فتنه کردن برخی دوستان اصلاح‌طلب در روابط جهانگیری و روحانی بی‌تاثیر نبود؛ محمد قوچانی: جهانگیری از روحانی در جریان ترمیم کابینه دلخور شد/ روحانی را از موسوی خوئینی‌ها هم اصلاح‌طلب‌تر می‌دانم/ نمی‌توانیم وسط‌های راه زیر میز بزنیم

گروه سیاسی الف،   3970920003 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مورد صحبت‌های جهانگیری درباره عدم اختیار در دولت حتی در حد تغییر منشی گفت: آن چیزی که اتفاق افتاد یک کدورت کوتاه‌مدتی بود که بعد با دیداری که بین رئیس‌جمهور و معاون اول صورت گرفت حل شد.

محمد قوچانی: جهانگیری از روحانی در جریان ترمیم کابینه دلخور شد/ روحانی را از موسوی خوئینی‌ها هم اصلاح‌طلب‌تر می‌دانم/ نمی‌توانیم وسط‌های راه زیر میز بزنیم

محد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و فعال رسانه‌ای اصلاح طلب در گفت‌و‌گو با فارس، درباره عضویت و سابقه همکاری خود با سازمان منحله مجاهدین اظهار داشت: من هیچ وقت به یک معنا عضو مجاهدین انقلاب نبوده بلکه هوادار مجاهدین انقلاب بودم و از سال‌های ۷۳ تا ۷۷ ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه سازمان مجاهدین انقلاب با سروش مرزبندی جدی داشت، افزود: هواداران هر دو هفته یکبار با یکی از اعضای شورای مرکزی جلساتی برگزار می‌کردند. یعنی فرم را پر کردیم و گزینش هم شدیم. جالب است بدانید آقای ابوالفضل قدیانی گزینش ما را انجام داد. اولین سوال‌ها‌یی که می‌پرسیدند این بود که دیدگاه شما راجع‌به دکتر سروش چیست.

*هنوز اصل نامزدی هاشمی در مجلس ششم را قبول ندارم

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره نقدهای خود به مرحوم هاشمی رفسنجانی ضمن اینکه آن زمان هیچ آشنایی با آقای هاشمی نداشتم، گفت: من هنوز اصل نامزدی آقای هاشمی در مجلس ششم را قبول ندارم.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که از آقای هاشمی را برای شرکت در مجلس ششم دعوت کردند اشتباه کردند، خاطرنشان کرد: من بعدها اً شنیدم که آقای خاتمی هم جزو کسانی بود که از آقای هاشمی برای نامزدی در مجلس ششم دعوت کرده بود و حداقل رضایت داشت.

قوچانی با تاکید بر این مطلب که هم ما تغییر کردیم و هم آقای هاشمی تغییر کرد، گفت: در دیداری که بعدها با آقای هاشمی داشتم ایشان گفت «ما که شما را بخشیدیم». خیلی استقبال گرم و پرشوری داشتند و بعد از آن هم چندین بار خدمت‌شان رسیدیم و ۷-۸ باری به اتفاق روزنامه‌نگاران یا شورای مرکزی کارگزاران با ایشان جلسه داشتیم. من آثار رنجیدگی در ایشان ندیدم.

وی اضافه کرد: الان که نگاه می‌کنم ممکن است در مقاطع مختلف خیلی بی‌انصافی کرده باشیم و به نظرم ایرادهای جدی به ما در نقد آقای هاشمی وارد است. ما خودمان اسیر چپ‌روی هم بودیم.

این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب در مورد کاندیداتوری مرحوم هاشمی در سال ۸۴ نیز اذعان کرد: با وجود اینکه من در سال ۸۴ از نامزدی آقای هاشمی استقبال کردم اما بر این باورم که اگر آقای هاشمی نامزد مناسبی که مورد دیدگاهش بود را به صحنه می‌آورد خیلی مناسب‌تر از نامزدی خودش بود.

