کدام اپراتور تلفن همراه در ایران بالاترین سرعت اینترنت را دارد؟

  3970928207

سرعت اینترنت یک فاکتور پر اهمیت برای مشترکین اپراتورهای تلفن همراه محسوب می‌شود. در این مطلب سرعت اینترنت دو اپراتور همراه اول و ایرانسل را بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

همراه اول و ایرانسل دو اپراتور مطرح کشور هستند که هر کدام به نحوی برای جذب مشترکین بیشتر تلاش می‌کنند. اینترنت یکی از مواردی است که اپراتورها روی آن مانور زیادی می‌دهند و خود را مدام به عنوان بهترین و پرسرعت‌ترین سرویس‌دهنده در این زمینه معرفی می‌کنند. سرعت اینترنت برای مشترکین از اهمیت زیادی برخوردار بوده و افراد معمولا به دنبال سریع‌ترین سرویس‌دهنده در این زمینه هستند. اما سوالی که در این بخش مطرح می‌شود، این است که کدام اپراتور تلفن همراه بیشترین سرعت اینترنت را در اختیار مشترکین خود قرار می‌دهد.

با وجود اینکه همراه اول و ایرانسل پیشرفت خوبی در زمینه ارایه اینترنت پرسرعت داشته‌اند، اما از نظر کیفیت خدمات نسبت به هم متفاوت عمل می‌کنند. در حال حاضر هر دو اپراتور با قرار دادن دکل‌های مخابراتی مخصوص در مناطق مختلف کشور، از شبکه نسل چهارم (3G) یا همان LTE پشتیبانی می‌کنند.

پوشش دهی مهم‌ترین فاکتوری است که در کیفیت اینترنت اپراتورها در مناطق مختلف اثر می‌گذارد. برای مثال در برخی شهرهای ایران، تعداد دکل‌های LTE همراه اول بیشتر از ایرانسل بوده و به همین ترتیب مشترکین این اپراتور در این نواحی، سرعت بالاتری از اینترنت را تجربه می‌کنند.

Open Signal یک اپلیکیشن مشهور برای بررسی کیفیت اینترنت بوده که توسط آن می‌توان سرعت و پوشش دهی اینترنت اپراتورهای مختلف را با آن تست کرد. ما برای مقایسه عملکرد اینترنت 4G همراه اول و ایرانسل از Open Signal استفاده کردیم که نتایج آن را می‌توانید در چند بخش مختلف در ادامه مشاهده کنید.
پوشش دهی

در Open Signal پوشش دهی همراه اول و ایرانسل روی نقشه نمایش داده می‌شود و از این طریق می‌توان به کیفیت اینترنت هر یک پی برد. برای بررسی پوشش دهی 4G همراه اول و ایرانسل ابتدا نگاهی به عملکرد کلی هر دو در ایران بیاندازید.

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، هر دو اپراتور شرایط کلی تقریبا مشابهی در کشور دارند و تفاوت محسوسی در این بخش مشاهده نمی‌شود، به همین دلیل هم روی بخش‌هایی از نقشه بزرگنمایی می‌کنیم و به کیفیت اینترنت در مناطق مختلف می‌پردازیم.

جاده چالوس یکی از مناطق پرتردد ایرانیان بوده و پوشش‌دهی اینترنت در آن برای افراد بسیار مهم است. همانطور که مشاهده می‌کنید، همراه اول در این زمینه بهتر ظاهر شده و پوشش دهی اینترنت 4G آن نسبت به ایرانسل بیشتر است.

پارک جنگلی چیتگر تهران

هر دو اپراتور در محدوده نشان داده شده به طور کامل اینترنت 4G را ارایه نمی‌کنند، اما همراه اول در این بخش کمی بهتر از ایرانسل ظاهر شده است.

محله ایوانک تهران

هر دو اپراتور در این محله پوشش تقریبا مشابهی دارند.

مترو شهید همت تهران

در این محدوده هم هر دو اپراتور تقریبا مشابه هم ظاهر شده‌اند و پوشش نقریبا مناسبی از 4G دارند.

شهرستان الیگودرز در استان لرستان

پوشش 4G بسیار خوب همراه اول در این بخش کاملا مشهود است. پوشش دهی اینترنت 4G ایرانسل در این محدوده به طور پراکنده بوده؛ به همین دلیل هم مشترکین این ناحیه تجربه اینترنت پرسرعت را نخواهند داشت.

شهر کاشان در استان اصفهان

با وجود اینکه ایرانسل از نظر پوشش دهی به خوبی ظاهر شده، اما همراه اول از محدوده بیشتری پشتیبانی می‌کند.

موراد بالا تنها تعداد محدودی از مناطقی است که توسط اپلیکیشن Open Signal تست کردیم. با بررسی شهرها و مناطق بیشتر توسط این سرویس، عملکرد بهتر همراه اول از نظر پوشش دهی اینترنت 4G همراه اول کاملا مشهود بود. با وجود عملکرد مناسب ایرانسل، این اپراتور در شهرستان‌ها و جاده‌های کشور پوشش دهی اینترنت چندان قوی ندارد. در ادامه برای بررسی بیشتر اینترنت همراه اول و ایرانسل، می‌توانید سرعت دانلود، آپلود و پینگ هر دو اپراتور را در چندین منطقه مختلف مشاهده کنید.
تست سرعت

اولین تست را به صورت اختصاصی در خیابان فرشته تهران اجرا کردیم. در این وضعیت هر دو گوشی در حالت 4G و با آنتن‌ کامل بودند.

بعد از تست اختصاصی، سراغ بررسی سرعت اینترنت هر دو اپراتور در چندین شهر مختلف رفتیم. این بخش توسط Open Signal به طور میانگین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

تهران (شهرک اکباتان)

شهر ساوه

شهر اردبیل

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، در تمامی تست‌های بالا سرعت دانلود و آپلود اپراتور همراه اول در شبکه 4G بیشتر از ایرانسل بوده و از این نظر بهتر ظاهر شده است. عملکرد این اپراتور طی بررسی شهرهای بیشتر هم به همین شکل بوده و سرعت دانلود و آپلود بالایی برای آن به ثبت می‌رسد.
جمع بندی

با توجه به تست‌های بالا می‌توان گفت اینترنت 4G همراه اول در حال حاضر پرسرعت‌ترین سرویسی است که توسط یک اپراتور تلفن همراه در کشور ارایه می‌شود. پوشش دهی بسیار خوب همراه اول فقط محدود به شهرهای بزرگ نبوده و این اپراتور روی شهرستان‌ها، مناطق کوچک‌تر و جاده‌های مختلف هم تمرکز زیادی کرده تا بهترین تجربه از اینترنت پرسرعت را در اختیار مشترکین خود قرار دهد.