نظر مخاطبان الف در مورد افزایش قیمت خودرو/ انحصار و نبود رقابت در بازار/ سپاه و ارتش خودرو تولید کنند/ خودرو برای تحویل نداشتند؛ پس تحویل فوری چیه؟/ تحویل تکنولوژی ۳۰سال قبل به مردم

گروه اقتصادی الف،   3970919083 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

مخاطبان الف در واکنش به افزایش قیمت خودرو اعلام کردند: راهکار برای صنعت خودرو واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی واقعی است و برای رشد باید شرایط رقابتی ایجاد شود البته عنوان شد که حدود ۵ تا ۱۰ سال فقط باید حمایت دولتی باشد و با آزادسازی واردات به مرور شاهد رشد صنعت خودرو و جهانی شدن هستیم.

نظر مخاطبان الف در مورد افزایش قیمت خودرو/ انحصار و نبود رقابت در بازار/ سپاه و ارتش خودرو تولید کنند/ خودرو برای تحویل نداشتند؛ پس تحویل فوری چیه؟/ تحویل تکنولوژی ۳۰سال قبل به مردم

به گزارش الف، بازار خودرو بعد افزایش نرخ ارز، با مشکلات بسیاری مواجه شده است و خودروسازان پس از نوسانات نرخ دلار، خواستار افزایش قیمت شدند و پیشنهادشان افزایش قیمت به ۵ درصد حاشیه بازار است که ظاهرا برای آن مجوز گرفته‌اند اما دیروز در گزارش با عنوان « نظر شما در مورد افزایش قیمت خودرو چیست؟/ راهکار نجات صنعت خودرو چیست؟» از مخاطبان خواستیم نظر و راهکار خود را در مورد صنعت خودروسازی ارائه دهند. کاربران نوشته بودند: انحصار در بازار و نتیجه‌ای بهتر از این نمی‌تواند داشته باشد و تکنولوژی خودرو سخت‌تر از موشک نطقه زدن یا هواپیمای آذرخش است؟؛ همچنین نوشته بودند این دولت باید این صنعت را به بخش خصوصی واگذار و فضای رقابتی ایجاد کند. 

کاربران نوشته بودند نیازمند کار جهادی هستیم و باید سپاه و ارتش با توجه به توانمندی‌های خود خودرو تولید کنند. البته برخی هم افزایش قیمت ارز  توجیه افزایش قیمت ارز می‌دانند و برخی هم به مزیت صنعت قطعه سازی اشاره کردند. به همین منظور، الف از بین نظرات مخاطبان برگزیده و گزیده‌ای را در ادامه آورده است که مشاهده می‌کنید:

 

کاربری  نوشته است: حل مشکل ساده است، دولت هر نوع دخالت در صنعت رو متوقف کند؛ چه مثبت چه منفی دولت سهامش را در شرکت‌های دولتی واگذارد کند و قیمت بنزین هم بالاتر از سطح جهانی تنظیم شود.

حبیب اله کاربری دیگر عنوان کرده است: در شرایطی که دنیا خودرو الکتریکی تولید می‌کند، و عده‌ای هم از ناآگاهی مردم سواستفاده می‌کنند و خودروی بی ارزش ۳۵ ساله را  به قیمت گزاف به این مردم می فروشند، به نظر من هم به نفع صنعت هم مردم و هم دولت است که تعرفه گمرکی رو حذف شود و این تابو خودساخته رو بشکند.
 
یکی از مخاطبان نوشته است:  لطفا پیگیری کنید چرا با وجود تحویل فوری خودرو در ۱۵ روز که نشان دهنده وجود خودرو می‌باشد، ایران خودرو تعهدات پیش فروش خود را که چندین ماه هم از آنها می‌گذرد و به ما اعلام شده به علت کمبود قطعات است، را انجام نداده و تحویل نمی‌دهد.
 
کاربری با نام بنده خدا هم پیشنهاد خصوصی سازی واقعی خودروسازان و واردات آزاد با تعرفه گمرکی خیلی پایین را پیشنهاد داده بود و یکی از مخاطبان الف نوشت: نخریدن مردم، تحریم خودرو داخلی و واردات خودروهای خارجی ارزان و با کیفیت؛ که این راهکار این مخاطب بود.
 