قوچانی درباره حضورش در حزب کارگزاران و استعفای محمد هاشمی نیز  گفت که مرعشی و قوچانی وی را پیشنهاد کرده بودند و  آقای محمد هاشمی به عنوان رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران، در دوره جدید کمیته جدید را تشکیل داد و خود ایشان بنده را به عنوان نایب رئیس کمیته پیشنهاد کرد. در حقیقت آقای مرعشی من را به عنوان نایب رئیس تعیین نکردند و این آقای محمد هاشمی بود که من را به عنوان معاون خود برگزید. چند بیانیه هم مثل روز قدس، سالگرد انقلاب و... به قلم من نوشته شد. جلسات کمیته سیاسی هم در دفتر ایشان در یک مرکز پزشکی درمانی در خیابان سئول تشکیل می‌شد. هیچ اختلافی هم بین ما دو نفر وجود نداشت. ایشان البته بزرگ و پیشکسوت هستند و اصلاً اختلاف ما و ایشان مطرح نیست.

وی ادامه داد: اتفاقی که افتاد این بود که در جلسه شورای مرکزی مطرح شد که برای ادامه فعالیت حزب هزینه‌های حزب نباید موکول به یک یا دو نفر در تشکیلات باشد. باید از طریق حق عضویت حزب را ادامه دهیم و حق عضویت سنگینی هم تعیین شده بود که مثلاً افراد ۵۰۰ هزار تومان بدهند. جمله آقای محمد هاشمی این بود که «این روش اداره حزب نیست. مگر ما حزب کمونیست هستیم که براساس این روش اداره کنیم».

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه من نمی‌گویم که آقای محمد هاشمی فقط به خاطر مسئله مالی رفته باشد، اظهار داشت: شاید یک تحلیلی هم از اول داشت ولی می‌دانید که هر کسی به حزب دعوت شده بود با رضایت هیات موسس بود. یعنی امکان نداشت بنده، لیلاز یا خانم ترکان وارد حزب با افراد جدید بشویم و یکی از اعضای موسس پیشنهاد و فرد دیگری تاییدش می‌کرد. می‌توانست بگوید نه. فردی را به آقای هاشمی معرفی کردند که خیلی به آقای هاشمی نزدیکتر بود و خیلی هم شخصیت محترمی است ولی آقای هاشمی نپذیرفته بود که ایشان عضو شورای مرکزی شود و نشد. وقتی محمدآقا رفت آن موقع وارد حزب شد.

قوچانی ادامه داد: ایشان می‌توانست با ورود همه افرادی مثل ما که به نظر ایشان ممکن است مسئله‌دار باشند مخالفت کند. ولی من فکر می‌کنم که این بیشتر بعد از آن اختلاف بود. ما قربانی اختلاف بزرگان شدیم. بعضی مواقع به شوخی به خانم فائزه هاشمی می‌گویم که اگر قرار باشد یکی با محمدآقا اختلاف داشته باشد شما بیشتر اختلاف دارید تا من. خود خانم هاشمی هم همین را می‌گوید. یعنی من شاید ارزشی‌تر از شما تلقی شوم. خود خانم هاشمی می‌خندد و می‌گوید من شهادت می‌دهم که عموی من به خاطر شما خارج نشد. اگر قرار بود به خاطر این مسائل خارج شود به خاطر من باید خارج می‌شد.

*روحانی را از موسوی خوئینی‌ها هم اصلاح‌طلب‌تر می‌دانم

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه روحانی را از موسوی خوئینی‌ها هم اصلاح‌طلب‌تر می‌دانم، تصریح کرد: بعضی از دوستان از آنطرف بام می‌افتند. اخیرا دیده‌ام یکی از دوستان مصاحبه کرده و هر چه خواسته علیه آقای هاشمی گفته و از آن طرف از آقای موسوی خوئینی‌ها که برای ایشان احترام قائلم ولی برون دادی از ایشان نمی‌بینم از آن جریان دفاع می‌کند.

