پرونده مختومه ولیعهد و خاشقچی!

امیررضا اسدی،   3970906149

بسیاری از تحلیل گران سیاسی معتقد به گرفتار شدن عربستان سعودی زیر یک فشار بین المللی به خصوص از سوی کشورهای اروپایی بودند که در مجموع جایگاه ولیعهد این کشور را دستکم به شدت تضعیف و یا در نهایت به کلی نابود می کرد.

پرونده مختومه ولیعهد و خاشقچی!

در اولین لحظات انتشار خبر قطعی کشته شدن جمال خاشقچی،روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول،موجی از تحلیل ها در خصوص ابعاد و نحوه ی تاثیرگذاری این واقعه بر مسائل منطقه ای در رسانه ها منتشر شد. اغلب این تحلیل ها نیز جایگاه محمد بن سلمان در مقام ولیعهد عربستان سعودی را نشانه رفته بودند و با توجه به برخی گزارشات بر مبنای اینکه وی در خصوص قتل خاشقچی،نقش موثری داشته و در واقع صادرکننده ی حقیقی این فرمان بوده است،جایگاه وی را متزلزل و بعضاً حتی پایان یافته می پنداشتند.

در واقع بسیاری از تحلیل گران سیاسی معتقد به گرفتار شدن عربستان سعودی زیر یک فشار بین المللی به خصوص از سوی کشورهای اروپایی بودند که در مجموع جایگاه ولیعهد این کشور را دستکم به شدت تضعیف و یا در نهایت به کلی نابود می کرد و برخی اعتقاد داشتند پرونده خاشقچی می تواند با توجه به  تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران، راه گریزی هر چند اندک در خصوص این بخش از تحریمها پیش روی ج.ا.ایران بازکند.

در همان روزهای نخستین رسانه ای شدن این موضوع،موضعی سه گانه از سوی کشورهای مختلف در خصوص این پرونده را شاهد بودیم،گروهی و در راس آنها دولت ترکیه با موضعی تهاجمی و انتقادی، ماهرانه صحنه را مدیریت می کردند و با انتشار قطره چکانی اخبار از این قضیه به دنبال کسب منافع حداکثری از این پرونده بودند،گروهی( مصر،امارات،بحرین) نیز با توجه به نوع  روابطی که با عربستان سعودی داشتند به حمایت از این کشور پرداختند.

موضع نوع سوم اما به ظاهر حالتی منفعلانه داشت،موضع سکوتی که بیشتر از همه ی کشورها از سوی ج.ا.ایران دیده می شد،هر چند سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی بود" دولت ج.ا.ایران تا مشخص شدن حقیقی همه ی ابعاد این موضوع اظهار نظری نخواهد کرد، اما این فاجعه را محکوم و حوادث را از نزدیک رصد می کند"،اما در باطن امر برخی منابع خبری و غیر رسمی از ارسال پیامهایی از سوی ج.ا.ایران به عربستان سعودی خبر میدانند که پس از رد شدن از سوی دولت سعودی،موضع ج.ا.ایران را از سکوت به تهاجمی انتقادی تبدیل کرد.

در این بین ایالات متحده که عربستان سعودی را شریک استراتژیک خود در منطقه و سرمایه گذاری بی بدیل می داند،از همان روزهای اول موضعی حمایتی اما محتاط را در قبال عربستان سعودی اتخاذ کرد و اعلام نظر قطعی از سوی دولت امریکا  در این خصوص، به بعد از سفر مقامات امنیتی و سیاسی آمریکا به ترکیه موکول شد.

نتایج سفر هیئت امریکایی به ترکیه کاملا واضح بود،دولت ترکیه برای اینکه به طور واضح این پیام را به دولت امریکا برساند که پس ازوقایع اخیر ما بین دو کشور و ازادی کشیش امریکایی الاصل از زندانهای ترکیه،ترکیه توپ را در زمین ترامپ انداخته و کاملا مصمم به امتیازگیری در این پرونده ی حساس است،اغلب مستندات مربوط به قتل خاشقچی را در اختیار این هیئت قرار میدهد.

