تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه و سنگربندی در شانزلیزه

گروه جهان الف،   3970911029 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه و سنگربندی در شانزلیزه

جنگ خیابانی میان «جلیقه زردها»  و پلیس ضد شورش آن قدر جدی شده که حالا معترضان برای پایدار بودن اعتراضات، با نرده‌های حفاظ خیابان و تنه درختان اقدام به سنگر بندی در خیابان های اطراف میدان طاق پیروزی در شانزلیزه کرده اند. در مقابل پلیس سعی دارد سد معبرهای ایجاد شده توسط جلیقه‌زرد‌ها را با تراکتورهای کوچک شهری کنار بزند.

سنگفرش های شانزلیزه و کف خیابان های نزدیک آن همه خیس آب شده از باران ماشین های آب پاشی که معترضان را نشانه رفته است. پلیس برای مواجهه با معترضانی که تلاش می کنند دیوار امنیتی را بشکنند گاز اشک آور و بمب های صوتی استفاده می کند. آن ها آن قدر  در خیابان شانزلیزه گاز اشک آور شلیک کرده اندکه  چشم چشم را نمی بیند.

«ادوارد فیلیپ»، نخست وزیر فرانسه نیز، از «درجه خشونت نادر» تظاهرات «جلیقه زردها» ابراز حیرت و شگفتی کرده است. طی درگیری های میان پلیس و تعدادی از تظاهرات کنندگان در خیابان شانزلیزه  پاریس دست کم 129 تن دستگیر و 65 تن زخمی شدند. هر چند  تعداد معترضان به دلیل مقابله پلیس کاهش یافته و دیروز روی هم ۳۶ هزار نفر در سرتاسر کشور و ۵۵۰۰ نفر در شهر پاریس شرکت کردند، اما سطح خشونت های معترضان که به دنبال کاهش مالیات بر سوخت هستند افزایش یافته است.

اعتراضاتی که گفته می شود از نارضایتی بر قیمت سوخت فراتر رفته و استعفای دولت، همراه با اصلاحات قانون مالیاتی را در بر گرفته است. بیشترین درگیری های دیروز میان پلیس و حدود ۱۵۰ تن از جلیقه زردها در اطراف «طاق پیروزی» و «بنای یادبود سرباز گمنام» در انتهای خیابان شانزلیزه روی داد.

این در حالی بود که بر اساس اعلام قبلی وزارت کشور فرانسه، خیابان «شانز‌لیزه» بسته شده و از رهگذران برای عبور کارت شناسایی خواسته می شد. به همین سبب معترضان در خیابان‌های مجاور و در میدان «شارل‌دو‌گل» تجمع کرده‌اند.

هفته گذشته معترضان در خیابان شانز‌لیزه با آتش‌زدن صندلی کافه‌ها، شکستن شیشه مغازه‌ها و پرتاب کپسول‌های گاز آتش‌زا با نیروهای انتظامی درگیر شده بودند.جنبشی که با عنوان «جلیقه زردها» دهم اکتبر با فراخوان دو راننده بین‌ شهری جوان اهل سنه مرن (شهری نزدیک به پاریس) آغاز شده، اعتراضی است عمومی به افزایش مالیات ها و عوارض، از جمله مالیات سوخت و فقری که بیش از پیش دامنگیر طبقات و گروه های مختلف اجتماعی می شود.

به گفته منتقدان، رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، پس از روی کار آمدن ،مالیات بر درآمد ثروتمندان این کشور را لغو کرده و در عین حال انواع مالیات های طبقه متوسط و به ویژه طبقات فرودست جامعه را دایم افزایش داده است.

طبقه متوسط را کارمندان، کارگران و خانواده‌های ساکن در حومه شهرهای بزرگ یا مناطق روستایی تشکیل می دهند، آن ها  می گویند برای رفت و آمد و زندگی روزمره به خودروی شخصی وابسته هستند و معتقدند که اصلاح مالیاتی آن ها را با بحران مالی روبه رو می کند. در مقابل دولت فرانسه تمام عزم خود را به کار بسته تا برای رسیدن به «اقتصاد سبز» و کاهش آلاینده های کربنی مردم این کشور به خرید خودروهای برقی-بنزینی روی آورند.

در کنار این فرانسه قرار است از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوئیل را 6.5 و هر لیتر بنزین را 2.9 سنت افزایش دهد. بر اساس آخرین گزارش‌های موسسات آماری در فرانسه، بیش از ۱۴ درصد جمعیت ۶۷ میلیونی این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

طبق نتایج نظرسنجی موسسه فرانسوی ایپسوس (Ipsos) در شهریور ماه امسال، بیش از یک چهارم فرانسوی‌ها پول کافی برای خوردن میوه و سبزیجات تازه نداشتند. در طول یک سال اخیر قیمت بنزین در فرانسه ۱۵ درصد و قیمت گازوئیل ۲۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گاردین، در تاریخ سوم آذرماه جاری، محبوبیت مکرون به ۲۶ درصد کاهش یافته، در حالی که این جنبش از حمایت حدود ۸۰ درصد مردم فرانسه برخوردار است. رسانه‌های داخلی فرانسه می‌گویند معترضان عموماً کسانی را شامل می‌شوند که در انتخابات‌های فرانسه رای نمی‌دادند. بولر، یکی از اعضای شناخته‌شده این جنبش به بی‌بی‌سی می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم کسی جنبش ما را به نام خود مصادره کند. ما رهبر جنبش نمی‌خواهیم. انقلاب فرانسه با جنگ آرد آغاز شد. اکنون این جنگ برای ما، جنگ مالیات و سوخت است. »

منبع: خراسان