این فعال رسانه ی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که یعنی آقای موسوی‌خوئینی‌ها در اردوگاه اصلاحات کنش موثری ندارد، افزود: من فکر می‌کنم ظرفیت سیاسی آقای خوئینی‌ها خیلی بیشتر از ظرفیت فعلی است. شما اطلاع دارید که از بین مجموعه ارتباطاتی که قرار شد بین حاکمیت و اصلاحات از چند سال گذشته شکل بگیرد و از زمان رئیس جمهور شدن آقای روحانی صورت بگیرد و آقای جهانگیری پیشگام این قضیه بودند، آقای موسوی‌خوئینی‌ها جزو معدود افرادی بودند که برای ارتباط بین حاکمیت و اصلاحات تایید شدند. به نظرم این ظرفیت باید وقت بیشتری برای این کار بگذارد. این اتفاق می‌تواند بیفتد و حداقل آقای خوئینی‌ها به عنوان گرایشی که شخصیت محترمی هستند و گرایش چپ‌شان بیش از همه است، می‌توانند این ارتباط را بهتر و بیشتر برقرار کنند. احساسم این است که صرف حضور ایشان در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و یک گفت‌وگوی پشت صحنه خیلی کارآمد نیست. قهر ایشان با حاکمیت خیلی بیش از اندازه طول کشید.

قوچانی با بیان اینکه آقای روحانی فردی مصلح است، تصریح کرد: به هر حال آقای روحانی همان طور که شما گفتید انتخاب جریان اصلاح طلبی بوده و حتی به آقای عارف ترجیحش دادند. ما موظفیم مسئولیت‌های این جریان را بر عهده بگیریم. نه جامعه قبول می‌کند نه هیچ کسی دیگر.

* جامعه روحانی را بیشتر اصلاح‌طلب می‌داند

وی معتقد است که جامعه روحانی را بیشتر اصلاح‌طلب می‌داند به عبارتی آقای روحانی حرف‌هایی می‌زند که شاید هیچ کدام از اصلاح طلبان نزدند، نمی‌زنند، نخواهند زد و نتوانند بزنند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه آقای روحانی نه فقط در مباحث سیاسی بلکه در مباحث اقتصادی نیز نگاهی جدا از جریان سوسیالیستی دارد، تاکید کرد: اصلاح طلبان در حیث اقتصاد، نگاه سوسیالیستی دارند و منبعث شده از تفکرات دهه ۶۰ است. دیدگاه‌های آقای مهندس موسوی که انسان بسیار پاکی هستند، در خصوص مسائل اقتصادی به عنوان مثال در مورد سیاست‌های اصل ۴۴ که در مناظرات سال ۸۸ با آقای احمدی نژاد مطرح کردند دیدگاهی دولت‌محور و نهادگراست.

وی به حضور اصلاح‌طلبان در دولت اشاره کرد و گفت: اگر اصلاح طلبی بخواهد شکستی بخورد، نه از باب اصلاح‌طلبی بلکه از باب ناکارآمدی خواهد بود. 

قوچانی در پاسخ به این پرسش که آیا حمایت پروپاقرص و صد درصدی‌ از این دولت برای اصلاح طلبان هزینه نمی‌سازد، اظهار کرد: انسان باید پای انتخابی که انجام می‌دهد بایستد و نمی‌تواند رفیق نیمه راه باشد، به هر حال ما یک انتخابی را انجام دادیم و می‌دانستیم که آن انتخاب چه انتخابی است. بنابراین تلقی ما این بوده که آقای روحانی فرد مناسبی است. به نظر من هیچ اصلاح طلبی اذعان ندارد که از رای دادن به آقای روحانی در سال ۹۲ و ۹۶ اشتباه کرده است؛ چراکه آقای روحانی کارهایی صورت داده که در خور تقدیر است. 

این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب درباره عملکرد دولت در بعد اقتصادی گفت: ما معتقدیم دولت آقای روحانی از ابتدا تا لحظه خروج ترامپ از برجام در مقوله اقتصادی درست عمل کرد، اما بعد از آن برخوردهایی در تیم اقتصادی دولت به خصوص در سازمان برنامه و بودجه وجود داشته که مناسب نبوده است. این هیچ ربطی به حزب اعتدال توسعه ندارد. اما شخص آقای نوبخت اگر وزیر آموزش و پرورش می‌شد، خیلی خوب بود و شاید اگر رئیس برنامه و بودجه در دولت نخست آقای روحانی بود هم خوب بود البته شاید.