کاربری هم عنوان کرد: قیمت‌ها را آزاد کنید، ولی به شرطی که تعرفه واردات را صفر شود آن وقت ببیند چه اتفاقی رخ می‌دهد..
 
رضا نوشت: خبر دارم ۱۶۰۰۰ دستگاه از این خودرو آماده تحویل دارند و فقط منتظر افزایش قیمت هستند. کسی نیست رسیدگی کند. مبلغ پرداختی شما بیش از کل قیمت تمام شده آن موقع این اتومبیل بوده است.
 
کاربری دیگری نوشت: در تمام دنیا قیمت کالا را مشتری تعیین می‌کند؛ چگونه؟ با میزان تقاضای خرید. پس بدانید که مقصر خودروساز نیست بلکه مردم هستند. بنده هم اگر کالایی داشته باشم و تقاضای فراوان برای خرید باشد قطعا با قیمت گزافی می‌فروشم؛ هر چند کیفت بدی هم داشته باشد. اما نگران نباشید چون با سطح درآمد پایین مردم در کوتاه مدت هم دلالان و هم خودروسازان به نابودی و ورشکستگی مبتلا می‌شوند.
 
اسدی هم آورده است: صفر کردن تعرفه ورود خودروهای خارجی با مصرف زیر ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر.
 
مخاطبی با نام عدالت نوشته استاگر مردم محصولات اینها (خودروسازان) را نخرند، مطمئن باشید، قیمت‌ها می‌شکند، ولی متاسفانه رقابتی که برای کسب سود بیشتر از طریق دلالی بین خیلی از مردم وجود دارد؛ مانع از نخریدن خودرو می‌شود، هرچند همین سودهای اندک باعث ضررهای عظیمی برای کشور در آینده نزدیک خواهد شد.
 
دکتر کریمیان، استادیار دانشگاه نوشت: افزایش قیمت خودرو در حالی که با بازار بسته و انحصاری خودرو روبرو هستیم، هم ظلم به مشتریان و مردم است و هم ظلم به خودرو ساز ظلم به خریداران است. چون قدرت انتخابی ندارند و مجبورند خودروهای بی کیفیت داخلی را با قیمتی معادل خودروهای روز دنیا خریداری کنند از طرف دیگر ظلم به خودرو سازان است چون این کار ادامه حمایت‌های چشم بسته که با وضع تعرفه و ممنوعیت واردات خودروسازان همچون مشتری دست به نقد برای همین خودروهای بی کیفیت داشته اند و دلیلی نمی‌بینند که کیفیت کارشان را بالا ببرند در نتیجه صنعت خودروی ما که روزی همگام با کره ای ها استارت کار را زدند، روز به روز دچار پسرفت می شود. پس بهترین راهکار آزادسازی واردات خودرو همزمان با آزادسازی قیمت خودرو برای خودروسازان داخلی است که نتیجه آن اگر چه در ابتدا برای خودروسازان سخت خواهد بود ولی به مرور باعث رشد صنعت خودرو و جهانی شدن آن می شود.
 
مجید از مخاطبان الف نوشت: اگرواقعاً رئیس جمهور فکر مردم هستند ورود خودرو تا ظرفیت 1800سی سی را با تعرفه گمرکی پایین وارد کنند آن وقت قیمت خودرو دربازار را آزاد ب‌گذارند. مردم قدرت تصمیم گیری داشته باشند آن وقت می توانیم خودرو با هر قیمت واقعی و رقابتی را خرید کنیم.
 
یک کاربر دیگری نوشت: اول تعریف صنعت را یاد بگیریم تولید و ساختن یک محصول در طولانی مدت ‌بدون تحول کارگاه و کارخانه داری است مانند سایر محصولات کلمه صنعت به امری اتلاق می‌شود که محصول در گذر زمان با ارتقا. ‌دانش وتکنولوژی متحول شده باشد مانند تمام خودروسازهای بنام جهان.
 
