طرفداران سرمایه‌داری از قطار دولت پیاده می‌شوند؛ فرار لیبرال‌ها

گروه اقتصادی الف،   3970826018 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

آقای مسعود نیلی در روز ۲۴‌ آبان از این سمت و سایر مشاغل خود در دولت استعفا داد و رییس‌جمهوری با این استعفا موافقت کرد، استعفای دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهوری در حالی است که چند هفته پیش‌تر نیز آقای عباس آخوندی از مقام وزارت راه و شهرسازی کناره‌گیری کرد و به نظر می‌رسد که لیبرال‌ها برای فرار از پاسخگویی یک به یک از دولت می‌روند.

فرار لیبرال‌ها

مسعود نیلی پنج شنبه 24‌آبان‌ماه از دستیاری ویژه رییس‌جمهوری در امور اقتصادی استعفا داد و روحانی نیز با این استعفا موافقت کرد، روحانی در پاسخ به استعفای نیلی ضمن تشکر از همکاری‌ها و مشاوره‌های نیلی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با استعفای او از سمت دستیاری ویژه رییس‌جمهوری در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی موافقت کرده است.

پیش از این آقای محمدرضا تابش اعلام کرده بود با توجه به استعفای آقای دکتر نیلی از سمت دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهوری، او از روز سه شنبه از ادامه حضور در جلسات شورای پول و اعتبار انصراف داد و آقای علی طیب‌نیا جایگزین او شد.

خبر موافقت حسن روحانی با استعفای نیلی در حالی منتشر شد که او پیش از این هم در تیرماه امسال از دستیاری ویژه اقتصادی رییس‌جمهوری استعفا داده بود، ۱۱ تیرماه بود که آقای حسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران که از دوستان نزدیک مسعود نیلی به شمار می‌رود در یک توییت عجیب خبر داد که دستیار ویژه رییس‌جمهوری ۱۰ ماهی می‌شود که استعفا داده و در محل کارش حاضر نمی‌شود. نزدیک به یک ساعت بعد سایت انتخاب که از سایت‌های نزدیک به دولت حسن روحانی به شمار می‌رود در خبری تکمیلی‌تر اعلام کرد که مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری از ابتدای خردادماه در محل کار خودش حاضر نشده و استعفای خود را تقدیم حسن روحانی کرده است.

البته غیبت ۱۰ ماهه نیلی چندان صحت ندارد، تصاویری از جلسات اقتصادی دولت وجود دارد که نشان می‌دهد مسعود نیلی در جلسه ستاد اقتصادی دولت در ۲۳ فروردین‌ماه حضور داشته است، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صاحبان نظر، سناریوی استعفای نیلی برنامه‌ای برای فرار از پاسخگویی است که از ماه‌ها قبل آغاز شده است و نگاهی به سوابق فعالیت‌های او، این مدعا را اثبات می‌کند.

این سومین برهه تاریخی است که دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقتصادی تصمیم گرفته تا عطای حضور در مسوولیت‌های دولتی را به لقایش ببخشد و نهاد ریاست جمهوری را ترک کند، نیلی از چهره‌های سرشناس مدافع نظام «بازار آزاد و رقابتی» در ایران تاکنون نتوانسته تا پایان عمر هیچ دولتی در مسوولیت خودش باقی بماند.

فرار مغز متفکر سیاست‌های تعدیل اقتصادی به انگلستان
حدوداً ۳۰ سال پیش بود که مسعود نیلی، معاون آقای روغنی زنجانی در سازمان برنامه و بودجه بود، او در دوران فعالیتش در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دهه 60 و 70، نقش بزرگی در برنامه‌های منتسب به سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دولت سازندگی داشت، او که یکی از حامیان اصلی این سیاست‌ها به شمار می‌رفت با مشخص شدن ناکارآمدی این سیاست‌ها و ایجاد تورم 50 درصدی و فشار شدید اقتصادی به مردم، ناگهان در سال‌های میانی دهه 70 برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شد.

با آغاز به کار دولت اصلاحات، وی بار دیگر به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بازگشت و با توجه به نقش‌آفرینی که در نگارش برنامه‌های اول و سوم توسعه کشور داشت، مدتی ریاست موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان موسسه نیاوران را بر عهده گرفت.

