فرزندان مقامات ایران از آمریکا اخراج می‌شوند؟/ انتقاد از روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی/ پایان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی

گروه سیاسی الف،   3970921157 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

فرزندان مقامات ایران از آمریکا اخراج می‌شوند؟/ انتقاد از روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی/ پایان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی

پایان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی

اسدالله بادامچیان در توییتر نوشت: «در آغاز دهه پنجم, جناح‌بندی‌ها شکل دیگری می گیرد. اصولگرایی با تعریف فعلی فاقد انسجام‌بخشی و امیدآوری برای مردم است. اصلاح‌طلبی هم که به ناامیدی ها انجامیده است. پس طرحی نو باید.»

امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی هم در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت: «جریانات سیاسی شناخته‌شده کشور همه به دلایلی روشن تضعیف شده‌اند. کلید حل مشکلات کشور درحال‌حاضر نه در دست اصولگرایان است نه در دست اصلاح‌طلبان. کلید حل مشکل در دست مدیران حرفه‌ای دلسوزی است که نگاه کلان برای پیشبرد جامعه دارند. منظورم اصلا آن دسته از مدیران دولتی که سال‌ها بر مناصب تکیه زده‌اند، نیست. این مدیران لایق اتفاقا در بخش خصوصی حضور دارند که قدرت آن را دارند براساس توانایی‌هایشان ارزش افزوده ایجاد کنند نه مدیرانی که اگر از پست دولتی کنار گذاشته شوند قادر به تامین زندگی روزمره خود بدون رانت سیاسی نیستند. فقط باید تنگ‌نظری را کنار گذاشت و به‌جای روابط و لابی‌های فاسد یا شعارهای پوچ، شایستگی‌ها و توانمندی‌ها و نتایج ملموس در نظر گرفته شود. »

چند سالی است در میان اصحاب سیاست، ایده پایان دسته‌بندی‌ اصلاح‌طلب و اصولگرا شکل گرفته است. علت اصلی آن هم فقدان ایده حکمرانی واحد در هر دسته است. هم در اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان دچار تشتت در ایده حکمرانی هستند و در هر کدام از این دو جناح، افکار و آرای مختلف و کتعارضی وجود دارد. به‌همین جهت به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک این دسته‌بندی‌ها دچار دگردیسی شوند.

***

تعداد نمایندگان افزایش می‌یابد؟

اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با تسنیم ، از ارسال نامه بیش از 50 نماینده به علی لاریجانی، رئیس مجلس خبر داد و‌ گفت: نمایندگان در این نامه خواستار در اولویت قرار گرفتن طرح افزایش تعداد نمایندگان هستند.

وی در توضیح این طرح، اظهار داشت: براساس این طرح 40 نماینده به تعداد فعلی اضافه می‌شود و تعداد وکلای‌ملت به 330 تن افزایش می‌یابد.

درخواست ۵۰ نماینده از لاریجانی درباره یک طرح

***

بررسی اخراج فرزندان مقامات ایران از آمریکا

برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار یک پیام ویدئویی در صفحه توئیتر فارسی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که این وزارت‌خانه موضوع اخراج فرزندان و وابستگان مقامات ایرانی مقیم آمریکا را بررسی خواهد کرد.

وی با طرح ادعاهایی علیه مقامات کشورمان افزود: می‌توانم بگویم که ما داریم روی این مسئله کار می‌کنیم در حالی‌که من نمی‌توانم درباره پرونده‌های افراد یا گفت‌وگوهای‌مان درباره سیاست داخلی‌مان صحبت کنم.

برایان هوک: موضوع فرزندان مقامات ایران را بررسی می‌کنیم

در همین زمینه محسن مهدیان از فعالان رسانه‌ای در توییتی نوشت: «برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته فرزندان مقامات جمهوری اسلامی را از آمریکا اخراج می کنیم. خدمتی بزرگتر ازین به انقلاب و آرمان های امام راحل نیست.»

***

انتقاد از روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی

جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در حالی برگزار شد که برخی اعضای این شورا به رئیس جمهور اعتراضاتی را در جلسه مطرح کرده اند.

به گزارش جهان نیوز، عمده اعتراض برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به بی توجهی عجیب رئیس جمهور به مصوبات این شورا مهم بوده است. نکته جالب اینکه رئیس جمهور خود رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز محسوب می شود.

براساس اخبار دریافتی خبرنگار جهان نیوز، جلسه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی به صحنه اعتراض و انتقاد به رئیس جمهور تبدیل شده است که برخی از اعضای برجسته این شورا به بی توجهی رئیس جمهور به قوانین و برنامه جامعه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حوزه زنان اعتراض داشته اند.

