روش جدید قیمت‌گذاری خودرو/ رئیس سازمان حمایت: برای برخورد با خودروسازان منتظر واکنش بازار هستیم

گروه اقتصادی الف،   3970917181 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حالی که ایران خودرو قیمت 4 خودرو را افزایش داده است، گفت: اجازه افزایش قیمت در اختیار خودروسازها نیست، اما به دنبال این افزایش قیمت‌، بازار را رصد و سپس واکنش نشان می‌دهیم.

روش جدید قیمت‌گذاری خودرو/ رئیس سازمان حمایت: برای برخورد با خودروسازان منتظر واکنش بازار هستیم

به گزارش فارس با اعلام رسمی ایران خودرو برای افزایش قیمت 4 محصول خود این خودروساز عملا افزایش قیمت خودرو را آغاز کرد.

از طرفی در ماه‌های گذشته مباحث زیادی در مورد افزایش قیمت خودرو مطرح بوده و مطالبی هم در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت خودرو به میزان 5 درصد کمتر از حاشیه بازار آزاد شنیده شد که البته این خبر هم به صورت رسمی اعلام نشد.

بنابراین با توجه به افزایش قیمت 4 محصول ایران خودرو گفت‌وگویی را با عباس تابش رئیس جدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای تابش آیا با توجه به افزایش قیمت خودروها توسط خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، سازمان حمایت مجوزی برای افزایش قیمت خودرو صادر کرده است؟ اگر این سازمان مجوز صادر نکرده است، این خودروسازان چگونه افزایش قیمت محصولات را اعلام کرده‌اند؟ آیا همان طور که برای صنایع لوازم خانگی مجوز افزایش قیمت به صورت غیر رسمی صادر شد، خودروسازان هم مجوز غیر رسمی افزایش قیمت را دریافت کرده‌اند؟

تابش: سازمان حمایت هیچ‌گونه مجوز افزایش قیمت رسمی و غیر رسمی برای هیچ خودروسازی صادر نکرده است.

سازمان حمایت مسئول برآورد قیمت تمام شده خودروهای مشمول قیمت گذاری بوده است که این کار را انجام داده و نهایی شده است و این هفته نتیجه این بررسی‌ها به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک عضو از ستاد تنظیم بازار است و این ستاد یک کارگروه فرا بخشی است که در مورد سیاست‌های آتی کشور در مورد خودورها تصمیم گیری می‌کند.

ایران خودرو امروز فروش 4 محصول خود به قیمت جدید را به صورت رسمی اعلام کرده است که این 4 خودرو مشمول قیمت گذاری نیستند، بنابراین اگر افزایش قیمتی صورت گرفته، این افزایش قیمت نه نیاز به مجوز سازمان حمایت داشته و نه سازمان حمایت به این خودروساز مجوز افزایش قیمت داده است.

* آتش قیمت در اختیار خودروسازها نیست

اما این موضوع هم به معنای آتش به اختیار خودروسازها نیست، این سیاست باید ظرف یک تا دو هفته آینده منجر به کاهش قیمت خودرو شود و اگر این اتفاق نیفتد حتما سازمان حمایت پیگیری می‌کند.

خودروهایی مشمول قیمت گذاری می‌شود که زیر 45 میلیون تومان باشد، اما تعداد این خودروها بسیار محدود است. به این ترتیب آیا خودروسازان مجازند هر چقدر که خواستند در سایر خودروها که به عبارتی مشمول قیمت گذاری نیست، افزایش قیمت اعمال کنند؟

تابش: خودروهایی که قبل از افزایش قیمت، قیمت آنها زیر 45 میلیون تومان بوده است، مشمول قیمت گذاری است و همان طور که پیش تر گفتم ما این کار را انجام داده‌ایم و نتیجه را به ستاد تنظیم بازار اعلام خواهیم کرد.

تعداد این خودروها بسیار محدود است. قرار است چند درصد قیمت این خودروها افزایش یابد؟

تابش: قیمت تمام شده این خودروها محاسبه شده است. مثلا محاسبه کرده‌ایم که قیمت تمام شده پراید صندوق‌دار چقدر می‌شود و این رقم را به کارگروه تنظیم بازار اعلام می‌کنیم و کارگروه تنظیم بازار هم با لحاظ تمام نقطه نظرات حوزه‌های بخشی و فرابخشی در مورد آن تصمیم گیری می‌کند.

