گازرسانی به آخرین استان بی‌گاز کی انجام می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3970916044

مشعل گازرسانی به زاهدان در آخرین‌ماه سال ۱۳۹۵ روشن شد و آمار و ارقام حاکی از آن است، گازرسانی به این شهر تا اواسط سال ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد.

به گزارش ایسنا، اتمام گازرسانی به شهرها و روستاهای سراسر ایران، یکی از اهداف وزارت نفت در دولت دوازدهم بود که گام بزرگ تحقق این هدف با روشن شدن مشعل گازرسانی به زاهدان برداشته شد. در این راستا، طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، در سفر فروردین ۹۷ رئیس جمهوری به این استان با هدف گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان‌های ایرانشهر، زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک تصویب شد.

آخرین آمار حاکی است از آن است که درحال حاضر ۸۰۰ ظرفیت خالی اشتراک گاز در شهر زاهدان وجود دارد. طول شبکه مورد نیاز شهر زاهدان ‌۱۳۵۰ کیلومتر است که اکنون ۴۵۰ کیلومتر شبکه‌گذاری انجام شده است. به‌طور کلی ۷۶۰۰ انشعاب در زاهدان نصب شده و بیش از ۱۴ هزار مشترک، مصرف‌کننده گاز طبیعی هستند.

افتتاح طرح گازرسانی به زابل در آذرماه

بر اساس این گزارش، پیش از این، حمیدرضا عراقی - مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز - درباره گازرسانی به زابل توضیح داده بود: در آینده نه چندان دور، ادامه خط زابل و طراحی خطوط انتقال سایر شهرها انجام می‌شود و امیدوارم قبل از این‌که عمر دولت تمام شود، گازرسانی به بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان آغاز شده باشد. به رییس جمهور قولی دادیم مبنی بر این‌که زابل و خاش در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ از طریق CNG گازدار  شوند که امیدواریم به این قول وفا کنیم تا زمانی که خط انتقال تمام شود، مردم از طریق CNG گازدار شوند.

در این راستا و بنا بر اعلام وزارت نفت، سعید مومنی - مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران - از افتتاح طرح گازرسانی به شهر زابل در آذرماه خبر داده است.

به گفته وی، عملیات نصب ایستگاه‌های CNG در زابل به پایان رسیده و مراحل نهایی را طی می‌کند.

شهر زابل، به ۴۵۰ کیلومتر طراحی شبکه نیاز دارد که اکنون ۵۰ کیلومتر آن اجرایی شده و به‌ زودی تزریق گاز آغاز خواهد شد. تا پیش از آن‌که خط انتقال گاز به زابل برسد، از طریق سی‌ان‌جی به این شهر گازرسانی میشود. بعد از اتمام پروژه خط انتقال گاز زابل، این شهر نیز از خط سراسری گاز استفاده خواهد کرد.

جزییات پروژه‌های درحال انجام در زاهدان

اکنون دو پروژه خط انتقال گاز در استان سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود؛ نخست خط انتقال گاز از زاهدان به سه‌راهی زابل با قطر ۳۶ اینچ است که پیمانکار در حال اجرای کار است. پیمان دیگری نیز از سه‌راهی زابل تا شهر زابل انجام می‌شود که در آستانه انتخاب سرمایه‌گذار است و مراحل نهایی را طی می‌کند. این پیمان برای اجرایی شدن حدود یک سال و نیم تا دو سال زمان نیاز دارد. بنا به گفته‌های مومنی، دو پیمان برای فاز جدید گازرسانی زاهدان در نظر گرفته شده که برای پیمان نخست، پیمانکار کار خود را آغاز کرده است و پیمان دیگری نیز برای انتخاب سرمایه‌گذار در دست اقدام است که فراخوان آن نوزدهم آذرماه در روزنامه‌ها منتشر خواهد شد تا باقی‌مانده حجم کار گازرسانی زاهدان با حضور سرمایه‌گذار اجرایی شود.

تکمیل گازرسانی به زاهدان تا اواسط سال ۹۹

پیش‌بینی شده است درصورتی که همه کارها مطابق برنامه و بدون مشکل پیش برود تا اواسط سال ۱۳۹۹ همه امور مربوط به گازرسانی به زاهدان اجرا و تکمیل شود. اکنون در ایرانشهر حدود ۱۵ هزار مشترک و در زاهدان نیز نزدیک ۱۵ هزار مشترک گاز طبیعی از این نعمت خدادادی استفاده می‌کنند که با توجه به شبکه‌گذاری انجام شده، پیش‌بینی می‌شود حجم مشترکان زاهدان تا پایان امسال به بیش از ۲۶ هزار مشترک برسد. درصورتی که زابل نیز به جمع مشترکان گاز طبیعی استان سیستان و بلوچستان اضافه شود، تا پایان امسال تعداد مشترکان گاز این استان به ۵۰ هزار مشترک افزایش می‌یابد