مبتکر اصلی طرح پرداخت 70‌هزار تومان به هر ایرانی
با حضور عارف در راس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، نیلی این سازمان را ترک کرد و تصمیم گرفت بیشتر وقت خود را در دانشگاه تازه‌تاسیس مدیریت و علوم اقتصادی دانشگاه صنعتی شریف بگذارند. نیلی در اوایل دهه 80 از روی رفاقتی که با آقای اسحاق جهانگیری، وزیر وقت صنایع و معادن داشت، مسوولیت نگارش سند استراتژی صنعت کشور را بر عهده گرفت که در آن زمان، این سند با اعتراضات گسترده نمایندگان مجلس حواشی زیادی را به دنبال داشت. آقای مشاور در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی فعالیت کرد و مبتکران اصلی طرح پرداخت 70 هزار تومان به هر ایرانی بود.

مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری
در نهایت نیلی بعد از این که در هشت سال دولت‌های نهم و دهم فعالیت خاصی را در هیچ منصب دولتی نداشت، در ایام انتخابات ریاست جمهوری 92 به ستاد انتخاباتی حسن روحانی رفت و برنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید را به رشته تحریر درآورد و در نهایت با پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری 92، در دوازدهم شهریورماه همان سال مسعود نیلی با حکم روحانی رسماً مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری شد، تا برای نقش‌آفرینی خود در تیم اقتصادی دولت وجهه رسمی ببخشد.

مکتب نیاوران فکر دولت در حوزه توسعه اقتصاد
حضور نیلی در سمت مشاور اقتصادی سرآغاز آدرس‌دهی‌های پرتناقض و گاهاً اشتباه وی به رییس‌جمهوری بود که هریک حواشی زیادی را برای دولت یازدهم ایجاد کرد. در همین زمان نیلی یک حکم دیگر از دوست نزدیکش محمد نهاوندیان گرفت و بعد از چند سال به موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان نیاوران بازگشت. چند روز بعد در آیین تودیع و معارفه نیلی در موسسه نیاوران، نهاوندیان به نقش جدید این موسسه تحت رهبری نیلی اشاره و اعلام کرد که این موسسه باید به‌عنوان اتاق فکر دولت در حوزه توسعه اقتصاد باشد.

ابتدا اوضاع برای مسعود نیلی خوب پیش رفت، رکود اقتصادی توسط نیلی و سایر دولتمردان به گردن سیاست‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم انداخته می‌شد و همه چیز باب میل آقای مشاور بود اما کم کم این رویه تغییر کرد. بسته‌های خروج از رکودی که نیلی و نهاوندیان و سایر اقتصاددانان حامی بازار آزاد طراحی کرده بودند یکی پس از دیگری با شکست روبه‌رو می‌شد.

پس از آن و با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرایط برای دولت روحانی سخت‌تر شد، تا جاییکه با پیروزی مجدد او در انتخابات 96، عملاً در سال نخست فعالیت دولت دوازدهم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد.

مسعود نیلی که در این دولت دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقتصادی را یدک می‌کشید در مقاله‌ای که در اواسط فروردین‌ماه 97 نوشت با انتقاد از پایین بودن قیمت ارز، این موضوع را به نفع تولیدکنندگان خارجی دانسته و رسماً فرمان گرانی دلار تا مرز 10 هزار تومان را صادر کرد. نمودار و آمارهای رسمی نشان می‌دهد قیمت دلار تقریباً از اواسط فروردین‌ماه امسال ( بعد از انتشار مقاله مسعود نیلی درباره معایب دلارِ ارزان) روند افزایشی عجیب خود را آغاز کرد.

پس از نابسامانی‌های بازار ارز و خروج ترامپ از برجام شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که آقای مشاور دوباره برای رفتن از دولت آماده شود، تا بتواند نقش خود در سیاست‌های غلط دولت را پاک کند و در یک دوره مناسب دیگر مانند ادوار گذشته به دولت بازگردد!

ابتدا خبر دوری 10‌ماهه او از دولت به گوش رسید، پس از آن در تیرماه خبر استعفایش منتشر شد که رییس‌جمهوری آن را قبول نکرد. حال اما استعفای او پذیرفته شده، دلیل این استعفای او به‌طور رسمی اعلام نشده اما منابع نزدیک به دولت می‌گویند عدم توجه به مشورت‌های نیلی در سیاست‌گذاری اقتصادی، علت جدایی او از دولت روحانی‌ست. سیاست‌هایی که به اعتقاد حامیان اقتصاد آزاد در مقابل اصول بازار آزاد قرار دارد(!)

این دقیقاً همان دلیل استعفای آخوندی است، او هم آخوندی در اعتراض به اینکه دولت روحانی به «مالکیت خصوصی» و اصول «اقتصاد بازار رقابتی» احترام نمی‌گذارد، از مقام وزارت راه و شهرسازی کناره‌گیری کرد.

