رای الیوم: اردوغان توانسته پایه‌های حکومت محمد بن سلمان را به لرزه در آورد

گروه جهان الف،   3970829137

روزنامه رای الیوم در مطلبی به تلاش ترکیه در زمینه شفاف‌سازی پرونده قتل خاشقجی پرداخت و نوشت رئیس‌جمهور این کشور توانسته است پایه‌های حکومت ولیعهد سعودی را به لرزه در آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت: مقامات ترکیه تلاش می‌کنند موضوع کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، را زنده نگه دارند. بر اساس این هدف دولت ترکیه، مطبوعات این کشور به تازگی جزئیات جدیدی از چگونگی برخورد ماموران سعودی با خاشقجی منتشر کرده‌اند. مطبوعات ترکیه مطالبی درباره خفه شدن خاشقجی، توصیف کردن وی به خائن از زبان ماموران سعودی و گلایه‌های فرد «شبیه» به خاشقجی نوشته‌اند. به نوشته مطبوعات ترکیه، فردی که ماموران سعودی لباس‌های خاشقجی را بر تن او پوشیدند و سپس از کنسولگری خارج شد تا مقابل دوربین‌ها چنین نشان داده شود که خاشقجی از کنسولگری خارج شده است، از تنگ بودن کفش‌های وی گلایه داشته است.

خبرگزاری‌های مشهور ترکیه بر اساس آنچه رای الیوم رصد کرده است، به حملات خود علیه برخی از شخصیت‌ها مثل سعود القحطانی مشاور (محمد بن سلمان) ادامه می‌دهند و وی را به فرمانده مگس الکترونیکی توصیف می‌کنند که شخصیتی وحشی و جنایتکار دارد و اینکه وی سرپرست شماره یک عملیات شکنجه بازداشت‌شدگان در واقعه هتل «ریتز کارلتون» بوده و حتی به جمال خاشقجی اهانت کرده است.

رای الیوم افزود: این در حالی است که به گزارش رویترز، القحطانی پس از متهم شدن به مسئولیت در جنایت قتل خاشقجی از سوی مقامات سعودی، همچنان آزاد است و به طور سری به فعالیتش ادامه می‌دهد. القحطانی همچنین درباره افزایش شدت حمله به ترکیه در «توئیتر» توصیه‌هایی کرده و به گفته مخالفان سعودی، این وی بوده که دستور داده است کمپین‌های تحریم گردشگری و تولیدات ترکیه آغاز شود.

ناظران معتقدند که به نظر نمی‌رسد «تنش‌زایی» ترکیه کاهش یابد یا این کشور در صدد باشد با عربستان آتش‌بس برقرار کند. در همین حال انتشار برخی خبر‌ها درمورد امتیازدهی آمریکا به ترکیه و تحویل دادن عبدالله گولن به آنکارا در مقابل بسته شدن پرونده خاشقجی از نظر رسانه‌ای و سیاسی، برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، چندان اهمیتی ندارد. اردوغان تمایل دارد انتقام بگیرد و به نظر بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، او می‌خواهد در مدیریت بحران خاشقجی «دست برتر» را داشته باشد و این بحران را زنده نگاه دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: اردوغان توانسته است پایه‌های حکومت محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، را در عرصه جهانی به لرزه در آورد و وی را در نظر رسانه‌های غربی، از یک اصلاح‌طلب به یک قاتل خونریز تبدیل کند. اردوغان حتی تلاش می‌کند بن سلمان را از تخت پادشاهی کنار بزند، واقعیتی که مطبوعات عربستان نیز این روز‌ها به آن اعتراف می‌کنند و از آن سخن می‌گویند.