پس از بازگشت هیئت امریکایی به واشنگتن و انتقال اطلاعات تکمیلی به ترامپ و سیا،در عمل تغییری در موضع حمایتی ترامپ از ولیعهد سعودی رخ نداد،دولت امریکا تصمیم خود را گرفته بود؛پرداخت هزینه ی حمایت از محمد بن سلمان و اخذ هزینه ی حداکثری این حمایت از دولت عربستان سعودی با به راه انداختن یک بازی دوگانه با آنها،حتی اگر بهایی که واشنگتن در این بین باید میپرداخت، بررسی استرداد گولن به انکارا باشد.

آنچه ترامپ از ریاض به عنوان هزینه میخواست نسبتا واضح بود: کنترل بازار نفت در دوران تحریم ایران-تامین هزینه های ناتوی عربی-بهبود روابط با قطر و حل و فصل فوری بحران یمن.

اغلب این موارد پیش از این نیز به استماع دولت سعودی رسیده بود اما انها روی خوشی نشان نداده بودند،اما اینبار شرایط کاملا متفاوت بود. بالطبع دولت سعودی کاملا این پیام را درک کرده بود و میدانست که باید برای درخواست های ترامپ پاسخ مناسبی ارائه دهد،به همین منظور آنها که راهی جز پذیرش حداکثری این درخواست ها نمیدیدند و از بازی دوگانه امریکا نیز مطلع بودند سعی در چانه زنی برای کاهش امتیاز دهی به امریکا و درعین حال موافقت با کلیات درخواست واشنگتن کردند.

در گام اول واشنگتن رسما اعلام کرد که استراد گولن به ترکیه را بررسی می کند تا قدری از فشار انکارا در این پرونده را بکاهد اما موکدا از ریاض خواسته بود که هرچه سریعتر درخواستهای واشنگتن را عملی کند،در حالی که اخبار، حاکی از رسیدن میزان خرید نفت ایران از سوی کره جنوبی به صفر بود و عربستان پیش از این بارها اعلام کرده بود که آماده است تا در زمان تحریم نفتی ایران،خلا تولید و عرضه ی نفت را جبران کند به یکباره با اعلام خبر کاهش 500 هزار بشکه ای تولید نفت و چند مصاحبه ی مطبوعاتی مقامات وزارت نفت سعودی در خصوص اینکه "تحریمهای امریکا نتوانسته تاثیر چندانی بر فروش نفت ایران بگذارد"،همه را شوکه کرد.

عربستان دلیل این کاهش تولید را کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام کرد،هر چند این مورد در اتخاذ این تصمیم بی تاثیر نبوده اما دلیل اصلی آن چانه زنی و استفاده از اهرم های فشار بر امریکا در کاستن از امتیازاتی بود که باید به ترامپ میدادند.

هرچند سعودیها پیش از این نیز با اعلام غیر رسمی اینکه اگر در خصوص پرونده ی خاشقچی از سوی ایالات متحده مورد تحریم واقع شوند،همه ی سرمایه ی خود را از امریکا خارج خواهند کرد،به نوعی اهرمهای فشار خود بر واشنگتن را برشمردند اما کاهش تولید نفت اولین اقدام عملی ریاض در مقابل واشنگتن بود تا به خوبی پیام مطلوب ریاض به ترامپ رسانده شود.

سعودیها به خوبی میدانستند که حضور پمپئو در راس وزارت خارجه که سابقه ای کاملا امنیتی در سیا دارد، امکان شکاف عمیق بین سیا و دولت را تقریبا ناممکن می کند؛ حتی اگر سیا به طور نسبتا رسمی از دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی بگوید و ترامپ انکار یا از ولیعهد سعودی حمایت کند.
لذا سعودیها به خوبی از بازی دوگانه ی امریکا مطلع بودند و با دریافت پیامهای حمایتی از سوی کشورهای عربی و برخی قدرتهای جهانی مانند چین و روسیه که با عضویت عربستان سعودی در بانک مشترک سرمایه گذاری چین و روسیه،نمود آشکاری داشت با اعتماد به نفس بالاتری در میدان بازی دوگانه ای که واشنگتن برای امتیاز گیری بیشتر از ریاض طراحی کرده بود،بازی کردند.

