گزارش از خیابانی که در آن همه فروشنده دلار هستند: فردوسی باز شلوغ شد

گروه اقتصادی الف،   3970921189 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

به نظر می‌رسد سیاست‌های ارزی دولت درخصوص راه‌اندازی سامانه‌های نیما، سنا و کنترل بازار آزاد ارز به نتیجه رسیده و با روند نزولی قیمت دلار، پس از دو ماه، موج دوم فروش آغاز شده است.

گزارش از خیابانی که در آن همه فروشنده دلار هستند: فردوسی باز شلوغ شد

به گزارش ایسنا، تشکیل صف‌های فروش ارز در بازار فردوسی که امروز دیده می‌شد نشان می‌دهد نبض دلار به دست دولت افتاده و نوسان‌گیران به حاشیه رانده شده‌اند. امروز تا ساعت ۱۴ بانک‌ها هر دلار را ۱۰ هزار و ۹ تومان از مردم می‌خریدند که بعضی دلال‌ها در ساعاتی با قیمت‌های پایین‌تر از ۱۰ هزار تومان اقدام به فروش دلار کردند. با سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی، پس از یک دوره طولانی نوسانات شدید ارزی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها، بازار روند کاهشی به خود گرفت و دولت توانست قیمت ارز را کنترل کند و روند کاهشی آن را تداوم بخشد؛ چراکه دلار در ماه‌های اخیر تا مرز ۲۰ هزار تومان رفت و پس از آن سیر نزولی به خود گرفت و رفته‌رفته با آرام شدن بازار و کاهش خرید و فروش مردم، قیمت آن کاهش یافت.

حال به نظر می‌رسد با تداوم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و احتمال ادامه این روند، مردم برای جلوگیری از ضرر بیشتر، برای فروش ارزهای خود به بازار آمده‌اند تا در صورت کاهش بیشتر نرخ ارز، بیش از پیش دچار زیان مالی نشوند. اوایل مهرماه تخمین زده می‌شد که بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز از سوی مردم خریداری شده و در خانه‌ها نگهداری می‌شود که اگر وارد بازار شود، قیمت ارز متعادل خواهد شد. در این مدت، عبدالناصر همتی - رئیس‌کل بانک مرکزی - بارها اعلام کرده بود که بازار ارز دچار نوسانات زیادی است و محل خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

پس از راه‌اندازی سامانه نیما، صادرکنندگان ارزهای خود را با قیمت‌های مصوب وارد این سامانه می‌کنند و واردکنندگان نیز با همین نرخ کالای خود را وارد می‌کنند که بر اساس نرخ یورو محاسبه می‌شود. قیمت یورو در این سامانه هم‌اکنون حدود ۹۷۰۰ تومان است و به همین دلیل انتظار این است قیمت کالاها در ماه‌های آینده تعدیل شود. دیروز اعلام شد چهار برند لوازم خانگی از شنبه قیمت‌های خود را پایین می‌آورند. امیدواریم درخصوص سایر کالاها نیز این اتفاق بیفتد.