علی یکی از کابران نوشت: این دو قول خودروسازی ارز دولتی می‌گیریند و خودرو با قیمت آزاد خوردو به مردم می‌فروشند و میگن ضرر کردیم که دروغ است زیرا نصف بیشتر قیمت کارخانه سود است.
 
مخاطبی عنوان کرده است:... اینکه انحصار ایجاد کنید و به خودرو ساز اجازه بدهید خودش بازار را تشنه کند وخودش قیمت را بالا ببرد و جالب اینکه نماینده سازمان حمایت هم بیاید تلویزیون از خودروساز حمایت کند... . وقتی واردات آزاد شود خوروساز خود را در رقابت با شرکت‌های بزرگ می بیند و آن وقت چاره ای جز افزایش کیفیت محصول و کاهش هزینه‌های تولید و کنترل قیمت برای حضور در بازار ندارد.
 
کاربری نوشت: کم شدن تولید و تحریم باعث زیان خودروسازان شده و قطعه سازان هم قطعه را به قیمت دلار به کارخانه می فروشند، چون قیمت مواد اولیه چند برابر شده، پس با توجه به پرداخت حقوق کارگران در سه شیفت زیان از کجا باید تامین شود. صدها شرکت تولیدی زنجیر وار به این صنعت متصل هستند، پس نگوییم این کارخانه ها تعطیل کنیم، چه بسا شما هم که این نظر را دارید کارتان را از دست بدهید.
 
کاربری نخریدن را پیشنهاد و نوشت: برای خرید پراید ۴0میلیونی نقشه می‌ریزند.
 
ابراهیم نوشته است: مافیای بزرگی پشت صنعت خودرو هست؛ به عبارتی همه را خریدن و هر کاری دل‌شان می‌خواد می‌کنند. وقتی جناب روحانی آقای نعمت زاده‌ی وزیر را برای قرارداد به فرانسه برد. اوج فساد در صنعت نمایان شد.
 
مخاطبی نوشت: علاج گرانفروشی نخریدن است وبس؛ ولی حیف که فردا مردم برای خرید صف خواهند کشید.
 
حامد با اشاره به قدرت خریدش نوشته است: من که پول ندارم خودرو بخرم. حقوق من سه میلیونه ...حالا این‌ها نجومی بگیر یا کاسب یا...... نمی‌دانم پول از کجا می آورند...
 
کاربری نوشت: گران کردن خودروهای انحصاری که با پول بیت المال و حمایت تمام دولت به مردم قالب می‌شوند، ظلم مضاعف به مردم است.
 
مخاطبی هم عنوان کرده است که بهتر نیست به جای تولید خودرو، صنعت قطعه سازی را گسترش داد.. به نظر من، ایران در این صنعت توانمنده..و حتی می‌تواند به صادرات گسترده فکر کند. .برای پیشرفت در صنعت خودرو دیر شده، اما قطعه سازی همیشه نیاز است.
 
کاربری با نام هموطن نوشت: افزایش قیمت همه چی مجاز است، بجز حقوق کارمند و کارگر! این است حقوق شهروندی؟!
 
مخاطبی نوشته: اگر ایران خودرو با مشکل تامین قطعات روبرو هست. پس این فروش ۱۵ روزه محصولات چه معنی می‌دهد؟!!....
 
شاهین نوشت: سپاه و ارتش با توجه به توانمندی‌هاشون خودرو تولید کنند.
 
علیرضا نوشت: اینها که خودرو نداشتند؛ پس تحویل فوری چیه ؟؟ یادم نمیره ۳ سال پیش پرایدی را از نمایندگی گرفتم که پخش نداشت و زمان تحویل برای حتی ۱۰۰ هزار تومان از پول خودرو کم کردند و ماشین را تحویلم دادند. چند وقت پیش انبوهی از خودروها را در حضور نماینده تعزیرات در پارکینگ کارخانه نشان می دادند که به بهانه نداشتن قطعه ( نداشتن ضبط !!!!) از تحویل آنها به بازار امتناع می کردند. انحصار نتیجه ای بهتر از این نمی تواند داشته باشد.
 