ناظران و دنبال‌کنندگان امور سعودی معتقدند حمله مقامات عربستان سعودی به ترکیه و رسانه‌های غربی به سه صورت مختلف است:
بخش نخست، نخبگان مهم سعودی‌اند که دارای مناصب بالا هستند. آنان از حمله «صلیبی» رسانه‌های غربی علیه محمد بن سلمان به عنوان یک اسلامگرا سخن می‌گویند از جمله حملات تند روزنامه «واشنگتن پست» که تیراژ و تاثیرگذاری گسترده دارد و متعهد شده است از خون خاشقجی چشم‌پوشی نکند. واشنگتن پست بن سلمان را مسئول مستقیم قتل خاشقجی می‌داند. این در حالی است که برخی درباره وجود حمله «صلیبی» فرضی علیه بن سلمان تردید می‌کنند به ویژه به این علت که بن سلمان خود را اسلامگرا معرفی نکرده است. 

برخی دیگر از مسئولان سعودی به گونه دیگری به ترکیه و رسانه‌های غربی حمله می‌کنند. آنان اتهاماتی را که علیه عربستان مطرح شده است، به خود ترکیه باز می‌گردانند و معتقدند ترکیه اطلاع داشته و حتی اعتراف کرده که قبل از جنایت قتل خاشقجی، از آن با خبر بوده است. به اعتقاد این گروه، ترکیه متهم است که درباره وقوع قتل به قربانی هشدار نداده است تا از آن بهره‌برداری سیاسی کند. 

اعتقاد سوم که قدیمی و در عین حال جدید است، بر اساس اوضاع حاکم بر روابط عربستان و ترکیه است. این گروه حمله‌ای مجازی برای تحریم شرکتها، تولیدات و گردشگری ترکیه به راه انداخته‌اند، حمله‌ای که بیشتر در «توئیتر» دیده می‌شود. مطالبی که در این شبکه اجتماعی منتشر می‌شود، به شخص اردوغان حمله و وی را فردی پست، تروریست و بازداشت کننده مخالفان توصیف و در عین حال تردید می‌کند که ادله کافی برای ساقط کردن محمد بن سلمان در اختیار داشته باشد. این در حالی است که در گزارش سازمان اطلاعات آمریکا «سی‌آی‌ای» آمده است بن سلمان دستور مستقیم قتل را صادر کرده است. سی‌آی‌ای همچنین خالد بن سلمان، سفیر سعودی در واشنگتن، را متهم کرده است که مسئولیت مستقیم کشاندن خاشقجی را به کنسولگری کشورش در ترکیه بر عهده داشته است. این اتهامی است که خالد آن را رد کرده است.

حمله این گروه از مسئولان عربستان به ترکیه، به فضای مجازی محدود نمی‌شود بلکه فهرستی از کالا‌های ترکیه منتشر کرده‌اند که باید تحریم شوند. بر همین اساس کد خاص «۸۶۹» به کالا‌های ترکیه اختصاص داده شده است. این کد پشت کالا‌ها درج شده است تا سعودی‌ها بتوانند کالا‌های ترکیه را از کالا‌های کشور‌های دیگر تشخیص بدهند.

برخی منابع به «رای الیوم» گفتند فروشگاه‌های بزرگ پس از دریافت تسهیلاتی از دفتر بن سلمان، تولیدات و کالا‌های ترکیه را به طور کامل از بازار خارج می‌کنند. «رای الیوم» همچنین با خبر شده است که فهرستی از تجار سعودی تهیه شده است که فعالیت آنان منحصر به بازار عمده فروشی است، کسانی که لباس‌های آماده ترک عرضه می‌کنند. مقامات سعودی قصد دارند این بازرگانان را جریمه و کالا‌های آن‌ها را مصادره کنند بی آنکه صحبتی از جبران خسارت این عده از فروشندگان به میان آمده باشد.

در پایان این مقاله آمده است: این یک جنگ رسانه‌ای سخت بین دو کشور است که علت بروز آن کشته شدن خاشقجی است. اما پرسش مهم در کشور‌های عربی این است که آیا اردوغان آخرین ضربه‌اش را خواهد زد و اسناد و ادله صوتی و تصویری درباره این جنایت را فاش خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی روی دهد، آیا سعودی‌ها می‌توانند کاری انجام دهند؟ پرسشی که پاسخ آن معلوم نیست.