با توجه به اینکه اغلب خودروها قیمتی بیش از 45 میلیون تومان دارند بنابراین قیمت گذاری سایر خودروها بر عهده خودروساز است؟

تابش: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است.

بنابراین از صحبت‌های شما این موضوع استنباط می‌شود که خودروساز هر چقدر تاکنون افزایش قیمت داده است، تخلفی نکرده است، مثلا اگر ایران خودرو، 38 میلیون تومان قیمت پژو پارس اتومات را افزایش داده است و قیمت این خودرو را از 54 میلیون تومان به 83 میلیون تومان رسانده هیچ تخلفی نکرده است؟

تابش: خیر، منظور من این نیست. اما افزایش قیمتی که این خودروساز در مورد 4 خودرو خود اعمال کرده دقیقا در مورد خودروهایی بوده است که مشمول قیمت گذاری نبوده است.

بنابراین ایران خودرو در مورد این خودرو خودش می‌تواند قیمت اعلام کند و براساس عرضه و تقاضا هم بفروشد و تا اینجا هم براساس تکلیف سران قوا و شورای رقابت سازمان حمایت مسئولیتی ندارد، چون این خودروها اصلا مشمول قیمت گذاری نبوده است، اما اینکه این اقدام باید منتج به کاهش قیمت باشد فلسفه‌ای است که سازمان حمایت رصد می‌کند.

اما اقدام این خودروساز در جهت کاهش قیمت‌ها نبوده است، وقتی خودوساز قیمت‌ را افزایش داده است شما چطور انتظار کاهش قیمت‌ها را دارید؟

تابش: امروز این اتفاق افتاده است، شما یک فرصت یک روزه به ما بدهید تا ما این اقدام را رصد کنیم و بعد بگوییم برخورد ما چه خواهد بود.

ایران خودرو امروز فروش 4 محصول خود را با افزایش قیمت میلیونی اعلام کرده است، اما خودوسازانی که قطعات خودروهای خود را به صورت سی کی دی وارد می‌کنند، از ماه‌ها پیش افزایش قیمت‌ها را اعمال کرده‌اند و هیچ گونه برخوردی هم با آنها نشده است؟

تابش: خودروهای تجاری داستان دیگری دارد. اینها بحث تعزیراتی دارد و سازمان حمایت آن را هم پیگیری می‌کند، اعتماد ما این است که تمام خودروسازان ایفای تعهد مصرف کننده را سرلوحه کار قرار دهند.

شما چگونه انتظار دارید که این اقدام ایران خودرو و دیگر خودروسازان در مورد افزایش قیمت، منجر به کاهش قیمت‌ها شود، مگر ممکن است؟

تابش: انتظار ما کاهش قیمت در بازار است.

حتی اگر خودروساز قیمت یک خودرو را 38 میلیون تومان افزایش داده باشد شما در انتظار کاهش قیمت هستید؟

تابش: قبول دارید برخی متغیرها افزایش قیمت داده است؟ ایران خودرو به تازگی قیمت‌ها را اعلام کرده است، بگذارید فعلا این خودروساز خودروها را بفروشد و بعد ما نتیجه را در بازار رصد کنیم.

آیا برای این اقدام شما خیلی دیر نیست؟ از ماه‌ها پیش باید بازار رصد می‌شد و به نظر می‌رسد نباید به یک خودروساز اجازه چنین افزایش قیمتی را داد؟

تابش: به هرحال این خودروها مشمول قیمت‌گذاری نبوده است و ما می‌خواهیم بازار را رصد کنیم و اگر این اقدام منتج به کاهش قیمت در بازار نشود، آنگاه مدعی خودرو ساز می‌شویم. باید منتظر نتیجه این قیمت‌گذاری خودروساز در بازار بود.

اگر نتیجه این اقدام، کاهش قیمت خودرو در بازار باشد مورد قبول سازمان حمایت است، ولی اگر این تاثیر در بازار را نداشته باشد مورد قبول سازمان حمایت نیست.

پس قیمت‌گذاری این خودروها آزمایش بازار است؟

تابش: من نمی دانم. من هم امروز متوجه شده‌ام و نمی‌دانم چه سیاستی ایران خودرو از این قیمت گذاری دارد.

تابش در اینجا با طرح این سوال که مگر رسانه‌ها نمی گویند سود خودرو را دلالان می‌برند و مصرف‌کننده و خودروساز چیزی عایدش نمی‌شود؟

بله رسانه‌ها گفته‌اند، اما الان با این قیمت گذاری سود افزایش قیمت قرار است نصیب خودروساز شود و باز هم مصرف‌کننده است که متضرر می‌شود، ضمن اینکه معلوم نیست چه اتفاقی در بازار بیفتد.