به نظر می‌رسد که این تنها نیلی نیست که به‌دنبال فرار از پاسخگویی است بلکه لیبرال‌های دولت بوی شکست را از سیاست‌های دولت روحانی به‌ویژه سیاست‌های اقتصادی حس کرده‌اند، از زیر بار سیاست‌گذاری‌های خود فرار کردند حال باید دید نفر بعدی که به دلایل مشابه از دولت می‌رود تا پاسخگوی ضعف‌های عملکردی خود نباشد، کیست؟

منبع:صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۸۴۶۴۰۱:۵۷:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۶
جابجایی مدیران و وزرا و مشاوران متخلف هرگز نمیتونه حسن روحانی را از باتلاق خودساخته و توهُّم زا نجات بده. تنها راه نجات ، استعفای خود اوست.
ناشناس۶۳۸۴۷۳۰۳:۱۵:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۶
چون آقایان نیلی و آخوندی در طول ۵ سال توانستند به اندازه ۸ سال وضعیت اقتصاد و مسکن و حمل و نقل مملکت را نابود کنند دیگر هیچ دلیلی برای ادامه همکاری و همراهی با دولت نداشتند .
محمد۶۳۸۵۴۶۰۷:۵۶:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۲۶
ایشان تنها از یکی از سمتهای دولتی خود استعفا داده است.وی همچنان سمت نان واب دار خود بعنوان ریس مرکز پژوهشهای نیاوران را که بسیاری از پروژه های اقتصادی دولت را دارد نگه داشته است.اینها بازی با افکار عمومی است
حسین۶۳۸۶۲۹۰۹:۰۴:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۲۶
دقت کنید درصد بالایی از مشکلات کشور به درس خوانده های انگلیس بر می گردد. پیدا کنید پرتقال فروش را!
ناشناس۶۳۸۶۷۵۰۹:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲۶
فرار چیه باید گرفت و گوشمالیشون داد خونه متری 5 م کردن 15 م
رضا۶۳۹۰۸۲۱۳:۵۴:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۲۶
اخوی شما انتظار داری حقوقی که به شما ازقبل چاپ پول بی پشتوانه و نه خلق ثروت در کشور می پردازند در طول چند سال 3 برابر شود اما قیمت خانه 3 برابر نشود؟زهی خیال باطل
ناشناس۶۳۸۸۱۷۱۱:۳۴:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
اقتصاد کشور را با هر روش و مسلکی اگر گذاشته بودند ادره شود امروز مشکلاتمان اینقدر نبود.
ناشناس۶۳۸۸۲۸۱۱:۴۶:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲۶
نباید در خصوص کارهایشان پاسخگو باشند ودردادگاه حاضر شوند؟
ناشناس۶۳۸۹۵۷۱۳:۰۲:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲۶
اینها باید اعدام بشن
مصلح۶۳۸۸۶۴۱۲:۰۷:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲۶
آقایان گروه اقتصادی الف، لطفا بفرمایید نظر شما برای قیمت ارز چیست؟ هرچه ارزانتر بهتر؟هرچه گرانتر بهتر؟ یا قیمت واقعی آن متناسب با عرضه و تقاضا؟
شمس۶۳۸۹۱۱۱۲:۳۳:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۶
با سلام ، یه بنده خدایی به این آقایان تذکر دهد که سیاست های کلان اقتصادی کشور را از دریچه آزمون و خطا در فضای آزمایشگاهی با سر مشق های آموخته از مکاتب نئولیبرالیستی طرحریزی و بد تر از آن در فاز عملیاتی واقعی بمرحله اجرایی نرسانند.
ناشناس۶۳۸۹۲۵۱۲:۴۲:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۲۶
همون بهترکه بروندچون ماروبدبخت کردن بااین سیاستهای اقتصادیشون
ناشناس۶۳۹۰۵۴۱۳:۴۳:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مگه میرن ؟ خوش خیالی ها ! اگر اوضاع مساعد بود چند وقت دیگه با پست و سمت جدید برمیگردن . اگر هم نشد کلا میذارن میرن اروپا و امریکا .
محسن۶۳۸۹۹۶۱۳:۱۷:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مگر دیدگاه لیبرال در اقتصاد داریم. منظور بازار آزاد اگر باشد آنوقت بدیل آن قرار است چی باشد. دولت، کوپن، در کل مقاله یک نقد درست حسابی نیامده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین