در گفتگو با الف مطرح شد؛ دلیل طرح سوال از رئیس جمهور از زبان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

گروه سیاسی الف،   3970921007

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به کلید خوردن طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس گفت: گرفتن مالیات پنهان از کشاورزان و نرخ گذاری پائین برای گندم محور اصلی این طرح سوال است.

دلیل طرح سوال از رئیس جمهور از زبان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

احمدعلی کیخا نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با بیان اینکه مهمترین دلیل اقدام کمیسیون کشاورزی مجلس برای طرح سوال از رئیس جمهور، نرخ گذاری برای گندم است، گفت: دولت برای تعیین قیمت گندم عدالت را رعایت نکرد و این قیمت عادلانه و منطقی نیست.

وی با بیان اینکه دولت در ابتدا قیمت اولیه گندم را هزار و 470 تومان تعیین کرده، گفت: دولت اخیرا قیمت را افزایش داده و به هزار 600 تومان رساند اما این قیمت کافی نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه قیمت واقعی گندم باید 2 هزار و 200 تومان باشد، افزود: اگر قیمت گندم واقعی نشود نمایندگان مجلس بخصوص کمیسیون کشاورزی هم طرح سوال از رئیس جمهور را دنبال می کنند و هم استیضاح را.

کیخا گفت: دولت با پائین نگه داشتن قیمت گندم، از کشاورزان به نفع مصرف کننده، مالیات پنهان می گیرد.

وی افزود: اگر جنگ اقتصادی است، چرا همه هزینه ها بر دوش کشاورزان است. این هزینه ها باید برای همه باشد و باید شامل دولت و مصرف کننده هم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با طرح این سوال که مجلس چرا وزیر اقتصاد سابق را استیضاح و عزل کرد، گفت: انتظار از وزیر اقتصاد فعلی این بود که اگر قیمت گندم را قبول نداشت و یا آنرا ظالمانه می دانست نباید زیر بار این قیمت می رفت.

این طرح سوال از رئیس‌جمهور در اوایل آذر ماه از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس در پنچ محور مطرح شد.

این ششمین طرح سوال از رئیس جمهور است که محورهای آن عبارتند از: "عدم حمایت از کشاورزان"، "تعیین قیمت پایین برای خرید تضمینی گندم" و همچنین "عدم اجرای بخشش جرائم دیرکرد تسهیلات کشاورزانی" که با خشکسالی روبه‌رو شدند، است.

دولت نرخ خرید تضمینی گندم در سال‌های 96 و 97 با رقم هر کیلو 1300 تومان تعیین کرد.

برای سال آینده نیز هزار و 600 تومان تعیین شد.