محمد آورده است: ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت نسبت به سال قبل کارخانه افزایش پیدا کند تا خودرو ساز بهانه تورم نداشته باشند. از طرف دیگر قول تولید 2 برابری از خودروساز بگیرند و درصورت عدم انجام کل مدیران اصلی و میانی عوض کنند.
 
حیدری نوشت: مگر تکنولوژی خودرو سخت‌تر از موشک نطقه زدن یا زیردریایی یا هواپیمای آذرخش است. مگر بچه‌های تبریز که درود یه غیرتشان لامبورگی را با مهندسی معکوس نساختند یا اصلا پهباد بگو تا این تیم هست، وضع همین است. باید فکر عوض شود؛ کار جهادی انجام شود؛ در غیر این صورت مثل دیگر کشور درها باز شود و وضعیت رقابتی.
 
محمد طالبی با درخواست محاکمه مدیران خودروسازی نوشه است: اول باید مدیران نالایق فعلی عزل و محاکمه شوند و بعد واردات خودرو کاملا آزاد شود ت تا رقابت سالم بین خودرو ساز داخلی و خارجی برقرار شود.
 
مرداد هم با اشاره به خصوصی سازی صنعت خودروسازی نوشته: همه مدیران مرتبط با این صنعت را اخراج و هر دو کارخانه را ۱۰۰ درصد خصوصی کنند، شاید این جوری ۸۰ درصد مسیر را در کارآمد کردن و به روز کردن و قیمت واقعی خودرو را رفته‌ایم.
 
حسین نوشت: هیئت مدیره کم شود، چون اکثر مسولین جزو آن هستند و حقوق می‌خواهند.
 
حبیب هم آورده است: واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی و پذیرش نمایندگی در کلانشهر از شرکتهای خارجی تا رقابت سالم صورت گیرد و مردم حق انتخاب داشته باشند و تا زمانی که مدیران این دو شرکت توسط وزارت صمت انتخاب می‌شوند و جلسات تصمیم گیری این دو شرکت در ضیافت‌های صبحانه و ناهار و شام مشترک برگزار می شود، وضعیت خودرو بدین صورت خواهد بود.
 
مخاطبی عنوان کرده است: حاشیه بازار دست خود خودروسازهاست و از این به بعد هروقت بخواند خودرو را گران کنند، عرضه رو کم می‌کنند تا قیمت بازار بالا برود و بعد اونها قیمت خودرو را می‌برند بالا.
 
کاربری با نام الف ر نوشته است: مشکلات اساسی صنعت خودرو غیر رقابتی بودن این خودرو با خودروهای همتراز خودشان است و ضعف و ناتوانی مدیران و رانتهای که مسئولان از آن استفاده می‌کنند، مانند اشتغال سفارشی‌ها که بیش از مورد نیاز است و همه این هزینه روی دوش مصرف کننده است. همین فردا اگر این صنعت بشکل درست و با قیمت واقعی واگذار بشه هم دیر است.
 
مخاطبی عنوان کرد: افزایش قیمت خودرو یک سیاست تکراری است قدم اول: خودرو را احتکار کنیم یعنی با بهانه کمبود قطعه، انبار می کنیم و به تبع آن خود بخود قیمتهای بازار بالا خواهد رفت و قدم دوم: لابی ها با این تحلیل که تفاوت سود قیمت کارخانه و بازار به جیب دلال ها می رود، دولت و مجلس را متقاعد می‌کنند که مردم با قیمت‌های بازاری خریدارند و باید این سود به جیب خودروساز برود پس افزایش قیمت، سیاستی صحیح است و هر چند سال این سیکل تکرار می شود.
 
کاربری نوشت: خودروسازهای محترم بالاخره موفق شدن با استفاده از احتکار و عرضه قطره چکانی به بهانه تحریم، قیمت خودروهاشون را با دلار آزاد حساب کنند. نمونه بارزش سایپا- سیتروئن هست که از اول امسال کلی قطعه با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بود و خودروهای پیش فروش شده را که حتی تعدادی را پارسال ساخته به بهانه‌های عجیب و غریب از جمله نداشتن صندلی (سرم رو به کدوم دیوار بکوبم!!!! ) به خریدار ها تحویل ندادن و حالا که قیمت ها آزاد شده می‌خوان تحویل بدهند.
 