«مرکز فرماندهی فرهنگی کشور» درست کار می‌کند؟

***

لایحه رفراندوم محلی در راه دولت

معاون ارتباطات و پیگیری قانون اساسی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری گفت: پیش نویس لایحه پرسمان همگانی محلی (رفراندوم محلی) در معاونت حقوقی تدوین شده است و این لایحه قطعا تا پایان امسال به دولت می رود.

وی یادآور شد: در اصل 59 قانون اساسی برپایی رفراندوم اشاره شده است و براساس آن در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه ‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد اما رفراندوم محلی مختص شهر یا روستای مشخص است.

معاون ارتباطات و پیگیری قانون اساسی ادامه داد: بر اساس این لایحه پیشنهادی، ایده این است که مردم بتوانند از شورای شهر یا روستا برای یک موضوع خاص و مهم درخواست برگزاری رفراندوم داشته باشند به طوری که درباره اجرای یک پروژه یا تصمیم مهم تصمیم گیری کنند.

گرجی اظهار داشت: مردم در شهرها، شهرستان ها و روستاها، اعضای شورای شهر و روستا را انتخاب می کنند و به طور غیرمستقیم هم در تعیین شهردار مشارکت دارند اما متاسفانه نظام انتخابات به گونه ای است که شهروندان پس از انتخابات در اداره امور شهری مشارکت جدی ندارند در حالی که عمق دموکراسی در حوزه مدیریت شهری باید جریان داشته باشد.

وی افزود: در این لایحه، درخواست کننده برپایی رفراندوم محلی، مردم هستند اما ممکن است با ساز و کارهای مشخص، سازمان های مردم نهاد هم بتوانند صلاحیت درخواست داشته باشند.

معاون ارتباطات و پیگیری قانون اساسی اضافه کرد: پیش نویس لایحه رفراندوم محلی در جلسات متعددی با شوراهای شهر به خصوص اعضای شورای شهر تهران همچنین نهادهای مدنی مورد بررسی و کارشناسی شده است.

***

بی‌انصافی برخی سیاسیون درباره آیت‌الله وحید خراسانی 

آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و از شاگردان نزدیک حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در بخشی از گفت‌وگو با شفقنا درباره مواضع سیاسی آیت‌الله وحید خراسانی گفت: «نکته دیگری که باید درباره آیت الله وحید به آن توجه کرد این است که ایشان از ابتدا شخصیتی سیاسی نبودند و مشغول درس و بحث بودند؛ اما در مواجهه با امور سیاسی، از همان ابتدا همیشه به‌نحوی عمل می‌کردند که عملکرد ایشان باعث تضعیف نظام نشود و این معانی را نفی نکند. حتی قبل از انقلاب که در قم به طلاب تیراندازی کردند و عده‌ای کشته شدند و بعد از آن چلهم‌ها در قم شروع شد، طلاب حرکت کردند و به منزل بزرگان مراجع و دون مراجع رفتند. از بزرگان، به منزل آیت الله گلپایگانی و آیت الله شریعتمدار و آیت الله مرعشی می‌رفتند و بعد به‌اصطلاح به منزل طبقه دوم‌ها مانند مرحوم آیت الله حائری یزدی و مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی و حضرت آیت الله وحید می‌رفتند. وقتی به منزل آیت الله وحید آمدند، ما هم بودیم. آیت الله وحید سخنرانی کردند و در آنجا تعبیر بسیار زیبایی داشتند. چون آن زمان علیه حضرت امام مقاله‌ای در روزنامه نوشته شده بود که منشا آن حرکت در قم شد. سخنرانی ایشان در آن دیدار مفصل بود و تعبیر جالب ایشان این بود که فرمودند: «این آقایان می‌خواهند نور را پایمال کنند، اما نمی‌فهمند که نور قابل پایمال‌کردن نیست.» ایشان این‌گونه حکومت را خطاب قرار دادند که تو می‌خواهی نور را پایمال کنی، اما خودت پایمال نوری، نمی فهمی! چون نور قابل پایمال‌کردن نیست. وقتی در جایی که نور هست پا بگذاری، نور روی پا می‌افتد و پا را پایمال می‌کند.

در جریان انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی، ایشان پناه بودند و برنامه‌ها را تایید می‌کردند. اما این بی‌انصافی بالایی است که کسانی می‌خواهند ایشان را در جبهه مقابل انقلاب و نظام قرار دهند، درحالی‌که در کنار نظام بودن فقط این نیست که فرد، متصدی در نظام شود یا دائم، هر مطلبی را تایید کند. بلکه این هم هست که به کار اصلی خود بپردازد و در مواقع ضرورت هم به کار نظام بیاید. ایشان در برابر برخی حرکات افراد، می‌فرمودند که عمل‌کردن در جهت مقابله با نظام و تضعیف نظام، حرام است و من شهادت می‌دهم که این سخن را از ایشان شنیدم.»