تابش: اگر این خودرو پژو پارس اتومات که توسط خودروساز به قیمت 83 میلیون عرضه می‌شود و فرض بگیریم که در بازار قیمت 86 میلیون تومان دارد، اگر در روزهای آتی قیمت بازار به 84 یا 83 میلیون تومان برسد، پس اتفاق خوبی است.

اگر چنین اتفاقی بیفتد این اتفاق فقط به نفع خودروساز است و منافع مصرف کننده را اصلا در نظر نگرفته‌اید؟

تابش: امروز پژو پارس اتومات را دلال‌ها با قیمت بالاتر از 83 میلیون به مصرف کننده می‌فروشند و مردم هم می‌خرند و به این عرضه و تقاضا می‌گویند و اگر این اقدام خودروساز منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار شود نتیجه خوبی حاصل شده است. اما نظارت هم باید باشد.

به ما یک فرصت دو هفته‌ای بدهید و اگر به یک عدد معقول در قیمت خودرو نرسیدیم موضوع را پیگیری می‌کنیم. ما به دنبال حقوق مصرف کننده هستیم.

در مورد خودروهای مشمول قیمت گذاری کسی حق ندارد تا اعلام مصوبه یک ریال قیمت‌ها را افزایش دهد.

مصوبه کی اعلام می‌شود؟

تابش: مصوبه تعیین قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان بعد از تشکیل کارگروه تنظیم بازار اعلام می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۷۰۶۴۱۷:۴۲:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱۷
واقعا بی سوادی و بی تدبیری ازپاسخهای اقای تابش داد میزند مثل اینکه دو پهلو صحبت کردن تو دولت فعلی اپیدمی شده
ناشناس۶۶۷۵۸۸۰۸:۳۷:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۱۸
فقط یک راه کار داره اونم اجازه واردات خودرو دسته دوم. بعد ببینید این خودرو سازها به التماس میفتن یا نه. همه مردم باید از امروز اجازه واردات خودرو دسته دوم خارجی جز مطالبات اصلیشون بشه.
ناشناس۶۶۷۰۸۲۱۸:۰۰:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۱۷
این مصاحبه دقیقا اثبات میکنه که ایرانخودرو و ان یکی دیگر ابدا به کسی حساب پس نمیدهند و اتش به اختیار هستند!!!!
ناشناس۶۶۷۲۶۷۲۰:۵۶:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۱۷
ین خودرو سازان ، آن لبنیاتی ها ، آن بیمارستان ها ، بانک ها ، بیمه ها و ... فقط میگم متاسفم برای ما مردم .
م.س۶۶۷۰۹۱۱۸:۱۰:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۷
متاسفانه توانایی کنترل قیمت بازار را ندارند پس قیمت خودرو را افزایش می دهند. احسنت به این مدیریت
امير۶۶۷۱۰۹۱۸:۲۱:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
منتظر واکنش بازار هستیم!!!!!! این دیگه چه جور توجیه مسخره ایه
ناشناس۶۶۷۱۳۵۱۸:۳۸:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۱۷
کجا اتفاق خوبی است؟ ماشین که گران شده و مصرف کننده واقعی متضرر، وقتی خودرو ساز احتکار می کنه، بماند که خودرو پیش فروش کرده، قیمت بالا میره، واردات خودرو صفر شده، کلا تو این مملکت مصرف کننده بدبخت شد رفت.
میثم۶۶۷۱۸۵۱۹:۳۱:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۱۷
مملکتو آب داره میبره، ماشین ۳۰ تومنی شده ۸۰. کدوم عرضه و تقاضا؟ مگه عرضه دارن خودروسازها؟ مثل اینکه برنج رو وارداتشو ببندی فروش داخلی هم هیچ کشاورزی انجام نده و هر کشاورز یک کیلو برنج بده بیرون و قیمت چند برابر بزاره روش، خوب معلومه که یه بابایی میاد اون محصول رو با هر قیمتی میخره، اینجوری کار گرانفروشی و احتکار و چپاول ملتو حلال اعلام کردین. واقعا داریم سقوط آزاد میکنیم.
ناشناس۶۶۷۱۸۶۱۹:۳۱:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۱۷
خودرو سازها مشکل مالی ندارند و بسیار هم از نظر مالی توانا هستند. و عمدا خودرو را احتکار کرده اند. دلیلش اینه که هر قیمتی که اعلام می کنند هیچ نهادی پاسخگو نیست و این نشون می ده خیلی پول داره که تونسته همه رو بخره.
