پیام "مهم" بشار اسد به پادشاه اردن

گروه جهان الف،   3970829052

رئیس جمهوری سوریه از طریق هیئت پارلمانی اردن پیامی شفاهی مهمی را برای پادشاه این کشور فرستاد.

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه عبدالکریم الدغمی، رئیس اسبق پارلمان اردن در راس هیئتی به دمشق سفر کرد و این سفر در نوع خود اولین سفر از سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود.

به نقل از المنار، الدغمی در این سفر با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار کرد. بشار اسد از الدغمی خواست پیام شفاهی را به عبدالله دوم، پادشاه اردن منتقل کند.

اسد در این پیام گفت: به پادشاه اردن بگویید ما به جلو چشم دوخته‌ایم نه به عقب. مساله جالب توجه در این پیام اسد این است که به نظر می‌رسد این پیام بیشتر از این‌که پیام سیاسی باشد پیامی سرزنش‌آمیز است، چرا که چشم دوختن به پیش‌رو به معنای وجود مساله‌ای در گذشته است که اسد تصمیم گرفته از آن چشم‌پوشی کند.

بشار اسد این پیام را در حالی گفت که اعضای هیئت اردن برای او دست زده و درباره پیروزی سرنوشت‌ساز سوریه صحبت می‌کردند، با این حال اردن همچنان معتقد است که تنها معادله روسیه در سوریه حاکم است و اردن به صورت رسمی خود را طرف بحران سوریه نمی‌داند اما بشار اسد همواره نظر دیگری داشته و  «درعا» را مشکل اردنی می‌داند.

اما نیز برخی می‌گویند: روابط الدغمی با دولت اردن خود دچار تنش است و تصمیم وی برای سفر به دمشق احتمالا برای بازگشتش به عرصه سیاسی از طریق منطقه است. مساله مورد اهمیت این است که تحلیلگران در اردن از پیام اسد شگفت‌زده شده و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا اسد در پیام شفاهی خود دنبال سرزنش کردن است یا با غرور درباره نهایی کردن جنگ صحبت می‌کند یا این‌که این مساله نشان‌دهنده دعوتی برای باز کردن صفحه جدیدی از روابط میان دو کشور است.

از سوی دیگر قرار است محمد بن زائد ولیعهد ابوظبی امروز (سه‌شنبه) به اردن سفر کنند. دستور کار این سفر مشخص نیست اما مساله جالب توجه این است که سفر محمد بن زائد به اردن چند ساعت بعد از پیام اسد به پادشاه این کشور صورت می‌گیرد.