وی ادامه داد: تیم اقتصادی باید پیش‌بینی می‌کرد که آقای ترامپ جنگ روانی انجام می‌دهد اما این پیش‌بینی را صورت نداد.

قوچانی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفته که اکنون با ترامپ مذاکره نکند و ترامپ نیز تصمیم گرفته هر طور شده با ما مذاکره کند؛ بنابراین باید هزینه این تصمیم را بپردازیم ولو اینکه مخالف این تصمیم در بعد کارشناسی باشیم. به مردم باید ثابت و اقناع کنیم که این یک تصمیم درستی است و ما نمی‌توانیم وسط‌های راه زیر میز بزنیم.

*باید از دولت حمایت کرد و پای آن ایستاد

وی افزود: به هر حال بنده محمدقوچانی زمانی آن طرف میز نشسته بودم و می گفتم مذاکره کنید چون اگر با ترامپ مذاکره کنید نظراً همه چیز حل است اما اکنون می‌بینم خیر همه چیز حل نیست چرا که می‌فهمم آن باغ بهشتی که برخی از نیرو‌های خارج از چرخه سیاست نشان می‌دهند، درست نیست. بنابراین از این حیث باید از دولت حمایت کرد و پای آن ایستاد اما آن را نقد هم کرد.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مورد صحبت‌های جهانگیری درباره عدم اختیار در دولت حتی در حد تغییر منشی گفت: آن چیزی که اتفاق افتاد یک کدورت کوتاه‌مدتی بود که بعد با دیداری که بین رئیس‌جمهور و معاون اول صورت گرفت حل شد و اکنون تردیدی ندارم که آقای جهانگیری ادامه خواهد داد.به نظرم در بحث انتخاب برخی از وزرا و ترمیم کابینه بود.

قوچانی در واکنش به این سوال که معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور باید با هم مشورت داشته باشند، بالاخره صحبت‌های آقای جهانگیری ناظر بر عدم مشورت بوده است، تصریح کرد:  نه؛ مشورت صورت گرفته بود اما شاید آن فرآیندی که منتهی به تصمیم شده بود، سبب شد که آقای جهانگیری جا بخورد، وگرنه آقای جهانگیری نیز قبول دارد که تصمیم گیری نهایتا با رئیس‌جمهور است چون کابینه متعلق به رئیس‌جمهور است. اما به هر حال فتنه کردن برخی دوستان اصلاح‌طلب در روابط بین این دو نفر بی‌تاثیر نبود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۱۰۴۶۰۸:۳۵:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۲۰
تطهیر آقای جهانگیری برای 1400 شروع شد؛ کسی که حتی منشی خودش رو نمی تونه عوض کنه؛ البته احتمالا به آقای قوچانی وعده هائی داده شد ...
ناشناس۶۷۱۰۵۷۰۸:۴۳:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
این اقایون به اعتراف خودشون دایم در حال تندروی بودن برای همین امروز هم همه را به کیش خود میدانند
ناشناس۶۷۱۰۷۰۰۸:۵۴:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۲۰
اصلاح طلب کیلویی چند؟
ناشناس۶۷۱۲۰۸۱۰:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۲۰
متاسفم که یک اصلاح طلب بودم. نگاه قیم مابانه این حضرات زجر اور است. ایشان میگوید باید پای رای خود بایستیم. این حرف ضد مردم سالاری است. زیرا ترجیح دولت در هر شرایطیست. شکوری راد هم که گفته مردم مجبورند اصلاح طلبان را قبول کنند ! بعد از ناامیدی از اصول گرایان دیگر امیدی به اصلاح طلبان هم نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  9. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  10. وحدت ملی با وعده صادق

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  23. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  24. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  13. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  18. اسراییل چه باید بکند؟ 

  19. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  20. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  24. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  25. رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

آخرین عناوین