هند از لیر ترکیه و وون کره در تجارت استفاده می کند

گروه اقتصادی الف،   3970923100

وزارت بازرگانی هند در اقدامی که سبب کاهش استفاده از ارز دلار در تجارت با دو شریک بزرگ این کشور می شود، نرخ های خرید و فروش لیر ترکیه و وون کره را جهت تسهیل تجارت با این دو کشور اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه 'تایمز او ایندیا'، وزارت بازرگانی هند در بیانیه ای اعلام کرد: انتظار می رود که این اقدام به کاهش هزینه های بانکی و سهولت انجام تجارت منجر شود. در نتیجه کسب و کارهای هندی، کره ای و ترکیه ای از آن سود خواهند برد.
تصمیم دولت هند برای استفاده از ارزهای ملی در زمانی انجام می شود که روابط تجاری این کشور با ترکیه و کره جنوبی افزایش یافته است. ارزش تجارت دوجانبه هند و کره جنوبی از 12.59 میلیارد دلار در سال 2016-17 به 16.39 میلیارد دلار در سال 2017-18 افزایش یافته است. کره جنوبی هشتمین شریک تجاری هند در سال 2017-18 معرفی شده است.

این درحالی است که ارزش تجارت دوجانبه هند و ترکیه در سال 2017 -18 حدود 7.2 میلیارد دلار برآورد شده است. بیش از 150 شرکت هندی در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند. در ماه جاری هند و امارات در اقدامی که به انزوای بیشتر دلار آمریکا منجر خواهد شد توافق کردند در تجارت های دو جانبه خود به جای دلار و سایر ارزهای خارجی از پول های ملی یکدیگر استفاده کنند.

این توافق نامه در طول سفر سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند به امارات و دیدار وی با عبدالله بن زاید ال نهیان همتای اماراتی خود امضا شد. علاوه بر امارات، هند همچنین دارای توافق نامه استفاده از ارزهای ملی با کشورهایی مانند روسیه و ایران است. هند همچنین اعلام کرده است که قصد دارد در تجارت خود با چین از ارز محلی استفاده کند.

مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران در سال 2012 پس از تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد. بر اساس این توافق، 45 درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوکو قرار می گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می کرد.