ناشناس۶۶۷۱۸۹۱۹:۳۳:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
والله دروغ می گویید این بازی خود دولت است برای سرکیسه کردن ملت بیچاره
كارشناس وزارت صمت۶۶۷۱۹۲۱۹:۳۳:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
یادمه تو یه کتاب درسی نوشته بود ، ، هیج شرنکی تلخ تر از این نیست که اب را جلوی ادم تشنه روی زمین بریزی و این دقیقا همون کاری هست که مسولین با مردم میکنند ،متاسفم به این همه مدیریت مفتضحانه
ناشناس۶۶۷۲۰۴۱۹:۴۶:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۷
زمانی باید منتظر واکنش بازار باشین که پای انحصار در میان نباشد
مطلع۶۶۷۲۲۴۲۰:۱۵:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۱۷
عمدا با تولید خودروی ناقص خواستن اتهام احتکارخودرو رو از خودشون بر دارن و از طرفی بازار رو هم تحت تاثیر قیمتی قرار بدن ،والا همه جای دنیا تمام خودرو سازها خودرویی رو تولید نمیکنن مکر اینکه تمام قطعاتش رو موجود داشته باشن از جمله دو خودرو ساز ما
جلال۶۶۷۳۲۴۲۱:۵۴:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
تا کی گرانی ... نه خدمات بعداز فروشی ... نه جنس با کیفیت... خجالت بکشید این دوتا شرکت تعطیل کنید ... تا کی مافیا و رانت
ناشناس۶۶۷۳۲۶۲۱:۵۵:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
حرف خودروسازان چیه؟ اینه که وقتی قیمت بازار بیشتر از قیمت کارخانه (قیمت تمام شده و سود فروش) هست پس چرا خودشون به قیمت بازار که سود بیشتر داره نفروشیم.یعنی تا میشه سود گیرشون بیاد. سود روی سود
رضا۶۶۷۳۵۸۲۲:۲۵:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱۷
اگر این سازمان حمایت رو کلا منحل کنن کارمندهاش رو تو بخش های دیگه به کار بگیرن دو تا حسن داره 1 بودجه مملکت الکی هزینه نمیشه 2 مردم سالهاست به نبود نظارت ولابی گری عادت کردن در نتیجه عدم ارائه دیدگاهها و نظرات این آقایون شعور مردم رو در معرض توهین قرار نمی ده
ناشناس۶۶۷۴۳۲۰۰:۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱۸
.اینا همه باهم دارن میخورن.
ناشناس۶۶۷۴۴۳۰۰:۳۵:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۱۸
یه سوال از محضر نخبگان.؟؟؟!!! چطور یه سازمان هم زمان هم میتونه منافع مصرف کنندگان و هم تو لید کنندگان رو تامین کنه؟؟؟!!! وایا چنین سازمان شگفت انگیزی در جای دیگری وجود دارد؟؟؟!!!
ناشناس۶۶۷۴۸۲۰۳:۰۳:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۱۸
ایشان خودش شریک خودروساز هاست. ما ساده ایم به ایشان دل بسته ایم
ناشناس۶۶۷۵۳۱۰۷:۳۶:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۱۸
مراحل کار: 1- ابتدا تعرفه ها را تا عرش بالا می بری. 2- سپس همان خودروسازان انحصاری عرضه محصول را قطع می کنند. 3- طبیعتا از روی بیچارگی قیمت محصولات بشدت بالا می رود. 4- در این مرحله قهرمان هوشمند وارد شده و می گوید وقتی مردم با قیمت بازار خرید می کنند چرا تولید کننده به قیمت بازار نفروشد؟!!!!! 5- به این ترتیب ملت را می چاپیم هر روز سخت تر از دیروز.
ناشناس۶۶۷۶۱۰۰۸:۵۱:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۱۸
یکی بیاد بگه ایم معادله به چه صورت حل شده که قیمت همه اجناس مثل مسکن و خودرو و لبنیات و برنج و گوشت و ... حداقل 2 تا 3 برابر شده اما تورم زیر 20 درصد هست و دولت هم میخواد حقوق رو برای سال آینده 20 درصد افزایش بده ( تازه تورم سال آینده هم به کنار)؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    آخرین عناوین