آقای وزیر سازمان بهزیستی را دریابید

مهدی محبی کردسفلی، گروه تعاملی الف،   3970926048

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

آقای وزیر سازمان بهزیستی را دریابید

سازمان بهزیستی کشور یکی از تخصصی ترین و در عین حال مظلومترین دستگاه های دولتی کشور است که طیف وسیعی از خدمات گوناگون حمایتی، توانبخشی، آموزشی-تربیتی، فرهنگی، پیشگیری و ... را به آحاد جامعه ارائه می دهد که می توان از آن بعنوان یکی از پرکارترین و مفیدترین سازمان های کشور یاد کرد.

اگر گفته شود که همه مردم ایران به نحوی از انحا از خدمات سازمان بهزیستی منتفع می شوند ادعایی قرین به صحت و حقیقت است زیرا این خدمات گوناگون این سازمان قبل از تولد تا پس مرگ افراد جامعه را شامل می شود. مشاوره ژنتیک، پیشگیری از انواع معلولیت های پیش و پس از تولد (غربالگری ژنتیک،بینایی و شنوایی) و همچنین خدمات درمانی، توانبخشی، حمایتی، اشتغال، آموزشی و تربیتی (مهدهای کودک)، تحصیلی، انواع مشاوره های خانوادگی و روانشناختی، تامین مسکن، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و نیز حمایت و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی، نگهداری فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست، پرداخت مستمری و انواع حمایت های مالی و معیشتی و غیره جزء مصادیق خدمات متنوع این سازمان بوده و کمتر شهروندی در ایران می تواند مدعی عدم بهره مندی خود یا اعضای خانواده از این طیف وسیع خدماتی شود.

به هر روی این حجم عظیم از خدمات، این سازمان دولتی را حائز جایگاهی ویژه نموده که تخصص و تعهد در آن حرف اول را می زند بنابراین مدیریت در این سازمان نیز بالتبع اهمیت ویژه ای می یابد.

سازمان بهزیستی در دوره ها و دولت های مختلف با رویکردهای مدیریت متفاوتی اداره شده که درونداد و برونداد مدیریتهای اعمال شده تا کنون جایگاه والای این سازمان را آنگونه که شایسته بوده ارتقا نبخشیده است؛ هر چند در دولت تدبیر و امید و با مدیریت دکتر محسنی بندپی شان و منزلت این سازمان در مسیر تحول قرار گرفت اما با وجود مشکلات رسوب شده از دوران گذشته، تحول مطلوب زمان، تلاش و منابع بیشتری را می طلبد.

اکنون با عزیمت دکتر محسنی بندپی از سازمان بهزیستی به استانداری تهران، وضعیت نامشخص مدیریت سازمان نگرانی هایی برای پرسنل و خانواده های تحت حمایت این مجموعه بروز و ظهور نموده است که از وزیر محترم درخواست می گردد با عنایت به نکات ذیل؛ تنها سازمان خدماتی-معنوی دولتی را دریابد تا بهزیستی کشور در این دوره از مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مسیر رشد و تعالی واقعی قرار گیرد.

1- انتخاب فردی متخصص، مدبر، مقبول و مورد پذیرش نیروی انسانی برای ریاست این سازمان(حتی المقدور از بدنه خود سازمان) که البته هم جهت و همسو با اهداف دولت تدبیر و امید و وزیر محترم نیز باشد.

2- نگاه ویژه وزیر محترم به مجموعه خدمات متنوع این سازمان گرامی به ویژه در زمینه پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی و تلاش در جهت توانمند نمودن و تقویت مادی و معنوی بهزیستی کشور.

3- تلاش و پبگیری برای اجرای درست و کامل قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که توسط دولت محترم تهیه و سال 1396 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

4- عنایت ویژه دولت و وزیر محترم به وضعیت معیشتی نیروهای ایثارگر این سازمان که در نهایت مشقات حرفه ای و مظلومیت با کمترین حقوق دریافتی نسبت به سایر سازمانها و دستگاه های دولتی بیشترین خدمات را به جامعه ارائه می دهند.

5- تلاش برای اعتباربخشی به خدمات سازمان بهزیستی با پیگیری کاهش یا حذف خدمات مشابه و چالش برانگیز سازمانها و نهادهای دیگر.

6- استفاده از ظرفیتهای مختلف دولتی، رسانه ای، معنوی، تعاملی و ... دولت و وزاتخانه جهت معرفی این سازمان و خدمات آن به جامعه.

در پایان از درگاه خداوند متعال برای وزیر شایسته و معزز تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجموعه بزرگ همکاران این وزارتخانه در معاونتها، سازمانها و بخشهای مختلف آرزوی توفیق، سربلندی و سلامتی داریم.