پاکستان: اسلام‌آباد مسئول شکست آمریکا در افغانستان نیست

گروه جهان الف،   3970829212

وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد: اسلام‌آباد مسئول شکست آمریکا در افغانستان نیست.

به گزارش مهر به نقل از تریبیون، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان امروز سه شنبه در اظهاراتی اعلام کرد: ما مسئول شکست آمریکا در افغانستان نیستیم.

وزیر خارجه پاکستان در پاسخ به موضع گیری های تند اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص گفت: پاکستان کوشیده است در فرایند آشتی افغانستان نقش مثبتی را ایفا کند.

وی ادامه داد: جامعه جهانی از جمله آمریکا به نقش آفرینی اسلام اباد در مبارزه با تروریسم اذعان کرده است.

قریشی در ادامه افزود: اگر کمک های پاکستان نبود، آمریکا متحمل شکست های بیشتری نیز می شد.

این در حالیست که عمران خان نخست وزیر پاکستان دیروز دوشنبه و در پاسخ به اتهامات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه کشورش در پیامی توئیتری نوشت: در پاسخ ترامپ باید گفت که اولاً هیچ تبعه پاکستانی در حملات ۱۱ سپتامبر دست نداشت؛ با این وجود پاکستان تصمیم گرفت که در جنگ آمریکا علیه تروریسم با واشنگتن همکاری کند. ثانیاً، پاکستان بیش از ۷۵ هزار نفر در این جنگ تلفات داشت و اقتصاد ما نیز بیش از ۱۲۳ میلیارد دلار زیان دید؛ این در حالیست که کمک های مالی آمریکا تنها حدود ۲۰ میلیارد دلار بود. ثالثاً، مناطق قبایلی پاکستان کاملاً نابود شد و میلیون ها نفر از مردم با از دست دادن خانه های خود آواره شده اند. این جنگ به زندگی مردم پاکستان به شدت آسیب رسانده است.

وی در ادامه در پاسخ به حملات لفظی ترامپ افزود: چهارم اینکه، پاکستان کماکان به طور رایگان خطوط هوایی و زمینی خود را در اختیار آمریکا قرار می دهد. آیا آقای ترامپ می تواند نام متحد دیگری را ذکر کند که به اندازه پاکستان فداکاری کرده باشد؟ آمریکا به جای اینکه پاکستان را سپر بلای شکست خود در افغانستان کند باید این موضوع را به طور جدی ارزیابی کند که چرا با وجود استقرار ۱۴۰ هزار نیروی ناتو و ۲۵۰ هزار نیروی افغانستانی و صَرف بیش از یک تریلیون دلار در افغانستان ، امروز طالبان قوی تر از گذشته در منطقه فعالیت دارد؟

این درحالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در پیامی توئیتری اعلام کرد: ما می بایست اسامه بن‌لادن (سرکرده شبکه القاعده) را خیلی پیشتر می گرفتیم. رئیس جمهوری کلینتون از شکار این هدف بازماند. ما میلیاردها دلار به پاکستان پول دادیم ولی آن ها به ما نگفتند که بن لادن در آن کشور زندگی می کرد.

اسامه بن لادن در ماه می سال ۲۰۱۱ در جریان عملیات نیروهای ویژه امریکایی در پاکستان کشته شد. مقامات پاکستان پیشتر تصریح کرده بود که از موجودیت سرکرده القاعده در پاکستان آگاهی نداشته است.

این درحالیست که پس از روی کار آمدن ترامپ، روابط امریکا با پاکستان به گونه کم سابقه ای به تیرگی گراییده است.