از ظرفیت بارگذاری شده است. در شهر اندیشه و پرند هنوز ظرفیت داریم. سایر شهرها متناسب با ظرفیت مورد بررسی و بهره برداری قرار می گیرند.

تسریع تکمیل پروژه های مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلات مسکن مهر گفت: باید محوطه سازی و تکمیل تاسیسات زیربنایی این پروژه ها انجام گیرد. تامین آب واحدهای مسکن مهر پردیس به دلیل جانمایی نامناسب و تعارضات به وجود آمده حداقل 3 سال طول می کشد.هماهنگی های لازم انجام گرفته و قرارداد با پیمانکاران بسته شده تا انجام پروژه های مسکن مهر سرعت گیرد. نصب آسانسور پیگیری شده است. این واحدها باید تکمیل و تحویل داده شود.

وی افزود: در سال 98  واحدهایی که تکمیل می شود هر ماه به مردم تحویل داده می شود. بدون مشارکت مردم، دولت نمی تواند  این پروژه ها را تکمیل کند. متقاضیان با همان پول اولیه توقع ساخت نداشته باشند. برخی اقساط به موقع پرداخت نشده است. مردم باید همراهی کنند تا هرچه سریعتر واحد ها را تحویل بگیرند.

اسلامی با بیان اینکه در قانون آمده 50 هزار واحد مسکونی مهر به افراد تحت پوشش کمیته امداد تحویل داده شود گفت: طی تفاهمنامه ای که با کمیته امداد به امضا رسیده  60 هزار واحد را واگذار کردیم که در همان واحد هایی که برای مردم عادی وجود دارد تعدادی واحد برای این امر در نظر گرفته شده است.

پیگیری مطالبات کامیونداران

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مطالبات کامیونداران گفت: آنچه که با کامیونداران توافق شده حتما اجرا می شود به طور مثال  یکی از این مسائل بیمه بوده که اکثرا تحت پوشش قرار گرفته اند. یکی دیگر از این مسائل بحث تن کیلومتر بوده که ابلاغ شده و باید اجرا شود اگر در جایی اجرا نشده باید برخورد انجام گیرد.

اسلامی تاکید کرد: عدالت در توزیع بار باید رعایت شود عرضه و تقاضا متناسب شود در برخی مسیر ها میزان  بار بیشتر از راننده است و در برخی مسیرها برعکس  که این عرضه و تقاضا باید متناسب شود.باید قدرت لجستیک را در کشور اصلاح کنیم. صاحب بار باید بتواند محاسبه کند بار در چه زمانی به مقصد می رسد. باید نظام جامعی داشته باشیم که این را مدیریت کند.

اسلامی در مورد لاستیک گفت: رانندگان تا قبل از نوسانات ارزی بدون هیچ مشکلی لاستیک را به طور اقساطی از لاستیک فروشی ها می خریدند. وزارت صمت مسئول تامین لاستیک است و متاسفانه واردات لاستیک در انحصار چند شرکت بوده است.دلار 4200 تومان به لاستیک تخصیص داده شده است و قیمت  لاستیک 200 دلار بیشتر نیست و نباید با چنین قیمت هایی در بازار توزیع می شد. سالانه حدود 2.5 میلیون لاستیک مصرف داریم اما داخل کمتر از 1 میلیون تولید داریم و بخش اعظمی از نیاز ما از خارج تامین می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه انحصار  واردات لاستیک شکسته شد. لاستیک هایی که در گمرکات بوده ترخیص شده است. امیدواریم با افزایش عرضه وضعیت به حالت عادی برگردد. باید در کیفیت لاستیک ها هم نظارت شود تا ایمنی رعایت شود. لاستیک بر اساس میزان بار حمل شده  به رانندگان توزیع می شود. امیدواریم حداکثر تا اردیبهشت کل شرایط توزیع لاستیک به حالت عادی بازگردد. هر واردکننده که لاستیک بیاورد بانک مرکزی متعهد است  ارز آن را  پرداخت کند.

تنوع سازی تامین سرمایه در حوزه حمل و نقل

وی تصریح کرد: به دلیل کمبود منابع مالی در حوزه حمل و نقل، بحت تنوع سازی تامین سرمایه را در دستور کار داریم. به طور نمونه از ظرفیت و توان  بخش خصوصی در ساخت آزاد راه ها و بزرگراه های کشور بهره می بریم.راهکار دوم  استفاده از صندوق توسعه حمل و نقل با 19 هزار میلیارد تومان منابع است که به زودی این صندوق تاسیس می شود و در پروژه های حمل و نقل تحرکی ایجاد خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تجهیز جاده ها به دوربین های هوشمند گفت: یک نمونه از متنوع سازی منابع همین هوشمند سازی جاده ها است. در سال 97 مطالعاتی در خصوص رفع نقاط حادثه خیز و ایمنی سازی جاده ها داشتیم و امیدواریم با آیتم ایمن سازی و هوشمندسازی جاده بتوانیم تحولی در زیرساخت ها به وجود بیاوریم. نصب 2 هزار دوربین در جاده ها به کنترل و مراقبت رفتارهای ترافیکی کمک می کند. در این خصصوص تفاهمنامه هایی به امضا رسیده تا سامانه های مورد نیاز از ساخت داخل تامین شود.

پایان برنامه هفتم توسعه به جایگاه استاندارد در حوزه ریلی می رسیم

اسلامی در خصوص حوزه ریلی گفت: از جمله سیاست های جدی ما استفاده از توان داخلی در حوزه ریلی است به زودی با چند شرکت در حوزه حمل و نقل ریلی قرارداد بسته می شود.راه آهن قزوین رشت تا هفته اول اسفند ماه به راه آهن سراسری متصل شود. خطوط ریلی کشور از 9 هزار کیلومتر به 12 هزار کیلومتر رسیده است. دو خطه کردن ریل در دستور کار قرار دارد.در سال 96 و 97 توسعه ناوگان ریلی به طور جدی انجام گرفته و با هدفگذاری کیفی و کمی صورت گرفته ما در پایان برنامه هفتم توسعه به جایگاه استاندارد در حوزه ریلی می رسیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بنادر تصریح کرد: اقتصاد دریا محور و توسعه سواحل مکران گنج فراموش شده کشور است. مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت دریا برای توسعه کشور تاکید دارند. بندر چابهار از ظرفیت یک میلیون تن به 8.5 میلیون تن رسیده و در گام بعدی به 85 میلیون تن می رسد.

وی در خصوص همکاری با هندی ها در بندر چابهار گفت: شرکت هندی قرارداد توسعه در این بندر ندارند و فقط خدمات بندری می دهد. هندوستان  علاقمند است برای اینکه بارهای خود را به آسیای میانه ببرد در این بندر خدمات بندری ارائه دهد. ما برای استفاده از ظرفیت هندی ها برای توسعه چابهار تعامل خواهیم کرد.

اسلامی در خصوص خرید 100 فروند هواپیمای سوخو اظهار داشت: تحریم های هوایی از اول انقلاب همیشه وجود داشته است و حتی در دوره برجام هم مزاحمت هایی ایجاد می کردند اما صنعت هوایی کشور با کیفیت پابرجا هست.یکی از شرکت ها سال گذشته با سوخو مذاکره ای انجام داده بود اما هنوز اتفاقی نیفتاده است و در شرایط فعلی ضرورتی برای این کار نیست.