مخاطبی آورده است: چرا از بند ۴ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کننده، حرفی زده نمی‌شه؟ قانون هر موقع به نفع‌شان است اجرا میشه؟!؟!؟
 
امیر حامد نوشته است: سود بازار خورو باید به خودروساز برسد. دلالان به قدر کافی این صنعت و سایر صنایع را تاراج کرده‌اند. از صنایع داخلی باید به هرقیمتی حمایت کرد. موضوع کیفیت نیز در میان مدت می‌تواند بهبود یابد. البته  کاربری در جواب امیر حامد نوشته است: این صنعت با انحصار خودروساز نمی‌شود، تنها در یک رقابت عادلانه و منصفانه است که رشد می کند. بازار خودرو کشور الان انحصاری است و همین موضوع باعث شرایط کنونی شده است. مخاطبی دیگر هم در مورد کیفت در پاسخ به امیر حامد نوشت: میان مدت یعنی چند سال؟؟
 
مخاطبی نوشت: در تمام دنیا ۵ تا ۱۰ سال از یک صنعت حمایت می‌شود و ...  الآن می‌توانند با جهان رقابت کنند؟ تکنولوژی ۳۰ سال قبل تحویل مردم می دهند و طلبکار هم هستند
 
سعادتی نوشته است: یک زمان یورو ۱۰۰۰ تومان بود که تندر ۷ هزار یورویی را به مردم به جای ۷ میلیون تومان ۱۲ میلیون فروختند؛ همچنین ۲۰۶،  ۸هزار دلاری را با دلار هشت‌صد تومانی باید ۷میلیون می فروختند که ۱۰ میلیون فروختند... الان موضوع برعکس شده  پژو ۲۰۶ تیپ دو باید با دلار ۹ هزار تومانی ۷۲ میلیون بعلاوه ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده باشد که مجبورند ۳۶ میلیون بدهند.....در خصوص کیا سراتو اوضاع بدتر از این‌هاست خودرو ۱۲ هزار دلاری که ۱۰۰میلیون فروخته می‌شد....یعنی باید یک کمیته تشکیل شود و قیمت خورد را با سود عادله معین کند و مابه اتفاوت با بازار به حساب بیت المال واریز شود تا قیمت ها به تعادل برسد.
 
کاربری با توجه به پیش فروش خودرو نوشته است:  ثبت نامی‌های قدیم چرا باید جور گرانی‌های جدید را بکشند و از کجا بیاورند.
 
مخاطبی آورده است: وقتی قیمت رب که ماده اولیه آن گوجه فرنگی است ۴ برابر شده، واقعا انتظار دارید که قیمت خودرو ثابت بماند؟
 
کاربری هم نوشت: به غیر از دلالان، مردم نیز در گرانی خودرو مقصرند.. وقتی مردم به راحتی با قیمت دلالی خودرو کنار میان، شرکت‌های خودرو‌سازی میگن چرا ما گران نکنیم...در ضمن اگر فاصله دلالی با کارخانه زیاد باشه..یک عده سود کلان می‌برند..پس تنها راه این است که دست دلال کوتاه شود ..باید کاری که با دلالان ارز و طلا انجام دادند با دلالان خودرو هم انجام ذهند...
 
محمد یکی از کاربران الف نوشته است: تمامی مشکلات از جانب دولت می‌باشد. دولت نرخ دلار را بالا برد و بعد شرکت‌های تابعه مثل فولاد و مس قیمت را بالا بردن و بعد قطعه سازان با توجه به قیمت دلار و گران شدن فولاد مس، غیره درخواست افزایش قیمت کردن و بعد هم خودروسازان؛ یعنی در راس همه این‌ها دولت محترم می‌باشد و .... باید دولتی‌ها رو هم محاکمه کنند، اینها بیشترین ضربه را به ملت زدند.
 
مخاطبی به عنوان hdsh نوشت: خیلی شیک و مجلسی ماشین‌ها را انبار کردن بعد افزایش قیمت و فوری تحویل می‌دهند.