عربستان سعودی با موافقت ضمنی با کلیات خواسته های واشنگتن تلاش کرد برای تقلیل این خواست ها و چانه زنی و فشار برای این مهم به خوبی عمل کند و در نهایت به توافقی نسبتا جامع با امریکا  در این خصوص دست یافت،موافقت ریاض با از سرگیری گفت و گو های یمن و تشدید حملات برای تصرف بندر الحدیده تا قبل از اغاز این مذاکرات برای داتشن دست بالاتر در مذاکرات آتی،نشان از توافق اولیه ی ریاض- واشنگتن در پرونده ی یمن دارد.

در خصوص ناتوی عربی نیز برگزاری رزمایش مشترک 6 کشور عربی به همراه نظارت 2 کشور دیگر در مصر که در رسانه های عربی نیز بازخوردهای فراوانی داشت و از آن به عنوان مقدمات تشکیل ناتوی عربی نامبرده میشد به نظر گامهای نخستین ریاض و واشنگتن برای تحقق ایر امر می باشد،اما این مسیر دشواری های بسیاری دارد و یکی از بزرگترین گره های این مساله نیز بحران قطر است و البته اختلافات عمیقِ پنهان میان کشورهای عربی؛ لذا تشکیل ناتوی عربی هرچند از سوی ریاض و واشنگتن مورد توافق کلی باشد اما مسیری دشوار و طولانی را مینمایاند که دست کم در میان مدت امکان حصول نتیجه ای ملموس را غیرممکن می سازد.

پرونده ی قطر:

از زمان تمجید بن سلمان از قطر در یک کنفرانس اقتصادی در عربستان، گمانه زنی های زیادی در خصوص احتمال بهبود روابط دو کشور به وجود آمده است.

بن سلمان در حالی از اقتصاد قطر تمجید کرده و آینده ی بهتری را نیز برای اقتصاد این کشور متصور شده است که تا چندی پیش و در سفر به مصر، با مقایسه ی اهمیت یک خیابان در قاهره و کشور قطر عملا این کشور را تحقیر کرد.
این گمانه زنی ها زمانی بیشتر رنگ و بوی واقعیت گرفتند که اخیرا امیر کویت خبر از برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج

فارس در ریاض آن هم در آینده‌ای نزدیک داد و البته به تازگی چهره های رسانه ای قطری که روابط نزدیکی با امیر این کشور دارند از سفر قریب الوقوع خود به ریاض خبر می دهند.

همچنین از سویی چهره های رسانه ای نزدیک به دولت قطر اخیرا در صفحات شخصی خود در فضای مجازی از برامدن صدای ناله و فغان از سوی امارت ابوظبی در امارات خبر میدهند،که این امر می تواند به وضوح نشانه ی احتمال حل مشکل سعودی-قطر آنهم به عنوان یک تصمیم دوجانبه و با دور زدن ابوظبی که نقش مهمی در این پرونده داشت، در آینده ای نزدیک باشد.

در مجموع با اظهارات اخیر ترامپ در خصوص پرونده خاشقچی و بحران یمن و اعلام حمایتش از دولت عربستان سعودی و همچنین اعلام کرملین در خصوص دیدار بن سلمان و پوتین در اجلاس جی 20 به نظر پرونده تزلزل جایگاه بن سلمان نیز بسته شده و فصل جدیدی از عملکرد منطقه ای ریاض با سفر قریب الوقوع وی به بحرین، امارات و مصر، پیش از سفرش به آرژانتین برای شرکت در اجلاس جی 20 گشوده خواهد شد؛ هر چند این پرونده همچنان در محافل رسانه ای باز و نسبتا داغ باشد.

منبع: فارس

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین